مشاغل عمومی رسته علوم اجتماعی
مشاغل عمومی رسته علوم اجتماعی (پیوست ۴ بخشنامه شماره ۴۱۹۳۵/۹۱/۲۲۰ مورخ ۴/۱۱/۱۳۹۱ معاونت توسعه مدیریت موضوع: دستورالعمل تعیین مشاغل عمومی دستگاههای اجرایی)
عنوان شغل : کارشناس حقوقی
تعریف:
این شغل دربرگیرنده پست هاي سازمانی است که متصدیان آنها انجام امور حقوقی از قبیل تهیه و تنظیم لوایح قانونی، تصویب نامه ها، اساسنامه ها، آیین نامه ها، دستورالعمل ها، انعقاد قراردادهاي داخلی و خارجی، رسیدگی به پرونده ها و دعاوي اداري، استخدامی و مسائل مرتبط به حقوق کار بین کارگر و کارفرما، امور ورشکستگان، اتباع
خارجی و نظایر آن را بر عهده داشته یا طرح ریزي، هماهنگی و سرپرستی قسمتی از فعالیت هاي فوق را عهده دار می باشند.
نمونه وظایف ومسئولیت ها:
– جمع آوري و بررسی و تنظیم اطلاعات جهت استفاده در متن لوایح دفاعیه وزارتخانه یا مؤسسه دولتی در مراجع صلاحیتدار
– جمع آوري، بررسی و تنظیم اطلاعات جهت ارایه نظرات و آراي مشورتی در پاسخ پرسش هاي به عمل آمده از طرف واحدها یا مقامات دولتی در زمینه مسایل حقوقی
– جمع آوري، بررسی و تنظیم اطلاعات جهت تهیه و تدوین لوایح قانونی، طرح تصویب نامه ها، اساسنامه ها و آیین نامه هاي مورد نیاز
– تهیه متن قراردادهاي منعقده
– تهیه دستور جلسات و صورتجلسات
– شرکت در جلسات، استماع اظهارات و رسیدگی به دعاوي و رد و یا قبول آن
– ارسال طرح ها و مصوبات به مراجع و ارگان هاي مربوط
– تفکیک عرایض و شکایات واصله از مراجع ذي ربط و ارجاع به واحدها یا کمیته هاي تخصصی مربوط
– رسیدگی به شکایات واصله در حد قوانین و مقررات مربوط و اعلام پاسخ به شاکی یا سازمان ارجاع کننده
– همکاري و اقدام در تهیه آرشیو حقوقی و نگهداري طبقه بندي رونوشت مصوبات
– مطالعه و بررسی قوانین و مقررات و ارایه پیشنهادات به منظور برقرار نمودن رویه واحد حقوقی
– صدور دستور تأمین یا فروش اموال ورشکستگان و جمع آوري منافع و تقسیم بین طلبکاران
– اقدام در مورد تصفیه ترکه ورشکستگان بلاوارث، ترکه اتباع خارجی و نظایر آن
– بازرسی درباره کیفیت اشتغال اتباع بیگانه و کشف موارد تخلف از مقررات مربوطه
– انجام امور قضایی بین المللی(استرداد، تعاون قضایی، تنظیم قراردادهاي قضایی و نظایر آن)
– تهیه گزارش از پرونده هاي محکومین جهت ارایه به مقامات و مراجع مربوط
شرایط احراز:
1- تحصیلات و معلومات : گواهینامه کارشناسی یا کارشناسی ارشد یا دکترا و یا همتراز در یکی از رشته هاي تحصیلی حقوق، حقوق قضایی، حقوق جزا و جرم شناسی، حقوق کیفري و جرم شناسی، علوم جزا و جرم شناسی، علوم قضایی، فقه و حقوق اسلامی، فقه و حقوق خصوصی، معارف اسلامی و حقوق، حقوق خصوصی، حقوق عمومی،
الهیات و معارف اسلامی (فقه و مبانی حقوق اسلامی)، حقوق بین الملل، علوم اسلامی (حقوق اسلامی، کیفر و جرم شناسی، فقه و مباحث حقوق اسلامی) ، حقوق اسلامی،حقوق کنسولی، فقه و حقوق جزا، فقه مقارن و حقوق عمومی اسلامی، فقه مقارن و حقوق جزاي اسلامی، فقه مقارن و حقوق خصوصی اسلامی، فقه و حقوق جزاي اسلامی، حقوق بین الملل عمومی، فقه قضایی، قرآن و علوم (حقوق)، مدیریت اصلاح و کیفر هاي قضایی (مدیریت جزا و کنترل هاي قضایی)، مدیریت دادگستري.
2- مهارت: توانایی تجزیه و تحلیل، تفسیر و قضاوت، تشخیص، گزارش نویسی، انتقال مفاهیم و مطالب
3- دوره هاي آموزشی: آیین نگارش حقوقی، آشنایی با آیین نامه ها و دستورالعمل هاي تنظیم قراردادهاي حقوقی، آشنایی با مسئولیت هاي مدنی و کیفري کارکنان دولت
عنوان شغل : کاردان حقوقی
تعریف:
این شغل دربرگیرنده پست هاي سازمانی است که متصدیان آنها انجام امور مربوط در زمینه امور مختلف حقوقی از قبیل جمع آوري اطلاعات و مدارك لازم جهت تهیه و تنظیم لوایح قانونی، تصویب نامه ها، دستورالعمل ها، انعقاد قراردادها و نظایر آن را عهده دار می باشند.
نمونه وظایف ومسئولیت ها:
– همکاري در جمع آوري، بررسی و تنظیم اطلاعات براي تهیه متن لوایح دفاعیه و تدوین لوایح قانونی، طرح تصویب نامه ها،اساسنامه ها وآیین نامه هاي مورد نیاز
– ارسال طرح ها و مصوبات به مراجع و مؤسسات ذي ربط
– تفکیک عرایض و شکایات واصله از مراجع ذي ربط و ارجاع به واحدهاي تخصصی مربوط
– اعمال نظارت لازم بر نحوه عملیات مقدماتی ثبتی و همچنین تحقیقاتی که پیرامون سوابق دعاوي و موارد اختلاف انجام می گیرد و تهیه گزارش در این زمینه
– همکاري با کارشناسان حقوقی در سایر زمینه هاي مختلف تحقیقاتی در موارد مربوط
شرایط احراز:
1- تحصیلات و معلومات : گواهینامه کاردانی یا کارشناسی و یا همتراز در یکی از رشته هاي تحصیلی حقوق، حقوق قضایی، حقوق جزا و جرم شناسی، حقوق کیفري و جرم شناسی، علوم جزا و جرم شناسی، علوم قضایی، فقه و حقوق اسلامی، فقه و حقوق خصوصی، معارف اسلامی و حقوق، حقوق خصوصی، حقوق عمومی، الهیات و
معارف اسلامی (فقه و مبانی حقوق اسلامی)، حقوق بین الملل، علوم اسلامی (حقوق اسلامی، کیفر و جرم شناسی، فقه و مباحث حقوق اسلامی) ، حقوق اسلامی،حقوق کنسولی، قرآن و علوم (حقوق)، خدمات قضایی، مدیریت دولتی، امور دولتی.
2- مهارت: توانایی انتقال مفاهیم و مطالب، گزارش نویسی
3- دوره هاي آموزشی : آیین نگارش حقوقی، آشنایی با آیین نامه ها و دستورالعمل هاي تنظیم قراردادهاي حقوقی، آشنایی با مسئولیت هاي مدنی و کیفري کارکنان دولت
عنوان شغل : کارشناس روابط عمومی
تعریف:
این شغل دربرگیرنده پست هاي سازمانی است که متصدیان آنها انجام امور مربوط به اطلاعات، انتشارات، امور مجلس و تشریفات و یا طرح ریزي، هماهنگی و سرپرستی فعالیت هاي فوق را به عهده دارند.
نمونه وظایف ومسئولیت ها:
– جمع آوري اطلاعات و آمار در زمینه مطالب منتشره در وسایل ارتباط جمعی دولتی و خصوصی در ارتباط با وزارتخانه یا مؤسسه متبوع و گزارش لازم
– انجام امور مربوط به اجراي آیین نامه هاي مصوب در مورد هماهنگ کردن تبلیغات
– مطالعه و بررسی و رعایت موازین لازم براي برنامه هاي انتشاراتی و اطلاعات
– تهیه نشریات تبلیغاتی، فنی و بولتن هاي داخلی
– انجام امور مربوط به برگزاري جشن هاي محلی، اجراي برنامه هاي رادیویی و تلویزیونی و یا مصاحبه با مقامات مربوط
– اجراي کلیه امور مطبوعاتی و سمعی و بصري سازمان متبوع
– برقراري تماس با وزارتخانه ها و مؤسسات، ارگان هاي دولتی و سفارت خانه ها به منظور هماهنگی و تنظیم برنامه هاي انتشاراتی، امور مسافرت ها، پذیرایی ها و ملاقات ها، کنفرانس ها، سمینارها و نظایر آن
– تهیه آمار و اطلاعات بیوگرافی از میهمانان خارجی و تهیه گزارش براي مقامات
– بررسی مدارك و اطلاعات در مورد طرح لوایح مربوط به سازمان متبوع و تعقیب آنها در مجلس و کمیسیون هاي پارلمانی مجلس
– بررسی مدارك لازم در مورد طرح آیین نامه ها و تصویب نامه هایی که از طرف وزارتخانه متبوع و سازمان هاي وابسته جهت تصویب به هیأت دولت تقدیم می شود.
– بررسی مطالب و مسائلی که توسط نمایندگان مجلس در ارتباط با وزارتخانه متبوع مطرح و عنوان می شود.
– تحقیق در افکار عمومی و ارزیابی نظرات مردم و استفاده از آن در تعیین خط مشی برنامه هاي انتشاراتی و اطلاعاتی سازمان متبوع
شرایط احراز:
1- تحصیلات و معلومات : گواهینامه کارشناسی یا کارشناسی ارشد یا دکترا و یا همتراز در یکی از رشته هاي تحصیلی مدیریت امور فرهنگی ، برنامه ریزي امور فرهنگی، امور فرهنگی ، فرهنگ و زبان هاي
باستانی ایران ، فرهنگ و ارتباطات ، زبان وادبیات فارسی، زبان وادبیات عرب و رشته هاي تحصیلی علوم ارتباطات اجتماعی، علوم ارتباطات، فرهنگ و ارتباطات، تبلیغ و ارتباطات فرهنگی، روابط عمومی،
روزنامه نگاري، حقوق ارتباطات، تبلیغ و ارتباطات، مدیریت رسانه، معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات، علوم اجتماعی (ارتباطات اجتماعی)، علوم ارتباطات اجتماعی (روزنامه نگاري، روابط عمومی)، مدیریت
دولتی، معارف اسلامی (تبلیغ و ارتباطات).
2- مهارت: توانایی گزارش نویسی، فن بیان، انتقال مفاهیم و مطالب، استفاده از نرم افزار هاي تخصصی، برقراري ارتباط مؤثر، آشنایی کامل به زبان انگلیسی
3- دوره هاي آموزشی :
– اصول گزارش نویسی در روابط عمومی
– مهارت هاي ارتباط جمعی
– روش هاي سنجش افکار عمومی
4- سایر عوامل مؤثر: صبر و تحمل و خویشتنداري، برخورد مناسب با ارباب رجوع
عنوان شغل : کاردان روابط عمومی
تعریف:
این شغل دربرگیرنده پست هاي سازمانی است که متصدیان آنها انجام امور مربوط به فعالیت هاي روابط عمومی و امور مجلس را به عهده دارند.
نمونه وظایف ومسئولیت ها:
– اجراي کلیه امور مطبوعاتی و سمعی و بصري سازمان متبوع
– همکاري در تهیه و تنظیم برنامه هاي انتشاراتی و اطلاعاتی در چارچوب ضوابط و موازین مربوطه
– همکاري در بررسی و تنظیم اسناد و مدارکی که جهت تنظیم لوایح و یا تصویب نامه یا آیین نامه از طرف وزارتخانه به کمیسیون هاي مجلس و یا هیأت دولت تقدیم می گردد.
– همکاري و اظهارنظر در زمینه نشریات تبلیغاتی، فنی و بولتن هاي داخلی
– ارایه همکاري هاي لازم در کلیه امور روابط عمومی و امور مجلس با روابط عمومی
شرایط احراز:
1- تحصیلات و معلومات : گواهینامه کاردانی یا کارشناسی و یا همتراز در یکی از رشته هاي تحصیلی مدیریت امور فرهنگی ، برنامه ریزي امور فرهنگی ، امور فرهنگی ، فرهنگ و زبان هاي باستانی ایران ،
فرهنگ و ارتباطات ، زبان وادبیات فارسی، زبان وادبیات عرب ، علوم ارتباطات اجتماعی (روزنامه نگاري، روابط عمومی)، مدیریت دولتی، امور دولتی، روابط عمومی، روزنامه نگاري، معارف اسلامی (تبلیغ و
ارتباطات)، علوم اجتماعی (ارتباطات اجتماعی).
2- مهارت: توانایی انتقال مفاهیم و مطالب، گزارش نویسی، فن بیان، برقراري ارتباط مؤثر
3- دوره هاي آموزشی :
– اصول گزارش نویسی در روابط عمومی
– مهارت هاي ارتباط جمعی
– روش هاي سنجش افکار عمومی
٤- سایر عوامل مؤثر: صبر و تحمل و خویشتنداري، برخورد مناسب با ارباب رجوع
عنوان شغل : کارشناس روابط بین الملل
تعریف:
این شغل دربرگیرنده پست هاي سازمانی است که متصدیان آنها انجام امور مربوط به سیاست ها و برنامه هاي مرتبط با روابط و همکاري هاي بین المللی و منطقه اي و دو یا چند جانبه در چهارچوب هدف هاي وزارت متبوع یا طرح ریزي، هماهنگی، اجرا و سرپرستی فعالیت هاي فوق را عهده دار می باشند.
نمونه وظایف ومسئولیت ها:
– گردآوري و تنظیم اطلاعات و تهیه پیش نویس مقدماتی در مورد مطالعات و بررسی هاي مربوط به تنظیم سیاست ها و برنامه هاي مربوط به روابط و همکاري هاي بین المللی، منطقه اي و دو یا چند جانبه ایران با سایر کشورها و امکانات گسترش این روابط و همکاري ها و شرکت در اجلاسیه ها و کنفرانس هاي ذي ربط در چهارچوب وظایف واحد مربوط
– جمع آوري اطلاعات و انجام مطالعات جهت تدوین پیش نویس مقدماتی قراردادها و موافقت نامه ها و اطلاعات در چهارچوب وظایف مربوط
– مطالعه و بررسی قوانین و مقررات دیگر کشورها در زمینه وظایف مربوط به منظور استفاده محتمل در تهیه پیش نویس هاي نهایی در تنظیم مقررات داخلی در این موارد
– مطالعه و بررسی به منظور فراهم ساختن کمک هاي فنی جهت دستگاه هاي ذي ربط در چهارچوب وظایف مربوط
– انجام اقدامات به منظور فراهم ساختن کمک هاي فنی، مشورتی، آموزشی و مالی جهت دستگاه هاي ذي ربط
– ایفاي وظایف نماینده و رابط مقیم دولت جمهوري اسلامی ایران نزد مراجع بین المللی مربوط و کشورهاي مورد قرارداد
– تهیه و تنظیم قرارداد ها و موافقت نامه ها و پروتکل ها و یادداشت هاي تفاهم در صورت لزوم امضاي آنها در چهارچوب وظایف مربوط
– نظارت در امر توزیع اطلاعات کامل راجع به جمهوري اسلامی ایران در سطح جهان و سنجش و بررسی واکنش آن در مطبوعات و شبکه هاي رادیو تلویزیون هاي جهان
– مطالعه و بررسی خلاصه مطالب جراید خارجی در چهارچوب وظایف مربوط
شرایط احراز:
1- تحصیلات و معلومات : گواهینامه کارشناسی یا کارشناسی ارشد یا دکترا و یا همترازدر یکی از رشته هاي تحصیلی روابط سیاسی، علوم سیاسی، دیپلماسی و سازمان هاي بین الملل، حقوق بین الملل، روابط بین الملل، حقوق بین الملل عمومی، تاریخ (مطالعات خلیج فارس، مطالعات آسیاي مرکزي و قفقاز، تاریخ) تاریخ معاصر جهان اسلام، علوم اسلامی (تاریخ فرهنگ و تمدن ملل اسلامی)، مدیریت دولتی، معارف اسلامی و علوم سیاسی، مطالعات منطقه اي، حقوق ارتباطات، حقوق بشر، فقه سیاسی، مدیریت رسانه، زبان و ادبیات انگلیسی، مترجمی زبان انگلیسی، قرآن و علوم (علوم سیاسی)
2- مهارت: توانایی گزارش نویسی، فن بیان، انتقال مفاهیم و مطالب، برقراري ارتباط مؤثر، تسلط کامل به یکی از زبان هاي خارجی
3- دوره هاي آموزشی :
– آشنایی با فنون مذاکره در سطح بین الملل
– آشنایی با مفاد قراردادها، موافقت نامه ها و پروتکل هاي بین المللی
– آشنایی با سیاست هاي اقتصادي، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی نظام
عنوان شغل : کاردان روابط بین الملل
تعریف:
این شغل دربرگیرنده پست هاي سازمانی است که متصدیان آنها انجام امور مربوط به سیاست ها و برنامه هاي مرتبط با روابط و همکاري هاي بین المللی و منطقه اي و دو یا چند جانبه در چهارچوب هدف هاي وزارت متبوع را عهده دار می باشند.
نمونه وظایف ومسئولیت ها:
– ایجاد امکانات لازم براي دستیابی به قوانین و مقررات سایر کشورها جهت استفاده از آنها در تهیه و تنظیم قراردادها و موافقت نامه ها و پروتکل ها
– انتخاب خلاصه مطالب جراید خارجی و تهیه بریده جراید در این رابطه و آماده نمودن آن جهت مطالعه مقامات مافوق
– نظارت بر امر جمع آوري اطلاعات و آمار لازم در زمینه هاي مختلف جهت مبادله با کشورهاي خارجی
– نظارت بر نحوه برقراري ارتباط با سازمان هاي مختلف خارجی در رابطه با وظایف سازمان متبوع
– همکاري با کارشناسان روابط بین الملل در سایر فعالیت هاي مربوط به این شغل
شرایط احراز:
1- تحصیلات و معلومات : گواهینامه کاردانی یا کارشناسی و یا همتراز در یکی از رشته هاي تحصیلی روابط سیاسی، علوم سیاسی، روابط عمومی، مدیریت دولتی، امور دولتی، اندیشه سیاسی در اسلام، علوم اسلامی (تاریخ فرهنگ و تمدن ملل اسلامی)، تاریخ (تاریخ)، معارف اسلامی و علوم سیاسی
2- مهارت: توانایی گزارش نویسی، فن بیان، انتقال مفاهیم و مطالب، برقراري ارتباط مؤثر
3- دوره هاي آموزشی :
– آشنایی با فنون مذاکره در سطح بین الملل
– آشنایی با مفاد قراردادها، موافقت نامه ها و پروتکل هاي بین المللی
– آشنایی با سیاست هاي اقتصادي، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی نظام
عنوان شغل : کارشناس برنامه ریزي
تعریف:
این شغل دربرگیرنده پست هاي سازمانی است که متصدیان آنها انجام امور مربوط به بررسی هاي منجر به برنامه ریزي اقتصادي، اجتماعی، فیزیکی، تلفیق و هماهنگی برنامه هاي پیشنهادي و بودجه، بررسی و تجزیه و تحلیل و ارزیابی طرح هاي مختلف، تشخیص اولویت برنامه هاي گوناگون و یا طرح ریزي، هماهنگی، اجرا و سرپرستی فعالیت هاي فوق
را عهده دار می باشند.
نمونه وظایف ومسئولیت ها:
– جمع آوري اطلاعات لازم در زمینه امور مربوط به بودجه و برنامه ریزي اقتصادي و اجتماعی و فیزیکی و تنظیم و تلخیص اطلاعات مربوطه
– مطالعه طرح هاي واصله از دستگاه هاي اجرایی از نظر تطبیق جزئیات طرح با اصول برنامه هاي مصوب
– تهیه و تنظیم گزارش ها و جداول مربوط به طرح ها و فعالیت ها در چهارچوب برنامه و بودجه مربوط
– رسیدگی به اجرا و بازدید از عملیات طرح هاي عمرانی و فعالیت هاي جاري و گزارش گیري از پیشرفت کار طرح ها و فعالیت ها به منظور ارزشیابی عملیات از نظر مطابقت نتایج به دست آمده با هدف ها و سیاست هاي تعیین شده
– انجام مطالعات آماري در زمینه حساب هاي ملی و تهیه مدل هاي اقتصادي و شاخص هاي اجتماعی
– انجام مطالعات و بررسی هاي منجر به برنامه ریزي اقتصادي و اجتماعی و فیزیکی بلندمدت، میان مدت و کوتاه مدت
– انجام بررسی هاي مربوط به برآورد کلیه منابع و نحوه توزیع آن بین بخش هاي مختلف برنامه هاي عمرانی و بودجه کل کشور
– رسیدگی به اجراي نظام ها و روش ها و خط مشی هایی که براي عدم تمرکز امور و بهبود بخشیدن به وضع اقتصادي و اجتماعی مناطق مختلف کشور تعیین می گردد.
– اندازه گیري درجه پیشرفت طرح ها و برنامه هاي اقتصادي و اجتماعی و فیزیکی و تهیه گزارش در زمینه ارزشیابی عملکرد آنها
– مدیریت و نظارت در امور مربوط به مطالعه و تحقیق درباره خط مشی آینده دولت در زمینه ایجاد تسهیلات و فراهم آوردن وسایل و امکانات رشد اقتصادي و اجتماعی
– راهنمایی مقامات دستگاه هاي اجرایی مربوط در تنظیم بودجه و برنامه سالانه و موافقت نامه هاي طرح ها و فعالیت ها
– نظارت در تهیه الگوهاي برنامه ریزي اقتصادي و اجتماعی و نحوه پیاده کردن آنها
– مدیریت و نظارت در امر رسیدگی به مشکلات اجرایی طرح ها و فعالیت ها و رفع اشکالات مزبور و تعیین راه حل هاي مطلوب
– نظارت در امر بررسی و پیشنهاد نسبت به تعدیل قیمت هاي قراردادهاي پیمانکاران و سازندگان
– مدیریت در امر بررسی و اظهارنظر نسبت به قراردادهاي مطالعاتی بین دستگاه هاي اجرایی و مؤسسات علمی و تخصصی
– مدیریت در امور مربوط به تهیه پیش نویس آیین نامه ها و لوایح و مقررات و بررسی و اظهارنظر نسبت به آیین نامه ها و لوایح و مقررات تهیه شده
– ارایه بودجه و برنامه سال در شوراي اقتصاد و مجلس جهت فصول مربوط
– شرکت در کمیسیون ها و کنفرانس هاي مربوط
شرایط احراز:
1- تحصیلات و معلومات : گواهینامه کارشناسی یا کارشناسی ارشد یا دکترا و یا همتراز در یکی از رشته هاي تحصیلی تخصصی دستگاه اجرایی با تأیید کمیته اجرایی طرح طبقه بندي مشاغل دستگاه
۲- مهارت: توانایی گزارش نویسی، انتقال مفاهیم و مطالب، استفاده از نرم افزارهاي تخصصی، آشنایی به یکی از زبان هاي خارجی
3- دوره هاي آموزشی :
– تکنیک هاي برنامه ریزي در بخش دولتی
– آشنایی با نظام برنامه ریزي کشور
– کاربرد تکنیک هاي آماري در برنامه ریزي
عنوان شغل : مشاور
تعریف:
این شغل دربرگیرنده پست هاي سازمانی است که متصدیان آنها تحت نظارت مقام مافوق عهده دار مطالعه و بررسی و ارایه نظرات مشورتی درامور ارجاعی می باشند.
نمونه وظایف ومسئولیت ها:
– پیگیري و ابتکار در تهیه و ارایه طرح هاي جدید به منظور جلوگیري از بروز مشکلات اجتماعی
– ارایه شیوه هاي جدید براي بهبود طرق نیل به هدف ها به منظور تأمین حسن انجام برنامه ها و تصمیمات دولت
– تهیه گزارش ها و متن سخنرانی هاي مورد نیاز مقام مافوق
– اظهارنظر در مورد تنظیم طرح ها و یا تدوین و یا تغییر آیین نامه هاي مقررات مربوط
– بررسی و ارایه نظرات مشورتی درباره برنامه هاي مملکتی وزارتخانه یا سازمان متبوع بر حسب ارجاع مقام مافوق
– انجام بعضی از وظایف ستادي و یا اجرایی که از طرف مقام مافوق تعیین می شود
– انجام مأموریت هاي مختلف برحسب ارجاع مقام مافوق و تهیه گزارش لازم از مأموریت ها
– شرکت در بعضی از سمینارها و کمیسیون ها و کنفرانس ها به نمایندگی از طرف مقام مافوق
– رسیدگی به انواع شکایات اداري، مالی، فنی، کشاورزي، فرهنگی بر حسب ارجاع مقام مافوق و تهیه گزارشات لازم درباره آنها
– تهیه و تنظیم هر نوع گزارش برحسب ارجاع مقام مافوق
– هماهنگی برنامه هاي اجرایی و مطالعات حسب ارجاع مقام مافوق
– مطالعه و تحقیق در مورد علل بروز مشکلات و تعیین و تشخیص نقاط ضعف دستگاه و ارایه پیشنهادها و نظرات اصلاحی
شرایط احراز:
1- تحصیلات و معلومات : گواهینامه کارشناسی یا کارشناسی ارشد یا دکترا و یا همتراز در یکی از رشته هاي تحصیلی تخصصی موضوعی مربوط حسب مورد.
2- تجربه:
– دارا بودن حداقل ۴، ۸ و ۱۲ سال تجربه به ترتیب با دارا بودن مدارک تحصیلی دکترا، کارشناسی ارشد و کارشناسی برای تصدی پست سازمانی مشاور رؤسای سازمان های وابسته
– دارا بودن حداقل ۸، ۱۲ و ۱۶ سال تجربه به ترتیب با دارا بودن مدارک تحصیلی دکترا، کارشناسی ارد و کارشناسی برای تصدی پست سازمانی مشاور مقامات مندرج در ماده ۷۱ قانون مدیریت خدمات کشوری و مشاغل همتراز
3- مهارت: ابتکار و خلاقیت، برنامه ریزي، تشخیص، تصمیم سازي، گزارش نویسی، فن بیان، انتقال مفاهیم و مطالب
4- دوره هاي آموزشی:
– گزارش نویسی پیشرفته
– آشنایی با فنون تصمیم سازي و تصمیم گیري
– آشنایی با نحوه تهیه و تدوین (REP)