Site icon شناسنامه قانون

بخشنامه شیوه نامه رتبه‌بندی معلمان (ابلاغی ۱۴۰۱)

تاریخ اعمال رتبه بندی معلمان مهرآفرین گزارش ایرادات قانون نظام رتبه بندی معلمان/ رتبه‌بندی حذف آزمون رتبه بندی

بخشنامه شیوه نامه رتبه‌بندی معلمان (ابلاغی ۱۴۰۱)

به منظور اجرای صحیح قانون نظام رتبه‌بندی معلمان (مصوب ۱۵/۱۲/۱۴۰۰ مجلس شورای اسلامی) و به استناد تبصره ۳ ماده ۴ آیین‌نامه اجرایی آن قانون (موضوع تصویب‌نامه شماره ۵۹۴۲۶/ت۵۹۷۹۴هـ مورخ ۱۲/۴/۱۴۰۱ و اصلاحیه شماره ۸۱۸۴۳/ت۶۰۱۵۱ مورخ ۱۵/۵/۱۴۰۱ هیأت محترم وزیران) شیوه‌نامه اجرایی نظام رتبه‌بندی معلمان به شرح ذیل ابلاغ می‌گردد: (اشاره به مواد آیین‌نامه در متن این شیوه‌نامه با توجه به اصلاحیه آیین‌نامه رتبه‌بندی می‌باشد)

شیوه نامه رتبه‌بندی معلمان

۱- رتبه‌بندی معلمان مطابق ضوابط مقرر در قانون، آیین‌نامه اجرایی و این شیوه‌نامه، اجرایی می شود. تعاریف و اصطلاحات در این شیوه نامه همان معانی مشروحه در قانون و آیین نامه اجرایی می باشد.

۲- این شیوه نامه ناظر بر مرحله «استقرار» نظام رتبه‌بندی معلمان بوده و مرحله «ارتقاء» رتبه‌بندی معلمان با رعایت ماده ۱۱ آیین نامه، عملیاتی خواهد شد.

۳- در اجرای ماده ۷ آیین نامه، معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت، به منظور اجرای فرایند رتبه‌بندی معلمان برای طراحی و استقرار سامانه رتبه‌بندی توسط مرکز توسعه آموزش مجازی، فناوری و امنیت اطلاعات وزارت متبوع اقدام نموده، به نحوی که کلیه فرایندهای دریافت مدارک و مستندات مشمولین، ارزیابی و سنجش معلمان، اعمال امتیاز از سوی هیأت‌ممیزه ذیربط و دریافت اعتراضات و رسیدگی به آن به صورت الکترونیکی و از طریق سامانه مزبور انجام شود.

۴- مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت، با توجه به نقش و مسئولیت ارزیابان حرفه‌ای در فرآیند سنجش و ارزیابی مشمولان، حداکثر ظرف یک هفته از تاریخ ابلاغ این شیوه‌نامه با ارسال اطلاعیه ای، نسبت به شناسایی و معرفی افراد صاحب نظر با رعایت بند ۴ ماده (۲) آیین‌نامه، جهت آموزش به مرکز آموزش مدیریت دولتی معرفی و در صورت طی نمودن دوره آموزشی و دریافت گواهینامه ارزیابی، آنها را ساماندهی و بر عملکرد ایشان به نحو مقتضی نظارت نماید.

تبصره: مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی دستورالعمل ساماندهی، صدور ابلاغ، راهنمای عمل و نحوه ارزیابی شایستگی‌های مشمولین، حدود مسئولیت ارزیابان حرفه‌ای و نیز نظارت بر عملکرد آنها را تدوین و ابلاغ نماید.

۵- نظر به ضرورت تشکیل هیأتهای ممیزه موضوع ماده ۷ قانون و زمینهسازی برای ایفای وظایف و اعمال اختیارات آنها در چارچوب مواد ۱۵، ۱۶، ۱۷ و ۱۸ آیین‌نامه اجرایی، احکام اعضای هیأت ممیزه مرکزی و رؤسای هیاتهای ممیزه استانی از سوی وزیر آموزش و پرورش صادر میشود. احکام اعضای هیأتهای ممیزه استانی و رؤسای هیات‌های ممیزه شهرستان/ منطقه/ ناحیه توسط مدیر کل آموزش و پرورش استان و احکام اعضای هیئت ممیزه شهرستان/ منطقه/ ناحیه توسط مدیر/ رئیس آموزش و پرورش شهرستان/ منطقه/ ناحیه صادر میشود.

۱-۵ انتخاب دو نفر صاحبنظر موثق و امین در هیأتهای ممیزه استانی و شهرستانی با در نظر گرفتن جنبه‌های تخصصی ترجیحاً از حیث اداری، استخدامی و حقوقی و خارج از دایره ذینفعان یا مشمولان نظام رتبه‌بندی انجام گیرد.

۵–۲ به استناد تبصره ماده ۱۹ آیین نامه اجرایی، هیأت‌های ممیزه میتوانند به منظور اجرای صحیح نظام رتبه‌بندی، نسبت به تشکیل کارگروه تخصصی موضوعی یا اجرایی زیر تحت نظر هیأت ممیزه اقدام نمایند:

الف) کارگروه اجرایی با مسئولیت معاون برنامهریزی و توسعه منابع و با عضویت رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی و رئیس مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و امور اداری و رئیس مرکز توسعه آموزش مجازی- فناوری و امنیت اطلاعات و رئیس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی و عندالزوم سایر بخش‌های مورد نیاز جهت اجرای آیین‌نامه متناسب با حدود وظایف و اختیارات هیأت ممیزه ذیربط در سطح ستاد و نیز متناظر آن در سطح استانها و شهرستان‌ها/ مناطق/ نواحی تشکیل می‌شود.

ب) کارگروه تخصصی نظارت و رسیدگی به اعتراضات با مسئولیت مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات و با عضویت نمایندگان دفترحقوقی و دفتر هماهنگی هیأت‌های رسیدگی به تخلفات اداری و نیز متناظر آنها صرفاً در سطح استان، تحت نظر هیأت ممیزه ذیربط تشکیل می‌شود.

تبصره ۱- احکام اعضای کارگروهها توسط نایب رئیس هیأتهای ممیزه صادر می‌شود.

تبصره ۲- مسئولیت نظارت و تایید اقدامات کارگروهها با هیأتممیزه ذیربط می‌باشد.

۶- فرآیند جمع‌آوری، بررسی اسناد و مستندات مشمولین، امتیازدهی و نهایتاً تایید رتبه آنها از طریق سامانه رتبه‌بندی و در چارچوب مواد ۷ و ۸ آیین‌نامه صورت میگیرد.

تبصره: با توجه به تبصره ذیل بند ۳ ماده ۸ آیین‌نامه، بررسی و رتبه‌بندی کلیه اعضای هیئت‌های ممیزه در همه سطوح و قبل از رتبه‌بندی مشمولان، توسط هیأت ممیزه مرکزی انجام می‌شود. لذا پس از استقرار سامانه رتبه‌بندی، جمع‌آوری و بارگذاری مستندات مربوط به اعضای هیأت ممیزه در اولویت قرار گیرد.

۷- در راستای ماده ۱۰ آیین نامه اجرایی، هیأتهای ممیزه ذیربط با کمک سایر مراجع ارزیابی‌کننده می‌توانند صحت و اعتبار مدارک و مستندات ارائه شده توسط مشمولین را به نحو مقتضی و عنداللزوم با استعلام از مراجع ذیصالح و قبل از تایید نهایی رتبه استحقاقی معلم، احراز نمایند.

۸- به استناد مواد ۳ و ۴ قانون و ماده ۴ آیین نامه اجرایی، مشمولین با در نظر گرفتن مفاد جداول ماده ۴ آیین‌نامه اجرایی و متناسب با امتیازات کسب شده مندرج در جداول ذیل با تایید هیأت ممیزه ذیربط در یکی از رتبه‌های پنجگانه قرار خواهند گرفت.

جدول شماره (۱)- ابعاد و عناوین شایستگی های عمومی

جدول شماره (۲)- ابعاد و عناوین شایستگی‌های تخصصی

جدول شماره (۳)- ابعاد و عناوین شایستگی‌های حرفه‌ای

جدول شماره (۴)- ابعاد و عناوین شایستگی‌های تجربه

جدول شماره (۵)- حداقل امتیازات ضروری برای احراز رتبهها براساس هریك از شایستگی‌ها

۹- حداقل امتیاز مورد نیاز برای احراز هر یک از رتبه‌های مشمولین، بر اساس سهم امتیازات تعیین شده در جدول شماره ۵ میباشد.

۱۰- برقراری فوق العاده رتبه‌بندی برای هر یک از رتبه‌ها و همچنین شرایط احراز هر یک از آنها، منوط به کسب حداقل امتیاز مربوط به شایستگیهای عمومی همان رتبه، خواهد بود.

۱۱- به استناد ماده ۵ آیین‌نامه اجرایی قانون، آن دسته از مشمولانی که پس از ارزیابی نخست، حداقل امتیاز لازم برای احراز رتبه آموزشیار معلم را کسب ننمایند، از تاریخ عدم احراز رتبه و با اعلام هیأتممیزه ذیربط، برای مدت یک سال از فوقالعاده رتبه آموزشیار معلمی، برخوردار خواهند شد. این معلمان می توانند در فرصت یک ساله با کسب امتیاز الزم و شرکت در ارزیابی مجدد و با تایید هیأتممیزه ذیربط در رتبه استحقاقی قرار گیرند. بدیهی است در صورت عدم کسب امتیاز الزم در
فرصت اعطایی یکساله، فوقالعاده رتبه آموزشیار معلمی در پایان یکسال، قطع خواهد شد.

۱۲- نحوه صدور حکم کارگزینی افراد مشمول بعد از طی مراحل قانونی و تعیین و تایید رتبه توسط هیأتممیزه ذیربط با
رعایت ماده ۵ قانون و برابر ماده ۱۰ آیین‌نامه اجرایی از سوی امور اداری مربوط انجام میشود و مراتب به ذینفع و واحد آموزشی و تربیتی متبوع وی اعلام میگردد.

۱۳- رسیدگی به اعتراضات احتمالی مشمولین در زمینه نحوه رسیدگی، ارزیابی و تعیین رتبه آنها، مطابق ماده ۱۳ آیین‌نامه توسط هیأتممیزه و با استفاده از ظرفیت کارگروه تخصصی نظارت و رسیدگی به اعتراضات انجام میشود.

۱۴- در اجرای ماده ۵ آیین‌نامه، مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت، موظف است پس از اجرای دوره ارزیابی برای هریک از شرکت کنندگان، کارنامه احراز شایستگی با محتوای نقاط ضعف و قوت ایشان صادر و همراه با الزامات و توصیه‌های آموزشی و برنامه‌های توانمندسازی در قالب «سامانه رتبه بندی و مسیر رشد معلم» به ایشان ارائه نماید. شرکت در ارزیابیهای دورههای بعدی (ارتقای رتبه( منوط به طی موفقیتآمیز الزامات مندرج در این شیوه‌نامه از سوی ارزیابی شدگان میباشد.

۱۵- رعایت مفاد مواد (۲۲) و (۲۳) آئیننامه اجرایی از سوی هیأتهای ممیزه و مسئولین آموزش و پرورش استانها و شهرستانها/ مناطق/ نواحی الزامی میباشد.

این شیوه‌نامه با همکاری سازمان اداری و استخدامی کشور تهیه و درتاریخ…………………. به تایید وزیر آموزش و پرورش رسید.

یوسف نوری- وزیر آموزش و پرورش

Exit mobile version