دستورالعمل صیانت از حقوق مردم و سلامت اداری
دستورالعمل نحوه اجرای احکام مقرر در مواد (۹۱) و (۹۲) قانون مدیریت خدمات کشوری موضوع: «صیانت از حقوق مردم و سلامت اداری» (بخشنامه شماره ۵۲۷۲/۹۳/۲۰۰ مورخ ۱۷/۴/۱۳۹۳ معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییسجمهور)
بخشنامه به کلیه وزارتخانهها، استانداریها، سازمانها، مؤسسات و شرکتهای دولتی مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری
(16)
به منظور اجرای احکام مقرر در مواد (۹۱) و (۹۲) قانون مدیریت خدمات کشوری و در راستای برنامه هفتم نقشه راه اصلاح نظام اداری موضوع مصوبه شماره ۵۶۰/۹۳/۲۰۶ مورخ ۲۰/۱/۱۳۹۳ شورای عالی اداری، با عنوان «صیانت از حقوق مردم و سلامت اداری»، ضروری است موارد مشروحه ذیل در کلیه واحدهای تابعه و وابسته حوزه مرکزی و خارج از مرکز آن دستگاه به مورد اجرا گذارده شود:
۱- انتخاب و انتصاب بازرسان واجد شرایط (متعهد، متخصص، امانتدار، صادق، نرمخو، نگهدارنده اسرار و…) توسط بالاترین مقام اجرایی دستگاه در سطح ملی و استانی و معرفی آنان به این معاونت.
۲- تهیه، تدوین و اجرای برنامههای توجیهی و آموزشی کوتاهمدت جهت بازرسان با هماهنگی این معاونت.
۳- تهیه و تدوین برنامه زمانبندی اعمال نظارت و بازرسی از واحدهای ستادی و خارج از مرکز.
۴- انجام نظارت و بازرسیهای داخلی به صورت دورهای یا موردی به شیوه حضوری (استقرار در محل) و یا غیرحضوری از نحوه اجرای احکام مواد (۹۱) و (۹۲) قانون مدیریت خدمات کشوری بر اساس ضوابط و ساز و کارهای تعیینشده.
۵- طراحی و تدوین ساز و کارهای لازم به منظور اخذ نظرات، پیشنهادها و شکایات مردم، مراجعان و ذینفعان در ارتباط با رعایت سلامت اداری و صیانت از حقوق ارباب رجوع در دستگاه متبوع و ارایه گزارشهای مربوطه به معاونت.
۶- تهیه و تنظیم گزارش از وضعیت تخلفات اداری موضوع مواد (۹۱) و (۹۲) قانون مدیریت خدمات کشوری متضمن اعلام موارد تخلف، اسامی کارمندان خاطی، مجازات تعیین شده و همچنین حسب مورد، اسامی سرپرستان و مدیران بلافصل کارمندان متخلف که در اعمال نظارتهای لازم اهمال نمودهاند.
۷- ایجاد بانک اطلاعاتی از افراد حقیقی و حقوقی رشوهدهنده و اعلام اسامی آنان به معاونت جهت ممنوعیت عقد قرارداد با آنان در کلیه دستگاههای اجرایی کشور.
۸– بهبود و تنظیم روابط و تعاملات سالم با ارباب رجوع از طریق شناسایی فرآیندهای عملیاتی مربوط، بازنگری و اصلاح آنها پیشبینی تدابیر نظارتی لازم در مراحل انجام فرآیندهای مزبور.
۹- دفاتر بازرسی و رسیدگی به شکایات یا عناوین مشابه در دستگاههای مشمول، هماهنگی و نظارت بر اجرای مفاد این بخشنامه و اقدامات بازرسان را بر عهده دارند.
۱۰– بالاترین مقام اجرایی دستگاه مسئول اجرای این بخشنامه بوده و ضروری است اقدامات انجام شده در سطح دستگاه را هر شش ماه یکبار به معاونت (امور سلامت اداری و صیانت از حقوق مردم) گزارش نماید.
۱۱- استانداران موظفند اجرای احکام مواد (۹۱) و (۹۲) قانون مدیریت خدمات کشوری و همچنین تکالیف و الزامات مندرج در این بخشنامه را در کلیه دستگاههای اجرایی مستقر در استان، نظارت و پیگیری نموده و اقدامات انجام شده در سطح استان را هر شش ماه یکبار به معاونت گزارش نمایند.
محمود عسکریآزاد- جانشین معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییسجمهور