آزمون وکالت

ثبت نام آزمون وکالت ۱۴۰۰ | شرایط وکالت دادگستری | sanjesh.org

برگزاری آزمون وکالت ۱۴۰۰ در تابستان

شناسنامه قانون | 1601296145

رئیس اسکودا در لایو صفحه شخصی خود اعلام کرد که برگزاری آزمون وکالت ۱۳۹۹ در تاریخ ۲۰ فروردین ۱۴۰۰ قطعی است و آزمون وکالت ۱۴۰۰در پایان شهریور ماه یا هفته اول مهربرگزار خواهد شد و سال ۱۴۰۰ دو آزمون داریم. این در حالی است که در سنوات قبل آزمون وکالت در نیمه دوم فصل پاییز برگزار می گردید.

به گزارش شناسنامه قانون، دکتر جعفر کوشا رییس رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری در حساب شخصی خود به صورت زنده به بیان مطالبی در مورد حواشی لغو برگزاری آزمون وکالت ۱۳۹۹/۱۲/۲۲ پرداخت که مهم‌ترین نکات مطرح شده در این لایو به شرح زیر است:

 قانون به ما تکلیف کرده است که هر سال حداقل یک بار آزمون وکالت را برگزار کنیم و معتقدیم حتی در شرایط کرونای با رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌توانستیم آزمون وکالت را برگزار کنیم همان‌طور که آزمونهای دیگری در این مدت برگزار شد. بنابراین ما با تعویق آزمون کاملاً مخالف بودیم. اما چرا این اتفاق افتاد؟ لازم است مسائلی را توضیح بدهم.

 قرارداد برگزاری آزمون وکالت آزمون در مردادماه توسط مسئولان سابق اسکودا با سازمان سنجش منعقد شد و بنده هم از آبان‌ماه که به‌عنوان رئیس اسکوا انتخاب شدم مسئله برگزاری آزمون را پیگیری کردم اما در آذر با شیوع کرونا و نگرانی داوطلبان بحث تعویق مطرح شد و تاریخ جدید، روز ۲۲ اسفند تعیین شد.

 با توجه به اینکه روند برگزاری آزمون با سازمان سنجش است، وظیفه این سازمان است که مسائل اجرایی را پیگیری کند.

 هفته گذشته نیز با صحبتی که با سازمان سنجش داشتیم بیان شد که آزمون طبق جدول زمانی اعلام شده برگزار می‌شود و روز دوشنبه نیز سایت برای دریافت کارت آزمون باز شد اما صبح سه‌شنبه سخنگوی این سازمان به صورت یک طرفه و بدون اطلاع ما، خبر از لغو برگزاری آزمون روز جمعه داد.

این درحالی است که بر اساس قرارداد منعقده، هر نوع تغییری در برنامه، می‌بایست با اطلاع و توافق طرف اول یعنی اسکودا انجام شود.

 مسئولان کانون‌ها و اسکودا همگی دچار شوک شدیم. مسئولان سازمان سنجش در تماس تلفنی به ما اطلاع دادند که مسئولان ستاد کرونا گفتند که برگزاری آزمون در مراکز استان‌ها باعث افزایش تردد می‌شود و برگزاری آزمون خطرناک است.

سوال ما این است که اگر سازمان سنجش اطلاع داشت که باید تعداد حوزه‌ها بیشتر شود، چرا این اقدام را انجام نداد، و اگر ستاد کرونا قبلاً با برگزاری آزمون در ۳۱ حوزه موافقت کرده بود، چرا بعداً مخالفت کرد؟ و چرا قبل‌ از این اتفاق، به سازمان سنجش برای افزایش تعداد حوزه‌ها تذکر داده نشده؟

 روز چهارشنبه من جلسه‌ای با دکتر خدایی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور جلسه‌ای داشتیم و سازمان سنجش نیز در اطلاعیه منتشره، از داوطلبان عذرخواهی کرد اما به نظر می‌رسد این عذرخواهی کافی نباشد.

 تلاش‌ ما بر این بود که اولاً نزدیک‌ترین تاریخ ممکن یعنی ۲۰ فروردین را تعیین کنیم.

ثانیاً با توجه به اینکه آزمون استخدامی بانک تجارت و آزمون دستیاری هم در آن روز برگزار می‌شود، قرار شد آزمون بانک تجارت جابجا شود تا کسانی که می‌خواهند در آزمون شرکت کنند مانعی نداشته باشند.

 بعضی داوطلبان درباره امکان ادغام آزمون ۱۳۹۹ و آزمون ۱۴۰۰ سوال کرده‌اند، باید بگویم که چنین اتفاقی نمی‌افتد چون فاصله تاریخ برگزاری آزمون مجدد با ۲۲ اسفند اندک است، بنابراین در سال ۱۴۰۰ دو آزمون داریم، آزمون سال ۹۹ که روز ۲۰ فروردین برگزار می‌شود و آزمون ۱۴۰۰ که در هفته آخر شهریور یا هفته اول مهر برگزار می‌شود و بعدا جزییات دقیق آن مشخص می‌شود.

 بعضی از داوطلبان نگران تعویق دوباره آزمون و برگزار نشدن آن در ۲۰ فروردین هستند، باید بگویم تمام تدابیر انجام می‌شود و من نیز نظارت شخصی و نهادی را خواهم داشت و از مدیران کانون‌ها هم کمک می‌گیریم تا تعداد حوزه‌ها بیشتر شود و به طور قاطع اعلام می‌کنم که آزمون فروردین تعویق نمی‌شود.

 همچنین با توجه به تمهیداتی که سازمان سنجش در نظر گرفته،‌ امنیت سوالات کاملاً تامین می‌شود و هیچ نگرانی‌ای از نظر لو رفتن سوالات و مسائلی از این دست وجود ندارد.

مطالب مرتبط:

منابع آزمون وکالت ۱۴۰۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام