اخبار اداری و استخدامی

رفیع زاده: علم و تجربه و تدین سه شاخصه لازم برای انتصاب به پست های دولتی است

رفیع زاده: علم و تجربه و تدین سه شاخصه لازم برای انتصاب به پست های دولتی است

شناسنامه قانون- رئيس سازمان اداری و استخدامی کشور گفت: ما در حوزه دولت هوشمند، مشکل زیرساخت، بانک اطلاعات، دیتاسنتر و نیروی انسانی نداریم، بلکه مشکل ما این است که این امکانات یکپارچگی ندارند و سامانه‌های سازمانی به هم متصل نیستند.

به گزارش شناسنامه قانون به نقل از روابط عمومی سازمان اداری و استخدامی کشور، علاءالدین رفیع‌زاده؛ معاون رئيس جمهور و رئیس سازمان این سازمان در مراسم معارفه خود که با حضور عارف؛ معاون اول رئیس‌جمهور در محل سازمان برگزار شد، نظام اداری را به فرودگاهی تشبیه کرد که بستر پرواز توسعه و پیشرفت را فراهم می‌کند.

وی گفت: اگر این نظام عملکرد درستی نداشته باشد، تمام فعالیت‌هایی که در مسیر توسعه برنامه‌ریزی شده، با مشکل مواجه خواهد شد. نقش سازمان اداری و استخدامی کشور زمانی برجسته‌ می‌شود که بدانیم بیشتر از ۹۰ درصد بودجه کشور، بودجه جاری است.

وی با اشاره به انجام یک تحقیق ۱۸ ساله از سوی بانک جهانی تصریح کرد: نتایج این تحقیق نشان داد که تنها ۳۳ درصد کشورها در اجرای برنامه‌های تحول خود موفق بودند و حدود ۶۰ درصد موانع موفقیت آنها مربوط به سطح عالی و سیاست‌گذاری بوده و مابقی به سطوح میانی و عملیاتی مربوط بود.

رفیع‌زاده با بیان اینکه به زودی اتفاق بسیار بزرگی در سازمان اداری و استخدامی کشور رقم خواهد خورد، خاطرنشان کرد: دولت هوشمند، ساختار و اندازه دولت، سرمایه انسانی، ارزیابی عملکرد و بهره‌وری پنج محور اصلی در برنامه هفتم توسعه هستند. اما متاسفانه نمود فعالیت‌های ما در طول سه دهه گذشته در سطح عملیاتی مشخص نیست و مردم الکترونیکی شدن فرایندها را حس نمی‌کنند.

وی بیان کرد: ما نیازمند تربیت مدیران و کارشناسان حرفه‌ای هستیم و نه صرفا علمی و نظری. در این میان فلسفه وجودی مرکز آموزش مدیریت دولتی به عنوان سازمان وابسته نیز همین بوده است.

معاون رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه مرکز آموزش مدیریت دولتی باید مدیران و کارشناسان حرفه‌ای تربیت کند و آموزش‌های ما اثربخش باشد، اظهار کرد: قرار بود در نظام مدیریت عملکرد، پرداخت‌ها را به خروجی‌ها و عملکرد را به بهره‌وری متصل کنیم و از آن به عنوان یک ابزار برای تشخیص آسیب‌های نظام اداری استفاده و بدینوسیله مسیر تحقق بهره‌وری را طی کنیم. اگرچه در این مدت تلاش‌هایی صورت گرفته اما هنوز با نقطه مطلوب فاصله داریم. دلیل آن این است که علی‌رغم وجود بستر قانونی و دانش فنی، در اجرا و عملیات خیلی موفق نبودیم و درک صحیحی از بوروکراسی سطح خیابان نداریم.

رئيس سازمان اداری و استخدامی کشور با اشاره به اینکه این سازمان صرفا سیاست‌گذار نیست، گفت: شروع فعالیت‌های سازمان دقیقا از زمانی است که بخشنامه ابلاغ می‌شود و باید بر چگونگی اجرای آن نظارت کرد. یکی از دلایل بوروکراسی ناکارآمدی که در عملیات اتفاق می‌افتد، غفلت ماست و بنده حتما یک طرح عملیاتی در این خصوص ارائه خواهم داد.

علم و تجربه و تدین سه شاخصه لازم برای انتصاب به پست های دولتی است

وی علم، تجربه و تدین را به‌عنوان سه شاخصه اصلی و لازم برای دریافت پست‌های دولتی برشمرد و افزود: هر یک از این سه فاکتور در مدیران نباشد، قطعا یک جای کار لنگ خواهد زد. همچنین استفاده از مدیران اخلاق‌مدار یکی دیگر از ملزومات موفقیت است که بنده برنامه‌های هریک را ارائه داده‌ام.

رفیع‌زاده ضمن هشدار نسبت به برخی تصمیمات غیراخلاقی که نفع آن به عده‌ای خاص می‌رسد، اضافه کرد: ما نیازمند انسجام درون‌سازمانی و برون‌سازمانی هستیم. متولیان برنامه‌های تحول ما دستگا‌ه‌های اجرایی هستند و لذا باید آنها را تجهیز و درنهایت یک انسجام و وفاق بین معاونان دستگاه‌های اجرایی ایجاد کنیم.

وی با تاکید بر ایجاد یکپارچگی و نگاه منسجم بین دولت، مجلس، شوراهای عالی و کمیته‌های اجرایی، تصریح کرد: قانون به ما تکلیف کرده که ۱۵ درصد اندازه دولت کاهش پیدا کند. ما تلاش می‌کنیم و پست‌ها را کم می‌کنیم اما به یکباره یک شورای‌عالی با تلاشی اندک شکل می‌گیرد و برنامه‌های ما را به هم می‌ریزد. لذا هر یک از این موارد را باید جراحی کنیم تا از موازی‌کاری‌ها کاسته شود.

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور در پایان ضمن انتقاد از ضعف معیشت همکاران این سازمان گفت: ما باید به همکاران بها دهیم و به گروه‌های کارشناسی توجه کنیم تا توان کارشناسی داخل سازمان به ما خروجی همراه با عقلانیت بدهد.

شناسنامه قانون در پیام‌رسان‌های داخلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام