آزمون وکالت

شرایط و ضوابط استفاده از سهمیه ایثارگری در آزمون وکالت مرکز وکلای دادگستری

بر اساس ماده ۵۹ مکرر قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران، قوه قضائیه، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، کانون وکلای دادگستری، کانون کارشناسان رسمی، مرکز وکلاء و کارشناسان قوه قضائیه، مکلفند سی‌درصد(۳۰%) از سهمیه صدور دفاتر خدمات قضائی و الکترونیک، سردفتری، صدور پروانه وکالت، مجوز کارشناسان رسمی دادگستری را به فرزندان و همسران شهدا، جانبازان با حداقل ده درصد (۱۰%)، آزادگان با داشتن حداقل سه‌ماه سابقه اسارت و رزمندگان با داشتن حداقل شش‌ماه حضور در جبهه و همسر و فرزندان جانبازان بیست و پنج درصد (۲۵%) و بالاتر و فرزندان و همسران آزادگان و فرزندان رزمندگان دارای حداقل دوازده‌ماه سابقه حضور داوطلبانه در جبهه، بدون رعایت شرط سنی در صورت واجد شرایط بودن اختصاص دهند.

بنابراین مصادیق سهمیه در آزمون‌های فوق شامل این موارد است:

فرزندان شهدا

همسران شهدا

جانبازان با حداقل ده درصد(۱۰%) جانبازی و بالاتر

همسران و فرزندان جانبازان بیست و پنج درصد(۲۵%) و بالاتر

آزادگان با داشتن حداقل سه ماه سابقه اسارت

همسر و فرزندان آزادگان

رزمندگان با داشتن حداقل شش ماه سابقه حضور در جبهه

فرزندان رزمندگان دارای دوازده ماه سابقه حضور داوطلبانه در جبهه

نحوه اخذ کد ایثارگری:

کارکنان کادر ناجا که دارای حداقل ۸ماه حضور در جبهه (با رعایت خدمت ۴/۳ داوطلبانه) در مناطق تعیین شده جنگی از تاریخ ۳۱/۶/۱۳۵۹ تا ۳۱/۷/۱۳۶۷ و همچنین فرزندان کارکنان ناجا که پدرشان دارای حداقل ۱۶ماه سابقه جبهه طبق تاریخ های فوق الاشاره می باشند(با رعایت خدمت ۴/۳ داوطلبانه) در مناطق تعیین شده جنگی برای دریافت کد ایثارگری(۱۲رقمی) و بهره مندی از سهمیه بند چ ماده ۸۸ قانون برنامه ۵ساله ششم توسعه، پس از اخذ تاییدیه خدمت در مناطق جنگی از یگان ترخیص کننده( سرباز)، به معاونت نیروی انسانی ناجا مراجعه و کد مذکور را دریافت نمایند.

رزمندگان داوطلب بسیجی که دارای حداقل ۶ ماه سابقه حضور در جبهه از تاریخ ۳۱/۰۶/۱۳۵۹ تا ۳۱/۰۶/۱۳۶۷ می باشند، همچنین فرزند رزمندگان داوطلب بسیجی که پدرشان دارای حداقل ۱۲ ماه سابقه جبهه طبق تاریخهای فوق الاشاره می باشند برای دریافت کد ایثارگری (۱۲ رقمی) و بهره مندی از سهمیه ی بند چ ماده ۸۸ قانون برنامه پنجساله ششم توسعه در خصوص ثبت نام در آزمون وکالت سال ۱۳۹۸ منحصرا به محل نگهداری پرونده ی جبهه در نواحی مقاومت بسیج سراسر کشور (شهرستان محل سکونت) مراجعه و کد مذکور را دریافت نمایند. همچنین کسانی هم که دارای سابقه حضور درجبهه با عضویت های رسمی یا سربازی هستند جهت دریافت کد رهگیری برابر ضوابط به کارگزینی رده خدمتی مراجعه نمایند.

جامعه هدف ایثارگر تحت پوشش بنیاد شهید و امور ایثارگران، فرزندان و همسران شهدا، جانبازان ۱۰% و بالاتر، آزادگان دارای ۳ماه سابقه اسارت و بالاتر، فرزندان و همسران جانبازان ۲۵% و بالاتر و همسران و فرزندان آزادگان که زیر نظر بنیادشهید و امور ایثارگران می باشند نیازی به دریافت کد رهگیری ۱۲ رقمی ندارند و فقط گزینه مربوط به سهمیه خود را در سامانه ثبت نامی انتخاب کنند و رزمندگان با سابقه حداقل ۶ماه سابقه حضور در جبهه و فرزندان رزمندگان با سابقه ۱۲ماه حضور داوطلبانه در جبهه باید از نهاد اعزام کننده کد رهگیری ۱۲ رقمی دریافت و در سامانه ثبت نامی وارد کنند.

جامعه هدف ایثارگران وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، به منظور دریافت کد ۱۲رقمی ایثارگری(کد رهگیری) جهت بهره مندی از سهمیه ایثارگران در آزمون وکالت سال۹۸ مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه، با در دست داشتن کارت ملی و شناسنامه خود به کارگزینی یگان خدمتی یا اعزام کننده مراجعه نمایند.

ایثارگرانی که دارای سابقه حضور در جبهه با عضویت های رسمی یا سربازی زیر مجموعه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هستند ، جهت دریافت کد رهگیری برابر ضوابط به کارگزینی رده خدمتی مراجعه نمایند.

ایثارگرانی که جامعه هدف ارتش جمهوری اسلامی ایران می باشند میتوانند به وب سایت ir مراجعه و از بخش دریافت کد ایثارگری نسبت به اخذ کد ۱۲رقمی خود اقدام نمایند و کسانیکه نتوانستند از طریق سایت کد مربوطه را دریافت کنند منحصرا به ستاد کل ارتش واقع در خ شریعتی بالاتر از چهارراه قصر مراجعه نمایند.

با توجه به مفاد بند چ مادهه ۸۸ الحاقی به ماده ۸۸ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران، پدر و مادر شهدا مشمول سهمیه ایثارگری نمی باشند.

تذکرات مهم:

۱- مناطق عملیاتی براساس مصوبه شورای عالی دفاع تعیین می شود.

۲- همسران رزمندگان(داوطلبانی که همسران آنان فقط دارای شرط مدت حضور در جبهه می باشند) مشمول استفاده از سهمیه رزمندگان نمی باشند.

۳- کد پیگیری ۱۲ رقمی ارگان استفاده کننده از سهمیه رزمندگان( حسب مورد سپاه پاسداران و یا نیروهای مسلح)، برای هر آزمون و هرسال متفاوت است. لذا داوطلبان می بایست برای این آزمون، کدپیگیری جدید از ارگان ذیربط دریافت دارند.

۴- شرط برخورداری از مزایای ایثارگران و رزمندگان «واجد شرایط بودن» آنان است که در قسمت اخیر ماده ۵۹ الحاقی همانند ماده ۵۹ قبلی تصریح شده است. بنابراین وضعیت داوطلبان محترم باید بر ماده ۲ قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت و سایر شرایط قانونی ایجایی و سلبی لازم برای ورود به کارآموزی منطبق باشد و نصاب نمره قبولی نیز در مورد ایشان رعایت خواهد شد.

۶- به موجب الحاق بند چ ماده ۸۸ قانون برنامه پنجساله ششم توسعه به ماده ۵۹ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران، مشمولین استفاده از سهمیه ایثارگران فقط موارد شش گانه فوق هستند.

۷- چنانچه داوطلب در سهمیه آزاد شرکت کرده باشد، اعلام بعدی او در مورد ایثارگری مسموع نخواهد بود.

۹- نظر به اینکه پذیرش داوطلبان در سهمیه انتخابی آنان صورت می گیرد، ضروری است داوطلبان ارجمند هنگام ثبت نام در انتخاب گزینه سهمیه عادی یا ایثارگران دقت نمایند.

منبع: سایت مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام