کتاب استخدامی اداری ها
وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری

آیین نامه استخدامی اعضای هیئت علمی دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی وزارت علوم (مصوب ۱۴۰۳)

آیین نامه استخدامی اعضای هیئت علمی دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اطلاعات (مصوب ۱۴۰۳)

شناسنامه قانون- از سوی مرکز هیئت‌هیا امنا و هیئت‌های ممیزه، آیین نامه استخدامی اعضای هیئت علمی برای اجرا از ۱/۱/۱۴۰۳ ابلاغ شد.

در ابلاغیه این آیین نامه آمده است: «پیرو بخشنامه سرپرست ریاست جمهوری طی نامه شماره ۴۳۷۶۸ مورخ ۱۲/۰۳/۱۴۰۳ و تقاضای وزیر علوم، تحقیقات و فناوری طی نامه شماره ۶۸۸۳۹/و مورخ ۲۲/۰۳/۱۴۰۳ و موافقت کتبی سرپرست ریاست جمهوری طی نامه شماره ۴۹۶۴۲ مورخ ۲۳/۳/۱۴۰۳ (تصاویر پیوست)، این آیین نامه که به تصویب هیئت امنای مورخ ۱۳/۱۲/۱۴۰۳ رسیده است برای اجرا در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و همچنین ستاد وزارت متبوع ابلاغ می‌گردد.

آیین نامه استخدامی اعضای هیئت علمی

مقدمه:

مهم‌ترین منابع سازمان‌ها، نیروی انسانی آنها می‌باشند. رفتار منصفانه و هم‌زمان تخصصی و حرفه‌ای با آنان اعم از روشن بودن انتظارات سازمان و در کنار آن فراهم کردن فرصت‌هایی برای رشد آنها و نیز شفاف بودن مسیر شغلی و معیارهای ارزیابی دقیق و عادلانه بر مبنای استحقاق، ابزار مهمی برای افزایش انگیزه و کارایی و در نتیجه برآورده شدن اهداف فردی و سازمانی است. محیط سازمان‌ها و به ویژه محیط علمی به سرعت در حال تغییر و نو شدن است. دانشگاه‌ها، مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی که خود بخشی از پیشران این تغییرات هستند، بی‌نیاز از مطابقت و تغییر رویه‌های قبلی و همگامی با این تغییرات نیستند. به‌ویژه آنکه در قانون برنامه‌های توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور نقش تعیین کننده ای برای این مؤسسات ترسیم شده است. در این راستا و به منظور همگامی با سیاست‌هیا بالادستی و به‌ویژه قانون برنامه‌های توسعه، همچنین رفع ابهامات اجرایی قبلی حسب درخواست مؤسسات، تغییرات این آیین‌نامه به استناد ماده (۱) قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور به شرح ذیل انجام شده که پس از تصویب در هیئت امنای مربوطه، لازم الاجراست.

فصل اول- تعاریف و اختصارات

ماده ۱- تعاریف و اختصارات بکاررفته در این آیین‌نامه و پیوست‌های آن عبارتند از:

۱-۱- وزارت/ وزیر: منظور از «وزارت» و «وزیر» در این آیین نامه و پیوست‌های آن به ترتیب «وزارت علوم، تحقیقات و فناوری» و «وزیر علوم، تحقیقات و فناوری» می‌باشد.

۱-۲- مرکز: منظور از «مرکز» در این آیین نامه و پیوست‌های آن، مرکز هیئت‌های امنا و هیئت‌های ممیزه وزارت می‌باشد.

۱-۳- مؤسسه: منظور از «مؤسسه» در این آیین‌نامه و پیوست‌های آن، مؤسسات وابسته به هیئت امنای منطقه جنوب غرب و کلیه واحدهای تابعه آنها می‌باشدو.

۱-۴- هیئت امنا: هیئتی است که به موجب قوانین و مقررات مربوط به عنوان بالاترین رکن مؤسسه، مرجع سیاست گذاری، تصمیم گیری و تصویب مقررات و ضوابط داخلی مؤسسه می‌باشد.

۱-۵- کمیسیون دائمی هیئت امنا: کمیسیونی است که به استناد آئین نامه داخلی هیئت امنا تشکیل و دارای وظایف و اختیارات مندرج در آن مصوبه است.

۱-۶- هیئت رئیسه: هیئت رئیسه برابر آئین نامه جامع دانشگاه ها، مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری، دومین رکن اجرایی مؤسسه پس از رئیس مؤسسه می‌باشد.

۱-۷- شورای مؤسسه: شورای مؤسسه برابر آئین نامه جامع دانشگاه ها، مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری، دومین رکن سیاست گذار بعد از هیئت امنا می‌باشد که به تنظیم سیاست‌ها و برنامه‌های جاری مؤسسه بر اساس سیاست‌های کلان مصوب در هیئت امنا و یا سایر مراجع ذی‌صلاح می‌پردازد.

۱-۸- هیئت ممیزه: منظور هیئت ممیزه منصوب وزارت است که به موجب مفاد آیین نامه ارتقا و دستورالعمل های مربوطه تشکیل و فعالیت می‌نماید.

۱-۹- کمیسیون تخصصی: منظور هر یک از کمیسیون‌های هیئت ممیزه است که به موجب مفاد آیین نامه ارتقا و دستورالعمل‌های مربوطه تشکیل و فعالیت می‌نماید.

۱-۱۰- کمیته ترفیعات: کمیته‌یست که به موجب ضوابط و مقررات مربوط با حکم رئیس مؤسسه تشکیل و وظیفه رسیدگی و اتخاذ تصمیم در خصوص ترفیع پایه اعضای هیئت علمی را در چارچوب مقررات مربوط برعهده دارد.

۱-۱۱- هیئت مرکزی جذب: هیئتی است که در چارچوب ضوابط و مقررات تعیین شده از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی، در وزارت است که تشکیل و فعالیت آن بر اساس مقررات پیش‌گفته است.

۱-۱۲- هیئت اجرایی جذب: هیئتی است که در چارچوب ضوابط و مقررات تعیین‌شده از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی، به صورت مشترک یا مستقل در مؤسسه تشکیل و متکفل اعمال وظایف و اختیارات محول در خصوص اعضای هیئت علمی مؤسسه می‌باشند.

۱-۱۳- دستگاه اجرایی: عبارت است از کلیه وزارتخانه ها، مؤسسات دولتی، مؤسسات یا نهادهای عمومی غیردولتی، شرکت های دولتی و نیز کلیه دستگاه‌هایی که از سوی هیئت امنای مؤسسه تعیین شده باشد.

۱-۱۴- جذب: عبارت است از فرآیند شناسایی و انتخاب اشخاص حقیقی برای خدمت در مؤسسه، متناسب با پست‌های سازمانی بلاتصدی مصوب به هر یک از انحاء از قبیل رسمی و پیمانی در چارچوب ضوابط و مقررات این آیین نامه

۱-۱۵- استخدام: عبارت است از فرآیند پذیرش اشخاص حقیقی برای خدمت در مؤسسه، در یکی از پست‌های سازمان بلاتصدی مصوب، به یکی از وضعیت‌های پیمانی یا رسمی در چارچوب ضوابط و مقررات این آیین‌نامه.

۱-۱۶- عضو: منظور از عضو در سراسر این آیین نامه و پیوست‌های آن، عضو هیئت علمی شاغل در مؤسسه اعم از پیمانی، رسمی آزمایشی و رسمی قطعی بوده که صلاحیت علمی و عمومی وی به تأیید مراجع ذی صلاح بر اساس این آیین نامه و قوانین جذب رسیده باشد.

۱-۱۷- عضو رسمی: فردی است که به موجب حکم رسمی آزمایشی و یا رسمی قطعی برای تصدی یکی از پست های سازمان مؤسسه در چارچوب ضوابط و مقررات این آیین نامه استخدام شده باشد.

۱-۱۸- عضو پیمانی: فردی است که به موجب قرارداد پیمانی برای تصدی یکی ازپست های سازمانی مؤسسه برای مدت معین، در چارچوب ضوابط و مقررات این آیین نامه، استخدام شده باشد.

۱-۱۹- عضو وابسته: به فرد برجسته علمی (ایرانی یا خارجی) اطلاق می گردد که در چارچوب ضوابط و مقررات این آیین نامه و مقررات مربوطه بکار گرفته می‌شود.

۱-۲۰- حکم: عبارت است از ابلاغ کتبی دستور مقام صلاحیت دار مؤسسه به عضو رسمی در چارچوب ضوابط و مقررات این آیین نامه.

۱-۲۱- پست سازمانی: جایگاهی در تشکیلات سازمانی مؤسسه است که به طور مستمر جهت واگذاری تمام یا بخشی از وظایف یک شغل برای تصدی یک عضو رسمی یا پیمانی در نظر گرفته می‌شود.

۱-۲۲- شغل: عبارت از مجموعه وظایف و مسئولیت‌های مرتبط و مشخصی که از سوی مؤسسه به عنوان کار واحد شناخته می‌شود.

۱-۲۳- خدمت: عبارت است از اشتغال به کار یا مجموعه اقداماتی که عضو به موجب حکم یا قرارداد مکلف به انجام آن می‌گردد.

۱-۲۴- شرح شغل: عبارت است از شرح مکتوب و مدونی که حاوی مشخصات اصلی و اساسی شغل در چارچوب تشکیلات تفصیلی مؤسسه می‌باشد.

۱-۲۵- انتصاب: عبارت است از گماردن عضو رسمی یا پیمانی به یکی از پست های سازمانی بر اساس ضوابط و مقررات این آیین نامه.

۱-۲۶- پایه: منظور از پایه در این آیین نامه و پیوست های آن عبارت است از:

الف- پایه بدو ورود به خدمت: اعضا در بدو استخدام در پایه یک مرتبه مربوط قرار می‌گیرند.

ب- پایه استحقاقی: شامل «ترفیع خدمت سربازی»، «ترفیع استحقاقی سالیانه»، «پایه های ایثارگری»، «پایه مأموریت آموزشی» و سایر پایه های مصوب آتی است که در چارچوب ضوابط و مقررات مندرج در ماده «۵۲» این آیین نامه به اعضا اعطا می‌شود.

ج- پایه تشویقی: پایه تشویقی مصوب در هیئت‌های امنا (موضوع تصویب‌نامه شماره ۶۰۰۲۹هـ/ت۱۶۰۱۶ مورخ ۲/۹/۱۴۰۱ هیئت وزیران) که در چارچوب ضوابط و مقررات مندرج در ماده «۵۳» این آیین‌نامه به اعضا اعطا می‌شود.

۱-۲۷- ترفیع پایه: عبارت است از افزایش عدد پایه عضو واجد شرایط در چارچوب ضوابط و مقررات این آیین نامه.

۱-۲۸- ارتقا مرتبه: عبارت است از کسب مرتبه علمی بالاتر عضو واجد شرایط، در چارچوب ضوابط و مقررات آیین‌نامه ارتقا مرتبه اعضای هیئت علمی.

۱-۲۹- حقوق مرتبه و پایه: عبارت است از مبلغی که در ازای انجام کار در چارچوب ضوابط و مقررات این آیین‌نامه به عضو ذی‌حق تعلق می‌گیرد.

۱-۳۰- مزایا و فوق‌العاده‌ها: عبارت است از وجوهی که در چارچوب ضوابط و مقررات این آیین‌نامه به‌طور مستمر و غیرمستمر علاوه بر حقوق مرتبه و پایه به عضو ذی‌حق پرداخت می‌گردد.

۱-۳۱- انتقال: عبارت است از تغییر محل خدمت عضو رسمی و یا پیمانی (انتقال عضو پیمانی به شرط تصویب هیئت امنای مؤسسه) به طور دائم از مؤسسه به سایر دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی دولتی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دستگاه‌های اجرایی دولتی و بالعکس در چارچوب ضوابط و مقررات این آیین نامه به شرط داشتن شناسه (کد استخدامی).

۱-۳۲- مأموریت: عبارت است از:

الف- محول نمودن شغل یا وظیفه‌ای موقت به عضو با حفظ پست سازمانی وی برای مدت معین که ممکن است خارج از محل خدمت عضو باشد.

ب- اعزام عضو به صورت تمام وقت یا پاره وقت برای مدت معین به سایر دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری دولتی و دستگاه های اجرایی

ج- اعزام عضو برای گذراندن دوره آموزشی یا مطالعاتی و یا تحقیقاتی در داخل یا خارج از کشور.

۱-۳۳- رکود علمی: رکود علمی به وضعیتی اطلاق می‌گردد که عضو رسمی شاغل بر اساس ضوابط و مقررات این آیین‌نامه، در سه سال متوالی شرایط لازم برای کسب یک پایه استحقاقی را نداشته باشد.

۱-۳۴- استعفا: عبارت است از قطع رابطه استخدامی عضو با مؤسسه که بنا به درخواست کتبی وی، پس از موافقت رئیس مؤسسه یا مقام مجاز از طرف وی در چارچوب ضوابط و مقررات این آیین نامه صورت می پذیرد.

۱-۳۵- بازنشستگی: عبارت است از قطع رابطه خدمتی عضو با مؤسسه که در چارچوب ضوابط و مقررات این آیین نامه و با توجه به مقررات صندوق های بازنشستگی ذیربط به موجب حکم رسمی مؤسسه صورت می‌پذیرد.

۱-۳۶- بازخرید خدمت: قطع رابطه خدمتی عضو با مؤسسه در ازای دریافت مبالغی متناسب با سابقه خدمت قابل قبول وی است که با رعایت ضوابط و مقررات این آیین‌نامه صورت می‌پذیرد.

۱-۳۷- از کارافتادگی: عبارت است از وضعیت عضو که به موجب قوانین و مقررات مربوط به صندوق بازنشستگی ذیربط توانمندی جسمانی یا روانی ضروری برای انجام خدمت را دارا نیست و ضمن قطع رابطه خدمتی تا رسیدن به زمان بازنشستگی از حقوق وظیفه استفاده می‌کند.

۱-۳۸- انفصال: عبارت است از برکناری عضو به طور موقت یا دائم از خدمت، به موجب آرای قطعی صادر شده از سوی مراجع قانونی.

۱-۳۹- اخراج: عبارت است از قطع رابطه استخدامی عضو به موجب آرای قطعی مراجع قانونی ذی‌ربط.

۱-۴۰- وراث قانونی: عبارتند از همسر، فرزندان، مادر و پدر تحت تکفل عضو متوفی و همچنین نوادگانی که پدر و مادرشان فوت شده و در کفالت عضو متوفی می‌باشند.

۱-۴۱- تعلیق: وضعیتی است که عضو بر اساس تصمیم مراجع قضایی یا مراجع مذکور در هیئت‌های رسیدگی انتظامی هیئت علمی و با حکم رئیس مؤسسه یا مقام مجاز از طرف وی تا زمان تعیین تکلیف امکان حضور و ادامه خدمت در مؤسسه را ندارد.

۱-۴۲- ایثارگر: فردی است که برای استقرار و حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی، دفاع از کیان و امنیت نظام جمهوری اسلامی ایران، استقلال و تمامیت ارضی کشور، مقابله با تهدیدات و تجاوزات دشمنان داخلی و خارجی انجام وظیفه نموده و از سوی مراجع ذی‌صلاح، شهید، جانباز، اسیر، آزاده و رزمنده شناخته می‌شود. در صورت وجود قانون یا مقرره خاص ایثارگران در خصوص موضوعات مندرج در این آیین‌نامه و پیوست‌های آن، در قوانین و مقررات مربوط به ایثارگران، آنان تابع قانون و مقرره مذکور می‌باشند. در یر اینصورت، همانند سایر اعضای هیئت علمی، تابع ضوابط تعیین شده در این آیین‌نامه خواهند بود.

۱-۴۳- طرح تأمین اعضای هیئت علمی: کلیه افرادی که به عنوان عضو در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی پژوهشی و تحقیقاتی کشور به کار مشغول می‌شوند، می‌توانند خدمت نظام وظیفه و سایر خدمات قانونی را در دانشگاه‌ها یا مؤسسات آموزش عالی و تحقیقاتی بر اساس قوانین و مقررات مربوطه انجام دهند.

۱-۴۴- غیبت موجه: حالتی است که عضو به عللی خارج از حدود قدرت و اختیار خود نتواند در محل خدمت حاضر شود و موجه بودن عذر وی با تأیید مراجع ذیصلاح احراز می‌گردد.

فصل دوم: جذب و استخدام

ماده ۲- مؤسسه هر ساله پس از کسب مجوزهای استخدامی از وزارت، موضوع استخدام اعضای هیئت علمی را با رعایت سند آمایش آموزش عالی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی و برنامه راهبری در هیئت امنا مطرح می‌نماید.

تبصره- در مؤسسات مأموریت‌گرا، استخدام در رشته‌های غیرمرتبط ممنوع می‌باشد.

ماده ۳- استخدام در مؤسسه بر اساس سهمیه ابلاغی از سوی وزارت در قالب سازمان تفصیلی مصوب بر اساس نیاز سازمانی موافقت بالاترین مقام اجرایی مؤسسه، در مرتبه علمی استادیار و پس از تصویب هیئت امنا و تأیید هیئت اجرایی جذب و احراز صلاحیت‌های لازم توسط مراجع ذی‌صلاح از طریق فراخوان جذب یا فراخوان بورس و با توجه به اصل ضرورت احراز شایستگی متقاضیان ورود به خدمت انجام می‌پذیرد.

تبصره ۱- به منظور حفظ هرم علمی از تاریخ اجرای این آئین‌نامه استخدام عضو در مرتبه مربی آموزشیار پژوهشیار و مربی ممنوع است، صرفاً برای برخی از رشته‌های فاقد دوره دکتری و یا فاقد رشته هم نام در سایر دانشگاه‌ها در مرتبه علمی مربی با ذکر دلایل و مستندات پس از تأیید هیئت امنا امکان پذیر است.

تبصره ۲- دانشگاه فنی حرفه‌ای تنها در مرتبه مربی با مدرک کارشناسی ارشد می‌تواند جذب هیئت علمی داشته باشد.

تبصره ۳- جذب هیئت علمی در دانشگاه علمی کاربردی مطلقاً ممنوع است.

تبصره ۴- دانشگاه پیام نور صرفاً در رشته‌های نظری قابلیت جذب هیئت علمی بر اساس سند آمایش آموزش عالی و اساسنامه مصوب توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی را دارا است.

ماده ۴- شرایط عمومی متقاضیان ورود به خدمت در مؤسسه به شرح ذیل است:

الف- تابعیت جمهوری اسلامی ایران و عدم تغییر یا کسب تابعیت مضاعف در زمان استخدام و طول دوران خدمت.

ب- التزام عملی به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و اعتقاد به ولایت فقیه

ج- اعتقاد و التزام عملی به دین مبین اسلام یا یکی از ادیان پذیرفته شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران.

د- عدم سابقه عضویت یا وابستگی یا حمایت از گروه‌های سیاسی و غیرسیاسی معارض و معاند با نظام اسلامی ایران

هـ- عدم فعالیت علیه نظام جمهوری اسلامی شرکت در تجمعات و اغتشاشات علیه نظام جمهوری اسلامی ایران و یا امضای بیانیه‌های ضد جمهوری اسلامی ایران.

و- نداشتن سابقه سو در کمیته انضباطی دانشجویی حراست مؤسسه بطور مستند در وزارت عتف در دوران تحصیل.

ز- رعایت پوشش کامل و حجاب و عفاف اسلامی و قوانین و مقررات ذی‌ربط.

ح- عدم اشتهار به فسق و فجور و عمل به مناهی اخلاقی و اعمال و رفتار خلاف حیثیت و شرافت و شئون شغلی.

ط- نداشتن سو پیشینه کیفری مؤثر.

ی- عدم محکومیت به محرومیت از خدمات دائمی دولتی بر اساس رأی قطعی صادره از سوی مراجع ذی صلاح.

ک- عدم اعتیاد و اشتهار به خرید و فروش و یا مصرف مواد مخدر، مشروبات الکلی و نظایر آن.

ل- دارا بودن مدرک پایان خدمت وظیفه عمومی و یا معافیت قانونی دائم برای آقایان (غیر از معافیت اعصاب و روان).

م- برخورداری از سلامت و توانایی روانی و جسمانی متناسب با خدمت مورد نظر.

ن- دارا بودن مدرک معتبر تحصیلی دکتری تخصصی یا سطح چهار حوزوی برای مرتبه استادیاری و دارا بودن مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد برای مرتبه مربی (صرفاً برای برخی از رشته‌های فاقد دوره دکتری و یا فاقد رشته هم نام در سایر دانشگاه‌ها).

س- دارا بودن حداکثر سن برای دارندگان مدرک تحصیلی دکتری تخصصی چهل سال تمام و برای دارندگان مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد صرفاً برای برخی از رشته‌های فاقد دوره دکتری و/ یا فاقد رشته هم‌نام در سایر دانشگاه‌ها سی و پنج سال تمام.

تبصره ۱- خبرگان بدون مدرک دانشگاهی با احراز شرایط لازم در چارچوب ضوابط و مقررات مربوط از شمول بندهای «ن» و «س» این ماده مستثنی هستند.

تبصره ۲- در صورت نیاز مؤسسه به خدمات متقاضیان با مدرک تحصیلی دکتری تخصصی و خبرگان بدون مدرک دانشگاهی سن بالای ۴۰ سال که به تشخیص هیئت ممیزه ذی ربط دارای برجستگی علمی خاص هستند، این متقاضیان با تصویب هیئت امنا از شمول مفاد بند «س» این ماده مستثنی هستند.

تبصره ۳- در راستای حمایت از قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت جذب خانم متأهل در شهر و یا شهرستان غیر محل استقرار همسر با موافقت هیئت امنا مؤسسه مقدور است.

ماده ۵- متقاضیان ورود به خدمت جهت تصدی عضویت در هیئت علمی مؤسسه می‌بایست علاوه بر شرایط عمومی موضوع ماده ۴۰ این آئین‌نامه متناسب با مرتبه مورد تقاضای مندرج در ردیف‌های ۲۰ و ۱۳۰ جدول موضوع ماده ۱۹ این آئین‌نامه می‌بایست از آشنایی کافی با یک زبان خارجی برای متقاضیان ورود به خدمت در مرتبه مربی و تسلط کافی به یک زبان خارجی برای متقاضیان ورود به خدمت در مرتبه استادیار با تشخیص هیئت اجرایی جذب مؤسسه و به تشخیص مراجع ذی صلاح برخوردار باشند.

ماده ۶- مرجع استعلام و تشخیص شرایط عمومی و اختصاصی موضوع مواد ۴ و ۱۵ این آئین‌نامه حسب مورد، مبادی قانونی ذی صلاح از جمله هیئت اجرایی جذب مؤسسه و هیأت مرکزی جذب وزارت است.

ماده ۷- استخدام در مؤسسه پس از احراز شرایط عمومی و اختصاصی به صورت تمام وقت و در قالب یکی از اشکال ذیل با رعایت ضوابط و مقررات این آئین‌نامه انجام می‌پذیرد:

الف- استخدام پیمانی برای تصدی پست‌های سازمانی به موجب قرارداد سالانه که تمدید آن منوط به داشتن شرایط عمومی ماده ۴ با تأیید هیئت اجرایی جذب مؤسسه و کسب حداقل امتیاز لازم بر اساس امتیازات مندرج در دستورالعمل اعطای ترفیع سالیانه اعضای هیئت علمی آموزشی و پژوهشی مصوب هیئت امنا است.

ب- استخدام رسمی آزمایشی برای تصدی پستهای سازمانی به موجب حکم

ج- استخدام رسمی قطعی برای تصدی پست‌های سازمانی به موجب حکم.

تبصره ۱- در شرایط خاص هیئت اجرایی می‌تواند وضعیت عضو پیمانی که موفق به کسب ترفیع سالانه نشده را بررسی و در مورد تمدید قرارداد پیمانی وی حداکثر برای مدت یک سال تصمیم بگیرد.

تبصره ۲- تمدید قرارداد بورسیه‌هایی که بر اساس ضوابط و مقررات وزارت به صورت پیمانی جایابی و استخدام شده اند تا پایان دوره تعهد مشروط به داشتن شرایط علمی و عمومی به تشخیص مراجع ذیصلاح، رعایت تکالیف قانونی مقرر در این آئین‌نامه و داشتن شرایط عمومی ماده (۴) و دریافت پایه استحقاقی سالیانه بر اساس کسب حداقل امتیاز لازم مندرج در دستورالعمل اعطای ترفیع سالیانه اعضای هیئت علمی الزامی است.

تبصره ۳- در مواردی که عدم کسب نصاب امتیاز آموزشی و اجرایی بر اساس دستورالعمل اعطای ترفیع سالیانه اعضای هیئت علمی آموزشی و پژوهشی مصوب هیئت امنای ناشی از عدم واگذاری فعالیت از سوی گروه و علی‌رغم آمادگی عضو خارج از اراده عضو باشد تمدید قرارداد با تأیید هیئت رئیسه مؤسسه مشروط به جبران امتیاز لازم مربوطه از طریق بروندادهای پژوهشی بلامانع است.

تبصره ۴- استخدام ایثارگران و نخبگان با رعایت شرایط عمومی و اختصاصی مندرج در این آئین‌نامه با رعایت ضوابط و مقررات مربوطه با تصویب هیئت اجرایی جذب خواهد بود.

ماده ۸- بکارگیری اتباع خارجی با رعایت شرایط عمومی و اختصاصی مندرج در این آئین‌نامه و رعایت قوانین و مقررات مربوطه از جمله آئین‌نامه نحوه تأمین اعضای هیئت علمی خارجی مورد نیاز مؤسسات آموزشی و پژوهشی مورخ ۲۵ فروردین ۱۳۷۰ به شماره ۸۴۷۴۴۰/ت۶۲هـ ابلاغی معاون رئیس جمهور و تأیید صلاحیت‌های علمی و عمومی از مراجع ذی صلاح و کسب مجوز از هیئت امنا امکان پذیر است.

فصل سوم: انتصاب و تبدیل وضعیت

ماده ۹- مراتب اعضای هیئت علمی مؤسسه عبارت است از:

ردیف آموزشی پژوهشی
۱ مربی آموزشی مربی پژوهشی
۲ استادیار آموزشی استادیار پژوهشی
۳ دانشیار آموزشی دانشیار پژوهشی
۴ استاد آموزشی استاد پژوهشی

توضیح: ضرایب مندرچ در ردیف اول جداول ذیل تبصره ماده «۵۶»، تبصره ماده «۵۷» و تبصره «۱» ماده «۵۸» این آیین‌نامه در خصوص اعضای هیئت علمی در مرتبه «مربی آموزشیار» است که بر اساس آیین‌نامه‌های پیشین در مؤسسه جذب شده‌اند.

ماده ۱۰- انتصاب واجدین شرایط استخدام در بدو ورود به خدمت در مؤسسه، متناسب با شرایط و ضوابط این آیین‌نامه هب استنثانی ایثارگران مشمول تبصره «۴» ماده «۷» این آیین‌نامه، صرفاً در وضعیت استخدام پیمانی با مرتبه علمی استادیار آموزشی و یا استادیار پژوهشی و صرفاً برای مشمولین تبصره «۱» ماده «۳» با مرتبه علمی مربی آموزشی و یا مربی پژوهشی امکان پذیر می‌باشد.

در حال تکمیل…

پیوست دانلود فایل کامل ابلاغی آیین نامه استخدامی اعضای هیئت علمی

شناسنامه قانون در پیام‌رسان‌های داخلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام