بخشنامه ارزیابی عملکرد سال ۱۳۹۸ دستگاههای اجرایی سطح ملی و استانی و فرایند اجرایی آن (بخشنامه شماره 749977 مورخ 28/12/1397 سازمان اداری و استخدامی کشور)
بخشنامه به دستگاههای اجرایی کشور و سازمان مدیریت و برنامه ریزی استانها
متن بخشنامه در فرمت پیدیاف
شاخصهای عمومی ارزیابی عملکرد 97 (سطح ملی و استانی)
موضوع : ارزیابی عملکرد سال 1398 دستگاههای اجرایی سطح ملی و استانی و فرایند اجرایی آن
(برگرفته از قوانین و مقررات اداری و برنامه جامع اصلاح نظام اداری- دوره دوم (1397-1399))
در اجرای بند (الف) و (ب) ماده 3 آییننامه اجرایی مواد (81) و (82) قانون مدیریت خدمات کشوری (مصوبه شماره 4225/44327 مورخ 14/1/1389هیأت وزیران) و به منظور سنجش موفقیت دستگاهها در راستای تحقق اهداف و وظایف محول شده و نیز تکالیف تعیین شده در نقشه راه اصلاح نظام اداری (موضوع مصوبه شماره 560/93/206 مورخ 20/1/1393 شورای عالی اداری) و همچنین برنامه اصلاح نظام اداری-دوره دوم (مصوبه شماره 302596 تاریخ 14/6/1397 شورای عالی اداری)، نحوه ارزیابی عملکرد دستگاههای اجرایی ملی و استانی بر اساس شاخصهای عمومی و اختصاصی سال 1398، به شرح زیر تعیین میگردد:
1. هدف شاخصهای عمومی ستارهدار بر اساس تفاهمنامه برنامه سه ساله اصلاح نظام اداری- دوره دوم (1397-1399) دستگاه، تعیین خواهد شد. در خصوص دستگاههای استانی، برش استانی تفاهمنامه ملاک ارزیابی خواهد بود، در صورت عدم ارسال برش استانی تفاهمنامه از سوی ستاد دستگاه، اهداف تفاهمنامه سطح ملی مبنای هدفگذاری شاخصهای عمومی (ستارهدار) ارزیابی عملکرد واحدهای استانی دستگاه خواهد بود.
2. شاخصهای عمومی ارزیابی عملکرد سال 1398 دستگاههای اجرایی در دو سطح ملی و استانی پیوست این بخشنامه میباشد. دستورالعمل امتیازدهی شاخصهای عمومی ارزیابی عملکرد سال 1398 سطح ملی و استانی، در وبسایت سازمان به نشانی ir.gov.aro.www قرار گرفته و به نحو مقتضی اطلاعرسانی خواهد شد. بارگذاری دستورالعمل مذکور در وبسایت این سازمان به منزله ابلاغ رسمی آن میباشد.
3. در خصوص شاخصهای اختصاصی، با توجه به مفاد بند (ب) ماده 3 آییننامه اجرایی مواد 81 و 82 ق.م.خ.ک مبنی بر پیشنهاد شاخصها از سوی دستگاه و بررسی و تأیید آنها توسط این سازمان، لازم است که شاخصهای پیشنهادی سال 1398 به همراه اهداف برنامهای با ارائه مستندات مربوط به من ع استنراج شاخصها در قالب ماده 1 دستورالعمل اجرایی استقرار نظام مدیریت عملکرد (موضوع بخشنامه شماره 27911/200 تاریخ 28/5/1389) با در نظر گرفتن وظایف و مأموریتهای دستگاه، اسناد برنامه توسعه، سیاستهای اقتصاد مقاومتی و سایر اسناد بالادستی، در قالب فرم (الف) نهایی شده باشد. رؤیت شاخصهای اختصاصی برای وزارتخانهها و سازمانهای مستقل در سامانه نظام مدیریت عملکرد مستقر در دستگاه پس از تصویب شاخصها و ابلاغ آنها امکانپایر خواهد بود. همچنین ضروری است وزارتخانهها و سازمانهای مستقل پس از دریافت شاخصهای اختصاصی ستاد دستگاه و سازمانهای وابسته، نسبت به تنظیم برش استانی آن برای سال 1398 و ارسال آن به این سازمان برای بررسی و تأیید نهایی اقدام نمایند. در صورت عدم ارسال برش استانی شاخصها، سازمان مدیریت و برنامهریزی استانها میتوانند پس از اعلام این سازمان، رأساً نسبت به تدوین شاخصهای اختصاصی این دسته از واحدهای استانی با در نظر گرفتن شاخصهای ستاد دستگاه مربوط (ابلاغی از سوی این سازمان) اقدام و آنها را مورد ارزیابی قرار دهند. شاخصهای اختصاصی ابلاغ شده مبنای ارزیابی عملکرد دستگاههای اجرایی در سطح ستاد، سازمانهای وابسته و کلیه واحدهای استانی تابعه میباشد و دستگاههای اجرایی، در زمان ورود گزارش عملکرد به سامانه مدیریت عملکرد، مجاز به تغییر در عنوان، اهداف و اوزان آنها نیستند.
4. دریافت گزارش خودارزیابی، بررسی و ارزیابی گزارش عملکرد ستاد دستگاه، سازمانهای وابسته و واحدهای استانی مربوط در هر دو بعد شاخصهای عمومی و اختصاصی از سوی دفاتر مدیریت عملکرد یا عناوین مشابه وزارتخانهها و سازمانهای مستقل به گونهای انجام خواهد گرفت که بعد از تأیید نهایی گزارشها، فایل خروجی از سامانه مدیریت عملکرد کلیه دستگاهها (اعم از ملی و استانی) حداکثر تا تاریخ 15/2/1399 به امور مدیریت عملکرد و ارتقاء فرهنگ سازمانی این سازمان ارسال گردد. بدیهی است راهبری، هدایت و تعیین ارزیابان شاخصهای عمومی و اختصاصی (دفاتر تخصصی و پشتیبانی ستاد دستگاه) و همچنین زمانبندی ارزیابیها بر عهده دفاتر مدیریت عملکرد یا عناوین مشابه وزارتخانهها و سازمانهای مستقل خواهد بود. ضمناً با توجه به اینکه امکان دریافت گزارش عملکرد دستگاههای اجرایی استان صرفاً از طریق سامانه ستاد دستگاه فراهم گردیدهاست، لذا ضروری است واحدهای استانی در مهلت تعیین شده اقدام به ورود اطلاعات نمایند.
5. آن دسته از دستگاههای اجرایی استان که فاقد برنامه عملیاتی اصلاح نظام اداری و شاخصهای اختصاصی ابلاغی از سوی ستاد دستگاه (سطح ملی) میباشند، موظفند پس از توافق با سازمان مدیریت و برنامهریزی استانها در خصوص اهداف شاخصهای عمومی، نسبت به انعقاد تقاهمنامه با سازمان مدیریت و برنامهریزی استان و همچنین تعیین شاخصهای اختصاصی با تأیید سازمان ماکور، بعد از اعلام این سازمان اقدام نمایند. همچنین از تاریخ 1/2/1399 لغایت 15/2/1399 ،با دریافت رمز ورود به سامانه از سازمانهای ماکور، گزارش عملکرد خود را در ابعاد شاخصهای عمومی و اختصاصی وارد سامانه نمایند.
6. دسترسی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استانها به اطلاعات گزارش عملکرد دستگاههای اجرایی استان حداکثر تا تاریخ 31/2/1399 امکانپایر خواهد شد. سازمانهای مذکور موظفند بررسی اولیه گزارش عملکرد، تعیین ارزیابان شاخصهای عمومی و اختصاصی، نهایی نمودن امتیازات مکتسبه و همچنین ارایه گزارش عملکرد دستگاههای اجرایی استان را به گونهای مدیریت نمایند که دسترسی به نتایج نهایی ارزیابی عملکرد استان از طریق سامانه نظام مدیریت عملکرد دولت مستقر در این سازمان حداکثر تا تاریخ 31/4/1399 امکانپذیر گردد.
7. نتایج ارزیابیهای انجام شده ضمن ارائه در شورای عالی اداری و گزارش به رییسجمهور محترم، در جشنواره شهیدرجایی (سطح ملی و استانی) اعلام و به اطلاع عموم خواهد رسید. ضمناً امتیاز مکتسبه دستگاههای اجرایی، مبنای پرداخت فوقالعاده کارآیی و عملکرد به کارکنان دستگاه (به استناد مصوبه 6653/206 تاریخ 23/3/1390) قرار خواهد گرفت.
جمشید انصاری- معاون رییسجمهور و رییس سازمان اداری و استخدامی کشور
مقررات مرتبط:
– بخشنامه برگزاری جشنواره شهید رجایی سال 1398
– دستورالعمل ارزیابی عملکرد سال 1397 دستگاههای اجرایی سطح ملی و استانی و فرایند اجرایی آن