آزمون تعیین صلاحیت
حسابداری

دانلود استانداردهای حسابداری pdf مصوب سازمان حسابرسی ( بروزرسانی ۱۴۰۱)

استانداردهای حسابداری ایران ۱۴۰۱ مجموعه‌ای از اصول و قواعد، استاندارد‌ها و روشهای مشترک مصوب است که پایه خط و مشی حسابداری مالی و شیوه‌های حسابداری را تعریف می‌کند. به عبارت دیگر استاندارد‌های حسابداری، قوانین حاکم بر چگونگی انجام کار حسابداری هستند و به نوعی می‌توان آن‌ها را حوزه فعالیت حسابداران دانست. استاندارد‌های حسابداری شفافیت گزارشگری مالی را در همه کشور‌ها بهبود می‌بخشد.

واحدهای اقتصادی بین‌المللی از استاندارد‌های بین‌المللی گزارشگری مالی استفاده می‌کنند که توسط هیئت استاندارد‌های حسابداری بین‌المللی تنظیم شده‌اند. این استاندارد‌ها در حال تغییر و تحول بوده و همواره می‌توان یکی را کنار گذاشت یا جایگزین دیگری ساخت. اما در هر حالت، قواعدی است عملی و در دسترس که هدایت حرفه حسابداری را به عهده دارد.

این قوانین بر اقتصاد سیاست اقتصادی و مالی اثر می‌گذارد. همچنین نبود استاندارد‌های حسابداری شفاف در برخی کشور‌ها به منزله افزایش مشکلات در انجام کسب و کار می‌باشد.

استاندارد‌های بین‌المللی حسابداری (IAS) مجموعه‌ای واحد از استاندارد‌های حسابداری با کیفیت بالا را تشکیل می‌دهند. که در تهیه صورت‌های مالی تلفیقی، از جمله صورت وضعیت مالی، صورت سود و زیان، صورت سود و زیان جامع، صورت تغییرات حقوق مالکانه، صورت جریان وجه نقد و یادداشتهای توضیحی نقش دارند. در واقع استاندارد‌های حسابداری مربوط به تمام جنبه‌های مالی یک شرکت، از جمله دارایی‌ها، بدهی‌ها، درآمد، هزینه‌ها و حقوق صاحبان سهام است.

تقریباً در تمام شرایط، رعایت استاندارد‌های حسابداری منجر به ارائه اطلاعات مفید جهت تصمیم‌گیری استفاده‌کنندگان و در نتیجه ارائه تصویری مطلوب توسط صورت‌های مالی می‌شود. با این حال، ممکن است در مواردی نادر، اعمال یک استاندارد، صورت‌های مالی را از هدف اصلی یعنی ارائه تصویری مطلوب بازدارد. در چنین مواردی باید روش‌های تعدیل شده یا جایگزین را با توجه به معیار‌های ارائه شده در استاندارد حسابداری شماره ۱ با عنوان ارائه صورت‌های مالی انتخاب و به کار گرفت.

دانلود استانداردهای مصوب حسابداری ۱۴۰۱

تا به امروز 42 استاندارد حسابداری تدوین شده است که به شرح جدول ذیل می باشند:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام