سوالات تستی حیطه اختصاصی مربی امور تربیتی ۱۴۰۳ (مشاغل کیفیت بخشی)
شناسنامه قانون- با برگزاری آزمون استخدامی ۱۴ اردیبهشتماه ۱۴۰۳، مجموعه سوالات تستی حیطه اختصاصی مربی امور تربیتی ۱۴۰۳ به همراه پاسخنامه منتشر شد.
مشاغل کیفیت بخشی عبارتند از: مربی امور تربیتی و مشاوره، مربی امور تربیتی و سبک زندگی، مربی تربیت بدنی و سلامت و مشاور.
همچنین ببینید:
- منابع آزمون استخدام مربی امور تربیتی و سبک زندگی سال ۱۴۰۳
- منابع آزمون استخدام مربی تربیت بدنی و سلامت سال ۱۴۰۳
- منابع آزمون استخدام مشاور در وزارت آموزش و پرورش سال ۱۴۰۳
- منابع آزمون استخدام مربی امور تربیتی و مشاوره سال ۱۴۰۳
دروس حیطه اختصاصی مربی امور تربیتی ۱۴۰۳ (مربی امور تربیتی، تربیت بدنی و مشاور) عبارتند از: «تعلیم و تربیت اسلامی»، «اسناد و قوانین بالادستی آموزش و پرورش» و «راهنما و فنون تربیت».
سوالات تستی حیطه اختصاصی مربی امور تربیتی ۱۴۰۳
سؤالات تستی حیطه اختصاصی مربی امور تربیتی ۱۴۰۳ به همراه پاسخنامه را در زیر ببینید. به تدریج پاسخ تشریحی اضافه میشود.
۱. تعلیم و تربیت اسلامی
۸۱– کدام گزینه به نوعی از جریان تربیتی که شرکت متربیان در آن داوطلبان است اشاره دارد؟
الف) تربیت رسمی
ب) تربیت غیررسمی
ج) تربیتی الزامی
د) تربیت اختیاری
پاسخ اداریها: گزینه د
۸۲- با توجه به قاعدهی نفی سبیل، نظام تربیتی ناوابسته زمینهساز …. خواهد شد.
الف) تکوین و تعالی همه ساحتی هویت متربی
ب) رشد منظومهای متربی
ج) رشد عقلایی متربیان و رویکرد تعامل محور مربیان
د) پویایی و اصالت تحولات اجتماعی
پاسخ اداریها: گزینه د
۸۳- از منظر کدام رویکرد، اجرای همه جانبه اسلام تنها در قالب فرآیند نوسازی جامعه به سوی یک الگوی مطلوب اسلامی و تأسیس نهادها و سازو کارهای متناسب با آنها میسر است؟
الف) تمدن سازی
ب) تنش زدایی
ج) تحول خواهی دینی
د) پیوند نهادهای دین و تربیت
پاسخ اداریها: گزینه الف
۷۴- با توجه به قوانین و مقررات کنونی، مسئولیت اصلی تربیت کودک در نظام حقوقی ایران با …. است.
الف) کانون پرورش فکری
ب) نهاد تربیت
ج) آموزش و پرورش
د) والدین یا سرپرست واقعی
پاسخ اداریها: گزینه د
۸۵- در جهتگیری ساحت تربیت اعتقادی، عبادی و اخلاقی توجه به مسائل و موضوعات روزمره، مصداق کدامیک است؟
الف) فعال بودن
ب) مسئله محوری
ج) چندبعدی بودن
د) فطرت مداری
پاسخ اداریها: گزینه ب
۸۶- اصل حاکم بر کلیه فرایندهای تربیت، کدام است؟
الف) انطباق با معیار اسلامی
ب) انسجام اجتماعی
ج) عدالت تربیتی
د) تنوع و کثرت
پاسخ اداریها: گزینه الف
۸۷- مرتبه نخست عدالت تربیتی، ناظر به تأمین کدام اصل تربیت است؟
الف) قابلیت دسترسی برابر
ب) انطباق
ج) وجود
د) اعتدال و توازن
پاسخ اداریها: گزینه الف
۸۸- منظور از علم در روایت «طلب العلم فریضه» چه علمی است؟
الف) علمی که خود هدف است
ب) علم و دانش ارزشمند
ج) علوم دینی
د) موارد ب و ج
پاسخ اداریها: گزینه ج
۸۹- کدام یک از موارد ذیل از الزامات تربیت عقلانی نیست؟
الف) توأم بودن علم و عقل
ب) رهایی از موقع تعقل
ج) دوری از هر نوع تقلید
د) آزاد کرد عقل از حکومت تلقینات محیط
پاسخ اداریها: گزینه ب
۹۰- کدامیک از گزارههای زیر با اصل انسان از منظر اسلام مخالف است؟
الف) محبت به همه انسانها چه مؤمن و چه کافر
ب) مقابله با رفتارهای غلط
ج) کمک به رفع حوائج انسانها به صورت مطلق
د) امر به معروف و نهی از منکر
پاسخ اداریها: گزینه ج
۹۱- عادات انفعالی به عاداتی گفته میشود که….
الف) در انسان ایجاد انس میکند و انسان اسیر آن میشود.
ب) از طریق اراده و اختیار انسان ایجاد میگردد.
ج) در واکنش به عادتهای فعلی ایجاد میشود.
د) ناحیه گرایشهای غریزی و طبیعی تحت تکثیر عامل داخلی ایجاد میشود.
پاسخ اداریها: گزینه الف
۹۲- فرق تربیت و اخلاق در چیست؟
الف) تربیت نوعی پرورش مقدس است ولی اخلاق صرفا به رفتارهای خوب و لو غیر مقدس گفته میشود.
ب) تربیت نوعی از اخلاق است که به آن اخلاق دینی هم اطلاق میشود.
ج) اخلاق نوعی از تربیت است که با عنصر تقدس همراه شده است.
د) اخلاق برخلاف تربیت که ضد عادت است شامل همه عادتهای انسان میشود.
پاسخ اداریها: گزینه ج
۹۳- معیار فعل اخلاقی از منظر اسلام چیست؟
الف) دگر دوستی اکتسابی
ب) الهام وجدان
ج) پرورش حسن و قبح ذاتی
د) هیچکدام
پاسخ اداریها: گزینه د
۹۴- کدام گزاره در خصوص عزت نفس درست نیست؟
الف) عزت نفس همان نفاست نفس است.
ب) منظور از نفس همان نفس اماره است.
ج) عزت نفس منجر به غرور و تکبر میگردد.
د) منشأ عزت نفس، کرامت نفس است.
پاسخ اداریها: گزینه ج
۹۵- کدام مورد منطبق با استراتژی قرآن در جنگ با یهود نیست؟
الف) تشکیلات و مقررات سخت انتظامی دارند ولی قلوبشان به هم نزدیک نیست.
ب) رودررو نخواهند شد و پشت سنگرها و سلاحهای سنگینشان پنهان میشوند.
ج) زمانی میجنگند که خطری آنها را تهدید کند.
د) تعلق به دنیا دارند و برای همین آسیبپذیر هست.
پاسخ اداریها: گزینه ج
۹۶- درباره اینكه بچهها استاد را شناخته و او را دست میاندازند کدام نگاه صحیح است؟
الف) نرمی در چنین مواقعی سبب گستاخ شدن دانشآموز میگردد.
ب) این جنبه نفسانیت شاگرد است ولی همه حقیقت شاگرد نیست.
ج) اگر من صمیمی و دوستی با شاگرد ایجاد شود خیلی خوب میشود کلاس را اداره کرد.
د) هر سه مورد صحیح است.
پاسخ اداریها: گزینه الف
۹۷- مهمترین وظیفه مربی چیست؟
الف) اقناع شاگردان
ب) اصلاح آرزوهای شاگرد
ج) رفع موانع
د) نمایاندن راه صحیح
پاسخ اداریها: گزینه ب
۹۸- کدام مورد در خصوص فساد فرعونیان با نگاه قرآنی منطبق است؟
الف) فساد یک امر نسبی و قراردادی است.
ب) فساد افراد را به جان یکدیگر شناختی است.
ج) فساد بیخطرها را جذب و بقیه را تحقیر نمودن است.
د) موارد ب و ج صحیح است.
پاسخ اداریها: گزینه د
۹۹- در آموزش دین کدام مورد صحیح است؟
الف) آموزش دین از بین بردن دلبستگی به دنیاست
ب) رهایی از موانع تعقل
ج) دوری از هر نوع تقلید
د) آزاد کردن عقل از حکومت تلقینیات محیط
پاسخ اداریها: گزینه الف
۱۰۰- کدام عبارت تربیتی صحیح نیست؟
الف) تنبیه باید حساسیتزا باشد به حساسیتزدا
ج) در کلاس درس باید اقامه حدود صورت بگیرد.
ب) تنبیه باید چشاندن بخشی از نتایج عمل باشد.
د) نظم نشانه حاکمیت عقل است.
پاسخ اداریها: گزینه د
کتابهای استخدامی از انتشارات معتبر را میتوانید از فروشگاه اینترنتی اداریها تهیه کنید.
۲. اسناد و قوانین بالادستی آموزش و پرورش
۱۲۳- کدام گزینه به بهسازی و اعلای منابع آموزش و پرورش به عنوان محور تحول در نظام تعلیم و تربیت اشاره ندارد؟
الف) ارتقاء کیفیت تربیت معلم
ب) ارتقاء منزلت اجتماعی معلمان
ج) استقرار نظام ارزیابی و سنجش صلاحیتهای معلمان
د) روزآمد ساختن محتوای تعلیم و تربیت
پاسخ اداریها: گزینه د
۱۲۴- تحول بنیادین شیوه های ارزشیابی دانش آموزان ناظر به کدام سیاست کلی تحول میباشد؟
الف) تحول در نظام برنامه ریزی آموزشی و درسی
ب) اهتمام به تربیت و پرورش مبتنی بر فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی
ج) استقرار نظام جامع رصد، نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت در نظام آموزش و پرورش
د) ارتقاء جایگاه آموزش و پرورش از نظر شاخصهای کمی و کیفی در سطح منطقه و جهان
پاسخ اداریها: گزینه الف
۱۲۵- با توجه به سیاستهای کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش کدام گزینه به اهداف تحول بنیادین در شیوههای ارزشیابی دانش آموزان اشاره دارد؟
الف) تحقق اهداف دوره های تحصیلی
ب) پرورش استعداد و خلاقیت
ج) تنوع در اجرای شیوه های ارزشیابی
د) تحقق اهداف کتابهای درسی
پاسخ اداریها: گزینه ب
۱۲۶- تحول در نظام آموزش و پرورش برای رسیدن به کدام مورد است؟
الف) موقعیت مطلوب فردی و اجتماعی
ب) آینده روشن و موفقیت برای فرد و کشور
ج) حیات طیبه رشد و شکوفایی استعدادهای فردی
د) انسانهایی کوشا و موفق برای آینده کشور
پاسخ اداریها: گزینه ج
۱۲۷- در دوره متوسطه اول، توسعه فرهنگ و سواد قرآنی در راستای تقویت ….. پیگیری میشود.
الف) روخوانی قرآن
ب) روانخوانی قرآن
ج) آشنایی با مفاهیم کلیدی قرآن
د) آموزش معارف قرآنی
پاسخ اداریها: گزینه ب
۱۲۸- وجه تمایز اساسی حیات طیبه از زندگی غیر دینی رایج کدام است؟
الف) توحید
ب) ارزشهای دینی
ج) تقوا
د) عمل صالح
پاسخ اداریها: گزینه ب
۱۲۹- عدالت ……….. در ابعاد کمی همگانی و الزامی و عدالت …………. با رعایت تفاوتهای فردی، جنسیتی، فرهنگی و جغرافیایی گزاره های ارزشی بیانیه ارزشهای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است.
الف) اجتماعی – تربیتی
ب) تربیتی- اجتماعی
ج) تربیتی- کیفی
د) کیفی- تربیتی
پاسخ اداریها: گزینه ب
۱۳۰- کدام رویکرد ارزشیابی در ارتقای پایه های تحصیلی دوره ابتدایی مورد تاکید است؟
الف) نتیجه محور
ب) فرایند محور
ج) تلفیقی
د) مشارکتی
پاسخ اداریها: گزینه ب
۱۳۱- کدام گزینه از اهداف ایجاد نظام رتبه بندی مدارس نیست؟
الف) شفاف سازی عملکرد
ب) ارتقاء کیفیت
ج) تقویت انگیزه رقابت
د) ایجاد تنوع در فرصتهای تربیتی
پاسخ اداریها: گزینه د
۱۳۲- تعمیم دوره پیش از دبستان به ویژه در مناطق محروم با تاکید بر کدام آموزشها میباشد؟
الف) آموزشهای قرآنی، تربیت بدنی و اجتماعی
ب) آموزشهای قرآنی، علمی و تربیت بدنی
ج) آموزشهای قرآنی، اجتماعی و علمی
د) آموزشهای قرآنی، هنری و اجتماعی
پاسخ اداریها: گزینه الف
۱۳۳- حاکمیت برنامه محوری به جای کتاب محوری و تولید بسته آموزشی با رعایت کدام اصل است؟
الف) اصل تدریس محوری
ب) اصل دانش محوری
ج) معلم محوری
د) معلم محوری و آموزش
پاسخ اداریها: گزینه ج
۱۳۴- کدام گزینه نادرست است؟
الف) تدوین منشور دانش آموزی از وظایف و اختیارات شورای دانش آموزی است
ب) تشکیل انجمنهای دینی و فرهنگی و هنری و ورزشی و پژوهشی از اقدامات شورای معلمان است.
ج) همفکری و همکاری با مدیر مدرسه در تدوین برنامه سالانه مدرسه از وظایف و اختیارات شورای دانش آموزی است.
د) جلسات شورای معلمان حداقل هر ماه یک بار تشکیل میگردد.
پاسخ اداریها: گزینه ب
۱۳۵- کدام گزینه از چرخشهای تحول آفرین مدرسه نیست؟
الف) تبدیل از انباشت اطلاعات و حافظه محوری در دانش آموزان به کسب شایستگیها
ب) تبدیل از نهادی آموزشی به نهادی فرهنگی اجتماعی و مولد سرمایه انسانی
ج) تبدیل از نگاه یکپارچه به هویت انسان به نگاه تجزیهای و تفکیکی
د) تبدیل از انحصار نگری در تربیت به مشارکت و مسئولیت پذیری ارکان و عوامل مهم و موثر پاسخ
پاسخ اداریها: گزینه ج
۱۳۶- تصمیمگیری در مورد چگونگی تشویق و تنبیه دانش آموزان از وظایف و اختیارات کدام ارکان مدرسه است؟
الف) مدیر مدرسه
ب) شورای مدرسه
ج) شورای معلمان
۴) معاون آموزشی و پرورشی
پاسخ اداریها: گزینه ب
۱۳۷- توجه به تفاوتهای فردی دانش آموزان ناظر بر کدام اصل حاکمیت بر مدیریت مدرسه است؟
الف) تعادل و توازن
ب) عدالت آموزشی و تربیتی
ج) تنوع بخشی به محیط های یادگیری
د) رعایت کرامت انسانی و آزادی عمل
پاسخ اداریها: گزینه ب
۱۳۸- کدام گزینه به تغییرات هماهنگ و منظمی که باید تمامی مولفهها و عناصر و فرایندها و روابط درون و بیرون مدرسه را در برگیرند تا مدرسه از وضع موجود به وضع مطلوب برسد، اشاره دارد؟
الف) برنامه محوری
ب) چرخشهای تحول آفرین
ج) مشارکت
د) هدف مدرسه
پاسخ اداریها: گزینه ب
۱۳۹- عدالت آموزشی و تربیتی که از اصول مدیریت مدرسه است،. شامل چه مواردی است؟
الف) توجه به تفاوتهای فردی
ب) غنی سازی و تنوع بخشی به محیط یادگیری
ج) استفاده از ظرفیتها و قابلیتهای محیط بیرونی
د) هر سه مورد صحیح است
پاسخ اداریها: گزینه د
۱۴۰- کدام مورد از وظایف مدیران مدارس در نقش رهبری آموزشی و تربیتی میباشد؟
الف) برقراری ارتباط با جامعه محلی و نقش آفرینی در آن
ب) مدیریت بهینه منابع مالی مدرسه
ج) تشکیل پرونده پرسنلی برای عوامل مدرسه
د) مدیریت و نظارت بر امور مدرسه از طریق سامانه ها
پاسخ اداریها: گزینه الف
کتابهای استخدامی از انتشارات معتبر را میتوانید از فروشگاه اینترنتی اداریها تهیه کنید.
۳. راهنما و فنون تربیت ۱۴۰۳
۱۲۱- اولین مرحله از مراحل خودسازی کدام است؟
الف) تزکیه – پاکسازی
ب) کشف نقاط ضعف و تسلط بر آنها
ج) خودشناسی (توجه به خود)
ج) کشف استعدادها و نقاط قوت و تقویت آنها
پاسخ اداریها: گزینه ج
۱۲۲- معایب داستانهای موجود کدام است؟
الف) سطحی – علمی – شعاری
ب) سطحی- تخیلی- رمانتیک
ج) سطحی-تخیلی-شعاری
د) سطحی علمی-علمی- رمانتیک
پاسخ اداریها: گزینه الف
۱۲۳- کدام جمله صحیح نمیباشد؟
الف) تربیت کودک یعنی شکوفا کردن استعدادها و برآوردن نیازهای او.
ب) کودک هم روشنفکری میخواهد هم روشندلی
ج) استعداد کودک با دو عامل خواستهها و توانایی، بارور و شکوفا میشوند.
د) هدفها و خواستهها هستند که استعدادها را بیرون میریزند.
پاسخ اداریها: گزینه ج
۱۲۴- در کدام نوع از جوامع میتوان افراد را بهسادگی تربیت کرد؟
الف) جامعه متحرک
ب) جامعه متضاد
ج) جامعه تلفیقی
د) جامعه بسته و سنتی
پاسخ اداریها: گزینه د
۱۲۵- در روش تربیتی اسلام، سه خصوصیت برای کودک ذکرشده است که بهوسیله عواملی میتوان، آن ها را در کودک به وجود آورد. کدام گزینه جزو عوامل مذکور نمیباشد؟
الف) تقلید
ب) تشویق
ج) رقابت
د) تدبیر
پاسخ اداریها: گزینه ب
۱۲۶- «تو از فلانی زرنگتری، تو بااستعدادتری، تو میتوانی بهتر از اون باشی، …» این طرز گفتگوها……..
الف) تلقی ضعف و زبونی و تحقیر است.
ب) شخصیت کودک را بیباک و نترس به بار میآورد.
ج) کودک را بااستعدادها و ظرفیتهایش آشنا میکند.
د) موجب شکستن شخصیت کودک میشود.
پاسخ اداریها: گزینه د
۱۲۷- در خصوص ترس کدام گزینه صحیح است؟
الف) اصولا نبود ترس به حاضر نبود تعلق و علاقه است.
ب) نبود ترس به خاطر آزادی و وارستگی از همه مسائل است.
ج) اگر ترس مداوم نباشد، باعث فرار و نیرنگ و خیانت و دروغ میشود.
د) موارد الف و ب صحیح است.
پاسخ اداریها: گزینه د
۱۲۸- …. نوعی تلقین است که از خارج القا میشود و کاربرد زیادی دارد.
الف) تشویق
ب) محبت
ج) وعده و عید
د) مجازات
پاسخ اداریها: گزینه الف
۱۲۹- کدام غریزه از شعبات کمالجویی و قهرمان پرستی است؟
الف) رقابت
ب) احسان
ج) تقلید
د) ترس
پاسخ اداریها: گزینه ج
۱۳۰- بر اساس روایتی که از پیامبر (ص) نقل شده است، کدام دسته «فی خطر عظیم» هستند؟
الف) الناس کلهم
ب) العالمون
ج) العاملون
د) المخلصون
پاسخ اداریها: گزینه د
۱۳۱- در اصطلاح فعالان عرصه تربیت …………..
الف) اردو محل تجمع افراد برای تمرین و تفریح است.
ب) اردو فعالیتی سازمانیافته، نظاممند و هدفمند است.
ج) محلی است که ورزشکاران و پیشاهنگان گرد هم میآید.
د) اردو یعنی سازگاری فردی و اجتماعی برای مدتی محدود
پاسخ اداریها: گزینه ب
۱۳۲- افزایش خلاقیت و ابتكار از مصادیق کدامیک از اهداف اردو است؟
الف) اهداف گرایشی
ب) اهداف بینشی
ج) اهداف رفتاری
د) اهداف اجتماعی
پاسخ اداریها: گزینه ج
۱۳۳- مهربانی و دلسوزی نسبت به مردم و دوری از اسراف و مصرفگرایی از اهداف کدام نوع اردوهاست؟
الف) تربیت شهروندی با سبک زندگی اجتماعی
ب) علمی
ج) غفلت زدایی از زندگی روزمره
د) هویت دینی و ملی
پاسخ اداریها: گزینه الف
۱۳۴- کدام گزینه از آثار و برکت اردوهای جهادی برای شرکتکنندگان در این حرکتها است؟
الف) بهرهمندی از فضای معنوی کمنظیر این سفرها
ب) تقویت امید به زندگی
ج) شناخت بیشتر مشکلات و معضلات جامعه
د) دلگرمی به کار و ایجاد انگیزه برای خدمت به مردم
پاسخ اداریها: گزینه الف
۱۳۵- در اردوهای زیارتی انس با ……. موجب میشود که متربی هیچگاه احساس تنهایی نكند.
الف) مربیان
ب) دانش آموزان و دوستان
ج) والدین
د) اهل بیت
پاسخ اداریها: گزینه د
۱۳۶- بر اساس متن کتاب روایت سوم، کدام گزینه جزو مؤلفههای اصلی بیانیه گام دوم نمیباشد؟
الف) خودباوری
ب) خودسازی
ج) جامعه پردازی
د) تمدن سازی
پاسخ اداریها: گزینه الف
۱۳۷- کدام مورد از نیازهای هفت گانه بیانیه گام دوم میباشد؟
الف) ثبات امنیت و حفظ تمامیت ارضی
ب) ایستادگی روزافزون
ج) افزایش چشم گیر معنویت و اخلاق
د) عزت ملی، روابط خارجی و مرزبندی با دشمن
پاسخ اداریها: گزینه د
۱۳۸- سومین مرحله از پنج مرحله فرآیندی تشكیل انقلاب اسلامی کدام است؟
الف) جامعه اسلامی
ب) نظام اسلامی
ج) دولت اسلامی
د) انقلاب اسلامی
پاسخ اداریها: گزینه چ
۱۳۹- نتیجه اصلی عمل بر اساس دستگاه محاسبات غیرتوحیدی کدام پدیده است؟
الف) نفوذ
ب) دشمن هراسی
ج) عدم خودباوری
د) اعتماد به دشمن
پاسخ اداریها: گزینه الف
۱۴۰- جامعترین، عینیترین و انقلابیترین الگوی روش و منش موجود برای هدایت جامعه در انقلاب اسلامی کدام است؟
الف) رشد علمی کشور
ب) دفاع مقدس
ج) توان تسلیحاتی بالا
د) وجود نخبگان
پاسخ اداریها: گزینه ب
کتابهای استخدامی از انتشارات معتبر را میتوانید از فروشگاه اینترنتی اداریها تهیه کنید.