آزمون تعیین صلاحیت
مقررات حقوق و دستمزد

نظر مشورتی دیوان عدالت اداری در خصوص احتساب تفاوت تطبیق در پاداش پایان خدمت

نظر مشورتی دیوان عدالت اداری در خصوص احتساب تفاوت تطبیق در پاداش پایان خدمت (نامه شماره ۹‍۰‍۰‍۰/۲‍۳۰/۱۹۵۳۲/۲‍۰‍۰ مورخ ۱۴‍۰۱/‍۰۶/‍۱۹ کمیسیون اداری، استخدامی و فرهنگی دیوان عدالت اداری)

جناب آقای نجار

رئیس محترم مرکز برنامه ریزی منابع انسانی و امور اداری وزارت آموزش و پرورش

باسلام؛

بازگشت به نامه شماره ۷۱۰/۵۷۳۹۱ مورخ ۸/۴/۱۴۰۱ متضمن طرح این سوال که با عنایت به اینکه به موجب بند ۷ قسمت الف تبصره ۱۲ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ به قانون پرداخت پاداش پایان خدمت و بخشی از هزینه های ضروری ارجاع شده است خواهشمند است درخصوص احتساب تفاوت تطبیق درپرداخت پاداش پایان خدمت اعلام نظر فرمایید؟ پس از طرح موضوع درکمیسیون مشورتی اداری، استخدامی و فرهنگی دیوان عدالت اداری نظر مشورتی کمیسیون مزبور به شرح زیر اعلام می گردد:

در خصوص احتساب تفاوت تطبیق در پاداش پایان خدمت

بند الف تبصره ۱۲ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ صرفاً در مقام تعیین سقف پاداش پایان خدمت کارکنان دولت است و این بند منصرف از تعین مبنای محاسبه پاداش پایان خدمت است. صدر این بند در مقام تفکیک مبنای پرداخت پاداش پایان خدمت مشمولین قانون مدیریت خدمات کشوری از آن دسته از کارکنان دستگاه های اجرایی است که از شمول قانون مدیریت خدمات کشوری خارج هستند. مبنای پرداخت پاداش پایان خدمت مشمولین قانون مدیریت خدمات کشوری ماده ۱۰۷ قانون مزبور است و مبنای پرداخت پاداش پایان خدمت آن دسته از کارکنان دستگاه های اجرایی که از شمول قانون مدیریت خدمات کشوری خارج هستند نیز قانون پرداخت پاداش پایان خدمت و بخشی از هزینه های ضروری (مصوب ۲۷/۲/۱۳۷۵) می باشد. لازم به ذکر است به موجب دادنامه ۴۹ مورخ ۲۸/۱/۱۳۹۷ هیأت عمومی دیوان عدالت اداری «باتوجه به این که مبنای پرداخت پاداش پایان خدمت، حقوق ثابت به علاوه مزایای مستمر بوده و تفاوت تطبیق نه جزء حقوق ثابت است نه مزایای مستمر، لذا تفاوت تطبیق در تعیین پاداش پایان خدمت مورد محاسبه قرار نمی گیرد.» لهذا استنباط آن مرکز در احتساب تفاوت تطبیق در پرداخت پاداش پایان خدمت مستند به قانون پرداخت پاداش پایان خدمت و بخشی از هزینه های ضروری، مغایر قوانین و مقررات و دادنامه شماره ۴۹ مورخ ۲۸/۱/۱۳۹۷ هیأت عمومی دیوان عدالت اداری است.

جواد سپهری کیا- سرپرست معاونت حقوقی ، پیشگیری و پژوهش

شناسنامه قانون در پیام‌رسان‌های داخلی

روبیکا: https://rubika.ir/shenasname
ایتا: eitaa.com/Shenasname
بله: https://ble.ir/Shenasname
سروش: splus.ir/Shenasname

2 دیدگاه

  1. سلام وقت بخیر
    بنده در شهریور سال1400 از استانداری تبریز بازنشسته شده ام وزیر مجموعه بیمه تامین اجتماعی می‌باشم که لازم بذکر است از بخشنامه احتساب تطبیق حقوق وفوق العاده مطرح شده چیزی نفهمیدم که میخواستم آیا به بنده هم شامل میشود

  2. سلام تفاوت تطبیق جزئی از حقوق و مزایا است که مشمول کسور بازنشستگی است و باید در محاسبه پاداش منظور شود در نظام اداری کشور همه کارشناسان اداری از درک این موضوع ناتوان هستند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام