آزمون تعیین صلاحیت
بودجه 1401دانلود

جدول میزان افزایش حقوق کارکنان دولت در سال ۱۴۰۱ با احتساب کسر مالیات

جدول میزان افزایش خالص و ناخالص (پس از کسر مالیات) حقوق کارکنان دولت در سال ۱۴۰۱

شناسنامه قانون- نحوه افزایش حقوق و مزایای کارکنان دولت و همچنین میزان کسر مالیات در اجزاء (۱) و (۵) بند (الف) تبصره (۱۲) ماده واحده لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ تعیین تکلیف شده است.

مستند: احکام اداری و استخدامی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ 

در جدول طراحی شده زیر، حقوق ناخالص در معنای حقوق بدون کسر مالیات و حقوق ناخالص در معنای حقوق پس از کسر مالیات مربوط است. در دو ستون آخر میزان افزایش ریالی و درصدی حقوق به نسبت سال گذشته در هر دو حالت خالص و ناخالص نشان داده شده است.

برای بزرگنمایی بر روی تصویر کلیک کنید:

افزایش حقوق با کسر مالیات ۱۴۰۱

نمودار درصد افزایش حقوق سال 1401

توضیحات راجع به جداول:

همان‌گونه که از قبل اعلام شده بود، افزایش حقوق سال آتی کارکنان و بازنشستگان دولت در لایحه بودجه تقدیمی به مجلس، به صورت پلکانی پیشنهاد شده است. برای تحقق پلکانی شدن افزایش حقوق سالیانه در سال‌های اخیر از اهرم‌های پلکانی کردن افزایش ضریب و یا تعیین سطوح مختلف مالیاتی و یا ترکیبی از هر دو استفاده شده است.

با پیش‌بینی رقم ثابت در افزایش حقوق بر اساس جزء (۱) بند (الف) تبصره (۱۲) ماده واحده لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، انتظار سختگیری در افزایش حقوق آن دسته از افراد با حقوق‌های بالاتر می‌رود؛ به نحوی که به عنوان مثال فردی با ۳۰ میلیون تومان حقوق، در حقوق ناخالص (یعنی بدون مالیات) افزایش ۴.۸ را شاهد خواهد بود.

مع‌الوصف، با توجه به اینکه سطوح و پله‌های مالیاتی بر درآمد حقوق سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ تغییرات چشمگیری داشته است، در جدول مشاهده می‌شود که درصد افزایش حقوق خالص (حقوق پس از کسر مالیات) افراد با درآمد بالای ۲۰ میلیون تومان به نسبت سال گذشته مجدداً رشد صعودی می‌گیرد به نحوی که در همان مثال حقوق ۳۰ میلیون تومان، با افزایش ۱۰.۸ درصدی مواجه خواهد بود.

دانلود اکسل بیشتر ببینید: اکسل تعیین حقوق و مزایا در سال ۱۴۰۱ (کارکنان رسمی، پیمانی و قراردادی)

18 دیدگاه

  1. دقیق ترین نکته اینه که باز هم سر افراد با دریافت های متوسط بریده شده است….افراد بین 11 تا 20 تومن دریافتی کمتر از900 تومن افزایش حقوق داشتند درصورتی که افزاد بالای 20 تومن تا حدود 2 و نیم افزایش حقوق داشتن یعنی درصد افزایش حقوقشون حدود 10 درصد بوده است چه بلکانی هست که فقط از وسطش انحنا داره

  2. ببینید بازم شکاف خیلی زیاده باید کسانی که سالهای گذشته حقوقشون افزایش زیادی داشت . روبه صعودی است اما حقوق پایین بازم با تورم نمی خونه . خواهشمندم اصلاح گردد به نفع دهک های پایین . اگر شما می خوایید شکاف اجتماعی بین مردم زیاد نشه باید به نفع اقشار اسیب پذیر و کم حقوق قضاوت کنید چون در کنار حقوق مثلا اضافه کار هم است . بازم اونا درامدشون بیشتره دهک های بالا – مثلا در همسانسازی قراردادی مشابه پیمانی همسانسازی در جهت عدالت بود اما باز هم در احکام کاملا همسانسازی نشد دو بند به قراردادی تعلق نگرفت بازم حقوقمون از پیمانی کمتر بود حتی با احتساب مدرک تحصیلی . رتبه . طبقه و … بازم مشابه پیمانی نبودیم کمتر بود خیلی کمتر – لطفا این فشار روحی را کم کنید

  3. معنی عدالت و همسان سازی حقوق رو هم فهمیدیم، کسی که حقوقش 4 میلیون بوده 650 هزار تومن افزایش پیدا کرده کسی هم که حقوقش 30 میلیون بوده 2.647.000 تومن افزایش یافته، ممنون از همسان سازیتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام