مقررات اداری و استخدامی زنان و خانواده

اصلاح آیین‌نامه اجرایی ماده ۶ قانون حمایت از اطفال و جوانان

اصلاح آیین‌نامه اجرایی ماده ۶ قانون حمایت از اطفال و جوانان (تصویب‌نامه شماره ۱۳۳۱۵۸/ت۵۵۶۶۷هـ مورخ ۱۴۰۱/۷/۲۷ هیات وزیران)

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ـ وزارت آموزش و پرورش ـ وزارت کشور

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ـ وزارت ورزش و جوانان

وزارت امور خارجه ـ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ـ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

سازمان برنامه و بودجه کشور ـ سازمان بهزیستی کشور

کمیته امداد امام خمینی (ره) ـ معاونت علمی و فناوری رییس جمهور

معاونت رییس جمهور در امور زنان و خانواده

سازمان زندان­ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور

سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران

هیأت وزیران در جلسه ۱۷/۷/۱۴۰۱ به پیشنهاد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد:

اصلاح آیین‌نامه اجرایی ماده ۶ قانون حمایت از اطفال و جوانان

آیین‌­نامه اجرایی ماده ۶ قانون حمایت از اطفال و نوجوانان موضوع تصویب­نامه شماره ۳۶۵۴۷/ت۵۸۳۱۹هـ مورخ ۵/۴/۱۴۰۰ و اصلاحات بعدی آن به شرح زیر اصلاح می­‌شود:

۱- متون زیر به عنوان بندهای (۱۸) و (۱۹) به ماده (۱) الحاق می­‌شوند:

۱۸- کودک کار: طفل یا نوجوانی که برای ادامه زندگی و امرار معاش خود یا خانواده، مشغول فعالیت در ازای دریافت مزد یا بدون دریافت مزد است و این فعالیت منجر به وضعیت مخاطره‌آمیز (موضوع ماده (۳) قانون) برای او می‌گردد. نوجوانانی که مطابق ماده (۸۰) قانون کار به عنوان کارگر نوجوان مشغول فعالیت می‌باشند و اطفال و نوجوانانی که فعالیت آنها با اذن ولی یا سرپرست قانونی و با توجه به وضعیت جسمی و روحی آنان صرفاً جنبه تربیتی و آموزشی دارد، از شمول این تعریف مستثنی هستند.

۱۹- کودک خیابانی: طفل و نوجوان در معرض خطر که به جهت فقر یا بی‌خانمانی به صورت محدود یا نامحدود در خیابان به سر می­برد، اعم از کودکی که هنوز از خانواده و سرپناه برخوردار است یا کودکی که خیابان را خانه می­داند و رابطه او با خانواده به حداقل رسیده یا قطع شده است.

۲- در ماده (۳) بعد از عبارت “نهادهای حمایتی” عبارت “و تشکل‌­های مردم‌­نهاد” الحاق و متون زیر به عنوان تبصره­‌های (۱) و (۲) به ماده مذکور الحاق می­‌شوند:

تبصره ۱- سازمان بهزیستی مکلف است در مورد اطفال و نوجوانان در معرض خطر و بزه­‌دیده، برنامه­‌های حمایتی لازم را با همکاری سایر دستگاه­های مرتبط تهیه و جهت تصویب به شورای اجتماعی کشور ارائه کند.

تبصره ۲- سازمان بهزیستی مکلف است درخصوص کودکان کار و خیابانی ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ این تصویب­نامه، برنامه اقدامات حمایتی را جهت تصویب به شورای اجتماعی کشور ارائه کند.

۳- ماده (۲۷) به شرح زیر اصلاح می‌­شود:

ماده ۲۷- کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی مکلف به ارایه انواع حمایت‌های معیشتی، آموزشی، اجتماعی، بهداشتی و درمانی به اطفال و نوجوانان موضوع این آیین­‌نامه و یا خانواده‌های آنان (حسب مورد) می­باشند. همچنین نهادهای حمایتی مذکور مکلفند حمایت‌های لازم از کودکان کار و خیابانی را در چهارچوب برنامه اقدام حمایتی مصوب شورای اجتماعی کشور به عمل آورند.

تبصره- معرفی کودکان و نوجوانان موضوع این آیین‌نامه به کمیته امداد امام خمینی (ره) در چهارچوب ضوابط کمیته امداد امام خمینی (ره) بر عهده سازمان بهزیستی کشور است.

۴- در ماده (۲۸)، بعد از واژه “شناسایی” عبارت “و جمع­‌آوری” الحاق می‌­شود.

۵- متن زیر به عنوان بند (۴) به ماده (۴۱) الحاق می‌­شود:

۴- نسبت به پذیرش اطفال و نوجوانان در معرض خطر و بزه­دیده به ویژه افراد دارای اعتیاد یا سوء مصرف مواد مخدر و روان­گردان معرفی‌شده از سوی سازمان بهزیستی جهت ارایه خدمات درمانی و کاهش آسیب، اقدام کند.

۶- متن زیر به عنوان تبصره (۳) به ماده (۵۰) الحاق می‌­شود:

تبصره ۳- وزارت دادگستری (مرجع ملی حقوق کودک) مکلف است در خصوص ارتقای دانش و مهارت­های مقامات قضایی متصدی رسیدگی به پرونده­‌های اطفال و نوجوانان و تلاش برای ایجاد وحدت رویه در رسیدگی قضایی به پرونده­‌های مذکور، اقدامات لازم را به عمل آورد.

۷- متن زیر به انتهای ماده (۵۳) الحاق می­‌شود:

“همچنین این وزارت مکلف است اقدامات زیر را در جهت حمایت از اطفال و نوجوانان انجام دهد:

۱- ترویج فرهنگ حمایت از اطفال و نوجوانان و رعایت حقوق آنان و محو خشونت علیه کودکان با همکاری سازمان بهزیستی و سازمان­های دولتی و غیردولتی­ ذی­ربط.

۲- صدور مجوز­های لازم و حمایت از تولید محصولات فرهنگی و هنری در راستای حمایت اجتماعی از اطفال و نوجوانان موضوع قانون و خانواده‌­های آنان.

۳- تخصیص فضاها و امکانات مناسب در برگزاری نمایشگاه‌­های داخلی و بین­‌المللی برای موضوعات مرتبط با اطفال و نوجوانان موضوع قانون، با همکاری سازمان بهزیستی.”

معاون اول رئیس‌جمهور- محمد مخبر

شناسنامه قانون در پیام‌رسان‌های داخلی

?روبیکا
https://rubika.ir/shenasname
?ایتا
eitaa.com/Shenasname
?بله
https://ble.ir/Shenasname
?سروش
splus.ir/Shenasname

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام