Site icon شناسنامه قانون

ابطال دو شرط داشتن ابلاغ تمام وقت از اداره آموزش و پرورش و دريافت حقوق از اعتبارات دولتي در تبديل وضعيت نيروهاي حق التدريس (دادنامه شماره ۳۸۳ مورخ ۷/۹/۱۳۹۰ ديوان عدالت اداري)

ساختار سازمان اداری و استخدامی کشور انتصابات جدید در سازمان اداری انتصابات جدید در سازمان اداری و استخدامی کشور اطلاعیه جدید سازمان اداری و استخدامی تصویب طرح رتبه بندی مشاغل روابط عمومی دستگاه‌های اجرایی مراکز آموزشی تأیید صلاحیت شده نظام‌نامه تعالی مدیریت منابع انسانی دستگاه‌های اجرایی کمیته آمارهای بخشی نظام اداری سامانه مدیریت اطلاعات پرداخت کارکنان نظام اداری سازمان اداری و استخدامی کشور

ابطال دو شرط داشتن ابلاغ تمام وقت از اداره آموزش و پرورش و دريافت حقوق از اعتبارات دولتي در تبديل وضعيت نيروهاي حق التدريس (دادنامه شماره ۳۸۳ مورخ ۷/۹/۱۳۹۰ ديوان عدالت اداري)

تاریخ: 07 آذر 1390

کلاسه پرونده: 820/89

شماره دادنامه: 383

موضوع رأی: ابطال بندهاي 2 و 3 بخشنامه شماره 22/62719/710 -18/8/1389 مديركل امور اداري و تشكيلات وزارت آموزش و پرورش

شاکی: خانم معصومه پرتوي پلاسجين

موضوع شکایت و خواسته: ابطال بندهاي 2 و 3 بخشنامه شماره 22/62719/710 -18/8/1389 مديركل امور اداري و تشكيلات وزارت آموزش و پرورش

گردش کار: شاكي به موجب دادخواست تقديمي، بندهاي 2 و 3 بخشنامه شماره 22/62719/710-18/8/1389 مديركل امور اداري و تشكيلات وزارت آموزش و پرورش را به شرح زير :

“در اجراي ماده 6 قانون تعيين تكليف استخدامي معلمان حق التدريس و آموزشياران نهضت سواد آموزي و … مصوب 15/7/1388 و پيرو دستورالعمل شماره 22/53595/710 مورخ 15/10/1388، خواهشمند است دستور فرماييد آمار افراد واجد شرايط ذيل را حداكثر تا تاريخ 25/8/1389 از طريق پست الكترونيك به اين اداره كل ارسال نمايند:

1- اشتغال در مراكز پيش دبستاني دولتي

2- داشتن ابلاغ تمام وقت از اداره آموزش و پرورش

3- دريافت حقوق از اعتبارات دولتي

4- داراي بيش از ده سال سابقه همكاري در شغل اعلام شده و اشتغال به كار تا تاريخ 31/3/1388

5- تاريخ شروع به كار 1/7/1378 و قبل از آن

6- حداقل مدرك تحصيلي ديپلم”

با حكم مقنن در ماده 6 قانون تعيين تكليف استخدامي معلمين حق التدريسي و آموزشياران مصوب 15/7/1388 مغاير دانسته و ابطال ماده 2 بند مذكور را خواستار شده است.

در پاسخ به شكايت شاكي، مديركل دفتر حقوقي، املاك و حمايت قضايي وزارت آموزش و پرورش به موجب لايحه دفاعيه شماره 8992/810-23/1/13890 توضيح داده است كه:

“1- بر اساس بند الف ماده 4 قانون تاسيس مدارس غير انتفاعي مصوب 5/3/1367 اخذ مجوز رسمي از وزارت آموزش و پرورش، براي تاسيس واحد آموزشي كودكستان، براي مؤسّسان بخش غير دولتي الزامي است، كه اين موضوع در تبصره ماده 9 قانون اصلاح تاسيس مدارس غير انتفاعي مصوب 6/5/1387 نيز مرجع صدور مجوز فعاليت مركز آموزش پيش دبستاني را جهت كودكان 4 و 5 ساله آموزش و پرورش قرار داده است و طبق ماده 4 اساسنامه دوره پيش دبستاني مصوب جلسه 699 مورخ 28/7/1382 شوراي عالي آموزش و پرورش دوره پيش دبستاني به دو صورت 1- دولتي با مشاركت مردم 2- غير دولتي بر اساس قوانين مربوط اعلام شده است. لذا با مد نظر قرار دادن مواد مذكور، پيش دبستاني‎هايي كه مشمول بند الف ماده 4 قرار مي‎گيرند دولتي است و در پرداخت حقوق مربيان آنها از اعتبارات دولتي استفاده مي‎شود، ولي پيش دبستاني‎هايي كه مشمول بند ب ماده 4 اساسنامه ياد شده و قانون مدارس غير انتفاعي قرار مي‎گيرند كاملاً خصوصي بوده و فقط ملزمند كه مجوز فعاليت خود را از آموزش و پرورش بگيرند از سوي ديگر صدور مجوز فعاليت براي مهد كودكهايي كه فعاليت آنها براي سنين زير 4 سال است بر اساس ماده 26 قانون تنظيم بخشي از مقررات مالي دولت و بند 1 ماده 1 دستورالعمل تبصره 11 اصلاحيه قانون تشكيل سازمان بهزيستي كشور و با عنايت به مصوبه هشتادمين جلسه مورخ 21/5/1365 شوراي عالي انقلاب فرهنگي و مصوبه جلسه 422 مورخ 16/4/1377 بر عهده سازمان بهزيستي كشور است. اين بدين معناست كه كساني كه در اين گونه مراكز فعاليت مي‎كنند تابع مقررات خاص خود بوده و آموزش و پرورش هيچ گونه تعهدي نسبت به مربيان شاغل در اين مراكز ندارد.

2- بر اساس صراحت ماده 6 قانون تعيين تكليف استخدامي معلمان حق التدريسي و آموزشياران نهضت سواد آموزي مصوب 15/7/1388 فقط مجوز استخدام به كساني را مي‎دهد كه بيش از ده سال سابقه همكاري با آموزش و پرورش به صورت مستمر تا سال 1388-1387 داشته باشند. (تاكيد مي‎شود كه همكاري با آموزش و پرورش ملاك قانونگذار است نه واحدي كه فقط مجوز آن را آموزش و پرورش داده است اما به عنوان بخش خصوصي و غير دولتي اداره مي‎شود) در همين ارتباط پيش دبستاني‎هايي، دولتي به شمار مي‎آيند كه مشمول بند الف ماده 4 اساسنامه دوره پيش دبستاني مصوب جلسه 699 مورخ 28/7/1382 شوراي عالي آموزش و پرورش بوده و مجوز فعاليت خود را از آموزش و پرورش دريافت كرده باشند و همچنين از اعتبارات دولتي حقوق مربيان آنها پرداخت شده باشد. به عبارت ديگر فقط كساني مشمول ماده 6 قانون تعيين تكليف استخدامي معلمان حق التدريس مصوب 15/7/1388 قرار مي‎گيرند كه در پيش دبستاني‎هاي دولتي سابقه داشته باشند و افرادي كه با مراكز خصوصي همكاري داشته‎اند، آموزش و پرورش طبق ماده ياد شده تكليفي بر استخدام آنها ندارد.

3- در اجراي قانون به كارگيري معلمان حق التدريس مصوب 7/7/1383 مجلس شوراي اسلامي و قانون استفساريه مربوط به آن مصوب 1/10/1383 كه طي نامه شماره 61433 مورخ 22/10/1383 توسط رياست جمهوري ابلاغ شده بود اداره كل امور اداري در همين راستا دستورالعمل شماره 95/710 مورخ 12/11/1383 را به ادارات كل آموزش و پرورش ابلاغ كرد. بند 1/1 در مورد معلم حق التدريس، داشتن ابلاغ رسمي از سوي مسؤولان ادارات آموزش و پرورش و همچنين استفاده از بودجه جاري دولتي جهت دريافت حق التدريس را يكي از شرايط استخدام و شمول قانون فوق دانسته است در جهت تاييد بخشنامه مذكور هيأت عمومي ديوان عدالت اداري طي رأي وحدت رويه شماره 323 الي 332 مورخ 20/6/1384 تعريف ذيل را به عنوان معلم حق التدريس پذيرفته است«معلم حق التدريس به كسي اطلاق مي‎شود كه طبق ابلاغ رسمي از سوي مسؤولان ذي‎صلاح ادارات آموزش و پرورش در يكي از سمتهاي آموزشي و پرورشي در واحدهاي آموزشي دولتي، آموزشكده‎هاي فني و حرفه‎اي و مراكز تربيت معلم اشتغال داشته و برابر اسناد و مدارك ثبت شده از بودجه جاري دولتي حق التدريس دريافت نموده و در سال 1383-1382 يا 1384-1383 در سمت فوق شاغل به تدريس باشد.»

4- بنابراين با در نظر گرفتن مطالب فوق و مفهوم ماده 6 قانون تعيين تكليف استخدامي معلمان حق التدريسي و آموزشياران نهضت سواد آموزي اولاً: بند 2 و 3 بخشنامه شماره 22/62719/710 مورخ 18/8/1389 اداره كل امور اداري و تشكيلات خلاف قانون ياد شده نيست بلكه منطبق با مدلول ماده 6 قانون تعيين تكليف استخدامي معلمين حق التدريسي تنظيم شده است. ثانياً: به دليل اين كه نامبرده با بخش خصوصي (غير دولتي) مشمول بند «ب» ماده 4 اساسنامه دوره پيش دبستاني مصوب جلسه 699 مورخ 28/7/1382 شوراي عالي آموزش و پرورش همكاري داشته است لذا مشمول بند 2 و 3 بخشنامه شماره 22/62719/710 مورخ 18/8/1389 قرار نمي‎گيرند. بنابراين دليلي بر ابطال بخشنامه و به تبع آن استخدام مشاراليها وجود ندارد.

با عنايت به مراتب ياد شده رد شكايت نامبرده مورد استدعاست.”

هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ یاد شده با حضور رؤسا، مستشاران و دادرسان علی‎البدل شعب دیوان تشکیل شد. پس از بحث و بررسی، با اکثریت آراء به شرح آينده به صدور رأی مبادرت می‎کند.

رأی هيأت عمومي

مطابق ماده 6 قانون تعيين تكليف استخدامي معلمان حق التدريسي و آموزشياران مصوب 15/7/1388، مقرر گرديده: ” نهصد نفر از مربيان پيش دبستاني كه بيش از ده سال سابقه همكاري با آموزش و پرورش دارند در صورت شاغل بودن تا پايان سال تحصيلي 1388-1387 و دارا بودن مدرك كارشناسي و بالاتر به صورت رسمي و دارندگان مدرك كارداني و ديپلم به صورت پيماني به استخدام در مي‎آيند…” نظر به اين كه مدير كل امور اداري و تشكيلات وزارت آموزش و پرورش در بندهاي 2 و 3 بخشنامه شماره 22/62719/710 مورخ 18/8/1389 دو شرط داشتن ابلاغ تمام وقت از اداره آموزش و پرورش و دريافت حقوق از اعتبارات دولتي را به شرايط تعيين تكليف استخدامي مصرح در قانون ياد شده اضافه كرده است، اضافه كردن اين شروط مغاير قانون مذكور تشخيص داده مي‎شود و به استناد بند يك ماده 19 و ماده 42 قانون ديوان عدالت اداري حكم بر ابطال بندهاي 2 و 3 بخشنامه مورد اعتراض صادر و اعلام مي‎شود.

ريیس هیأت عمومی دیوان عدالت اداری- محمدجعفر منتظری

Exit mobile version