آزمون تعیین صلاحیت
بودجه 97

ایرادات شرعی و قانون اساسی شورای نگهبان به تبصره‌های لایحه بودجه ۹۷

خبر مورخ 12 اسفند 1396

در هیأت عالی نظارت مجمععدم انطباق بودجه با برخی بندهای برنامه ششم و سیاست‌های اصل 44 تصویب شدخبرگزاری فارس: عدم انطباق بودجه با برخی بندهای برنامه ششم و سیاست‌های اصل 44 تصویب شد

با رأی اعضای هیأت عالی نظارت مجمع، عدم انطباق بودجه مصوب مجلس شورای اسلامی با برخی بندهای برنامه ششم توسعه و نیز هدف سیاست‌های کلی اصل 44 تصویب شد.

به گزارش حوزه احزاب خبرگزاری فارس، هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام صبح امروز 12 اسفندماه به ریاست آیت‌الله هاشمی شاهرودی تشکیل جلسه داد.

در ادامه بررسی بودجه سال 97 مصوب مجلس شورای اسلامی به‌منظور تطبیق با سیاست‌های کلی نظام، موضوع عدم انطباق بودجه با برخی عناوین سیاست‌های کلی در هیات عالی نظارت مجمع مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

هیات عالی نظارت که در جلسات قبل موارد مغایرت تبصره‌ها و بندهای بودجه با سیاست‌های کلی را مشخص و به شورای نگهبان اعلام کرده بود، در نشست امروز پس از بحث و بررسی اعضاء و ارائه توضیحات نماینده دولت، مواردی از عدم انطباق بودجه با سیاست‌های کلی را تصویب کرد.

 

بر اساس این گزارش ، با رای اعضای هیات عالی نظارت مجمع، عدم انطباق بودجه مصوب مجلس شورای اسلامی با بندهای 5-13-15-32 برنامه ششم توسعه و نیز هدف سیاست های کلی اصل 44 مبنی بر کاهش میزان تصدی گری دولت، تصویب شد که به شورای نگهبان اعلام خواهد شد.

خبر مورخ 12 اسفند 1396 

کدخدایی ضمن تبریک به مناسبت ولادت حضرت زهرا(س) در نشست خبری با اصحاب رسانه در رابطه با روند بررسی بودجه ۹۷ گفت: با عنایت به اینکه بودجه مصوبه طولانی است و عموما زمان زیادی برای بررسی نیاز دارد همزمان با فعالیت مجلس کار بررسی بودجه ۹۷ را آغاز کردیم و پس از آن هم در جلسه فوق العاده پنجشنبه بعد از ظهر آن را جمع بندی کردیم. نظرات شورای نگهبان غیررسمی است و نظرات مجمع تشخیص مصلحت را امروز صبح به صورت دستی دریافت کردم و پس از بررسی نظرات مجمع نظر رسمی شورای نگهبان به مجلس ارسال خواهد شد.

وی افزود: برای سهولت در بیان ایرادات شورای نگهبان را دسته بندی کردیم. معمولا ایرادات مربوط به اصل ۵۲ و ۵۳ قانون اساسی بود. ایراد اصل ۵۲ مربوط به مواردی با اشکالات ماهیت غیربودجه ای است و ایراد اصل ۵۳ مربوط به زمانی است که سقف یا ردیف مشخص نمی شود.

برای مثال کاری بدون مشخص شدن سقف به دولت محول می‌شود. در مواردی با ابهام مواجه بودیم. برای مثال واژه‌هایی مانند خانواده‌های پردرآمد به کار برده شده که معیار و ضابطه مشخص ندارد از این موارد چندین مورد وجود داشت که مورد سوال قرار گرفته است. 

سخنگوی شورای نگهبان یکی از موارد دارای اشکال را موضوع برداشت از صندوق توسعه برداشت از برملی دانست و اظهار کرد: برداشت از صندوق توسعه ملی تابع شرایط و ضوابط است که اعضای شورای نگهبان خواستار ذکر شرایط در این مورد شدند. حدود یکی دو مورد اجازه انتشار اوراق برای تامین هزینه ها را گرفته است که رقم های ذکر شده در ردیف ها و اجزای تبصره متفاوت است که در خصوص تفاوت های موجود سوال شده است. ایرادات غالب دیگر مربوط به به کاربردن الفاظ غیرفارسی است که با اصل ۱۹ قانون اساسی مغایرت دارد.

وی افزود: ایرادات ارسالی به مجلس شامل ۷ صفحه می شود که مربوط به تذکرات واژه ای و انشایی و … است. این ایرادات در ۲۶ بند ارسال شده است.

خبر مورخ 9 اسفند 1396

اعضای شورای نگهبان تا تبصره ۱۸ بودجه ۹۷ را بررسی کردند/ ایراد شرعی و قانون اساسی اعضای شورا به برخی از تبصره‌های بودجه

سخنگوی شورای نگهبان گفت: اعضای شورای نگهبان در جلسه امروز خود بودجه سال ۹۷ تا اواسط تبصره ۱۸ آن بررسی کردند و ایراداتی را هم شرعی و هم ایراد قانون اساسی به برخی از تبصره‌های آن وارد دانستند.

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس گفت:‌ اعضای شورای نگهبان در جلسه امروز خود و در دو نوبت صبح و عصر مصوبه مجلس در مورد لایحه بودجه سال 97 را مورد بررسی قرار دادند.

وی افزود: اعضای شورای نگهبان در بررسی بودجه 97 تا اواسط تبصره 18 پیش رفتند و ایراداتی را هم عبارتی و هم قانون اساسی و نیز شرعی به برخی تبصره‌های بودجه وارد دانستند.

سخنگوی شورای نگهبان اظهار داشت: اعضای شورای نگهبان فردا پنج‌شنبه نیز به منظور بررسی‌ تبصره‌های لایحه بودجه سال 97 جلسه خواهند داشت.

کدخدایی در پایان با اشاره به نشست خبری خود در روز شنبه هفته آینده گفت:‌ در این نشست جزئیات کار بررسی لایحه بودجه سال 97 در شورای نگهبان را برای اصحاب رسانه تشریح خواهم کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام