قوانین و مقررات مناقصات

آیین‌نامه اجرایی پایگاه اطلاعات قرار‌داد‌های کشور

آئین‌نامه اجرایی پایگاه اطلاعات قرار‌داد‌های کشور (تصويب‌نامه شماره۸۲۴۲۳/ت۴۹۱۵۱هـ مورخ ۹/۴/۱۳۹۲ هيأت وزيران)

وزارت کشور ـ معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور

هیئت‌وزیران در جلسه مورخ ۲۹/۲/۱۳۹۲ بنا به پیشنهاد معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور و به استناد بند (ب) ماده (۳) قانون ارتقاء سلامت نظام اداری و مقابله با فساد -مصوب ۱۳۹۰-، آئین‌نامه اجرایی پایگاه اطلاعات قرار‌داد‌های کشور را به شرح زیر تصویب نمود:

آئین‌نامه اجرایی پایگاه اطلاعات قرار‌داد‌های کشور

ماده ۱- اصطلاحات زیر در این آئین‌نامه  در معانی مشروح مربوط به کار می‌روند:

الف- قانون: قانون ارتقاء سلامت نظام اداری و مقابله با فساد ـ مصوب ۱۳۹۰.

ب- معاونت: معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور.

ج- پایگاه: پایگاه اطلاعات قرار‌داد‌ها که به موجب قانون و این آئین‌نامه توسط معاونت راه‌اندازی و مدیریت می‌شود.

ماده ۲- اشخاص زیر مشمول این آئین‌نامه می‌باشند:

الف- کلیه وزارتخانه‌ها، مؤسسات دولتی، مؤسسات یا نهاد‌های عمومی غیر‌دولتی، شرکت‌های دولتی و دستگاه‌هایی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر یا تصریح نام است از قبیل شرکت ملی نفت ایران، سازمان گسترش و نو‌سازی صنایع ایران، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، بانک‌ها و بیمه‌های دولتی موضوع مواد (۱) تا (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری.

ب- واحد‌های زیر‌نظر مقام رهبری اعم از نظامی و غیر‌نظامی و تولیت آستان‌های مقدس با موافقت ایشان.

ج – شوراهای اسلامی شهر و روستا.

د ‌ـ مؤسسات خصوصی حرفه‌ای عهده‌دار مأموریت عمومی که مطابق قوانین و مقررات، بخشی از وظایف حاکمیتی را بر‌عهده دارند، مانند کانون کارشناسان رسمی دادگستری، سازمان نظام پزشکی و سازمان نظام مهندسی.

ماده ۳- اشخاص موضوع ماده (۲) مکلفند قرار‌داد‌های زیر را در پایگاه وارد نمایند:

الف- قرار‌داد‌های مربوط به معاملات متوسط موضوع جزء (۲) ماده (۳) قانون برگزاری مناقصات.

ب- قرار‌داد‌های مربوط به معاملات بزرگ موضوع جزء (۳) ماده (۳) قانون برگزاری مناقصات.

ج- قرار‌داد معاملاتی که به روش مناقصه، مزایده، ترک تشریفات مناقصه یا مزایده، عدم الزام به برگزاری مناقصه، مستثنی از برگزاری مناقصه یا مزایده، استعلام بهاء و مذاکره با رعایت اجزاء (۱) و (۲) همین بند منعقد می‌گردد.

تبصره- قرار‌داد‌های زیر از شمول این حکم مستثنی می‌باشند:

الف- قرار‌داد‌هایی که ماهیت نظامی یا امنیتی دارد به تشخیص کار‌گروهی مرکب از وزیر کشور به عنوان دبیر و وزرای دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح، اطلاعات و بالاترین مقام مسئول دستگاه مربوط حسب مورد.

ب- قرار‌داد‌هایی که به موجب قوانین، افشاء اطلاعات آنها ممنوع می‌باشد.

ج- قرار‌داد‌های محرمانه به تشخیص کار‌گروهی مرکب از یکی از معاونان معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور به عنوان دبیر، معاونین وزرای اطلاعات و امور اقتصادی و دارایی و معاون دستگاه مربوط حسب مورد.

د- قرار‌داد‌های بیمه‌ای از طرف شرکت‌های بیمه‌گر دولتی.

هـ- قرار‌داد‌های جذب سپرده و اعطای تسهیلات غیر‌معاملاتی از سوی بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری.

ماده ۴- دستگاه‌های ذی‌ربط نسبت به اجرای موارد زیر اقدام نمایند:

الف- مطابق ضوابط و دستور‌العمل‌هایی که توسط معاونت تهیه و ابلاغ می‌گردد، قرار‌داد‌ها را ثبت و اطلاع‌رسانی کنند.

ب- بالاترین مقام مالی دستگاه مکلف است اطمینان حاصل نماید که متن قرار‌داد‌های مربوط به معاملات متوسط و بالاتر به روش مناقصه، مزایده، ترک تشریفات و غیره که از سوی دستگاه متبوع منعقد شده و همچنین اسناد و ضمایم آنها و هر‌گونه الحاق، اصلاح، فسخ، ابطال و خاتمه قرار‌داد پیش از موعد و تغییرات آنها و نیز کلیه پرداخت‌ها در پایگاه، ثبت و اطلاع‌رسانی شده است.

ج- هر‌گونه دریافت و پرداخت بابت قرار‌داد‌های مشمول قانون، منوط به اطمینان مسئولان مربوط از ثبت قرار‌داد‌ و ضمایم آن در پایگاه می‌باشد.

د- اطلاعات قرار‌داد‌های مذکور در ماده (۳) این آئین‌نامه باید ظرف دو هفته از تاریخ عقد قرار‌داد در پایگاه ثبت گردد. مسئولیت ثبت به موقع، کامل و صحیح اطلاعات با بالاترین مقام مالی دستگاه می‌باشد.

هـ- شرایط و امکانات لازم را برای آموزش کارکنان ذی‌ربط و دستگاه‌های زیر مجموعه خود جهت بهره‌برداری از پایگاه فراهم کند.

ماده ۴- وظایف و اختیارات معاونت به شرح زیر است:

الف- ایجاد و راه‌اندازی پایگاه: پایگاه در محیط وب ظرف یک‌سال و با سرعت مناسب ایجاد و راه‌اندازی می‌گردد، به نحوی که کلیه اشخاص موضوع ماده (۲) این آئین‌نامه برای ثبت و بازیافت اطلاعات قرار‌داد‌ها به آن دسترسی داشته و برای عموم مردم نیز قابل دسترسی باشد.

ب- مدیریت و راهبری پایگاه: اداره و نـظارت بر امور پایگـاه به نـحوی که دسترسی به پایگاه به طور مستمر امکان‌پذیر باشد و صیانت لازم از اطلاعات پایگاه به عمل آید.

ج- آموزش: ایجاد شرایط و امکانات لازم برای آموزش بهره‌برداران از پایگاه.

د ـ پاسخگویی به اشکالات و سؤالات کاربران: ایجاد شرایط و امکانات لازم برای پاسخگویی به اشکالات و سؤالات کاربردی و فنی کاربران.

ماده ۵- نحوه و میزان دسترسی افراد به اطلاعات قرار‌داد‌ها به شرح زیر است:

الف- دسترسی عموم مردم: عموم مردم، حسب مورد و سطح دسترسی می‌توانند به اطلاعات قرار‌داد‌های ثبت شده در پایگاه دسترسی داشته باشند.

ب- دستگاهها: دستگاهها علاوه بر دسترسی به اقلام اطلاعاتی، قرار‌داد‌های ثبت شده در پایگاه و اسناد قرار‌داد‌های مربوط، می‌توانند نسبت به تهیه گزارش از وضعیت‌ قرار‌داد‌های مربوط به خود و دستگاههای زیر‌مجموعه اقدام نمایند.

ماده ۶- پس از اعلام راه‌اندازی پایگاه توسط معاونت، آئین‌نامه نظام اطلاع‌رسانی قرار‌داد‌هـا موضـوع تصـویب‌نامه شماره ۵۲۸۵۵/ت۳۹۰۳۸ هـ مورخ ۱۱/۴/۱۳۸۷ لغو می‌گردد.

معاون اول رئیس جمهور- محمد‌رضا رحیمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام