مقررات حقوق و دستمزد

بخشنامه‌های مرتبط با پرداخت کمک‌هزینه عائله‌مندی زنان مجرد

بخشنامه شماره ۲۱۶۷۵۶/۱۵۲۲۴ مورخ ۲۹/۱۱/۱۳۹۰ معاونت حقوقی رییس جمهور

بخشنامه به کلیه دستگاههای اجرایی

با توجه به سوالات متعددی که در ارتباط با پرداخت کمک هزینه عائله مندی زن مجرد موضوع قسمت اخیر بند «۴» ماده (۶۸) قانون مدیریت خدمات کشوری مطرح شده است، به پیوست تصویر نامه شماره ۲۸۲۳۶/۹۰/۲۳۰ مورح ۸/۱۱/۱۳۹۰ معاونت محترم توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور به همراه نظریه های شماره۲۲۷۶۱۸/۱۱۷۵۹ مورخ ۹/۱۱/۱۳۸۹ و شماره ۱۳۳۱۷۶/۹۱۱۵ مورخ ۱۳/۷/۱۳۸۸ این معاونت در خصوص شمول حکم پرداخت کمک هزینه عائله مندی به کارمندان زن فاقد همسر جهت اطلاع و اقدام لازم ایفاد می گردد.

فاطمه بداغی

معاون حقوقی رییس جمهور

نامه شماره ۲۸۲۳۶/۹۰/۲۳۰ مورخ ۸/۱۱/۱۳۹۰ معاون حقوقی ،امور مجلس و استانها ی معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور

برادر ارجمند جناب آقای صادقی

سرپرست محترم امور هماهنگی و رفع اختلافات حقوقی دستگاه های اجرایی نهاد ریاست جمهوری

موضوع: کمک هزینه عائله مندی کارمندان زن مجرد

با سلام و احترام،بازگشت به نامه شماره۱۶۱۹۳۲/۱۵۲۲۴ مورخ ۳/۱۰/۱۳۹۰ اعلام می دارد: با عنایت به مفاد نامه های شماره ۲۲۷۶۱۸/۱۱۷۵۹ مورخ ۹/۱۱/۱۳۸۹ معاون محترم حقوقی رییس جمهور و شماره ۱۳۳۱۷۶/۹۱۱۵ مورخ ۱۳/۷/۱۳۸۸ قائم مقام محترم معاونت مزبور،دستگاه های اجرایی می توانند در ارتباط با کمک هزینه عائله مندی کارمندان زن مجرد ، بر اساس نظریه آن معاونت محترم ،عمل نمایند.

عبدالعلی تاجی

نظریه شماره ۱۳۳۱۷۶/۹۱۱۵ مورخ ۱۳/۷/۸۸ معاونت حقوقی و امور مجلس ریاست جمهوری

برادر گرامی جناب آقای اکرمی

معاون محترم وزارت امور اقتصادی و دارایی و خزانه دار کل کشور

سلام علیکم

عطف به نامه شماره ۹۷۷۶۳/۵۷۶۴/۵۶ مورخ ۵/۷/۱۳۸۸ راجع به استعلام از امکان پرداخت حق عائله مندی به کارمندان زن فاقد همسر با توجه به بند «۴» ماده (۶۸) قانون مدیریت خدمات کشوری اعلام می دارد: نظر به اینکه در بند «۴» ماده (۶۸) قانون مدیریت خدمات کشوری مقرر شده است:

«بند«۴» ماده (۶۸) قانون مدیریت خدمات کشوری:کمک هزینه عائله مندی و اولاد به کارمندان مرد شاغل و بازنشسته و وظیفه بگیر مشمول این قانون که دارای همسر می باشند معادل خواهد بود. کارمندان زن شاغل و بازنشسته و وظیفه بگیر مشمول این قانون که دارای همسر نبوده و یا همسر آنان معلول و یا از کار افتاده کلی می باشد و یا خود به تنهایی متکفل مخارج فرزندان هستند از مزایایی کمک هزینه عائله مندی موضوع این بند بهره مند خواهند شد»

و با توجه اینکه قانون گذار موارد ذکر شده در این بند را با کاربرد حرف ربط «یا» در عرض یکدیگر مورد حکم قرار داده است.

بنابراین کارمندان زن فاقد همسر نیز مشمول دریافت حق عائله مندی هستند و شروط و قیودی که مربوط به دیگر موارد است (از جمله معلولیت همسر یا تکفل مخارج فرزندان) به عبارت «کارمندان زن شاغل ،بازنشسته و وظیفه بگیر بدون همسر» تسری ندارد اضافه می نماید چنانچه تحت تکفل داشتن فرزند شرط پرداخت حق عائله مندی به کارمندان زن بود درج عبارت «بدون همسر» به عنوان یکی از موارد، در عرض عبارت «یا خود به تنهایی متکفل فرزندان هستند» مورد نداشت.

سعید تقدیان

قائم مقام معاونت حقوقی و امور مجلس رئیس جمهور

نظریه شماره ۲۲۷۶۱۸/۱۱۷۵۹ مورخ ۹/۱۱/۸۹ معاون حقوقی رئیس جمهور

سرکار خانم مجتهدزاده

ریاست محترم مرکز امور زنان و خانواده

سلام علیکم

با احترام،عطف به نامه شماره ۸۴۶۸ مورخ ۱۱/۱۰/۱۳۸۹ در خصوص استعلام از شمول عبارت«کارمندان زن شاغل که دارای همسر نبوده» در بند«۴» ماده (۶۸) قانون مدیریت خدمات کشوری به کارمندان زن که ازدواج ننموده اند و هم چنین پرداخت حق عائله مندی به زنان بد سرپرست که خود متکفل فرزندان می باشند، اعلام می دارد: همانگونه که در نظریه تفصیلی شماره ۱۲۳۱۷۶/۹۱۱۵ مورخ ۱۳/۷/۱۳۸۸ این معاونت اعلام شده (تصویر پیوست است)با توجه به اینکه عبارت «کارمندان زن شاغل و بازنشسته و وظیفه بگیری … که دارای همسر نبوده» با حرف ربط «یا» در عرض عبارت «و یا خود به تنهایی متکفل مخارج فرزندان هستند» مورد حکم قرار گرفته است. و در صورتی که نظر قانونگذار (همانند تبصره ماده ۹ قانون نظام هماهنگ پرداخت) جمع بین دو شرط (ندشتن همسر و تکفل مخارج فرزندان) بود کاربرد حرف «یا» در بند «۴» ماده (۶۸) قانون مدیریت خدمات کشوری موضوعیت نداشت. بنابر این:

۱- حق عائله مندی به «کارکنان زن بدون همسر» اطلاق داشته و به زنانی که ازدواج نکرده و متکفل فرزند نیز نباشند قابل پرداخت است.

۲- با توجه به اینکه عبارت «یا متکفل بودن فرزندان هستند» مقید به جهت خاصی از تکفل نشده است. لذا در هر مورد که قانونا” زن متکفل فرزندان شده باشد مشمول دریافت حق عاله مندی موضوع این بند خواهد بود.

فاطمه بداغی

معاون حقوقی رئیس جمهور

بخشنامه شماره 13959/90/13959 مورخ 16/6/1390 معاون حقوقی ،امور مجلس و استانها ی معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور

بر اساس گزارش های واصله بعضی از دستگاه های اجرایی بر برداشت اشتباه از مفاد بند ۴ ماده ۶۸ قانون مدیریت خدمات کشوری، کمک هزینه عائله مندی موضوع بند پیش گفت را به زنان شاغل و بازنشسته مجرد پرداخت می نمایند. بدین وسیله ابلاغ و تأکید می گردد هیچیک از دستگاه های اجرایی مجاز به پرداخت کمک هزینه عائله مندی به این قبیل از کارکنان نمی باشند.

عبدالعلی تاجی

معاون حقوقی، امور مجلس و استان ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام