Site icon شناسنامه قانون

بسته اجرایی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران موضوع ماده (۲۱۷) قانون برنامه پنجم توسعه

ساختار سازمان اداری و استخدامی کشور انتصابات جدید در سازمان اداری انتصابات جدید در سازمان اداری و استخدامی کشور اطلاعیه جدید سازمان اداری و استخدامی تصویب طرح رتبه بندی مشاغل روابط عمومی دستگاه‌های اجرایی مراکز آموزشی تأیید صلاحیت شده نظام‌نامه تعالی مدیریت منابع انسانی دستگاه‌های اجرایی کمیته آمارهای بخشی نظام اداری سامانه مدیریت اطلاعات پرداخت کارکنان نظام اداری سازمان اداری و استخدامی کشور

بسته اجرایی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران موضوع ماده (۲۱۷) قانون برنامه پنجم توسعه (مصوبه شماره ۲۴۶۳۵۵/ت۴۸۵۲۷هـ مورخ ۱۳/۱۲/۱۳۹۱ هيأت وزيران)

معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور

سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران

هیئت وزیران در جلسه مورخ ۲۹/۱۱/۱۳۹۱ بنا به پیشنهاد سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و تأیید معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور و به استناد ماده (۲۱۷) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران -مصوب۱۳۸۹- تصویب نمود:

بسته اجرایی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران موضوع ماده (۲۱۷) قانون یادشده به شرح پیوست که تأیید شده به مهر «دفتر هیئت دولت» است، تعیین می‌شود.

۱- تغییرات ذهنی مخاطبان (میل، ذائقه، توقع، ارزش­ها) و ضرورت ایجاد تغییر در فرم و محتوای برنامه­ها

۲- تغییرات نسلی مخاطبان (افزایش سن مخاطبان و بروز پدیده سالمندی جمعیت) و ضرورت ایجاد تغییر در فرم و محتوای برنامه­ها

۳- پیچیده شدن حفظ مخاطب و دشواری افزایش ضریب نفوذ در اقشار مختلف مخاطبان در اثر تشدید فضای رقابتی و ظهور رقبای جدید با توان اثرگذاری بالا در محیط مخاطب

۴- ارتباط ناکافی، نادرست و ضعیف نسل جوان و نوجوان با فرهنگ انقلابی – اسلامی

۵ – سست شدن پایه های  نهاد خانواده و الگوی صحیح آن

۶ – رشد انحرافات اجتماعی و گرایش به مکاتب انحرافی در جامعه

ب – مسائل و چالش های تولید و پخش پیام

۱- نبود منابع کافی برای ساخت برنامه های نمایشی، تاریخی و فاخر

۲- ضعف در ارائه الگو و آموزشهای مناسب به قشر جوان جامعه خصوصاً در زمینه تعمیق معارف و آموزه‌های اسلامی و مهارتهای مورد نیاز در زندگی فردی و اجتماعی

۳‌‌- ضعف در تولید برنامه کودک و نوجوان در کمیت و کیفیت متناسب با نیاز این قشر، علیرغم موقعیت حساس آنان به لحاظ تربیتی و قرار داشتن در سنین خطیر رشد

ج – مسائل و چالش های رقابت

۱ – آرایش رسانه‌ای متنوع کشورهای بیگانه و شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی رقیب به ویژه تنوع و تکثر فعالیت شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان با هدف تضعیف نظام و مبانی اعتقادی مردم

۲- ظهور رقبای جدید رسانه­ای (تلویزیون­های خصوصی، شبکه­های ماهواره­ای، اینترنت و رسانه­های webbase مانند youtube ، بازی­های رایانه­ای،…)

۳- ظهور شرکت­های رگولاتوری در عرصه ارائه خدمات رسانه­ای و ضرورت ایجاد تعاملات رسانه­ای

د – مسائل و چالش های تکنولوژیکی

وجود نارسایی ­فنی و عدم ­هماهنگی­ امکانات فنی ­سازمان­ با تغییرات ­سریع­ فناوری‎های جدید رسانه‎ای(پدیده همگرایی میان رسانه‏های مختلف، ظهور رسانه‏های تعاملی، موبایل تی وی، IPTV ، دسترسی لحظه‏ای مخاطبان به رسانه‏ها و…) و در نتیجه بروز شکاف وسیع در این زمینه میان رسانه ملی و رسانه‌های رقیب

۱- تکیه بخشهایی از شبکه ارتباطی و تجهیزاتی بر تکنولوژی رو به انقراض آنالوگ و در نتیجه کاهش سرعت تولید، افت کیفیت و افزایش هزینه‌های تولید و پخش (ضرب‌الاجل برای سیستم‌های صوتی و تصویری برای دیجیتالی شدن در همه بخشها تا سال ۲۰۱۵)

۲ – فراهم نبودن زیر ساختهای ارتباطی لازم برای گسترش و استفاده بهینه و با کیفیت مطلوب از فن‌آوریهای نوین اطلاعاتی و ارتباطی مانند خطوط فیبر نوری،… و ضعف شدید زیرساختهای شبکة داده‌ای در کشور

۳- ورود نقاط کور جمعیتی در چتر پوشش کشور و عدم آرایش کامل رسانه‌ای در سطح کشور(تقریباً ۳۰۰۰ نقطه کور) و ضرورت تحقق پوشش دیجیتالی

۴- ضعف در پایداری لازم و مطمئن سیستم‌های تولید و پخش در صورت شرایط بحران، تحریم های بین‌المللی و بروز حوادث غیرمترقبه

هـ- مسائل و چالش های مالی، حقوقی، پژوهشی

۱- کاهش درآمد آگهی­های رادیویی و تلویزیونی (به دلیل ظهور و فراگیر شدن دستگاه­های واسطه­ای ( interface ) ضبط و پخش برنامه توسط مخاطبان و دیدن آنها در زمان دلخواه) و ضرورت تغییر روش­های تبلیغ

۲- ضرورت بازنگری در قوانین رسانه­ای با هدف اصلاح، وضع و حذف قوانین در سطوح ملی و بین­المللی
۳- ضرورت تفسیر مجدد از قانون اساسی برای حرکت به سمت ایجاد یک سازمان رگولاتور با زیرمجموعه­های خصوصی (شبکه­های خصوصی)

۴- کمبود اعتبارات درنظر گرفته شده برای سازمان صدا و سیما از مجموع منابع عمومی دولت و استمرار وابستگی­ مالی ­به ­بنگاه‎های­ اقتصادی­ از طریق آگهی‎های ­بازرگانی در عین بالا بودن سطح انتظارات از رسانه ملی

۵ – عدم تناسب میان منابع انسانی ومالی سازمان با اهداف و مأموریت‎های محوله و ضعف منابع انسانی در برخی سطوح و زمینه‌ها

۶ – روزآمد نبودن و ناکارآمدی سیستم‌های جامع سازمان از قبیل حقوق و دستمزد، آموزش و تحقیقات، …  و نبود اعتبار کافی برای روزآوری آن

و- مسائل و چالش های سیاسی

۱- جنگ روانی – رسانه‌ای قوی غرب علیه نظام جمهوری اسلامی

۲- برخورداری رسانه­های امریکایی تحت سلطه صهیونیسم بین‌المللی از امکانات و تجهیزات نرم افزاری و سخت‌افزاری و تأثیرگذاری وسیع بر افکار عمومی جهانیان

۳- تحریم‌های بین‌المللی اقتصادی بر علیه کشور

۴- وابستگی پخش برنامه‌ها به ماهواره‌های خارجی و بروز تهدید جدی در امر سیگنال‌رسانی در صورت مواجهه با شرایط خاص و تحریم‌های احتمالی (افزایش دادن هزینه اجاره ماهواره یا قطع سرویس های ماهواره)

مسائل و مشکلات پس از انتخابات سال ۱۳۸۸

ز- مسائل و چالش های اجتماعی و فرهنگی

۱- عدم هم‌افزایی دستگاهها و نهادهای متولی فرهنگ

۲- مقابله مؤثر با تهاجم و ناتوی فرهنگی و جنگ رسانه‌ای

۳ – عدم‌تعامل و همکاری مناسب بین صدا و سیما و برخی از دستگاه‌های سرویس‌دهنده مانند وزارت ارتباطات و فناوری ارتباطات
راهبردهای اصلی سازمان صدا و سیما:

الف – تنوع و تمایز (شبکه­ها و برنامه­ها)

ب – بهبود و توسعه فناوری‌ رسانه‌

سیاست‌های اجرایی :

۱. توسعه شبکه‌های تخصصی و اختصاصی رادیویی، تلویزیونی، اینترنتی و مجازی

۲.افزایش برنامه­های جدید و نوآورانه، متمایز و پژوهش محور ( به لحاظ ساختار و محتوا )

۳. تنوع و افزایش برنامه­های طنز و امیدبخش و سرگرم‌کننده همراه با پیام­های مناسب

۴. افزایش برخورداری از خرده فرهنگ‌های محلی و قومی در راستای تقویت انسجام ملی

۵. افزایش برنامه­های چالشی و نوآورانه با هدف ایجاد فضای مطلوب برای بیان آزاد ایده­ها، دیدگاه­ها و اندیشه­ها

۶. ایجاد تنوع در برنامه­های سیاسی، تحلیلی و تفسیری

۷. افزایش اعتماد و اطمینان مخاطبان به اخبار و اطلاعات

۸. متنوع سازی، نوآوری و خلاقیت در تولیدات موسیقی

۹. تحقق پوشش سراسری (فراهم آوردن امکان دسترسی برنامه‌های رادیو و تلویزیون)

۱۰. افزایش ضریب انتقال سیگنال­ پایدار

۱۱. بهینه­سازی فضای انتشار امواج

۱۲. ایجاد امکان بهره‌برداری از ماهواره اختصاصی سازمان صدا و سیما

۱۳. بهره گیری از سطوح مناسب فناوری دیجیتال در چرخه تولید و پخش

۱۴. راه‌اندازی و توسعه آرشیو دیجیتال

۱۵.    توسعه پلت­فرم­های جدید(راه­اندازی موبایل TV ، راه­اندازی IPTV ، توسعه CDN )

۱۶. تقویت و تکمیل آرایش رسانه­ها در فضای مجازی ( WEB CASTING ، پرتال­های تخصصی، شبکه­های اجتماعی، باشگاه­های اینترنتی و …)

۱۷.  توسعه ظرفیت های زیر ساختی برای پشتیبانی از ایجاد شبکه‌های جدید

مأموریت‌ها و وظایف دستگاه بر اساس قوانین موجود:

اداره سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران بر حسب قوانین اختصاصی خود شامل:  اصل ۱۷۵ قانون اساسی، اساسنامه سازمان صدا و سیما مصوب ۲۷/۷/ ۱۳۶۲، قانون اداره صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران مصوب  ۸/۱۰/ ۱۳۵۹ و قانون خط‌مشی کلی و اصولی برنامه‌های سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۷/۴/۱۳۶۱ مجلس شورای اسلامی، نحوه اجرای اصل ۱۷۵ قانون اساسی (مصوب مجمع تشخیص مصلحت) و اصلاحات بعدی آن می‌باشد.

تکالیف سازمان صداو سیما در قانون برنامه پنجم توسعه:

در برنامه پنجم توسعه، مصوب ۱۵/۱۰/ ۱۳۸۹ مجلس شورای اسلامی، تکالیف ذیل برای سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی تعیین شده است:

– حمایت مالی و حقوقی دولت از تأسیس شهرک‌های سینمایی، تلویزیونی و رسانه‌ای (بند «ب» تبصره ذیل ماده ۹)

– تقویت و گسترش برنامه‌های آموزشی، علمی و تربیتی در شبکه‌های مرتبط به ویژه برای دانش آموزان و دانشجویان (بند «و» ماده ۱۹)

– اجرای برنامه‌های آموزشی در خصوص ارتقای آگاهی‌های عمومی و دستیابی به توسعه پایدار در زمینه حفظ محیط زیست (بند «الف» ماده ۱۸۹)

– آموزش همگانی حقوق شهروندی در خصوص امور مالیاتی، اداری، کار و تأمین اجتماعی، محیط زیست، بانکی، بیمه‌ای و مشابه آن توسط دستگاههای ذیربط از طریق صدا و سیما (جزء ۱و ۲ و تبصره بند «د» ماده۲۱۱ )

اهداف صدا و سیما که برگرفته از قانون اساسی، اهداف بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری بوده و مبتنی بر دیدگاه‌ها، مبانی، اصول و ارزش‌های اسلامی در سندی تحت عنوان «افق رسانه ملی» تنظیم شده، به شرح زیر ارایه می‌شود:

۱- تحکیم، گسترش و پاسداری از اسلام با توجه به چالش­های دین­باوری در عصر کنونی

۲- ترویج اخلاق و فضایل انسانی در جامعه در سطح فردی و اجتماعی

۳- ارتقای سطح توجه و درک مخاطب به اصل انقلاب و نظام اسلامی

۴- ارتقای بصیرت و توان تحلیل مخاطبان با تأکید بر دو عامل بنیادین ایمان و عدالت

۵ – تحکیم و تقویت هویت ایرانی، اسلامی و انقلابی مخاطبان در کنار صیانت از هویت قومی و محلی

۶ – تقویت سرمایه اجتماعی با تأکید بر مؤلفه­های «اعتماد»، «انسجام» و «مشارکت اجتماعی»

۷- تبیین و تعمیق فرهنگ انتظار و مهدویت و گسترش شناخت و توجه عمومی نسبت به وجود مبارک و مقدس امام زمان (عج)

۸ – تبیین و تعمیق فرهنگ عفاف و حجاب به منظور تحکیم و ارتقاء جایگاه زن در جامعه

۹- تقویت روحیه­ی خودباوری و حس اعتماد عمومی نسبت به توانایی­های ملی

با توجه به موارد فوق، بسته ‌اجرایی صدا و سیما شامل؛ بسته‌های اجرایی فرعی به‌شرح ذیل توسط سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در طول سال‌های برنامه پنجم توسعه کشور به اجرا درمی‌آید:

– بسته اجرایی فرعی توسعه کمی و کیفی برنامه‌ها و شبکه‌ها

– بسته اجرایی فرعی فراهم کردن دسترسی عمومی و گسترش بهره‌گیری از فناوری‌های نوین رسانه‌ای

Exit mobile version