Site icon شناسنامه قانون

آیین نامه استقرار مدارس و مراکز غیردولتی در مناطق، نواحی و محلات مختلف

ساختار سازمان اداری و استخدامی کشور انتصابات جدید در سازمان اداری انتصابات جدید در سازمان اداری و استخدامی کشور اطلاعیه جدید سازمان اداری و استخدامی تصویب طرح رتبه بندی مشاغل روابط عمومی دستگاه‌های اجرایی مراکز آموزشی تأیید صلاحیت شده نظام‌نامه تعالی مدیریت منابع انسانی دستگاه‌های اجرایی کمیته آمارهای بخشی نظام اداری سامانه مدیریت اطلاعات پرداخت کارکنان نظام اداری سازمان اداری و استخدامی کشور

آیین نامه استقرار مدارس و مراکز غیردولتی در مناطق، نواحی و محلات مختلف (تصویبنامه شماره 61/ت5523هـ مورخ 5/1/1398 هیئت وزیران)

وزارت آموزش و پرورش- وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی

وزارت کشور- وزارت راه و شهرسازی- سازمان برنامه و بودجه کشور

هیئت وزیران در جلسه 15/12/1397 به پیشنهاد شماره 244940 مورخ 27/12/1396 وزارت آموزش و پرورش و به استناد ماده (31) قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی -مصوب 1395-، آیین نامه استقرار مدارس و مراکز غیردولتی در مناطق، ناحی و محلات مختلف را به شرح زیر تصویب کرد:

آیین نامه استقرار مدارس و مراکز غیردولتی در مناطق، نواحی و محلات مختلف

ماده 1- در این آیین نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می روند:

الف- قانون: قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی -مصوب 1395-.

ب- استقرار: تأسیس، راه اندازی و تغییر محل مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی در فضای مناسب و مورد نیاز مناطق و محلات مختلف منطبق با طرح تفصیلی و هماهنگی با شهرداری محل و طبق ضوابط فنی و ایمنی سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور.

پ- محلات: مجموعه ساختمان های مسکونی و خدماتی که از لحاظ بافت اجتماعی، ساکناش خود را اهل آن می دانند و دارای محدوده معین است. حدود محلات شهر تابع تقسیمات شهرداری است.

ت- مناطق: محدوده هایی که در شهرهای بزر از به هم پیوستن چند محله، تشکیل می شود و همچنین روستاهای موضوع تبصره (2) ماده (4) قانون تعاریف محدوده و حریم شهر، روستا و شهرک و نحوه تعیین آنها -مصوب 1384-.

ث- شورای سیاست گذاری: شورای سیاست گذاری، برنامه ریزی و نظارت مرکزی موضوع ماده (3) قانون.

ج- شورای نظارت: حسب مورد شورای نظارت استان، شهرستان و منطقه موضوع ماده (3) قانون.

چ- مدرسه: واحد آموزشی و پرورشی که آموزش های رسمی را از دوره پیش دبستانی تا پایان دوره متوسطه به صورت حضوری، نیمه حضوری و غیرحضوری ارایه می کند و ماهیت غیرتجاری دارد.

ح- مؤسس: شخص حقیقی یا حقوقی که پس از طی مراحل قانونی، اجازه تأسیس مدارس یا مراکز آموزشی و پرورشی را دریافت می کند.

خ- مرکز آموزشی: واحدی که به منظور افزایش توان علمی و تخصصی یا کسب مهارت های فنی (ناخوانا در متن اصلی….) … آموزشگاه علمی آزاد، آموزشگاه زبان خارجی، آموزشگاه فنی و حرفه ای، کار و دانش و آموزشگاه اختلالات یادگیری، پژوهش سرا دانش آموزی، مرکز آزمون و مرکز مطالعه.

د- مرکز پرورشی: واحدی که در زمینه امور پرورشی و تربیت بدنی تحت نظارت وزارت آموزش و پرورش تأسیس و اداره می شود و ماهیت غیرتجاری دارد، از قبیل کانون فرهنگی، تربیتی و ورزشی، اردوگاه دانش آموزی و مرکز مشاوره.

تبصره- تنها مرجع صدور مجوز فعالیت آموزشگاه علمی آزاد و آموزشگاه زبان خارجی، جهت آموزش افراد زیر بیست سال و مراکز آموزش پیش دبستانی (به استناد مصوب (422) شورای عالی انقلاب فرهنگی مورخ 16/4/1377 و مصوبه جلسه (699) شورای عالی آموزش و پرورش -مصوب 1382-)، وزارت آموزش و پرورش و مرجع صدور مجوز فعالیت های آموزشی آزاد در قالب دوره های فراگیری مهارت های آموزشی شغلی به استناد ماده (5) مصوبه (483) شورای عالی انقلاب فرهنگی و ماده (111) قانون کار -مصوب 1369- و اصلاحات بعدی آن، سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور است.

ماده 2- تشخیص نیاز هر محله یا منطقه به مدارس یا مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی و صدور مجوز استقرار آنها، به پیشنهاد شورای نظارت شهرستان یا منطقه و تأیید نهایی آن با شورای نظارت استان است.

تبصره 1- در صورت اعتراض مؤسسان در این خصوص، موضوع در شورای نظارت بالاتر قابل طرح و رسیدگی است.

تبصره 2- شعاع دسترسی و حد فاصل مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی با یکدیگر و یا مدارس دولتی، بر اساس دوره های تحصیلی و جنسیت دانش آموزان و سایر موارد مطابق دستورالعملی خواهد بود که توسط شورای سیاست گذاری تهیه و تصویب و به تأیید وزیر آموزش و پرورش می رسد.

ماده 3- استقرار مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی در معابر و بن بست های با عرض کمتر از هشت متر و در بن بست های با طول بیش از سی متر ممنوع است.

ماده 4- استقرار مدارس و مارکز آموزشی و پرورشی غیردولتی در فضاهای (عرصه و اعیان) دارای هر نوع کاربری اعم از مسکونی و غیرمسکونی با رعایت بند (ب) ماده (1) این آیین نامه صورت می گیرد.

ماده 5- امکان (عرصه و اعیان) در اختیار مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی در ساعات آموزشی باید صرفاً جهت استفاده دانش آموزان مدارس یا ثبت نام شدگان مراکز و مطابق با مجوز اخذ شده مورد بهره برداری قرار گیرد.

ماده 6- بررسی جوانب فنی و ایمنی ساختمان و تأیید استحکام بنا و احداث مدارس غیردولتی با رعایت ضوابط طراحی فضاهای آموزشی (برنامه ریزی معماری همسان مدارس ابتدایی و متوسطه) موضوع بخشنامه شماره 576749 مورخ 31/3/1395 سازمان برنامه و بودجه کشور در چهارچوب مقررات ملی ساختمان بر عهده سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور و واحدهای تابع است.

ماده ۷- 

در حال تکمیل…

Exit mobile version