اخبار اداری و استخدامی

جشنواره شهید رجایی + اسامی کارمندان نمونه کشوری و وزارتخانه‌های برگزیده

جشنواره شهید رجایی در آخرین روز هفته دولت در سال ۱۳۹۳ که مقارن با آغاز دومین سال از فعالیت دولت تدبیر و امید بود، با شعار «آرامش و امید» برگزار شد.

به گزارش شناسنامه، این مراسم، اولین جشنواره شهید رجایی در دولت یازدهم است که همزمان با هفته دولت در تاریخ 8 شهریورماه در سالن اجلاس سران، با حضور رییس جمهور حسن روحانی و مقامات عالی‌رتبه کشور و سایر مسؤولین کشوری و لشکری به منظور تقدیر از تلاش گران عرصه خدمت به نظام مقدس جمهوری اسلامی برگزار و در آن از وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و کارکنان برگزیده ملی نظام اجرایی کشور قدردانی شد.

در این جشنواره که در آخرین روز از هفته دولت و با هدف تجلیل از کارمندان و مدیران نمونه کشوری برگزار می شود، رییس جمهوری سخنران اصلی آن بود. در این جشنواره اسامی وزارتخانه‌های برتر و کارمندان نمونه کشوری جشنواره شهید رجایی سال 1393 به شرح زیر اعلام شد:

کارمندان نمونه کشوری:

– مهندس نادر آریا- رئیس مرکز اطلاعات و فناوری سازمان امور مالیاتی؛

– علی بعیدی مفردنیا- مدیرکل فناوری اطلاعات گمرک؛

– مرضیه حمیدزاده- شرکت پژوهش و صنایع پتروشیمی؛

– هادی جلالی- محیط‌بان اداره کل حفاظت محیط زست خوزستان؛

– حسن صالحی- معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات ایران؛

– نازک نوبری- رییس امور نظام های مدیریتی معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور.

دستگاه‌های برگزیده:

وزارت امور خارجه، وزارت بهداشت و وزارت نفت، وزارتخانه‌هایی بودند که به عنوان وزراتخانه برتر در جشنواره شهید رجایی معرفی شدند و از آنها تجلیل شد.

محمد جواد ظریف، هاشمی قاضی‌زاده و زنگنه لوح تقدیر خود را در این مراسم از رئیس جمهور دریافت کردند.

در جشنواره شهید رجایی شماری از مسوولان ازجمله محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور، سردار سرتیپ پاسدار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح شرکت دارند. سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حجت الاسلام و المسلمین سید محمد علی شهیدی محلاتی معاون رییس جمهوری و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز در این جشنواره حضور دارند. همچنین سرلشکر سید حسن فیروزآبادی رییس ستاد کل نیروهای مسلح ، الهام امین زاده معاون حقوقی رییس جمهوری ، حجت الاسلام و المسلمین حسن یونسی دستیار ویژه رییس جمهوری در امور اقوام و اقلیت های مذهبی ، حسین فریدون دستیار ویژه رییس جمهوری، محمد نهاوندیان رییس دفتر رییس جمهوری، محمدرضا صادق مشاور رییس جمهوری و محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت از دیگر شرکت کنندگان در این جشنواره هستند.

متن سخنرانی دکتر حسن روحانی، رییس جمهور

حجت‌الاسلام روحانی رئیس جمهور کشورمان صبح امروز (شنبه) در مراسم اختتامیه جشنواره شهید رجایی گفت: یاد امام خمینی به عنوان راهبر کاروان بزرگ انقلاب و استقلال و آزادی این سرزمین، یاد شهیدانی که با ایثار و انقلاب‌شان، این نهضت به پیروزی رسید و یاد شهیدانی که در هشت سال دفاع مقدس از این میهن و نظام دفاع کردند و یاد همه شهیدان، ایثارگران، جانبازان که در این دوره برای استقلال این نظام تلاش کردند را گرامی می‌داریم.

وی ادامه داد: اگر بگوییم شهید رجایی و باهنر از دولتمردان نمونه نه تنها دوران انقلاب بلکه تاریخ انقلاب بودند امری به مبالغه نگفته‌ایم. قبل از انقلاب با این عزیزان آشنا بودم و بعد از انقلاب به دلیل همکاری در مسئولیت‌های مختلف آنان را می‌شناختم و باید بگویم که تا پایان روزهای پرافتخار زندگی‌شان جز تواضع و خضوع مردم‌داری و فداکاری از آنان ندیدم که این امر روز به روز در حال افزایش بود.

روحانی در تشریح ویژگی شهید باهنر و شهید رجایی اظهار داشت: شهید رجایی که در مجلس شورای اسلامی به عنوان نماینده مردم و پس از آن به عنوان نخست‌وزیر فعالیت می‌کرد با شهید رجایی که در زندان به مبارزه می‌پرداخت هیچ تغییری نکرد چرا که رجایی همان رجایی بود که سراسر زندگیش رجا، پاکی و فداکاری برای این مردم بود.

وی ادامه داد: شهید باهنر نیز فردی بود که به عنوان یک اندیشمند مبارز برای آموزش و پرورش این سرزمین تلاش می‌کرد تا روزی که پیش از انقلاب عضو جامعیت روحانیت مبارز شد و پس از انقلاب که مسئولیت‌های مختلفی را در مجلس شورای اسلامی بر عهده داشت باید گفت که هنرمندی در سراسر زندگی این فرد دیده می‌شد و بی‌هنری در عملکرد وی وجود نداشت چرا که بسیار متواضع، متفکر، خوش‌بیان بود که من خاطرات فراوانی را از وی به خاطر دارم.

رئیس‌جمهور کشورمان با ابراز امیدواری از ادامه دادن راه شهیدان انقلاب تصریح کرد:‌ به همه شهدای بزرگی که از روز اول برای این انقلاب تلاش کردند تا شهیدان رجایی و باهنر افتخار می‌کنیم و درود می‌فرستیم و از خدا می‌خواهم راه و مسیر آنها را ادامه داده و از اهداف و آرمان آنان که همانا اهداف و آرمان دولت است پاسداری کنیم.

روحانی تصریح کرد: این جشنواره تجلیل از خدمات برگزیدگان از دستگاه اجرایی است، این برگزیدگان کاملاً نمادین است والا اگر بخواهیم برگزیدگان را در یک فضایی جمع کنیم هم فضای وسیعی می‌خواهد هم زمان زیادی برای تجلیل از آنها باید داشته باشیم.

وی گفت: وقتی می‌گوییم دولت یعنی همه کارکنان؛ مقصود از دولت هیأت دولت یا آن چند نفری که آئین‌نامه تصویب می‌کنند و برنامه را مورد بررسی قرار می‌دهند و بر کشور نظارت می‌کنند، ‌نیست و همه کسانی که برای مطالبات مردم و خواست مردم برای نظام تلاش می‌کنند همه دستگاه‌ها از قوه مقننه و قضائیه تا نیروهای مسلح و همه کارکنان دولت هستند.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: هر کاری در کشور انجام می‌شود آن کار و خدمت تعلق به همه کارکنان دولت دارد، اگر در کنار دولت قوه مقننه نباشد و قانون لازم را در اختیار دولت قرار ندهد برنامه از سوی آنها تصویب نشود و بودجه سالانه را مصوب نکند، چگونه می‌توانیم به مردم خدمت کنیم، اگر دستگاه قضایی در کنار دولت نباشد عدالت را برقرار نکند و در کنار مردم نباشد مگر می‌شود خدمتی را به مردم ارائه کرد.

روحانی گفت: اگر نیروهای مسلح امنیت ملی را برقرار نکنند مگر بدون امنیت ملی و امنیت اجتماعی می‌شود کاری را انجام داد؟ اگر در این جشنواره از سه وزارتخانه تجلیل شد به این معنا نبود که مابقی وزارتخانه‌ها از تلاش و وظیفه خود چیزی را کم گذاشته باشند. همه دستگاه‌ها تلاش و خدمت کردند.

وی خاطرنشان کرد: در سالی که گذشت یک بار خاص بر دوش این سه وزارتخانه گذاشتیم برای آرامش در منطقه و برای اینکه صدای ملت رساتر به گوش ملت برسد و از حقوق مردم در صحنه‌های بین‌المللی بهتر دفاع کنیم و ظلم‌هایی که به ناروا به کشور شده را مهار کنیم، رسالت سنگینی را بر دوش سربازان خط مقدم دیپلماسی کشور قرار دادیم.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: به دلیل ظلم‌ها و تحریم‌هایی که بر ملت ما تحمیل شده بود، در این میدان افسران و سربازان دیپلماسی کشور شب و روز تلاش می‌کنند و کار بزرگ و سنگینی را بر دوش دارند، به آنها خداقوت می‌گوییم که کار بزرگی را تا امروز انجام داده و کار بزرگتر و بار بزرگتری را پیش رو دارند، همه باید آنها را یاری کنیم و به مدد آنها برخیزیم.

روحانی ادامه داد:‌ حمایت مردم و هدایت رهبری بهترین توشه‌ای است که می‌تواند آنها را به نقطه مقصود برساند، ما لحظه‌ای فرصت را در این مسیر تلف نخواهیم کرد و تمام توان خود را به کار می‌گیریم؛ این به این معنی نیست که از تحریم‌ها می‌ترسیم یا نمی‌توانیم بدون تحریم زندگی کنیم، در این چند سال ملت ما با تحریم زندگی کرده است.

وی خاطرنشان کرد: تحریم ظلم و تجاوز است و ما باید جلوی این تجاوز بایستیم و تجاوزگران را سر جای خود بنشانیم و نگذاریم این تحریم بر سر ملت بماند و تکرار شود.

رئیس‌جمهور اظهارداشت: ظریف و معاونان و همکارانش تلاش بسیار خوبی را در این مسیر داشتند و هر جا که لازم بود من شخصاً مسئولیت کار را بر عهده گرفتم و اگر نیاز بوده کمکی انجام دهم مستقیما کمک کردم؛ رئیس‌جمهور شخصا بار این مسئولیت را بر دوش گرفته و تا پایان هم بر دوش می‌گیرد.

روحانی تاکید کرد: ما به لطف حق امیدواریم می‌دانیم حمایت مردم همواره ادامه خواهد داشت و می‌دانیم رهبر دلسوز انقلاب تا رسیدن به هدف نهایی در کنار این حرکت خواهد بود و از راهنمایی‌های ایشان استفاده خواهیم کرد.

روحانی در ادامه سخنان خود به معضل سلامت و مشکلاتی که در این حوزه وجود داشت اشاره و اضافه‌کرد: به راستی مشکلاتی که در این حوزه وجود دارد مشکلاتی سخت است که تأثیر درمان و امید درمان نقش بسیاری برای درمان بیمار در این حوزه دارد.

وی ادامه داد: پیامبر در یکی از احادیث خود می‌فرمایند همه چیز پیر می‌شود اما امید به زندگی و طول حیات در دل باقی می‌ماند، بنابراین همانطوری که یک جوان امید به زندگی دارد، در یک فرد پیر نیز این امر وجود دارد و این دعای معروف که می‌گوید خدا کند که دست و پا گیر کسی نشویم بر همین امر استوار است.

روحانی با اشاره به مشکلاتی که در حوزه درمان و سلامت برای افراد وجود داشت، تصریح کرد: اگر سختی‌های بیماری با مشکلات در این حوزه همراه شوند شرایط سختی برای فرد به همراه می‌آورند که گاهی فرد مجبور می‌شود تمام پس‌انداز خود را صرف امور درمانی خود کند که وظیفه انسانی است که این بار مالی از دوش مردم برداشته شود.

متن سخنرانی دکتر محمدباقر نوبخت، معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی و سرپرست معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور

محمد‌باقر نوبخت سخنگوی دولت یازدهم در اختتامیه جشنواره شهید رجایی که صبح امروز شنبه هشتم شهریورماه در سالن اجلاس سران اسلامی برگزار شد با اشاره به عملکرد دولت یازدهم، اظهارداشت: در سالی که گذشت سیاست دولت مبتنی بر افزایش قدرت خرید خانوار‌ها و تعادل در حوزه اقتصادی بود که بودجه سال 92 به جهت ناهماهنگ بودن در این سیاست مشکلاتی را برای مردم فراهم کرد و بر این اساس سیاست دولت در این زمینه تغییر کرد.

سخنگوی دولت یازدهم با بیان اینکه بودجه سال 93 در زمان مقرر خود در اختیار مجلس شورای اسلامی قرار گرفت، تصریح کرد: در سال 94 نیز به همین شکل بودجه در زمان مقرر خود به مجلس تقدیم خواهد شد.

نوبخت با اشاره به تدوین پیش‌نویس سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه یادآورشد: با توجه به اینکه در سال آینده برنامه پنجم توسعه به پایان می‌رسد نظام تدوین برنامه ششم توسعه انجام شد که بنا به دستور مقام معظم رهبری این پیش‌نویس که شامل 16 جلد ضمیمه است در دستور کار دولت قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به نظام اصلاح نظام اداری در کشور خاطرنشان کرد: دولت در نظر دارد اصلاح نظام اداری کشور را در هشت برنامه مشخص انجام دهد که این اصلاح با برنامه ششم توسعه متناظر است. این نقشه با هشت برنامه جامع در اسفندماه سال گذشته در شورای عالی اداری به تصویب رسید که باید گفت برنامه تحول متناسب با آنچه در نگاه رئیس‌جمهور بود آماده شد.

متن سخنرانی دکتر محمود عسکری آزاد، سرپرست معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور

محمود عسکری‌آزاد با اشاره به آغاز جشنواره شهید رجایی از سال 1375 گفت: تا سال 1381 این جشنواره در حوزه عملکرد کارمندان فعالیت می‌کرد اما از سال 81 ارائه سازمان‌های نمونه و الگو نیز به این جشنواره اضافه شد.

وی افزود: هم‌اکنون 2365 دستگاه اجرایی، 149 هزار واحد عملیاتی و 97 هزار واحد سازمانی در حال ارائه خدمات دولتی هستند.

عضو شورای عالی اداری و رییس ستاد برگزاری جشنواره شهید رجایی ادامه داد: بیش از 442 هزار مدیر و نزدیک به 3 میلیون و 985 هزار نفر به عنوان کارمند در دولت مشغول فعالیت هستند.

عسکری‌آزاد گفت: در کنار این نزدیک به 4 میلیون و 490 هزار نفر از صندوق‌های بازنشستگی و تامین اجتماعی مستمری دریافت می‌کنند.

وی افزود: نسبت بودجه جاری به بودجه عمومی 80 درصد و نسبت بودجه کل نسبت به تولید ناخالص ملی 92 درصد است.

جانشین معاونت توسعه منابع انسانی رئیس‌جمهور ادامه داد: امسال دولت 25 هزار میلیارد دلار معادل 14 درصد بودجه عمومی را بابت زیان به صندوق‌های تامین اجتماعی اختصاص داده است که اگر این روال به پیش برود طی 10 سال آینده باید 50 درصد منابع به تامین بودجه بازنشستگی کشور اختصاص یابد.

همچنین عسکری‌آزاد به ارائه راهکارهایی جهت کاهش حجم دولت و نظام اداری کشور پرداخت.

گفتنی است، جشنواره شهید رجایی به صورت مشترک از سوی معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی و معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور برگزار شده است. پیش از این، دکتر محمدباقر نوبخت، طی احکام جداگانه‌ ای ستاد مرکزی جشنواره شهید رجایی را به ریاست دکتر محمود عسکری آزاد، جانشین معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس‌جمهور و دبیری علی صفدری، معاون نوسازی اداری معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور تشکیل داده بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام