کتاب استخدامی
منابع آزمون استخدامی

منابع آزمون استخدام دبیر عربی سال ۱۴۰۲

منابع آزمون استخدام دبیر عربی سال ۱۴۰۲

شناسنامه قانون- با اعلام جزئیات و زمان ثبت‌نام دومین آزمون استخدام آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۲، تهیه و شروع به مطالعه کتاب‌های منبع این آزمون از جمله منابع آزمون استخدام دبیر عربی از هم‌اکنون ضروری است.

کتابها و منابع آزمون استخدامی آموزش و پرورش رشته دبیری عربی (منابع حیطه تخصصی، اختصاصی و عمومی), مواد آزمون دبیر عربی و همچنین نمونه سوالات استخدامی تخصصی و عمومی دبیر عربی آموزش و پرورش با کد شغل ۳۰۳۷ در این صفحه از سایت شناسنامه قانون گردآوری شده است. در صورتیکه داوطلب آزمون استخدامی دبیر زبان عربی هستید و با سوال متداول “برای دبیری عربی چی بخونم” مواجه هستید، با ما تا انتهای مطلب همراه باشید.

بیشتر ببینید: آزمون استخدام آموزش و پرورش در اسفند ۱۴۰۲ برای جذب ۷۲ هزار دبیر، آموزگار، مشاور، دبیر تربیت بدنی و مربی امور تربیتی

چگونه در آزمون استخدامی آموزش و پرورش موفق باشیم؟

قبل از معرفی منابع بهتر است به این سوال پاسخ بدهیم که «چه کاری انجام بدهیم تا در آزمون استخدامی قبول شویم؟» یا بهتر است، بگوییم چه مواردی می توانند در این مسیر برای ما در موفقیت اثرگذار باشند.

  1. مطالعه منابع اصلی: بهترین و بیشترین وقتی که شما برای کسب موفقیت در آزمون علمی یا مرحله اول آزمون استخدامی باید بگذارید، برای مطالعه منابع اصلی این آزمون است. در آزمون استخدامی ۱۴۰۲ برعکس سالیان گذشته، بیشتر منابع به صورت دقیق مشخص شده اند.
  2. مطالعه خلاصه و نکته: این مورد به عنوان مکمل، یکی از بهترین گزینه ها برای تکمیل کردن مورد اول محسوب می شود.
  3. تست و آزمون آزمایشی: این مورد از اساسی ترین موارد برای تفهیم مطالب و آشنا شدن با نحوه تست زنی و توجه به نکات است.

شما با کمک سه مورد فوق بهترین نتیجه را خواهید گرفت.

معرفی منابع آزمون استخدام دبیر عربی

امسال منابع آزمون استخدام دبیر عربی به سه قسمت یا سه حیطه تقسیم شده است که شامل حیطه عمومی، حیطه اختصاصی و حیطه تخصصی می باشد. دو حیطه عمومی و اختصاصی در بین تمامی رشته ها یکسان است و تنها دروس تخصصی هر رشته با بقیه رشته ها متفاوت است.

منابع آزمون استخدام دبیر عربی شامل سه حیطه عمومی، تخصصی و اختصاصی می باشد که در ادامه به معرفی هر یک پرداخته شده است.

دروس حیطه تخصصی استخدامی دبیر عربی

محتوای ارزیابیامتیازسهم از کل (درصد)
۱- قواعد صرف و نحو (کاربردی)۳۴۳.۴۰
۲- ترجمه و تعریب۳۴۳.۴۰
۳- درک مطلب۲۱۲.۱۰
۴- علوم بلاغی (معانی، بیان، بدیع، عروض)۶۲۶.۲۰
۵- تاریخ ادبیات و نقد ادبی۲۹۲.۹۰
جمع۱۸۰۱۸
منابع آزمون:

۱) عربی زبان قرآن (۱)/ کد کتاب: ۱۱۰۳۶۹

۲) راهنمای معلم عربی زبان قرآن ۲/ کد کتاب: ۱۱۱۳۶۹

۳) راهمای معلم عربی زبان قرآن ۲/ کد کتاب:‌ ۱۱۱۳۸۰

۴) راهنمای معلم عربی زبان قرآن ۳/ کد کتاب: ۱۱۲۳۶۹

۵) راهنمای معلم عربی زبان قرآن ۳/ کد کتاب: ۱۱۲۳۸۰

۶) راهنمای معلم عربی زبان قرآن (هفتم)/ کد کتاب: ۷۷۸۱

۷) کتاب معلم عربی پایه هفتم (اول متوسطه اول)/ کد کتاب:‌ ۲/۸۱

۸) کتاب معلم عربی پایه هشتم/ کد کتاب:‌ ۸۷

۹) راهنمای معلم عربی زبان قرآن (هشتم)/ کد کتاب:‌۸۷۸۱

۱۰) کتاب معلم عربی پایه نهم/ کد کتاب:‌۹۳

۱۱) راهنمای معلم عربی زبان قرآن (نهم)/ کد کتاب: ۹۷۸۱

دروس حیطه عمومی استخدامی آزمون دبیر عربی

دروس امتحانی حیطه عمومی
منابع آزمون استخدام دبیر عربی

مواد دروس امتحانی و سهم از کل آزمون:

طبق مواد امتحانی اعلام شده از سوی سازمان سنجش، دروس امتحانی حیطه عمومی استخدامی آموزش و پرورش به صورت زیر است.

  • تاریخ و فرهنگ تمدن
  • تعلیم و تربیت اسلامی
  • معارف و اندیشه‌های اسلامی و انقلابی
  • دانش سیاسی، اجتماعی و حقوق اساسی
  • توانایی‌های عمومی و ذهنی

۱- تاریخ و فرهنگ تمدن (خدمات متقابل ایران و اسلام نویسنده: شهید مطهری انتشارات صدرا / مروری بر دستاوردهای چهل ساله انقلاب اسلامی ایران)

۲- تعلیم و تربیت اسلامی (مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت رسمی-عمومی جمهوری اسلامی) بخش دوم مبانی، قسمت های: چیستی، چرایی و چگونگی تربیت رسمی-عمومی)

۳- معارف و اندیشه های اسلامی و انقلابی (طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن) بخش اول: ایمان (نویسنده: سید علی خامنه‌ای، انتشارات: صهبا / همرزمان حسین (ع)، نویسنده: سیدعلی خامنه‌ای، انتشارات: انتشارات انقلاب اسلامی).

۴- دانش سیاسی، اجتماعی و حقوق اساسی (قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران/ وصیتنامه الهی سیاسی حضرت امام خمینی (ره)/ بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی)

۵- توانایی های عمومی و ذهنی

تذکر ۱: سوالات معارف اسلامی مربوط به پیروان سایر مذاهب اسلامی مصرح در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران (حنفی، شافعی، مالکی، حنبلی و زیدی) مطابق تعالیم و احکام فقهی آنان طراحی خواهد شد.

تذکر ۲: اقلیتهای دینی مصرح در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران از پاسخگویی به سؤالات معارف اسلامی معاف بوده و در محاسبه نمره کل عمومی (که حیطه عمومی نامیده میشود)، این درس لحاظ نخواهد شد، ولی چنانچه داوطلب اقلیت دینی به سؤالات معارف اسلامی پاسخ دهد، این درس با تأثیر مثبت در محاسبه نمره کل عمومی لحاظ خواهد شد. در واقع دو نمره کل عمومی، یک نمره کل با لحاظ نمره خام درس مذکور و یک نمره کل بدون لحاظ نمره خام درس مذکور، محاسبه و نمره کل بالاتر ملاک قرار خواهد گرفت.

کتاب‌های استخدامی حیطه عمومی:

شناسنامه قانون | %D8%AD%DB%8C%D8%B7%D9%87 %D8%B9%D9%85%D9%88%D9%85%DB%8C %D8%AF%D8%A8%DB%8C%D8%B1%DB%8C %D9%88 %D9%87%D9%86%D8%B1%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2

مشاهده

شناسنامه قانون | %D8%A2%D8%B2%D9%85%D9%88%D9%86 %D9%87%D8%A7%DB%8C %D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%AE%D8%AF%D8%A7%D9%85%DB%8C %D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4 %D9%88 %D9%BE%D8%B1%D9%88%D8%B1%D8%B4

مشاهده

شناسنامه قانون | %D8%AD%DB%8C%D8%B7%D9%87 %D8%B9%D9%85%D9%88%D9%85%DB%8C %D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4 %D9%88 %D9%BE%D8%B1%D9%88%D8%B1%D8%B4 %DA%86%D9%87%D8%A7%D8%B1%D8%AE%D9%88%D9%86%D9%87

مشاهده

شناسنامه قانون | %D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%AE%D8%AF%D8%A7%D9%85 %DB%8C%D8%A7%D8%B1 %D8%AF%D8%B1%D9%88%D8%B3 %D8%AD%DB%8C%D8%B7%D9%87 %D8%B9%D9%85%D9%88%D9%85%DB%8C %D8%AF%D8%A8%DB%8C%D8%B1%DB%8C %D9%88 %D9%87%D9%86%D8%B1 %D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2 %D9%88 %D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%DA%AF%D8%A7%D8%B1 %D8%A7%D8%A8%D8%AA%D8%AF%D8%A7%D9%8A%DB%8C

مشاهده

دروس حیطه اختصاصی استخدامی آموزش و پرورش دبیر عربی

دروس حیطه اختصاصی استخدامی
منابع آزمون استخدام دبیر تربیت بدنی

مواد دروس امتحانی و سهم از کل آزمون:

طبق مواد امتحانی اعلام شده از سوی سازمان سنجش، دروس امتحانی حیطه اختصاصی استخدامی آموزش و پرورش به صورت زیر است.

  • روانشناسی تربیتی
  • اسناد و قوانین بالا دستی
  • روش ها و فنون تدریس
  • سنجش  اندازه گیری پیشرفت تحصیلی

منابع آزمون:

۱) اسناد و قوانین بالادستی آموزش و پرورش (سیاست‌های کلی ایجاد تحول در آموزش و پرورش/ سند تحول بنیادین آموزش و پرورش جمهوری اسلامی- مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی/ آیین‌نامه اجرایی مدارس، مصوب سال ۱۴۰۰ شورای عالی آموزش و پرورش)

۲) روش‌ها و فنون تدریس (با تاکید بر محورهای: مبانی نظری تدریس و یادگیری؛ مدیریت و طراحی فعالیت های آموزشی؛ اصول و شیوه های مدیریت کلاس درس؛ مهارت های خلق موقعیت و فرصت های یادگیری؛ آشنایی با روش های تدریس مبتنی بر شناخت گرایی و سازنده گرایی با رویکرد تحولی؛ راهبردهای یاددهی و یادگیری؛ مهارت های اساسی مورد نیاز معلم پیش از تدریس، حین تدریس ؛ پس از تدریس؛ مدل ها و الگوهای تدریس)

منابع پیشنهادی (رسماً اعلام نشد است):

۳) روانشناسی تربیتی

۳-۱- برای داوطلبان آموزگار ابتدایی (با تاکید بر محور های: کاربرد نظریه های یادگیری در کلاس؛ کاربرد نظریه های هوش ، تفکر، خلاقیت و استعداد در کلاس؛ کاربرد نظریه های انگیزش و هیجان در آموزش؛ کاربرد نظریه های تحولی در آموزش؛ شناخت تفاوت های فردی در یادگیری؛ تعاریف مفاهیم و اصطلاحات مرتبط)

۳-۲- برای داوطلبین آموزگار استثنایی با تاکید بر محور (تعاریف و طبقه بندی دانش آموزان استثنایی؛ شناخت و آموزش کودکان و دانش آموزان کم توان ذهنی؛ شناخت و آموزش کودکان و دانش آموزان ناشنوا و نابینا ( با آسیب های بینایی و شنوایی)؛ شناخت و آموزش کودکان و دانش آموزان با اختلال یادگیری ویژه؛ شناخت و آموزش کودکان و دانش آموزان با اختلال‌های هیجان رفتاری و اختلالات ارتباطی ؛ شناخت و آموزش کودکان و دانش آموزان با مشکلات جسمی- حرکتی و چند معلولیتی؛ شناخت و آموزش کودکان و دانش آموزان با اختلال طیف اتیسم ؛ توان بخشی و مداخله بهنگام در کودکان و دانش آموزان استثنایی ؛ خانواده و مداخله بهنگام در کودکان و دانش آموزان استثنایی)

۴) سنجش و اندازه گیری پیشرفت تحصیلی (با تاکید بر محور تعریف مفاهیم و اصطلاحات مرتبط، سنجش مشاهده ای؛ سنجش عملکردی، سنجش عاطفی؛ سنجش رفتاری ، سنجش تکوینی؛ پوشه کار (کتاب راهنمای معلم در ارزشیابی توصیفی کد ۵/۵۳ سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی)

کتاب‌های استخدامی حیطه اختصاصی:

شناسنامه قانون | %D8%AF%D8%B1%D9%88%D8%B3 %D8%A7%D8%AE%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%B5%DB%8C %D8%A2%D8%B2%D9%85%D9%88%D9%86 %D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%AE%D8%AF%D8%A7%D9%85%DB%8C %D8%AF%D8%A8%DB%8C%D8%B1%DB%8C

مشاهده

شناسنامه قانون | %D8%A2%D8%B2%D9%85%D9%88%D9%86 %D9%87%D8%A7%DB%8C %D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%AE%D8%AF%D8%A7%D9%85%DB%8C %D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4 %D9%88 %D9%BE%D8%B1%D9%88%D8%B1%D8%B4 %E2%80%93 %D8%AD%DB%8C%D8%B7%D9%87 %D8%A7%D8%AE%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%B5%DB%8C

مشاهده

شناسنامه قانون | %DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8 %D8%AD%DB%8C%D8%B7%D9%87 %D8%A7%D8%AE%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%B5%DB%8C %D8%A2%D8%B2%D9%85%D9%88%D9%86 %D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%AE%D8%AF%D8%A7%D9%85%DB%8C %D8%AF%D8%A8%DB%8C%D8%B1%DB%8C %D9%88 %D9%87%D9%86%D8%B1%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2

مشاهده

شناسنامه قانون | %D8%A8%D8%A7%D9%86%DA%A9 %D8%B3%D8%A4%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA %D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%DA%AF%D8%A7%D8%B1 %D8%A7%D8%A8%D8%AA%D8%AF%D8%A7%DB%8C%DB%8C

مشاهده

دلایل لزوم استفاده از بسته‌های مطالعاتی به جای استفاده از منابع اعلامی

استفاده از کتاب‌های استخدامی برای داوطلبان آزمون استخدامی سال ۱۴۰۲ آموزش و پرورش، دارای مزایای زیر می‌باشد:

۱- کمک به بالا بردن سطح آمادگی: کتاب‌های استخدامی معرفی شده، شامل مباحث مهم و کلیدی در حوزه دبیری زبان انگلیسی می‌باشد که با مطالعه و تمرین آنها، سطح آمادگی و دانش فرد در این حوزه بهبود می‌یابد.

۲- شناخت بهتر ساختار آزمون: کتاب‌های استخدامی دبیر زبان انگلیسی، به صورت ساختاری و منظمی طراحی شده‌اند که با مطالعه و تمرین آنها، فرد با ساختار و نحوه برگزاری آزمون بیشتر آشنا می‌شود و شانس موفقیت در آزمون افزایش می‌یابد.

۳- آشنایی با نوع سوالات: با مطالعه کتاب‌های درسنامه و تست، فرد با نوع سوالات متداول در آزمون آشنا می‌شود و می‌تواند برای پاسخ دادن به آنها آماده شود.

۴- آگاهی از مباحث جدید: کتاب‌های استخدامی، شامل مطالب جدید و بروز در حوزه زبان انگلیسی می‌باشد که با مطالعه آنها، فرد با آخرین دستاوردها و مباحث جدید در این حوزه آشنا می‌شود.

۵- صرفه جویی در زمان و هزینه: استفاده از کتاب‌های استخدامی دبیر زبان انگلیسی، به فرد کمک می‌کند تا صرفه جویی در زمان و هزینه داشته باشد و به طور موثرتری برای آزمون آماده شود.

کتاب‌های استخدامی از انتشارات معتبر را می‌توانید از فروشگاه اینترنتی اداری‌ها تهیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *