مقررات حقوق و دستمزد

دستورالعمل فوق العاده حمایت قضایی و امتیازات کارشناسان حقوقی

دستورالعمل اجرایی بند (خ) ماده (۱۱۳) قانون برنامه ششم توسعه موضوع: دستورالعمل فوق العاده حمایت قضایی و تشویق و ماندگاری شاغلان در پست های تخصصی حقوقی در دستگاه های اجرایی (تصویبنامه شماره ۴۴۹۶۱/ت۵۵۴۴۷هـ مورخ ۲۸/۴/۱۳۹۹ هیئت وزیران)

وزارت دادگستری- معاونت حقوقی رییس‌‌جمهور

سازمان اداری و استخدامی کشور- سازمان برنامه و بودجه کشور

هیئت وزیران در جلسه ۸/۴/۱۳۹۹ به پیشنهاد مشترک وزارت دادگستری،‌ معاونت حقوقی رییس‌جمهور، سازمان اداری و استخدامی کشور و سازمان برنامه و بودجه کشور و به استناد بند (خ) ماده (۱۱۳) قانون برنامه پنجساله‌ ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران -مصوب ۱۳۹۵-، دستورالعمل اجرایی بند یاد شده را به شرح زیر تصویب کرد:

دستورالعمل اجرایی بند (خ) ماده (۱۱۳) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

ماده ۱- در این دستورالعمل اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می‌روند:

۱- دستگاه اجرایی: دستگاه‌های موضوع ماده (۵)‌ قانون مدیریت خدمات کشوری -مصوب ۱۳۸۶-

۲- مشمولین دستورالعمل: شاغلین پست‌های تخصصی حقوقی که دارای شرایط زیر باشند:

الف- دارندگان مدرک تحصیلی در رشته‌های تحصیلی مندرج در شرایط احراز شغل کارشناس حقوقی.

ب- دارندگان مدارک تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری رشته حقوق شاغل در پست‌های سازمانی تخصصی کارشناس حقوقی و فاقد مدرک تحصیلی کارشناسی حقوق یا فقه و مبانی حقوق مشروط به حداقل (۵) سال سابقه فعالیت مستمر در پست‌های حقوقی و دارای حداقل رتبه پایه.

تبصره- کسب حداقل هشتاد درصد (۸۰%) امتیاز در ارزیابی عملکرد سالانه برای هر دو گروه الزامی است.

ماده ۲- احراز شرایط مشمولین دستورالعمل، موکول به تأیید کارگروهی متشکل از معاون توسعه منابع دستگاه اجرایی ذی‌ربط، مدیر واحد حقوقی و یک نفر حقوقدان صاحب‌نظر در مسائل حقوق اداری به انتخاب بالاترین مقام دستگاه اجرایی خواهد بود.

ماده ۳- امتیازات این دستورالعمل شامل موارد زیر است:

۱- امتیاز فوق العاده حمایت قضایی به صورت غیرمستمر و صرفاً به مدت یک سال با تأیید کارگروه موضوع ماده (۲) این دستورالعمل به شرح جدول زیر تعیین می‌شود. استمرار برخورداری از این امتیاز در سال‌‌های بعد، موکول به تأیید مجدد کارگروه یادشده و در سقف بیست و پنج درصد (۲۵%) کارکنان همان سال مجاز است.

رتبه شغلی امتیاز
 کارشناس پایه  400 امتیاز
 کارشناس ارشد  500 امتیاز
 کارشناس خبره  750 امتیاز
 کارشناس عالی  1000 امتیاز

۲- به مشمولین دستورالعمل که با تنظیم دادخواست و لوایح و با حضور در مراحل رسیدگی، از پرونده مربوط و حقوق و اموال دولت، دفاع مؤثر نمایند، به گونه‌ای که منجر به صدور رأی به نفع دولت یا دستگاه اجرایی شود، یا با انجام اقدامات و فعالیت‌ةای حقوقی از قبیل حل اختلافات حقوقی، مستندسازی و تثبیت مالکیت بر اموال غیرمنقول، تنقیح قوانین و مقررات، پاسخ به استعلامات، تهیه پیش‌نویس لوایح و مصوبات، تهیه و تنظیم متون لازم و دارای ضمانت‌اجراهای مناسب قراردادی،‌ در امر حفاظت از بیت‌المال و حقوق و اموال دولت مشارکت مؤثر داشته باشند، به پیشنهاد مدیر واحد حقوقی و تشخیص بالاترین مقام مجاز دستگاه، در هر مورد علاوه بر تشویق‌های معنوی در چهارچوب اختیارات دستگاه‌ها، بر اساس اهمیت موضوع و آثار مالی و اقتصادی آن، حداکثر به میزان پنجاه درصد (۵۰%) حقوق و فوق‌العاده‌های مستمر فرد به صورت غیرمستمر و حداکثر تا چهاربار در هر سال (در مقاطع سه ماهه) پرداخت خواهد شد.

ماده ۴- مدت تجربه و سنوات لازم برای ارتقای مشمولین دستورالعمل از رتبه پایه به ارشد و ارشد به خبره و از خبره به عالی تا دو سوم مقررات مربوط با تصویب شورای توسعه مدیریت و سرمایه انسانی تقلیل می‌یابد. این امتیاز در طول خدمت کارمند، صرفاً یک بار برای ارتقای رتبه شغلی قابل اعمال خواهد بود.

ماده ۵- کارمندان قرارداد کار معین (مشخص)‌ شاغل در پست‌های حقوقی، مشمول امتیازات این دستورالعمل هستند و مبالغ قراردادهای آنها متناسب با کارمندان رسمی یا پیمانی مشابه افزایش می‌یابد.

ماده ۶- در موارد آن دسته از مشمولین این دستورالعمل که تابع مقررات قانون مدیریت خدمات کشوری نیستند، معادل مبلغ ریالی ناشی از اعمال امتیازات این دستورالعمل قابل پرداخت خواهد بود.

ماده ۷- سازمان برنامه و بودجه کشور موظف است اعتبار لازم را برای اجرای این دستورالعمل پیش‌بینی نماید.

اسحاق جهانگیری- معاون اول رییس‌جمهور

2 دیدگاه

  1. باسلام و عرض ادب . اینجانب کارشناس ارشد حقوق در مدیریت ثبت احوال شهرستان سمنان دهستم که با داشتن سوابقه کار حدود بیست سال در واحد حقوقی و حدود بیست و هشت سال سابقه خدمت مرا از دریافت فوق العاده محروم نمودند . آیا برای یک فرد از خانواده شهید و اینکه در طول سالیان متمادی حدود نود درصد از پرونده‌های حقوقی و کیفری به نفع سازمان ثبت احوال کشور حکم قطعی گرفته ام آن وقت از کوچکترین حق و حقوقم محروم باشم . شما را به خدایی که می پرستید کمکم کنید . ضمن اینکه پست سازمانی مرا نیز به ناحق تنزل داده اند که پرونده در دیوان تحت رسیدگی ماهوی می باشد .

  2. باسلام
    احتراما اینجانب محسن موسی بیگی کارمند رسمی اداره کل محیط زیست استان ایلام با سنوات خدمتی ۱۸سال به عنوان کارشناس حقوقی و دانشجوی دکترا و با رتبه عالی در حکم کارگزینی هستم با توجه به اینکه اینجانب فرزند جانباز هستم و مدرک تحصیلیم علوم سیاسی هست لذا سازمان محیط زیست اسم بنده را از لیست بند خ ذیل ماده ۱۱۳ خادج نموده و اظهار می نمایند شما شرایط احراظ پست حقوقی ندارید.با عنایت به اینکه فرزندان شاهد و جانباز مستندا به تبصره ۴و۵ آیین نامه ساماندهی فرزندان شاهد و جانباز بالای ۲۵درصد و همچنین مستندا به قانون جامع ایثارگران موضوع بند ذ ماد۸۷ که اشعار میدارد فرزندان شاهد و جانباز در بدو ورود یا هنگام تبدیل وضعیت از نظر مدرک تحصیلی شرایط احراظ و شرایط استخدام و سن معاف میباشند و این افراد تابع قوانین خاص ایثارگری میباشن.با توجه به اینکه اینجانب مستمرا ۱۷سال سابقه تجربی در پست کارشناس حقوقی را دارم آیا این اجحاف نیست که بعداز ۱۷سال در این پست خیلی راحت نسبت به حذف از بندخ ماده ۱۱۳ را نمایند؟ بنده در پست کارشناس حقوقی به لحاظ طبقه و رتبه و ارائه مدرک تحصیلی ارتقا پیدا کردم و در بدو خدمت شرایط احراظ به لحاظ شرایط ایثارگری که دارم مشمول این پست شده ام.حال با این وضعیتکه سازمان برای فرزندان ایثارگردر پست کارشناس حقوقی ایجاد کرده جای سئوال و تردید هست.باتوجه به موارد صدارالشاره بنده شرایط بند خ را دارم یاخیر؟
    سپاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام