آزمون تعیین صلاحیت
قوانین و بخشنامه‌های تأمین اجتماعی

بخشنامه افزایش مستمری و کمک‌هزینه‌های جنبی بازنشستگان تأمین‌اجتماعی برای سال ۱۴۰۱

افزایش کمک‌هزینه‌های جنبی بازنشستگان تأمین‌اجتماعی برای سال ۱۴۰۱ (بخشنامه شماره ۷۹ مستمری‌ها) (بخشنامه شماره ۲۷۴۵/۱۴۰۱/۱۰۰۰ مورخ ۲۸/۰۳/۱۴۰۱ سازمان تامین اجتماعی)

معاون محترم …

مدیر کل محترم ستادی….

مدیر کل محترم تامین اتماعی استان…

احتراماً، در اجرای مواد (۹۶) و (۱۱۱) قانون تامین‌ اجتماعی و با عنایت به تصمیمات متخذه در جلسه مورخ ۱۹/۱۲/۱۴۰۰ شورایعالی‌‌کار و تصویب‌نامه شماره ۴۲۳۲۹/ت۵۹۸۲۵ه مورخ ۱۸/۰۳/۱۴۰۱ و اصلاحیه شماره ۴۵۲۲۶/۵۹۸۲۵ ﻫﯿات‌ محترم وزیران، میزان افزایش مستمری و کمک‌های جنبی (به همراه مبالغ متناسب‌سازی) قابل پرداخت از ابتدای سال ۱۴۰۱ به شرح ذیل تعیین گردیده است:

الف) میزان افزایش مستمری‌ (موضوع ماده ۹۶ قانون تامین‌اجتماعی)

از تاریخ ۰۱/۰۱/۱۴۰۱ کلیه مستمری‌های بازنشستگی، ازکارافتادگی و بازماندگان مشمول قانون تامین‌اجتماعی که تا پایان سال ۱۴۰۰ برقرار شده است، به ترتیب برای دریافت‌کنندگان حداقل مستمری (مبلغ ۲۶.۵۵۴.۹۵۰ ریال) و کمتر از آن، به میزان ۵۷.۴٪ (پنجاه و هفت و چهار دهم درصد) و برای سایر سطوح بالاتر از حداقل مستمری به میزان ۱۰% (ده درصد) مستمری آنان در پایان اسفندماه سال ۱۴۰۰ افزایش می‌یابد، به نحوی که مجموع دریافتی ایشان (بدون احتساب مبلغ کمک هزینه عائله‌مندی و اولاد) از مبلغ ۵۵.۸۰۰.۰۰۰ (پنجاه و پنج میلیون و هشتصد هزار) ریال کمتر نباشد.

آن‌دسته از مشمولین سطوح بالاتر که مجموع دریافتی ماهیانه آنها بدون احتساب مبلغ کمک هزینه عائله‌مندی و اولاد پس از افزایش موضوع این بند کمتر از ۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰ (یکصد میلیون) ریال باشد، این افزایش تا سقف مزبور به اضافه ۶.۵۰۰.۰۰۰ (شش میلیون و پانصد هزار) ریال خواهد بود. (مشمولان قوانین خاص که میزان مستمری پرداختی به آنان تابع مقررات مستمری بگیری جزئی است؛ صرفاً مشمول افزایش ۵۷ ممیز ۴ درصدی خواهند بود.)

ب) مبلغ حداقل مستمری در سال ۱۴۰۱

۱- براساس مصوبات شورای عالی کار، حداقل میزان مستمری بازنشستگی، ازکارافتادگی‌کلی و مجموع مستمری بازماندگان مشمول اجرای ماده (۱۱۱) قانون تامین‌اجتماعی از تاریخ ۰۱/۰۱/۱۴۰۱، ماهیانه مبلغ ۵۱.۷۹۷.۵۰۰ ریال تعیین می‌شود.

۲- با توجه به مقررات و ضواب قانونی، گروه های ذیل از شمول بند (۱) خارج و افزایش مستمری آنان صرفا به میزان ۵۷.۴% (پنجاه و هفت و چهار دهم درصد) می‌باشد:

۱-۲- مشمولین بندهای (ل) و (و) تبصره (۱۴) قانون بودجه سال ۱۳۸۶، بند (۴۷) قانون بودجه سال ۱۳۸۸، بند (۱۷) قانون بودجه سال ۱۳۸۹، بند (۹۱) قانون بودجه سال ۱۳۹۰ و بند (۶۶) قانون بودجه سال ۱۳۹۱ کل کشور

۲-۲- مشمولین قانون تعیین تکلیف تأمین اجتماعی اشخاصی که ده سال و کمتر حق بیمه پرداخت کرده اند.

۲-۳- مشمولین بند (ج) ماده (۳۹) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

۲-۴- مشمولین جزء (۱) ماده واحده قانون اصلاح تبصره (۳) بند (۳) ماده (۸۰) قانون تأمین اجتماعی

۲-۵- مشمولین قانون بیمه بازنشستگی، فوت و از کارافتادگی بافندگان قالی، قالیچه، گلیم و زیلو (مصوب ۱۳۷۶)

۲-۶- مستمری بگیران از کارافتاده جزئی

ج) تفاوت تطبیق مصوبه سال ۱۴۰۱

چنانچه مجموع دریافتی مستمری‌بگیران مشمول ماده (۱۱۱) قانون (بدون احتساب مبلغ کمک هزینه عائله‌مندی و اولاد) از مبلغ ۵۵.۸۰۰.۰۰۰ (پنجاه و پنج میلیون و هشتصد هزار ریال) کمتر باشد، مابه‌التفاوت مربوطه با عنوان «تفاوت تطبیق مصوبه سال ۱۴۰۱» پرداخت می‌شود. مبلغ مذکور در خصوص مشمولین بندهای (۱-۲) الی (۵-۲) به نسبت سنوات پرداخت حق بیمه خواهد بود.

آیتم مذکور با کد «۴۱» در جداول پرداخت و کسور سامانه متمرکز مستمری ایجاد شده است.

د) میزان کمک‌های جنبی

به منظور جبران بخشی از افزایش هزینه‌های زندگی و ارتقای وضعیت معیشت مستمری‌بگیران و به موجب ضوابط قانونی و مفاد بودجه سنواتی سازمان، میزان کمک‌های جنبی در سال ۱۴۰۱ به شرح ذیل تعیین می‌گردد:

۱- حق سنوات

حق سنوات مازاد بر ۲۰ سال سابقه پرداخت حق‌بیمه (اصلی و ارفاقی) آن دسته از مستمری بگیران که وفق ضوابط مندرج در بند (۵) با موضوع مزایای جنبی مستمری بیران بخشنامه تنقیح و تلخیص شماره ۱۱۵۸۰/۹۹/۱۰۰۰ مورخ ۰۶/۱۲/۱۳۹۹ در حال پرداخت می باشد، در سال ۱۴۰۱ به میزان ۵.۰۰۰ (پنج هزار) ریال به ازای هر سال سابقه مازاد بر ۲۰ سال افزایش می یابد.

۲- کمک‌هزینه عائله‌مندی، کمک‌هزینه اولاد و کمک‌هزینه همسر متکفل فرزند

میزان این کمک‌ها در سال ۱۴۰۱ به شرح ذیل تعیین و وفق ضوابط جاری به مشمولین پرداخت می‌گردد:

  • کمک‌هزینه ماهانه عائله‌مندی: مبلغ چهار میلیون و ۷۳ هزار و ۸۹۵ ریال
    کمک‌هزینه ماهانه اولاد: مبلغ یک میلیون و ۵۶ هزار و ۱۹۵ ریال
    کمک‌هزینه ماهانه همسر متکفل فرزند: مبلغ چهار میلیون و ۷۳ هزار و ۸۹۵ ریال

۳- کمک‌هزینه مسکن

میزان کمک‌هزینه مسکن به ازای هر پرونده مستمری بازنشستگی، ازکارافتادگی‌کلی و بازماندگان به مبلغ ۱.۶۵۰.۰۰۰ ریال در ماه تعیین شده است.

۴- کمک به تامین معیشت مستمری‌بگیران

میزان کمک‌ به تامین معیشت مستمری‌بگیران به ازای هر پرونده مستمری بازنشستگی، ازکارافتادگی‌کلی و بازماندگان به مبلغ ۲.۲۰۰.۰۰۰ ریال در ماه تعیین شده است.

هـ) لیست‌های پرداخت و صدور احکام افزایش مستمری

۱- کلیه شعب موظفند پس از اجرای نرم افزار مربوطه در سامانه متمرکز مستمری، نسبت به محاسبه مابه التفاوت مستمری ماه های فروردین، اردیبهشت و خرداد اقدام نمایند.

۲- احکام افزایش مستمری در زمان انتقال پرونده های مستمری به سایر شعب می بایست پس از حصول اطمینان از صحت آن، از سامانه متمرکز مستمری اخذ و پس از تأیید مسؤولن ذیربط در پرونده الکترونیک مستمری بگیر بارگذاری گردد.

۳- به منظور اطلاع مستمری بیران گرامی، احکام افزایش مستمری از طریق سامانه خدمات غیرحضوری به نشانی es.tamin.ir در اختیار این عزیزان قرار خواهد گرفت.

میرهاشم موسوی- مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام