آیین نامه مهندسی و ارزیابی مشاغل سال ۱۴۰۴ دانشگاههای علوم پزشکی
فهرست عناوین این صفحه
Toggleآیین نامه مهندسی و ارزیابی مشاغل سال ۱۴۰۴ وزارت بهداشت
به استناد ماده یک قانون احکام دائمی برنامههای توسعه کشور مصوب ۱۳۹۵/۱۱/۱۰ “آیین نامه مهندسی و ارزیابی مشاغل کارکنان ” تدوین و در تاریخ ……. به تصویب هیات امنا رسید و جهت اجرا ابلاغ میگردد.
آیین نامه مهندسی و ارزیابی مشاغل کارکنان غیر هیات علمی دانشگاهها و دانشکدههای علوم پزشکی ۱۴۰۴
فصل اول: تعاریف و مفاهیم
ماده ۱- وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی: در این آئین نامه، به اختصار «وزارت» نامیده میشود.
ماده ۲- دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی: در این آئین نامه به اختصار «دانشگاه» نامیده میشود.
ماده ۳- دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی: در این آئین نامه به اختصار «دانشکده» نامیده میشود.
ماده ۴- موسسه وابسته: شامل سازمان،ها مراکز و موسسات وابسته به وزارت میباشند که حسب قانون تشکیل شده و دارای استقلال مالی اداری هستند که در این آئین نامه به اختصار «موسسه» نامیده میشود.
ماده ۵- شناسنامه شغل: بیانی که کلیات وظایف و مسئولیتهای سطوح شغلی هم نوع را شامل می گردد و حاوی عنوان تعریف نمونه وظایف و مسئولیتها و حداقل شرایط احراز تحصیلی، تجربی، آموزشی، توانمندیها، مهارتها و پستهای قابل تخصیص به آن شغل است.
ماده ۶- مهندسی مشاغل: به تجزیه تحلیل و تدوین شناسنامه مشاغل بر اساس نوع وظایف و طراحی مسیر ارتقا شغلی کارمندان اطلاق میشود.
ماده ۷- طرح طبقه بندی مشاغل: به مجموعه شناسنامه مشاغل عمومی و اختصاصی اطلاق میگردد.
ماده ۸- ارزیابی مشاغل: به سنجش درجه اهمیت و ارزش یک شغل در مقام مقایسه با سایر مشاغل، با توجه به نوع و پیچیدگی وظایف و سطح مسئولیتها، حساسیت شغل و شرایط محیط کار به منظور پرداخت حقوق مساوی، برای کار مساوی در شرایط یکسان اطلاق میشود.
ماده ۹- پست سازمانی: جایگاهی که در ساختار سازمانی برای انجام وظایف و مسئولیتهای مشخص ثابت و موقت پیش بینی و برای تصدی یک کارمند در نظر گرفته میشود.
ماده ۱۰- شغل: مجموعه ای از یک یا چند پست سازمانی که به لحاظ نوع کار مشابه ولی از نظر اهمیت و دشواری وظایف و مسئولیتها دارای درجات مختلفی است.
ماده ۱۱- کارمند: به کلیه اعضای غیرهیات علمی که به یکی از اشکال رسمی، پیمانی و قراردادی، رابطه استخدامی با دولت دارند اطلاق می گردد.
ماده ۱۲- انتصاب: به کارگیری کارمند در یکی از پستهای سازمانی بلاتصدی مطابق شرایط احراز شغل تا براساس شرح وظایف مسئولیتهای آن پست را برعهده گیرند.
ماده ۱۳- رسته شغلی به مجموعه ای از مشاغل گفته میشود که به لحاظ شرایط احراز تحصیلی و نوع کار و تجربه، وابستگی نزدیکی به هم داشته باشند رسته های مورد عمل عبارتند از:
۱) بهداشتی و درمانی
۲) آموزشی و فرهنگی
۳) اداری و مالی
۴) فناوری اطلاعات
۵) امور اجتماعی
۶) فنی و مهندسی
۷) خدمات
ماده ۱۴- مشاغل تخصصی: آن دسته از مشاغلی که در شرایط احراز آنها در طرح طبقهبندی مشاغل مورد عمل دارا بودن مدرک تحصیلی دانشگاهی مورد تاکید است.
ماده ۱۵- مشاغل اختصاصی: آن دسته از مشاغلی که مأموریت اصلی وزارت را برعهده دارند.
ماده ۱۶- مشاغل عمومی: به آن دسته از مشاغلی اطلاق می گردد که بسترسازی و تمهید مقدمات حسن انجام وظایف و مسئولیتهای اصلی دستگاه را عهده دار است.
ماده ۱۷- شرح وظیفه پست سازمانی: مجموعه وظایف و نقشهایی است که برای یک پست سازمانی و در راستای انجام بخشی از مأموریت واحد سازمانی تعیین و ابلاغ میگردد و کارمند مکلف به انجام آن میباشد.
ماده ۱۸- شرایط احراز: عبارت است از حداقل ویژگیها و تواناییهای لازم اعم از تحصیلات، مهارتها، تجربه و دورههای آموزشی مورد نیاز که برای انجام وظایف و قبول مسئولیتهای یک شغل لازم است.
ماده ۱۹- مهارت: دارا بودن احاطه و تسلط کافی برای انجام دقیق و صحیح وظایف و مسئولیتهای محوله است.
ماده ۲۰- طبقه شغلی نشان دهنده جایگاهی از طبقات شانزده گانه جدول ارتقا طبقه شغلی است که بر اساس عواملی نظیر میزان تجربه و تحصیلات به کارمند اختصاص مییابد.
ماده ۲۱- ارتقاء طبقه شغلی: افزایش طبقه شغلی کارمند که بر اساس کسب تجربه، اخذ مدرک تحصیلی بالاتر مطابق با شرایط احراز و رعایت ضوابط مربوطه انجام می گیرد.
ماده ۲۲- تنزل طبقه: کاهش طبقه شغلی کارمند که براساس آراء قطعی هیأت تخلفات اداری انجام می گیرد.
ماده ۲۳- رتبه: نشانگر جایگاهی است که بر اساس تجربه ارزیابی عملکرد دوره های آموزشی و اخذ امتیازات مشخص تعیین می گردد و شامل پنج سطح مقدماتی، پایه، ارشد خبره و عالی میباشد.
ماده ۲۴- ارتقاء رتبه کسب رتبه شغلی بالاتر توسط کارمند که براساس تجربه ارزیابی عملکرد و دوره های آموزشی و اخذ امتیازات و معیارهای تعیین شده انجام می گردد.
ماده ۲۵- تخصیص: قراردادن پست کارمند در شغل طبقه و رتبه مربوطه می باشد.
ماده ۲۶- تجربه شغلی: آن بخش از سوابق کارمند است که سبب افزایش و تثبیت مهارت میگردد و در تعیین طبقه و رتبه شغلی وی مؤثر میباشد.
ماده ۲۷- تجربه مربوط و مشابه: آن بخش از سوابق که با شغل مورد تصدی کارمند ارتباط مستقیم دارد یا مرتبط با پست مورد تصدی وی باشد.
ماده ۲۸- تجربه غیر مربوط آن بخش از سوابق کارمند که مشمول تجربه مربوط و مشابه نباشد. بطور مثال خدمات کارگزینی برای خدمات پرستاری
فصل دوم- سطوح مشاغل و پستهای سازمانی
ماده ۲۹– سطوح مشاغل شامل سه سطح کارشناسی کاردانی و سایر میباشد:
۲۹-۱- مشاغل کارشناسی: به مشاغلی اطلاق میشود که در شرایط احراز آنها حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی و بالاتر پیش بینی شده باشد.
۲۹-۲- مشاغل کاردانی: به مشاغلی اطلاق میشود که در شرایط احراز آنها مدرک تحصیلی کاردانی پیش بینی شده باشد.
۲۹-۳- مشاغل سایر: به مشاغل پایینتر از سطح مشاغل کاردانی اطلاق میگردد.
ماده ۳۰- سطوح پستهای سازمانی: براساس ساختار و تشکیلات مصوب، پستهای سازمانی به چهار سطح مدیریتی کارشناسی کاردانی و سایر تقسیم میشود.
۳۰-۱- سطوح پست مدیریتی پستهای مدیریتی در دو گروه مدیریت حرفهای ستادی و عملیاتی دسته بندی می شوند که هر گروه شامل سه سطح ارشد، میانی و پایه به شرح زیر می باشد:
مدیران حرفه ای ستادی :
الف) ارشد آن دسته از مدیرانی که وظیفه سیاست گذاری تعیین خط مشی و برنامه های راهبردی دانشگاه دانشکده موسسه را بر عهده دارند.
ب) میانی آن دسته از مدیرانی که وظیفه هماهنگی و برنامه ریزی جهت اجرای سیاستها و خط مشی های تعیین شده را برعهده داشته و ارتباط بین سطوح مدیران ارشد و پایه را برقرار می نمایند.
ج) پایه آن دسته از مدیرانی که وظیفه اجرای برنامه ها و سیاستهای سازمانی را بر عهده دارند و تحت نظر مدیران و سطوح میانی انجام وظیفه مینمایند.
مدیران حرفه ای عملیاتی:
شاغلین مشاغل همتر از کارشناسی قدیم نظیر کارگزین حسابدار… در صورت برخورداری از مزایای کارشناسی استمرار آن بلامانع بوده لیکن با توجه به سطح شغل کاردانی ارتقاء به رتبه عالی امکانپذیر نمی باشد.
مثال: بهورز با مدرک تحصیلی پنجم ابتدایی سوم راهنمایی دیپلم فوق دیپلم و کارشناسی در هر حال کاردان محسوب میگردد.
الف) ارشد: آن دسته از مدیرانی که در راستای تحقق سیاستها و خط مشی های ابلاغی، انجام امور برنامه ریزی، هماهنگی سازماندهی و نظارت بر واحدهای زیر مجموعه را برعهده دارند.
ب) میانی: آن دسته از مدیرانی که وظیفه هماهنگی و نظارت بر اجرای برنامههای تعیین شده را برعهده داشته و ارتباط بین سطوح مدیران ارشد و پایه عملیاتی را برقرار می نمایند.
ج) پایه: آن دسته از مدیرانی که وظیفه اجرای برنامههای تعیین شده را برعهده دارند و مستقيما بر عملکرد کارمندان نظارت داشته و در صورت نیاز به اصلاح آن می پردازند.
۳۰-۲- پست کارشناسی: کلیه پستهای سازمانی که دارای عنوان کارشناسی باشند یا در مشاغل کارشناسی تخصیص یابند کلیه پستهای سازمانی که فاقد عنوان کارشناسی بوده لیکن در شرایط احراز شغل آنها حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی و بالاتر پیش بینی شده باشد، جزء پستهای کارشناسی محسوب میگردند. مانند: پرستار، پزشک عمومی دندان پزشک، داروساز و ….
۳۰-۳- پست کاردانی: کلیه پستهای سازمانی که دارای عنوان کاردانی بوده یا در مشاغل کاردانی تخصیص می یابند.
۳۰-۴- پست سایر به پستهای سازمانی که در سطوح مدیریتی کارشناسی یا کاردانی نمیباشند، اطلاق می گردد.
ماده ۳۱- برابری مقاطع تحصیلی نظام آموزش ابتدایی متوسطه و عالی کشور با آنچه در شرایط احراز طرح مهندسی مشاغل آمده به شرح ذیل است:
۱. دورههای نهضت سواد آموزی که شامل:
- دوره اول نهضت سواد آموزی معادل سوم ابتدایی.
- دوره دوم نهضت سواد آموزی معادل چهارم ابتدایی.
- دوره سوم نهضت سواد آموزی معادل پنجم ابتدایی.
۲. مدرک تحصیلی پایینتر از مقطع ششم ابتدایی نظام جدید یا مقطع پنجم ابتدایی نظام قدیم معادل پایان دوره ابتدایی
۳. مدرک تحصیلی پایان تحصیلات ششم ابتدایی نظام جدید معادل پایان دوره ابتدایی
۴. مدرک تحصیلی پایان تحصیلات دوره آموزش عمومی بزرگسالان معادل پایان مقطع تحصیلات دوره راهنمایی (سيكل).
۵. مدرک تحصیلی پایان تحصیلات دوره اول متوسطه (پایه نهم) معادل پایان تحصیلات دوره راهنمایی.
۶. مدرک تحصیلی پایان تحصیلات دوره دوم متوسطه (پایه دوازدهم) معادل دیپلم کامل متوسطه.
۷. پایان تحصیلات دوره کامل متوسطه در نظام قدیم معادل دیپلم کامل متوسطه.
۸. پایان تحصیلات دوره فوق دیپلم معادل پایان تحصیلات دوره کاردانی
۹. پایان تحصیلات دوره لیسانس معادل پایان تحصیلات دوره کارشناسی.
۱۰. پایان تحصیلات دوره فوق لیسانس معادل پایان تحصیلات دوره کارشناسی ارشد.
۱۱. PhD معادل دکتری تخصصی.
ماده ۳۲- برابری درجات هنری هنرمندان با آنچه در شرایط احراز طرح مهندسی مشاغل آمده، به شرح ذیل است:
۱. درجه ۱ هنری: معادل با مدرک تحصیلی دکتری.
۲. درجه ۲ هنری: معادل با مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد.
۳. درجه ۳ هنری: معادل با مدرک تحصیلی کارشناسی
۴. درجه ۲ هنری: معادل با مدرک تحصیلی کاردانی
۵. درجه ۵ هنری: معادل با مدرک تحصیلی دیپلم
ماده ۳۳- برابری درجات حافظان قرآن با آنچه در شرایط احراز طرح مهندسی مشاغل آمده، به شرح ذیل است:
۱. درجه ۱ حفظ قرآن: معادل با مدرک تحصیلی دکتری
۲. درجه ۲ حفظ قرآن: معادل با مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد.
۳. درجه ۳ حفظ قرآن: معادل با مدرک تحصیلی کارشناسی
۴. درجه ۴ حفظ قرآن: معادل با مدرک تحصیلی کاردانی
۵. درجه ۵ حفظ قرآن: در مشاغلی که شرایط احراز آن دیپلم پیش بینی شده به شرط دارا بودن گواهی نامه پایان دوره اول متوسطه.
ماده ۳۴- نحوه همترازی تحصیلات حوزوی با مدارک تحصیلی دانشگاهی به شرح ذیل است:
۱. سطح یک تحصیلات حوزوی معادل مدرک کاردانی
۲. سطح دو تحصیلات حوزوی معادل کارشناسی
۳. سطح سه تحصیلات حوزوی معادل کارشناسی ارشد.
۴ سطح چهار تحصیلات حوزوی معادل دکتری
فصل سوم- ارکان
ماده ۳۵- به منظور اجرای مفاد این آیین نامه در دانشگاه دانشکده مؤسسه کمیته ای تحت عنوان کمیته مهندسی مشاغل با ترکیب اعضای زیر تشکیل می گردد:
۱. معاون توسعه مدیریت و منابع (رئیس کمیته)
۲. مدیر رئیس توسعه سازمان و تحول اداری (دبیر کمیته)
۳. مدیر رئیس منابع انسانی (عضو کمیته)
۴. بالاترین مسئول مهندسی مشاغل (عضو کمیته).
تبصره ۱- حضور نماینده معاونت تخصصی حسب ضرورت و بدون حق امضا در کمیته بلامانع است.
تبصره ۲- مصوبات کمیته با امضای تمامی اعضا دارای اعتبار است.
تبصره ۳- حق امضاء اعضاء کمیته قابل تفویض به غیر نیست.
تبصره ۴- ابلاغ اعضای کمیته توسط رئیس دانشگاه دانشکده موسسه صادر می گردد.
ماده ۳۶- وظایف کمیته مهندسی مشاغل عبارت است از:
۱. تشخیص تجربه بر اساس مستندات و مقررات مورد عمل
۲. تشخیص شرایط تصدی و احراز پستهای کارمندان رسمی، پیمانی و قراردادی
۳. انطباق هرگونه بکارگیری نیروی انسانی با شرایط و ضوابط مهندسی مشاغل
۴. انجام امور مربوط به انتصابات احتساب مدرک تحصیلی، ارتقاء طبقه و رتبه و احتساب سنوات غیر دولتی کارمندان مطابق با قوانین و ضوابط مورد عمل
۵. نظارت بر حسن اجرای قوانین و مقررات مربوط به مهندسی مشاغل
۶. ارائه پیشنهادهای لازم در زمینۀ اصلاح طرح طبقه بندی مشاغل به مرکز توسعه مدیریت و تحول اداری وزارت به منظور جاری نگهداشتن طرحها و انطباق آن با نیازهای استخدامی دانشگاه دانشکده مؤسسه
تبصره- ضمانت حسن اجرای مصوبات کمیته برعهده معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه دانشکده موسسه می باشد.
ماده ۳۷- به منظور جلوگیری از تمرکز امور و تسریع در انجام کارها با تشخیص کمیته مهندسی مشاغل دانشگاه دانشکده موسسه کمیته ای تحت عنوان کمیته فرعی مهندسی مشاغل در واحدهای تابعهدانشگاه دانشکده موسسه با ترکیب زیر تشکیل میگردد:
۱. بالاترین مقام اجرایی واحد سازمانی (رئیس کمیته)
۲. رئیس اداره منابع انسانی یا عناوین مشابه (دبیر کمیته)
۳. نماینده واحد مهندسی مشاغل دانشگاه دانشکده موسسه (عضو کمیته)
۴. کارشناس مدیریت توسعه سازمان یا عناوین مشابه مسئول کارگزینی واحد کارگزین (عضو کمیته)
ماده ۳۸- تشخیص تشکیل تعیین حدود وظایف و نحوه نظارت بر عملکرد کمیته فرعی در واحدهای تابعه با تأیید تصویب کمیته مهندسی مشاغل دانشگاه دانشکده موسسه است.
ماده ۳۹- صدور ابلاغ اعضای کمیته فرعی واحدهای تابعه به عهده رئیس کمیته مهندسی مشاغلو دانشگاه دانشکده موسسه می باشد.
فصل چهارم- ضوابط اجرایی کلی
ماده ۴۰- معیارهای مورد عمل برای محاسبه تجربه قابل قبول مجموع ردیفهای زیر خواهد بود:
۱. کلیه خدمات انجام شده در شغل مربوط و مشابه با پست مورد تصدی
۲. کلیه سوابق خصوصی تایید شده توسط کمیته مهندسی مشاغل مطابق مفاد این آیین نامه .
۳. مدت خدمت وظیفه عمومی و طرح مشمولین قانون خدمات پزشکان و پیراپزشکان
ماده ۴۱- تعیین تجربه مربوط و مشابه / غیر مربوط به شرح ذیل می باشد:
الف: تجربه در هر یک از مشاغل بهداشتی درمانی برای کلیه مشاغل این رسته به جز مشاغل کارشناس تجهیزات پزشکی کارآزمای کارآفرینی ،سلامت ،دامپزشک کاردان ،دامپزشکی کارشناس پیشگیری و مبارزه با بیماری های دامی مربوط و مشابه می باشد.
ب: تجربه در هر یک از مشاغل بهداشتی درمانی برای سایر رستهها غیر مربوط میباشد. لیکن تجربه مشاغل رسته بهداشتی درمانی جهت مشاغل بازرس مشاور ، کارشناس امور پژوهشی مربوط و مشابه تلقی می گردد.
ج: تجربه کارشناس تجهیزات پزشکی برای رسته فنی مهندسی مربوط و مشابه تلقی می گردد.
د: تجربه در هر یک از مشاغل رستههای آموزشی ،فرهنگی اداری مالی امور اجتماعی با رعایت شرایط احراز بعنوان تجربه مشابه محسوب می گردند.
ه: تجربه در هر یک از مشاغل رسته فنی مهندسی با رعایت شرایط احراز برای کلیه مشاغل فنی مهندسی مربوط و مشابه و برای سایر رستهها غیر مربوط می باشد.
و- تجربه در هر یک از مشاغل رسته فناوری اطلاعات با رعایت شرایط احراز برای کلیه مشاغل همان رسته مربوط و مشابه و برای سایر رسته ها غیر مربوط می باشد.
ض: تجربه در هر یک از مشاغل رسته خدمات برای کلیه مشاغل رسته مذکور مربوط و مشابه میباشد و برای سایر رسته ها غیر مربوط می.باشد. تجربه شغل نگهبان جهت مشاغل حراست مربوط و مشابه تلقی می گردد.
ی: تجربه ماموریت آموزشی کارکنان به عنوان تجربه غیر مربوط تلقی می گردد مگر جهت ایثارگران مشمول
ماده ۴۲- چنانچه کارمند درخواست تغییر عنوان به مشاغل غیر مربوط مطابق قوانین داشته باشد، پس از تغییر عنوان شغلی در همان طبقه و رتبه استحقاقی مندرج در حکم کارگزینی باقی مانده و ارتقا طبقه و رتبه ،بعدی معادل اشتغال در شغل جدید از سنوات غیر مرتبط قابل احتساب است.
ماده ۴۳- موارد زیر در سوابق شغلی کارمند، بعنوان ،تجربه محسوب نمی گردد:
۱. ایام آمادگی به خدمت
۲. ایام تعلیق
۳. ایام بازنشستگی
۴. ایام انفصال موقت
۵. ایام مرخصی بدون حقوق
۶. ایام غیبت
تبصره: کل مدت مرخصی زایمان استعلاجی و صعب العلاج به عنوان تجربه مربوط قابل احتساب خواهد بود و در نقاط محروم مدت مرخصی ،مذکور دوبرابر محاسبه نمی گردد.
ماده ۴۴- در احتساب تجربه بخش غیردولتی کارمندان، آن قسمت از تجربه کارمند که در زمینه شغلی مربوط و مشابه مورد تصدی وی باشد، ملاک محاسبه خواهد بود.
تبصره: احتساب سوابق بخش غیر دولتی کارکنان از تاریخ ارائه درخواست به واحد توسعه سازمان و تحول اداری می باشد.
ماده ۴۵- برای احتساب تجربه بخش غیر دولتی ارائه مدارک زیر الزامی است:
۱. گواهی سابقه کار شرکت واحد محل خدمت ( با قید تاریخ شروع استمرار خاتمه و عنوان شغل مورد تصدی
۲. ارائه تائیدیه پرداخت کسور بازنشستگی و ریز کار کرد
۳. ارائه گواهی ثبت شرکت یا موسسه از مراجع ذیربط یا پروانه بهره برداری کلینیک، مطب و آزمایشگاه.
تبصره- در صورت انحلال شرکتهای طرف قرارداد (ب) دانشگاه فرد و عدم امکان ارائه مدارک از سوی کارمند ، تصمیم گیری در خصوص احتساب سوابق تجربی قابل قبول، توسط کمیته مهندسی مشاغل انجام می پذیرد.
ماده ۴۶- نحوه محاسبه سوابق تجربی کارمندانی که قبل از ،استخدام در دانشگاه دانشکده موسسه وزارت بصورت ساعتی فعالیت داشتهاند با رعایت شرایط ذیل بلامانع می باشد
۱. بابت کارکرد ماهانه فرد شاغل کسورات قانونی کسر و به صندوق بازنشستگی مربوطه واریز شده باشد.
۲. تائیدیه از بالاترین مقام مسئول واحد در زمان اشتغال ارائه شود.
۳. قرارداد ساعتی تنظیم شده (مشروط بر قراردادهایی با حداقل ۴۴ ساعت در هفته) با دانشگاه / دانشکده موسسه وزارت ارائه گردد.
ماده ۴۷- سوابق تجربی کسب شده در مؤسسات خارج از کشور با رعایت ضوابط زیر قابل محاسبه است:
۱. تجربه کسب شده در شغل مورد تصدی بوده و بطور تمام وقت و در مقابل دریافت دستمزد حاصل شده باشد.
۲ گواهی موسسه مربوط از لحاظ تمام وقت بودن خدمت شخص در آن موسسه و دریافت حقوق و دستمزد به تائید سفارتخانه یا کنسولگری دولت جمهوری اسلامی ایران در کشور ذیربط رسیده باشد.
ماده ۴۸- سوابق تجربی مؤسسات و شرکتهای دولتی و نهادهای انقلاب اسلامی نظیر سوابق تجربی بخش دولتی مطابق این آیین نامه محاسبه میگردد.
ماده ۴۹- مدت دورههای آموزشی بهورزی در بخش دولتی قبل از پذیرفته شدن به خدمت رسمی پیمانی / قراردادی به عنوان تجربه یا برخورداری از مزایای مقطع تحصیلی بالاتر به شرح زیر می باشد:
۱. بهورزانی که دارای مدارک تحصیلی پنجم ،ابتدائی پایان دوره راهنمایی (سیکل) و یا دیپلم میباشند در هنگام اشتغال در شغل بهورزی از مزایای یک مقطع بالاتر به) ترتیب سیکل دیپلم و (کاردانی برخوردار میشوند.
۲. بهورزانی که با مدرک تحصیلی کاردانی و کارشناسی مرتبط و پس از طی دوره آموزش بهورزی در شغل بهورز استخدام شوند یا درحین خدمت مدارک مذکور را ارائه نمایند دوره آموزشی بهورزی بعنوان تجربه محاسبه میشود.
بهرهمندی از مزایای این ماده، صرفا در صورتی قابل اعمال است که بهورزان در پست بهورزی اشتغال داشته باشند و در صورت تغییر عنوان و عدم اشتغال در پست بهورز مزایای مذکور بلا اثر میگردد.
ماده ۵۰- دورههای کارآموزی یا کارورزی که به منظور اخذ مدرک تحصیلی بالاتر ارائه میگردد به عنوان تجربه قابل محاسبه نیست.
ماده ۵۱- مدرک تحصیلی اخذ شده توسط کارمند در حین خدمت نسبت به مدرک تحصیلی ارائه شده در بدو استخدام کارمندان حداکثر برای دو مقطع تحصیلی بالاتر با رعایت موارد زیر قابل پذیرش می باشد:
۵۱-۱: اعمال مدرک تحصیلی بالاتر برای افراد واجد شرایط صرفا شامل مدارک تحصیلی دانشگاهی مورد تایید وزارت ،علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی می باشد.
۵۱-۲: کارمند جهت بهره مندی از مزایای مدرک تحصیلی بالاتر موظف است موافقت کتبی واحد تخصصی و کمیته مهندسی مشاغل را اخذ نماید.
۵۱-۳: در احتساب مدرک تحصیلی ترتیب و رعایت فاصله بین دو مقطع تحصیلی حداقل به میزان طول مدت تحصیل مقطع بالاتر الزامی است.
۵۱-۴: سپری شدن حداقل ۵ سال خدمت به صورت رسمی پیمانی قراردادی شرکتی طرف قرارداد (دانشگاه دانشکده موسسه وزارت، جهت اعمال مدرک تحصیلی بالاتر برای کارمند الزامی می باشد. تجارب بخش خصوصی خارج از دانشگاه دانشکده موسسه وزارت مورد محاسبه قرار نمیگیرد.
۵۱-۵: رشته و مقطع تحصیلی بالاتر در شرایط احراز شغل مورد تصدی کارمند پیش بینی شده باشد.
تبصره: برای متصدیان مشاغل کاردانی در صورت وجود شغل متناسب در سطح کارشناسی موارد در کمیته مهندسی مشاغل دانشگاه دانشکده موسسه قابل بررسی می باشد.
ماده ۵۲- در صورتی که مدرک تحصیلی ارائه شده در شرایط احراز شغل مورد تصدی پیشبینی شده باشد و درخواست إعمال آن از سوی کارمند تا شش ماه پس از فراغت از تحصیل ارائه گردد، تاریخ اعمال مدرک تحصیلی پس از طرح و تایید در کمیته مهندسی مشاغل از زمان فارغ التحصیلی میباشد و در غیر اینصورت از تاریخ تصویب کمیته مهندسی مشاغل خواهد بود.
ماده ۵۳- در مواردی که حسب وظایف و ماموریتهای قانونی نیاز به پذیرش مدرک تحصیلی برای بار سوم وجود دارد. دانشگاه/ دانشکده / موسسه میتواند در پایان هر فصل کلیه پیشنهادات را جهت طرح در کارگروه تخصصی مهندسی مشاغل مرکز توسعه مدیریت و تحول اداری وزارت متبوع ارسال نماید کارگروه مطابق شاخصهایی که به تایید معاون محترم توسعه مدیریت و منابع وزارت میرسد. پیشنهادات را بررسی و نتیجه از سوی مرکز توسعه مدیریت و تحول اداری به دانشگاه / دانشکده / موسسه ابلاغ می گردد. بدیهی است هر پیشنهاد صرفا یکبار در کارگروه مذکور مطرح می گردد.
ماده ۵۴- در صورتی که ارائه مدرک تحصیلی منجر به تغییر عنوان گردد پس از طرح در کمینه از تاریخ تغییر عنوان یا تبدیل پست قابل احتساب میباشد.
ماده ۵۵- رئیس کمیته مهندسی مشاغل هر دانشگاه /دانشکده موسسه موظف است به نحو مقتضی و به صورت مستمر و سالیانه به کلیه کارمندان ضوابط و شرایط ادامه تحصیل را ابلاغ و اطلاع رسانی نماید.
ماده ۵۶- برای انتصاب به پست سازمانی کارشناس مسئول حسابدار مسئول کارگزین مسئول و سایر عناوین مشابه رعایت شرایط ذیل الزامی می باشد:
۱. دارا بودن حداقل ۴ سال سابقه تجربی ،رسمی پیمانی قراردادی ( در پست سازمانی مربوطه
۲. دارا بودن میانگین ارزشیابی ۸۵ در چهار سال منتهی به انتصاب.
۳. دارا بودن حداقل ۵۰ ساعت دوره آموزشی تخصصی شغلی
۴. درخواست مکتوب از سوی مسئول واحد تخصصی.
ماده ۵۷- کارمندانی که قبل از اصلاحیه طرحهای طبقهبندی مشاغل به پستهای کارشناسی منصوب و به موجب ضوابط جدید حائز شرایط احراز نمی باشند.
انتصاب آنها به پستهای سازمانی مدیریت پایه و میانی در صورت عدم تغییر شغل مورد تصدی با رعایت دستورالعمل ارزیابی, انتخاب انتصاب و توسعه مدیران حرفهای، بلامانع است.
ماده ۵۸- تغییر شغل کارمندان از مشاغل اختصاصی به مشاغل عمومی حسب ضرورت با رعایت قوانین و مقررات و موافقت معاونت تخصصی پس از طرح در کمیته مهندسی مشاغل بلامانع است.
فصل پنجم- ضوابط اجرایی ایثارگران
ماده ۵۹- ایثارگر: به کسی اطلاق میگردد که برای استقرار و حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی و دفاع از کیان نظام جمهوری اسلامی ایران، استقلال و تمامیت ارضی کشور، مقابله با تهدیدات و تجاوزات دشمنان داخلی و خارجی انجام وظیفه مینماید که شهید، مفقودالاثر، جانباز، آزاده، و رزمنده شناخته میشود.
تبصره: فرزندان شهدا از امتیازات جانبازان پنجاهدرصد و بالاتر برخوردار میباشند.
ماده ۶۰- رعایت مقررات این آئین نامه و شرایط احراز طرح طبقه بندی مشاغل جهت استخدام، انتصاب، تغییر عنوان و احتساب مدرک تحصیلی برای کلیه ایثارگران و فرزندان شهدای معزز الزامی است.
تبصره: جانبازان، فرزندان شهدای معزز از محدودیت اعمال مقطع معاف می باشند.
ماده ۶۱- شهدا، مفقودان، جانبازان، آزادگان و رزمندگان دارای حداقل شش ماه خدمت داوطلبانه جبهه و فرزندان شهدای معزز واجد شرایط احراز، از امتیازات یک مقطع تحصیلی بالاتر در جدول حق شغل و شاغل بهرهمند میگردند.
تبصره ۱- تغییر عنوان جانبازان، آزادگان و فرزندان شهدای معزز با مدرک تحصیلی کاردانی به مشاغل کارشناسی مجاز نمی باشد ولیکن روند ارتقاء طبقه استحقاقی براساس مدرک تحصیلی کارشناسی می باشد.
تبصره ۲- اختصاص پست به ایثارگران با مدرک تحصیلی دیپلم در مشاغل کاردانی که شرایط احراز آن عام پیشبینی شده است، بلامانع می باشد.
ماده ۶۲- چنانچه مدرک تحصیلی اخذ شدة جانبازان، آزادگان، رزمندگان دارای حداقل شش ماه خدمت داوطلبانه جبهه و فرزندان شهدای معزز در شرایط احراز شغل مورد تصدی پیشبینی نشده باشد، صرفاً برای یک بار از امتیاز تحصیلات یک مقطع بالاتر از مدرک ارائه شده در جدول حق شاغل، بهرهمند میگردند.
ماده ۶۳- مدت اسارت آزادگان ازنظر تجربه در هر صورت مرتبط و دو برابر قابل محاسبه است.
ماده ۶۴- جانبازان حالت اشتغال و شهدا همواره از تمام مزایای مرتبط با این آئین نامه، در دستگاه بهرهمند خواهند بود.
ماده ۶۵- مدت مأموریت آموزشی جانبازان، آزادگان و فرزندان شهدای معزز که منجر به اخذ مدرک تحصیلی میگردد؛ در زمان اشتغال، به عنوان تجربه کامل مربوط تلقی میگردد.
ماده ۶۶- چنانچه جانبازان قبل از تصویب قانون نظام هماهنگ پرداخت کارمندان (۱۳۷۰/۰۱/۰۱) در دانشگاه/ دانشکده/ موسسه/ وزارت شاغل بودهاند، لیکن مراتب جانبازی آنها اخیراً توسط مراجع ذیربط تأیید گردیده است، مبنای برخورداری از مزایای پیشبینیشده، تاریخ تطبیق با قانون نظام هماهنگ است. لیکن در صورتی که بعد از تصویب قانون مذکور شاغل شده باشند، از زمان ایجاد رابطه استخدامی با دانشگاه/ دانشکده/ موسسه/وزارت ، مشمول امتیازات مقرر می گردند.
تبصره: جانبازان مشمول تبصره الف ماده ۸۷برنامه ششم توسعه، از تاریخ اظهار نظر کمیسیون پزشکی موضوع تبصره بند مذکور، از مزایای جانبازی برخوردار می گردند.
ماده ۶۷- رزمندگانی که گواهی حضور در جبهه و ایثارگرانی که تغییر درصد جانبازی ارائه مینمایند، به ترتیب از تاریخ ارائه به دانشگاه/ دانشکده/ موسسه/وزارت و از تاریخ تغییر درصد جانبازی از امتیازات مربوطه برخوردار خواهند شد.
ماده ۶۸- با ایثارگرانی که مدرک تحصیلی دیپلم افتخاری ارائه مینمایند، همانند دارندگان مدرک دیپلم رسمی با رعایت سایر مقررات رفتار خواهد شد.
ماده ۶۹- ایثارگران و فرزندان شهدای معزز برای تصدی پستهای مدیریتی مشمول دستورالعمل ارزیابی، انتخاب، انتصاب و توسعه مدیران حرفهای میباشند.
ماده ۷۱- سایر امور مربوط به ایثارگران که در این آییننامه پیشبینی نگردیده است، تابع قوانین و مقررات مصوب مرتبط با ایثارگران میباشند.
فصل ششم- ضوابط اجرایی ارتقا طبقه و رتبه شغلی
ماده ۷۱- کارمندان شاغل در دانشگاه/ دانشکده/ مؤسسه برابر جدول شماره ۱ و بر اساس شرایط احراز تحصیلی و تجربی به طبقات شغلی استحقاقی در جدول حق شغل ارتقاء مییابند.
تبصره: روند ارتقا طبقه دارندگان مدرک تحصیلی دکترای دامپزشکی نظیر دارندگان دکتری حرفهای میباشد.

ماده ۷۲- رعایت حداکثر سقف طبقات شانزدهگانه جدول فوق الزامی است.
ماده ۷۳- کارمندانی که در بدو استخدام دارای شرایط تحصیلی و تجربی جدول شماره یک باشند، در طبقه استحقاقی قرار خواهند گرفت.
تبصره ۱: کارمندان قرارداد کار معین بعد از تاریخ ۱۳۹۸/۰۲/۲۸ مشمول این ماده میباشند.
ماده ۷۴- شاغلین مشاغلی که در مناطق کمتر توسعه یافته، موضوع فهرست تصویبنامه شماره ۷۶۲۹۴/ت۳۶۰۹۵هـ مورخ ۱۰/۴/۱۳۸۸ هیأت وزیران و استانهای خراسان شمالی، خراسان جنوبی، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، کردستان، سیستان و بلوچستان، بوشهر، هرمزگان، خوزستان و ایلام خدمت مینمایند، به ازای هر یک سال سوابق تجربی، از یک سال تعجیل (کسر سال به نسبت) در ارتقاء طبقه و رتبه برخوردار میشوند.
تبصره: سنوات خدمت سربازی، پیامآوری بهداشت و بخش خصوصی به صورت مضاعف قابل پذیرش نمیباشد.
ماده ۷۵- ملاک محاسبه ارتقاء طبقه شغلی افرادی که قبل از اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری (۱۳۸۸/۰۱/۰۱) برابر مقررات حاکم از سوابق تجربی بخش غیردولتی و همچنین امتیاز تعجیل در گروه استفاده نمودهاند، برای انطباق تجربه آنان با جدول ارتقاء طبقه شغلی (جدول شماره ۱)، در تمام طبقات تاریخ دریافت آخرین گروه استحقاقی خواهد بود.
ماده ۷۶- نحوه ارتقاء کارمندان به رتبههای شغلی بالاتر به شرح جدول شماره ۲ و شرایط و مواد مرتبط زیر میباشد:
۷۶-۱: ارتقاء به رتبه پایه:
۱. کسب حداقل ۷۰ درصد امتیاز از میانگین مجموع امتیاز ارزیابی سالیانه کارمند در دوره ارتقاء رتبه شغلی.
۲. گذراندن ۳۰۰ ساعت دوره آموزشی در چارچوب نظام آموزشی کارکنان، مصوب کارگروه آموزش و توانمند سازی کارکنان دانشگاه/ دانشکده/ موسسه.
۳. تاریخ اجرا جهت مشاغل سطح کاردانی و کارشناسی از ۰۹۸۸/۰/۰ و جهت مشاغل سطح سایر از ۰۹۳۷/۰/۰ میباشد.
تبصره: برای مشاغل رسته خدمات، گذراندن ۷۰ ساعت دوره آموزشی در چارچوب نظام آموزشی کارکنان، مصوب کارگروه آموزش و توانمند سازی کارکنان دانشگاه/ دانشکده/ موسسه کافی است.
۷۶-۲: ارتقاء به رتبه ارشد:
۱. کسب حداقل ۷۵ درصد امتیاز از میانگین مجموع امتیاز ارزیابی سالیانه کارمند در دوره ارتقاء رتبه شغلی.
۲. گذراندن ۲۵۰ ساعت دوره آموزشی در چارچوب نظام آموزشی کارکنان، مصوب کارگروه آموزش و توانمند سازی کارکنان.
تبصره: برای مشاغل رسته خدمات، گذراندن ۵۰ ساعت دوره آموزشی در چارچوب نظام آموزشی کارکنان. مصوب کارگروه آموزش و توانمند سازی کارکنان دانشگاه/ دانشکده/ موسسه کافی است.
۷۶-۳: ارتقاء به رتبه خبره:
۱. کسب حداقل۸۰ درصد امتیاز از میانگین مجموع امتیاز ارزیابی سالیانه کارمند در دوره ارتقاء رتبه شغلی.
۲. گذراندن ۲۰۰ ساعت دوره آموزشی در چارچوب نظام آموزشی کارکنان، مصوب کارگروه آموزش و توانمند سازی کارکنان دانشگاه/ دانشکده/ موسسه.
۳. دارا بودن حداقل یک تجربه ثبت شده در سامانه مدیریت دانش مرکز توسعه مدیریت و تحول اداری وزارت یا یک پیشنهاد تایید شده.
۷۶-۴: ارتقاء به رتبه عالی:
۱. کسب حداقل ۸۵درصد امتیاز از میانگین مجموع امتیاز ارزیابی سالیانه کارمند در دوره ارتقاء رتبه شغلی.
۲. کسب حداقل ۳۸۰ امتیاز از ۵۰۰ امتیاز جدول شماره ۳.
۳. گذراندن ۱۵۰ ساعت دوره آموزشی در چارچوب نظام آموزشی کارکنان، مصوب کارگروه آموزش و توانمندسازی کارکنان دانشگاه/ دانشکده/ موسسه.
۴. دارا بودن حداقل یک تجربه تایید شده در سامانه مدیریت دانش مرکز توسعه مدیریت و تحول اداری وزارت، یا دو پیشنهاد تایید شده و یا یک پیشنهاد اجرا شده.
تبصره: پیشنهاد تاییدشده در ارتقا به رتبه خبره، قابل پذیرش در این ارتقا نمیباشد و چنانچه پیشنهاد مذکور اجرایی شود؛ قابل قبول میباشد.

ماده ۷۷- برای شاغلینی که در مناطق کمتر توسعه یافته موضوع فهرست تصویبنامه شماره ۷۶۲۹۴/ت۳۶۰۹۵هـ مورخ ۱۰/۴/۱۳۸۸ و استانهای خراسان شمالی، خراسان جنوبی، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، کردستان، سیستان و بلوچستان، بوشهر، هرمزگان، خوزستان و ایلام، خدمت مینمایند، جهت ارتقاء به رتبه عالی کسب ۳۶۰ از ۵۰۰ امتیاز جدول شماره ۳ الزامی است، مشروط به اینکه حداقل در سه سال اخیر به صورت کامل در مناطق کمتر توسعه یافته اشتغال داشته باشند.
ماده ۷۸- کارمندانی که در مرحله تطبیق، رتبه مربوط را برابر ضوابط کسب نمودهاند، همچنان در همان رتبه باقی خواهند ماند تا شرایط خدمتی و سایر عوامل مندرج در این آییننامه را احراز نمایند.
ماده ۷۹- کارمندانی که طبق مصوبات شورایعالی انقلاب فرهنگی به عنوان نخبه شناخته شده و تائیدیه بنیاد ملی نخبگان را اخذ نموده باشند، از طی کردن برخی رتبهها به شرح زیر معاف میشوند:
۱. مشاغل کاردانی و پایینتر از طی کردن رتبه مقدماتی.
۲. مشاغل کارشناسی و بالاتر از طی کردن رتبههای مقدماتی و پایه.
تبصره: نخبگان مذکور برای کسب رتبههای بعدی تابع مواد مندرج در این آئیننامه خواهند بود.
ماده ۸۰- دورههای آموزشی ارائه شده در فاصله هر رتبه صرفا برای ارتقاء همان رتبه ملاک عمل خواهد بود و برای ارتقاء بعدی قابل محاسبه نیست.
ماده ۸۱- کسب توامان دو رتبه شغلی امکانپذیر نمیباشد.
تبصره: در خصوص کارمندانی که تجربه لازم برای ارتقاء به رتبه بالاتر را دارند، گذراندن دورههای آموزشی مورد نیاز در حد فاصل دو رتبه الزامی است.
ماده ۸۲- جهت کارمندان مشمول حالت اشتغال، صرفا مدت سابقه برای ارتقاء رتبه، ملاک عمل میباشد.
ماده ۸۳- در خصوص کارمندانی که سوابق بخش خصوصی ارائه نمودهاند و فاقد نمره ارزیابی عملکرد میباشند، ملاک در ارتقا رتبه، استمرار خدمت این افراد میباشد. لیکن دارا بودن یک سال نمره ارزیابی عملکرد در خدمت دولتی الزامی است.
ماده ۸۴- مشمولین طرح خدمت پزشکان و پیراپزشکان و متعهدین برقراری عدالت آموزشی در صورت استمرار طرح و دارا بودن تجربه از ارتقا طبقه و رتبه مطابق مقررات این فصل برخوردار میگردند.
فصل هفتم: نظارت و بازنگری
ماده ۸۵- به منظور نظارت بر حسن اجرای این آییننامه کلیه امور مربوط به مهندسی مشاغل کارمندان رسمی، پیمانی و قرارداد کار معین دانشگاه/ دانشکده/ مؤسسه اعم از ارتقاء طبقه و رتبه شغلی(پایه تا عالی) تغییرعنوان، احتساب مدرک تحصیلی و درخواست ادامه تحصیل در سامانه یکپارچه مهندسی مشاغل کارمندان به همراه مستندات و مدارک درج میگردد.
ماده ۸۶- انجام کلیه امور مهندسی مشاغل کارمندان رسمی، پیمانی و قراردادی دانشگاه/ دانشکده/ موسسه، بر اساس مفاد این آییننامه انجام می گردد.
ماده ۸۷- مسئولیت اجرای صحیح این آئین نامه به عهده معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه/ دانشکده/ موسسه میباشد.
ماده ۸۸- کلیه نامهها، بخشنامه ها، اطلاعات مندرج در سایت مهندسی مشاغل، ضوابط و دستورالعملهای صادره از سوی مرکز توسعه مدیریت و تحول اداری وزارت درخصوص مهندسی مشاغل در چارچوب این آیین نامه لازم الاجرا است.
ماده ۸۹- به منظور تهیه و تدوین استانداردها، شاخصها، روشها و دستورالعملهای مرتبط با مهندسی مشاغل و پیگیری تعهدات ستاد وزارت و پاسخگویی به سئوالات، ابهامات و استعلامات مطروحه در این خصوص، کارگروه تخصصی مهندسی مشاغل با ابلاغ معان توسعه مدیریت و منابع وزارت ، با ترکیب اعضاء ذیل تشکیل می گردد.
۱. رئیس مرکز توسعه مدیریت و تحول اداری وزارت (رئیس کارگروه)
۲. مدیرکل منابع انسانی وزارت (عضو کارگروه)
۳. رئیس گروه مهندسی مشاغل مرکز توسعه مدیریت و تحول اداری وزارت (دبیر کارگروه)
۴. معاون مرکز توسعه مدیریت و تحول اداری وزارت (عضو کارگروه)
۵. معاون اداره کل منابع انسانی( عضو کارگروه)
۶. دو نفر از خبرگان در حوزه مهندسی مشاغل دانشگاه/ دانشکده/ موسسه به انتخاب رئیس کارگروه
تبصره ۱: حضور نماینده تامالاختیار حوزههای تخصصی وزارت در جلسات کارگروه حسب موضوع مرتبط با مأموریت آن حوزه بلامانع است.
تبصره ۲: دبیرخانه کارگروه تخصصی مهندسی مشاغل در مرکز توسعه مدیریت و تحول اداری وزارت متبوع میباشد.