آیین نامه اجرایی بند (ب) تبصره (19) قانون بودجه سال 1396 (تصویبنامه شماره 96239/ت54577هـ مورخ 6/8/1394 هیأت وزیران)
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
سازمان برنامه و بودجه کشور- سازمان اداری و استخدامی کشور
هیئت وزیران در جلسه 26/7/1396 به پیشنهاد مشترک سازمان برنامه و بودجه کشور، سازمان اداری و استخدامی کشور و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، آیین نامه اجرایی بند (ب) تبصره (19) قانون بودجه سال 1396 کل کشور را به شرح زیر تصویب کرد:
آیین نامه اجرایی بند (ب) تبصره (19) قانون بودجه سال 1396 کل کشور
ماده 1- در این آیین نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار برده می شود:
الف- قانون: قانون بودجه سال 1396 کل کشور.
ب- وزارت: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شامل دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی و مراکز بهداشتی- درمانی وابسته به آنها.
پ- کارگروه واگذاری: کارگروهی که در وزارت به ریاست وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، به استناد مصوبه شماره 586206 مورخ 5/4/1395 شورای اقتصاد، تشکیل می گردد و وظیفه اجرای مفاد این آیین نامه را نیز خواهد داشت.
ت- فعالیت: آن دسته از فعالیت های تصدی گری درمانی قابل واگذاری که در دستورالعمل های وزارت اعلام خواهد شد.
ث- روش های و اگذاری: انجام واگذاری فعالیت های قابل واگذاری از طریق خرید خدمات از بخش غیردولتی، مشارکت با بخش غیردولتی و واگذاری مدیریت انجام می شود.
ج- بخش غیردولتی: اشخاص حقوقی (خصوصی، تعاونی و خیریه) و یا حقیقی می باشند که مسئولیت ارایه تمام یا بخشی از وظایف و فعالیت های تصدی درمان وزارت را بر عهده می گیرند.
ماده 2- در اجرای بند (ب) تبصره (19) قانون و به منظور توسعه مشارکت های مردمی و بهره مندی بیشتر از ظرفیت بخش غیردولتی در امور تصدی گری درمان، تا سقف ده درصد از خدمات و فعالیت های تصدی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در طول سال 1396 به بخش غیردولتی واگذار می گردد.
ماده 3- فعالیت های تصدی درمانی قابل واگذاری در سطح کشور، به پیشنهاد وزارت، با همکاری مراکز بهداشتی، درمانی و آموزشی و تحقیقاتی مربوط تنظیم و یک ماه پس از ابلاغ این آیین نامه، برای تأیید به کارگروه ارسال خواهد شد.
ماده 4- کارگروه مکلف است برای انجام واگذاری فعالیت های درمانی مراکز بهداشتی، درمانی، آموزشی و تحقیقاتی اقدامات زیر را انجام دهد:
الف- تدوین و جمع بندی مستندات مربوط جهت واگذاری.
ب- تنظیم استانداردها و فرایندهای انجام کار برای مصادیق مورد واگذاری.
پ- تعیین شیوه های نظارت و ارزیابی بر انجام فعالیت ها و خدمات واگذار شده.
تبصره- برنامه واگذاری شامل زمان بندی، اولویت ها، اهداف کمی، نمونه قرارداد، برگه ها (فرم ها)، تهیه و ابلاغ دستورالعمل ها، راهنماها و کاربرگ های مورد نیاز و نظایر آن توسط کارگروه تنظیم و برای اجرا به واحدهای ذیربط ابلاغ می گردد.
ماده 5- وزارت موظف است ظرف دو ماه پس از ابلاغ این آیین نامه، برنامه واگذاری فعالیت های مورد نظر را تدوین و به صورت عمومی منتشر نماید.
ماده 6- در روش مشارکت، نهاده وزارت شامل زمین، بنا، تجهیزات، امکانات و منابع انسانی و فیزیکی مورد نیاز برای ارایه خدمات که بنا بر درخواست بخش غیردولتی در قالب قراردادهای مشارکت مدنی تدوین می شود در اختیار بخش غیردولتی قرار می گیرد. نحوه ارایه نهاده های موضوع این ماده در چارچوب الگو (مدل)های مالی تنظیم می شود.
ماده 7- در شیوه واگذاری مدیریت، وزارت، زمین، بنا، تجهیزات، امکانات و منابع انسانی و فیزیکی مورد نیاز برای ارایه خدمات را بنا بر درخواست بخش غیردولتی در اختیار آن بخش قرار داده و بخش غیردولتی مکلف است خدمات مورد نیاز را به نحو مطلوب و بر اساس ضوابط و استانداردها و شاخص های کمی و کیفی ابلاغ شده از سوی وزارت ارایه نماید.
ماده 8- در هر یک از روش های واگذاری، انتخاب بخش غیردولتی از بین اشخاص متقاضی، به صورت شفاف و رقابتی و از طریق احراز صلاحیت ها و اهلیت فنی، علمی و مالی متقاضیان با تأیید کارگروه صورت می پذیرد. اطلاعات فعالیت های قابل واگذاری یک ماه قبل در سامانه واگذاری وزارت به نشانی eghtesad.behdasht.gov.ir اطلاع رسانی و منتشر می شود.
ماده 9- وزارت مکلف است منابع مالی لازم را برای خرید خدمت آن دسته از فعالیت هایی که در سال 1396 واگذار می شود، پیش بینی نماید تا در چارچوب مقررات مربوط در اختیار بخش غیردولتی قرار گیرد.
ماده 10- وزارت مکلف است در مناطقی از کشور که امکانات درمانی و پیراپزشکی (پاراکلینیکی) بخش غیردولتی فعال می باشد و یا امکان آن به صورت انحصاری توسط بخش غیردولتی وجود دارد، نسبت به خرید خدمت از بخش مذکور در چارچوب سطح بندی خدمات و ضوابط و مقررات و استانداردهای ابلاغی وزارت اقدام نماید.
ماده 11- طرف قرارداد موظف است بر اساس ضوابط و مقررات و استانداردهای ابلاغی وزارت به ارایه خدمات بپردازد.
ماده 13- ارایه خدمات در فعالیت های واگذار شده مطابق تعرفه مصوبه هیئت وزیران خواهد بود. طرف قرارداد در هیچ شرایطی نمی تواند مازاد بر تعرفه تعیین شده وجهی اخذ نماید.
ماده ۱۴- پس از تعیین فهرست مجوزهای موردنیازی که باید از طرف بخش غیردولتی درخواست، تحصیل و یا تمدید شود، وزارت مسئولیت آن دسته از مجوزهایی را که خود صادر میکند برعهده گرفته و در سایر مواردی که مجوزها باید توسط دستگاه اجرایی یا نهاد دیگری صادر شود، همکاریهای لازم در تحصیل، تمدید یا لغو مجوزها را انجام میدهد.
ماده۱۵ـ وزارت موظف است به منظور تسهیل ارایه خدمات و افزایش توجیهپذیری خدمات قابل ارایه توسط بخش غیردولتی، مجوزهای لازم جهت حذف یا اضافه نمودن فعالیتهایی که زمینه تکمیل ظرفیت و ارایه خدمات با کیفیت بهتر به بیماران را فراهم میکند ، در قالب نظام سطحبندی خدمات ارایه نماید.
ماده ۱۶- وزارت موظف است به منظور اطمینان بخشی به بخش غیردولتی برای دریافت تسهیلات جهت اجرای این طرحها، نسبت به ارایه تضامین لازم از جمله خرید حداقلی از خدمات دوران بهرهبرداری اقدام نماید و بخش غیردولتی نیز مکلف به ارایه تضامین مورد نیاز جهت حسن انجام کار میباشد.
ماده ۱۷- وزارت مکلف است با رعایت ماده (۲۱) قانون مدیریت خدمات کشوری و آییننامههای اجرایی مربوط، تمهیدات لازم جهت اشتغال کارکنان شاغل در فعالیتهای واگذار شده را در صورت نیاز به صورت مأمور به خدمت به بخش غیردولتی فراهم نماید.
ماده ۱۸- وزارت موظف است به منظور حمایت از تشکیل، گسترش و توسعه تعاونیهای بخش سلامت، در واگذاری فعالیتها و صدور مجوزهای تأسیس و بهرهبرداری خصوصاً در طرح پزشک خانواده، تعاونیهای مذکور را در اولویت قرار دهد.
ماده ۱۹- وزارت موظف است به منظور توانمندسازی بخش غیردولتی، نسبت به ارایه خدمات آموزشی، مشاورهای و آزمایشگاهی تخصصی در زمینههای مرتبط به بخش غیردولتی مساعدت نماید.
ماده ۲۰- در صورت تقاضای بخش غیردولتی طرف قرارداد جهت تأمین تجهیزات و ملزومات پزشکی مورد نیاز فعالیت واگذار شده برای ارایه خدمت مطلوبتر، وزارت نسبت به استفاده از تسهیلات قانونی موجود در حد امکان مساعدت نماید.
ماده ۲۱- وزارت مکلف است در صورت تقاضای بخش غیردولتی برای استفاده از تسهیلات بانکی جهت اداره مطلوب فعالیت واگذارشده و تأیید نیاز مذکور توسط آن وزارت، نسبت به صدور مجوز وثیقهگذاری محل ارایه خدمات نزد بانک عامل اقدام لازم را انجام دهد و پرداخت اصل تسهیلات و اقساط مربوط بر عهده بخش غیردولتی طرف قرارداد خواهد بود. در صورت عدم پرداخت اقساط وزارت مجاز است از محل صورت وضعیت پرداخت نشده بخش غیردولتی، نسبت به پرداخت اقساط اقدام نماید.
ماده ۲۲- وزارت مکلف است در چارچوب نظام سطح بندی خدمات از هرگونه راهاندازی فعالیتهای مشابه با فعالیتهای واگذار شده خودداری و در قراردادهای منعقده با بخش غیردولتی تضامین لازم و پرداخت خسارت را تضمین نماید.
تبصره- در صورت راهاندازی فعالیت مشابه توسط وزارت، سازمان برنامه و بودجه کشور مجاز است نسبت به کاهش همان میزان از اعتبارات و منابع در اختیار وزارت، اقدام لازم را انجام نماید.
ماده ۲۳- نوع و نحوه حمایتها و اعطای تسهیلات به بخش غیردولتی در قرارداد تنظیم شده بین وزارت و بخش غیردولتی طرف قرارداد تعیین خواهد شد.
ماده ۲۴- در روش خرید خدمت، وزارت مکلف است پس از دریافت مستندات و مدارک صورت وضعیت ارایه خدمات، از بخش غیردولتی طرف قرارداد، پنجاه درصد از وجه آن را به صورت علیالحساب پرداخت نماید. باقیمانده در صورت تأیید مدارک مستندات ارایه شده ظرف سه ماه پرداخت خواهد شد.
تبصره ۱- در صورت وجود اشکال در مستندات و مدارک ارایه شده، وزارت مکلف است مراتب را برای اصلاح به بخش غیردولتی اعلام نماید و در هر صورت پرداخت باقیمانده مبلغ، ظرف سه ماه پس از رفع اشکال صورت خواهد گرفت.
تبصره ۲- تأیید اسناد، مدارک و مستندات ارسالی به شرکتهای بیمهگر، به منزله تأیید صورت وضعیت ارایه خدمات میباشد.
ماده ۲۵- نظارت بر فرایند واگذاری طرحهای سلامت برعهده کارگروه واگذاری است.
ماده ۲۶- نظر به ضرورت بازخوردگیری نحوه اجرای این آییننامه، جهت انجام تمهیدات لازم برای سالهای بعد، وزارت مکلف است ترتیبی اتخاذ نماید تا در سال ۱۳۹۶ حداقل پنج درصد از فعالیتهای تصدیگری واحدهای درمانی به بخش غیردولتی واگذار شود. در صورت عدم امکان تحقق درصد فوق، مراتب با ذکر دلایل و مستندات به سازمانهای برنامه و بودجه کشور و اداری و استخدامی کشور منعکس خواهد شد.
ماده ۲۷- مسئولیت نظارت بر کیفیت خدمات و هزینههای درمان در بخش غیردولتی با وزارت می باشد. تأیید کیفیت خدمات ارایه شده، در چارچوب استانداردهای فنی و شاخصهای ارزیابی وزارت و دستور پرداخت هزینه ها، براساس صورت وضعیتهای ارایه شده از سوی بخش غیردولتی، توسط وزارت صورت میگیرد.
ماده ۲۸- وزارت مکلف است در مقاطع زمانی سه ماهه گزارش عملکرد خود را در اجرای مفاد این آییننامه به سازمانهای برنامه و بودجه کشور و اداری و استخدامی کشور ارسال نموده و کارگروه در مقاطع زمانی دو ماهه، جلسات را با حضور سازمانهای مذکور، به منظور بررسی روند و تسهیل در اجرای این آییننامه تشکیل و نسبت به رفع مشکلات اقدام و نتایج اجرای این آییننامه را به سازمانهای یادشده ارایه نماید.
ماده ۲۹ـ تغییر کاربری فعالیتهای واگذار شده در کلیه شیوههای واگذاری ممنوع است و بخش غیردولتی نمی تواند از آوردههای وزارت و دانشگاهها، جهت انجام فعالیت های مشخص شده در قرارداد واگذاری، به نحو دیگری استفاده نماید.
ماده ۳۰- مسئولیت تأمین حفاظت، ایمنی و ملاحظات زیست محیطی در طی دوره بهرهبرداری از فعالیت واگذاری شده، براساس قوانین و مقررات به عهده بخش غیردولتی طرف قرارداد است.
ماده ۳۱- مواردی که در اجرای این آییننامه به بخش غیردولتی واگذار میشوند، به هیچ عنوان رافع مسئولیت نظارت و پاسخگویی وزارت در قبال مراجعین و ذینفعان نیست.
معاون اول رئیسجمهور ـ اسحاق جهانگیری