آزمون تعیین صلاحیت
مقررات حقوق و دستمزد

دستورالعمل تعیین شهرها و روستاهای مرزی

دستورالعمل تعیین شهرها و روستاهای مرزی (بخشنامه شماره 144538/42/4/1 مورخ 17/11/1391 وزارت كشور)

استانداران محترم سراسر کشور

سلام علیکم

در اجرای ماده 36 آیین نامه اجرایی قانون تعاریف و ضوابط تقسیمات کشوری به پیوست دستورالعمل مربوط به نقاط مرزی جهت هر گونه هماهنگی و اقدام قانونی لازم ابلاغ می گردد. بدیهی است سایر دستورالعمل های ابلاغی هیأت محترم وزیران از قبیل فهرست مناطق کمتر توسعه یافته و امور حمایتی مرکز توسعه روستایی و مناطق محروم کشور همچنان به قوت خود باقی و دستورالعمل ضمیمه مختص مناطق مرزی می باشد.

دستورالعمل تعیین شهرها و روستاهای مرزی

در راستای اجرایی نمودن ماده (36) آیین نامه اجرایی قانون تعاریف و ضوابط تقسیمات کشوری و قانون اصلاح ماده (8) قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن مبنی بر ابلاغ نقاط جغرافیایی مرزی از سوی وزارت کشور و با توجه به اهمیت این موضوع، بر اساس شاخص هایی نظیر سطوح مرزی تقسیمات کشوری، کمتر توسعه یافتگی، تأثیرپذیری از مرز و مسائل امنیتی، 16 استان مرزی کشور به 3 گروه الف، ب و ج به شرح ذیل تقسیم می گردد:

گروه الف: این گروه شامل استانهای آذربایجان شرقی، اردبیل، گلستان، گیلان و مازندران است که از شاخص های بالاتری برخوردار بوده و سطح پایه تعریف شده برای روستا و شهر مرزی، دهستان مرزی می باشد.

تبصره یک- در استان های گیلان و مازندران کلیه شهرهای واقع در دهستان مرزی به استثنای مرکز بخش و مرکز شهرستان، حائز شرایط شهرهای مرزی می باشند.

تبصره دو- در استان های آذربایجان شرقی، اردبیل و گلستان کلیه شهرهای واقع در دهستان مرزی به استثنای مرکز شهرستان حائز شرایط شهرهای مرزی می باشند.

گروه ب: این گروه شامل استانهای بوشهر، خراسان رضوی، خراسان شمایل، خوزستان و هرمزگان است که از شاخص های متوسطی برخوردار بوده و سطح پایه تعریف شده برای روستا و شهر مرزی، بخش مرزی می باشد.

تبصره- در استان های بوشهر، خراسان رضوی و هرمزگان کلیه نقاط شهری تابع بخش مرزی به استثنای مرکز شهرستان حائز شرایط شهرهای مرزی می باشند.

گروه ج: این گروه شامل استان های آذربایجان غربی، ایلام، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کردستان و کرمانشاه است که از شاخص های ضعیف تری برخوردار بوده و سطح پایه تعریف شده برای روستا و شهر مرزی، شهرستان مرزی می باشد.

تبصره- در استان های آذربایجان غربی و کرمانشاه کلیه نقاط شهری واقع در شهرستان مرزی به استثنای مرکز شهرستان حائز شرایط شهرهای مرزی می باشند.

لازم به ذکر است:

1- مراکز استانهای مرزی به دلیل سطح برخورداری، شهر مرزی تلقی نمی گردند.

2- محدوده مصوب مناطق ویژه و مناطق آزاد اقتصادی به دلیل شرایط خاص مشمول دستورالعمل فوق نمی گردند.

3- دستورالعمل فوق با فهرست مناطق کمتر توسعه یافته و امور حمایتی مرکز توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری مصوب هیأت دولت تعارضی نداشته و آن فهرست به قوت خود باقیست.

4 با توجه به روند تغییرات و تحولات آتی، شاخص های تعیین شهرها و روستاهای مرزی این فهرست متناسب با برنامه های پنجساله توسعه کشور بازبینی و اعلام می گردد و اختیار اصلاح و الحاق دستورالعمل با معاونت سیاسی و هماهنگی مراجع ذیمدخل خواهد بود.

مصطفی محمدنجار- وزیر کشور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام