قوانین و مقررات ایثارگران

طرح استفساریه تبصره ۱ بند (ذ) ماده ۸۷ قانون برنامه ششم توسعه

طرح استفساریه تبصره ۱ بند (ذ) ماده ۸۷ قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه در خصوص تبدیل وضعیت استخدامی ایثارگران و فرزندان آنها از شرکتی، قراردادی و پیمانی به رسمی (در حال بررسی در مجلس شورای اسلامی)

قانون استفساریه تبدیل وضعیت خانواده ایثارگران توسط رییس جمهور ابلاغ شد.

حسن روحانی رئیس جمهور، قانون تفسیر بند (و) ماده (۴۴) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران را ابلاغ کرد.

قانون فوق با عنوان طرح استفساریه تبصره (1) بند (ذ) ماده (۸۷) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده بود که با اصلاحاتی در عنوان و متن مورد تصویب نمایندگان مردم قرار گرفت.

مشاهده و دانلود متن ابلاغی قانونی


خبر مورخ ۷ آبان ۱۳۹۹

نامه تأیید استفساریه تبدیل وضعیت ایثارگران در شورای نگهبان

عطف به نامه شماره ۵۴۷۹۷/۳۷ مورخ ۳۰/۷/۱۳۹۹ و پیرو نامه شماره ۱۷۶۷۹/۱۰۲/۹۹ مورخ ۱۳/۳/۱۳۹۹:

طرح استفساریه تبصره (۱) بند «ذ» ماده (۸۷) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران که با اصلاحاتی در عنوان و متن در جلسه مورخ بیست و هفتم مهرماه یکهزار و سیصد و نود و نه به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است؛ در جلسه مورخ ۷/۸/۱۳۹۹ شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با توجه به اصلاحات به عمل آمده مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

خبر مورخ 27 مهر 1399

شرایط تبدیل وضعیت فرزندان ایثارگران مشخص شد

نمایندگان خانه ملت شرایط تبدیل وضعیت فرزندان ایثاگران از شرکتی، قرارداد معین و پیمانی به استخدام رسمی را در طول برنامه پنجم توسعه و ما قبل از آن را تعیین کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت،  نمایندگان در نشست علنی امروز (یکشنبه، 27 مهرماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی موضوع مرتبط با استخدام رسمی ایثارگران با اصلاح طرح استفساریه بند و ماده 44 قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی جمهوری اسلامی ایران موافقت کردند که بر اساس آن تبدیل وضعیت مشمولان طبق قانون جامع ایثارگران از قراردادی به رسمی قطعی است.

بنابراین گزارش در طرح اصلاح شده استفساریه بند و ماده 44 قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی جمهوری اسلامی ایران آمده است:

موضوع استفساریه:

آیا دولت موظف است براساس قانون جامع ایثارگران مصوب 3 تیرماه 1386 و اصلاحات و الحاقات بعدی آن که در زمان حاکمیت قانون برنامه پنجم توسعه مصوب 25 دی ماه 89 به صورت غیر از استخدام رسمی به کارگیری شدند براساس شرایط مندرج در بند و ماده 44 قانون مذکور و اصلاحات بعدی آن به صورت رسمی به استخدام درآورد؟

پاسخ: بلی.

حاجی بابایی رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در توضیح این استفساریه، گفت: موضوع فرزندان ایثارگران مدتی است در مجلس دهم مورد بحث و بررسی قرار گرفته بود تا افرادی که به صورت شرکتی و پرداخت معین در دستگاه های اجرایی مشغول بودند براساس ماده 87 قانون ایثارگران به استخدام رسمی تبدیل شوند که با ایراد بار مالی شورای نگهبان مواجه شد از این رو در توافق با شورای نگهبان مقرر شد کلیه ایثارگرانی که در دستگاه های اجرایی به صورت شرکتی، کارمعین و یا پیمانی هستند به صورت استخدام رسمی درآیند و افرادی که در طول برنامه پنجم در این وضعیت قرار داشتند استخدام شوند تا وضعیت باقی افراد از برنامه ششم به بعد تا سال 1400 را در قانون برنامه و بودجه پیگیری کنیم.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی افزود: با توجه به اینکه دیوان عدالت اداری تبدیل وضعیت افراد را از شرکتی، قرارداد معین و پیمانی به استخدامی را لغو کرده است دستگاه های اجرایی نمی توانند این اقدام را انجام دهند اما به واسطه این استفساریه حکم مذکور لغو شده و همه افرادی که در قانون برنامه پنجم و قبل از آن مشمول این قانون بودند استخدام می شوند./

خبر مورخ ۲۳ مهر ۱۳۹۹

گزارش کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات به مجلس شورای اسلامی

تاریخ: ۲۱/۵/۱۳۹۹

طرح استفساریه تبصره (۱) بند (ذ) ماده (۸۷) قانون برنامه ششم توسعه (اعاده شده از شورای محترم نگهبان) به شماره چاپ (۳۸) که جهت رسیدگی به کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات ارجاع گردیده بود در جلسه مورخ ۲۱/۵/۱۳۹۹ کمیسیون با حضور نماینده شورا مورد رسیدگی قرار گرفت و با اصلاحاتی در عنوان و متن به شرح زیر به تصویب رسید.

اینک گزارش آن در اجرای ماده (۱۹۹) قانون آیین‌نامه داخلی تقدیم مجلس محترم شورای اسلامی می‌گردد.

حمیدرضا حاجی‌بابابی- رییس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات

موضوع استفساریه و پاسخ آن به شرح زیر اصلاح شد:

موضوع استفساریه:

آیا دولت موظف است افراد مشمول ماده (۲۱) قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران و اصلاحات و الحاقات بعدی آن که در زمان حاکمیت قانون برنامه پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران به صورتی غیر از استخدام رسمی به‌کارگیری شده‌اند را بر اساس شرایط مندرج در بند (و) ماده (۴۴) قانون مذکور به صورت رسمی به استخدام درآورد؟

پاسخ: بلی.

شناسنامه قانون | estefsar

خبر مورخ 11 شهریور 1399

حل مشکل تبدیل وضعیت استخدامی ایثارگران طی ماه‌های آینده

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران درباره استفساریه تبدیل وضعیت استخدامی ایثارگران و فرزندان شهدا توضیحاتی داد.

سعید اوحدی معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در پاسخ به سوالی مبنی بر استفساریه تبدیل وضعیت استخدامی ایثارگران و فرزندان شهدا اظهار کرد: درباره تبدیل وضعیت فرزندان شهدا، جانبازان و آزادگان که در سال‌های قبل استخدام شده‌اند، بحثی در مجلس دهم وجود داشت و ۲ بار استفساریه به مجلس رفت و به دلایلی مورد موافقت قرار نگرفت.

وی افزود: امروز که مجلس یازدهم مشغول به کار شده و امید‌ها و توقعات جدی از این مجلس داریم، موضوع را با فراکسیون ایثارگران مطرح کرده‌ایم.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران ادامه داد: قرار شد که برای بند ذ ماده ۸۷ استفساریه‌ای جدید بفرستیم و برای ماده ۲۱ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران نیز لایحه‌ای را در دولت تدوین کنیم.

اوحدی گفت: امیدواریم با توجه به فضایی که در دولت و مجلس برای حمایت از جامعه ایثارگران وجود دارد، هر دو موضوع به نتیجه برسد و این مشکل دیرینه‌ای که درباره تبدیل وضعیت وجود دارد، طی ماه‌های آینده با همکاری مجلس و دولت حل شود.

خبر مورخ ۲۵ تیر ۱۳۹۹

اظهارنظر كارشناسی درباره: «طرح استفساریه تبصره (۱) بند «ذ» ماده (۸۷) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران» (اعاده از شورای نگهبان (۲))

مقدمه

طرح استفساریه تبصره «۱» بند «ذ» ماده (۸۷) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در تاریخ ۳/۱۰/۱۳۹۸ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و شورای نگهبان در نامه مورخ ۱۸/۱۰/۱۳۹۸ خود، این مصوبه را به جهت قانونگذاری جدید بودن، تفسیر ندانسته و آن را با اصل هفتادوسوم قانون اساسی و نظر تفسیری شماره ۵۸۳/۲۱/۷۶ مورخ ۱۰/۳/۱۳۷۶ خود مغایر دانست. مجلس مجدداً طرح مزبور را در جلسه مورخ ۳۰/۲/۱۳۹۹ خود با اصلاحاتی تصویب کرد و شورای نگهبان در نامه مورخ ۱۳/۳/۱۳۹۹ خود مجدداً ایراد قبلی را باقی دانست و به مجلس اعاده کرد. در ادامه به بررسی این فرایند و راهکار رفع ایراد می‌پردازیم.

بررسی ایراد شورای نگهبان

شورای نگهبان در اظهارنظر خویش، به‌موجب نامه شماره ۱۷۶۷۹/۱۰۲/۹۹ مورخ ۱۳/۳/۱۳۹۹، دلیل مغایرت استفساریه با اصل هفتادوسوم قانون اساسی را عدم تفسیر و قانونگذاری جدید دانسته است. به نظر می‌رسد ایراد شورای نگهبان به مصوبه مورخ ۳۰/۲/۱۳۹۹ مجلس از آن جهت بود که در متن مصوبه، عبارت زیر مورد تصریح قرار گرفته است: «تبدیل وضعیت استخدامی افراد مذکور در ماده (۲۱) قانون جامع ایثارگران توسط دستگاه محل خدمت خود به رسمی قطعی می‌باشد که خارج از سهمیه استخدامی و بدون آزمون، جذب دستگاه‌های مشمول ماده (۲ )قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران شده‌اند». از آنجا که در ماده (۲۱) قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران، استخدام و جذب نیرو در قالب سهمیه ایثارگران مقید به «ضوابط و مجوزهای مربوط» شده است، عبارت «که خارج از سهمیه استخدامی و بدون آزمون، جذب دستگاه‌های مشمول ماده (۲) قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران شده‌اند» که در مصوبه جدید مجلس درج شده است، کماکان به‌منزله در نظر نگرفتن قید «ضوابط و مجوزهای مربوط» مصرح در ماده (۲۱) قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران است و از این حیث، قانونگذاری جدید محسوب و با اصل هفتادوسوم و نظر تفسیری شماره ۵۸۳/۲۱/۷۶ مورخ ۱۰/۳/۱۳۷۶ شورای نگهبان مغایر به‌نظر می‌رسد.

نتیجه‌گیری

با عنایت به مراتب پیش‌گفته به جهت آنکه در ماده (۲۱) قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران به جذب و استخدام ایثارگران «وفق ضوابط و مجوزهای مربوط» تصریح گردیده است و اصرار بر درج عبارت «که خارج از سهمیه استخدامی و بدون آزمون، جذب دستگاه‌های مشمول ماده (۲) قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران شده‌اند» یا مفهومی دال بر آن عبارت، قانونگذاری جدید محسوب می‌شود، چنین مصوبه‌ای همچنان مغایر اصل هفتادوسوم و نظر تفسیری شماره ۵۸۳/۲۱/۷۶ مورخ ۱۰/۳/۷۶ شورای نگهبان بوده و ایراد شورا کماکان به قوت خود باقی خواهد ماند. همچنین از آنجا که عدم اصرار بر عبارت مزبور یا مفهومی دال بر آن عبارت، به معنای منتفی شدن موضوع این مصوبه خواهد بود و نیز با توجه به حکم تبصره «۳» ماده (۱۹۹) قانون آیین‌نامه داخلی مجلس مبنی‌بر اینکه «اگر با اصلاح ماده مورد ایراد شوراى‌نگهبان، ماده به کلى خاصیتش را از دست بدهد، می‌توان آن را حذف کرد»، لذا تحقق اهداف طراحان محترم، از طریق استفساریه میسر نمی‌باشد.

خبر مورخ 5 خرداد 1399

استفساریه تبدیل وضعیت ایثارگران بدون اصلاح برای شورای نگهبان ارسال شده است

به گفته معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید و امور ایثارگران، مجلس استفساریه پیشین خود را بدون اصلاح، برای شورای نگهبان ارسال کرده و به نظر می‌رسد هنوز تبدیل وضعیت ایثارگران بلاتکلیف بماند.

بر اساس ماده ۲۱ قانون جامع ایثارگری، کلیه دستگاه‌ها موظفند حداقل ۲۵ درصد از ظرفیت‌های استخدامی خود را به خانواده شهدا و جانبازان اختصاص دهند. این قانون در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید، اما توسط شورای نگهبان رد شد. چندی پیش استفساریه این قانون مجددا در مجلس تایید و به شورای نگهبان ارسال شد.

مهدی ایزدی در گفت‌وگو با میزان گفت: مجلس همان متن استفساریه را بدون هیچ تغییری دوباره تصویب و به شورای نگهبان ارسال کرد.

وی با اشاره به اینکه مجلس بر استفساریه خود اصرار دارد، افزود: به نظر می‌رسد با توجه به اینکه هیچگونه تغییری در این استفساریه اعمال نشده است، مجددا این قانون به تایید شورای نگهبان و ابلاغ به دستگاه‌ها نرسد.

معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید و امور ایثارگران اظهار کرد: در صورتی که این استفساریه توسط شورای نگهبان رد شود، این مسئله برای تعیین تکلیف به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شود.

ایزدی در پاسخ به این سوال که چرا بنیاد شهید درباره اصلاح این استفساریه اقدامی نکرده است، گفت: متاسفانه در تنظیم هر دو این استفساریه ها، کمیسیون مربوطه در جلسات از بنیاد شهید دعوت نکرد و از بنیاد مشورتی درخواست نشد.

وی افزود: مجلس این دوره که تمام شد و باید برای رفع مشکلات بعدی منتظر دوره جدید نمایندگان باشیم.

خبر مورخ 31 اردیبهشت 1399

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی:

اظهارنظر كارشناسي درباره: «طرح استفساريه تبصره (1) بند «ذ» ماده (87) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران« (اعاده از شوراي نگهبان(1))

مقدمه

طرح استفساريه تبصره »1 »بند »ذ« ماده )87 )قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسالمي ايران در تاريخ 3/10/1398 به تصويب مجلس شوراي اسلامي رسيده و جهت انطباق با موازين شرع و قانون اساسي به شوراي محترم نگهبان ارسال شد. طرح مزبور در جلسه مورخ 18/10/1398 شوراي نگهبان مورد بحث و بررسي قرار گرفت و به جهت مغايرت با اصل هفتادوسوم قانون اساسي و نظر تفسيري شماره 583/21/76 مورخ 10/3/76 شوراي نگهبان به مجلس اعاده گرديد.

كميسيون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شوراي اسلامی جهت رفع ايرادات مذكور مصوبه خود را در تاريخ 21/2/1399 به تصويب رسانده است كه در ادامه به بررسي آن ميپردازيم.

بررسي ايراد شوراي نگهبان

شوراي نگهبان در اظهارنظر خويش، بهموجب نامه شماره 79597/664 مورخ 07/10/1398 دليل مغايرت استفساريه با اصل هفتادوسوم قانون اساسي را عدم تفسير و قانونگذاري جديد دانست، ايراد شوراي نگهبان از آن جهت بود كه عبارت «قبل و بعد از تصويب قانون برنامه ششم» گستره زماني مشمولين موضوع تبصره را نسبت به قبل و بعد از اتمام مهلت پنجساله قانون برنامه ششم، توسعه داده است، فلذا عطف بماسبق نمودن و تسري دادن مفاد تبصره به بعد از انقضاي قانون برنامه ششم مصداق قانونگذاري جديد محسوب ميگردد. در همين راستا كميسيون برنامه و بودجه و محاسبات جهت رفع اين ايراد مقرر نمود:

«آيا منظور از تبديل وضعيت استخدامي از شركتي، پيماني، قراردادي به رسمي قطعي مقرر در تبصره (1) بند «ذ» ماده (87) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران مصوب 14/12/1395 ،تبديل وضعيت استخدامي افراد مذكور در ماده (21) قانون جامع ايثارگران كه بدون آزمون و سهميه جذب دستگاههاي اجرايي شدهاند ميباشد؟ پاسخ: بلي».

در متن مصوبه كميسيون «تبديل وضعيت افراد مذكور در ماده (21) قانون جامع ايثارگران كه بدون آزمون و سهميه جذب دستگاه اجرايي شده‌اند» مورد تصريح قرار گرفته است. از آنجا كه در ماده (21) قانون جامع خدمات‌رساني به ايثارگران، استخدام و جذب نيرو در قالب سهميه ايثارگران مقيد به «ضوابط و مجوزهاي مربوط» شده است، عبارت »كه بدون آزمون و سهميه جذب دستگاه اجرايي شده‌اند» به‌منزله در نظر نگرفتن «ضوابط و مجوزهاي مربوط» است و از اين حيث، قانونگذاري جديد محسوب و مغاير اصل هفتادوسوم و نظر تفسيري شماره 583/21/76 مورخ 10/3/76 شوراي نگهبان به‌نظر مي‌رسد.

نتیجه‌گیري

با عنايت به مراتب پيش‌گفته به جهت آنكه در ماده (21) قانون جامع خدماترساني به ايثارگران به جذب و استخدام ايثارگران «وفق ضوابط و مجوزهاي مربوط» تصريح گرديده است و درج عبارت «كه بدون آزمون و سهميه جذب دستگاه اجرايي شده‌اند» در مصوبه كميسيون، قانون‌گذاري جديد محسوب مي‌شود، اين طرح همچنان مغاير اصل هفتادوسوم و نظر تفسيري شماره 583/21/76 مورخ 10/3/76 شوراي نگهبان بوده و ايراد شورا كماكان به قوت خود باقي است.

خبر مورخ 24 اردیبهشت 1399

شماره 6464

تاریخ 22/2/1399

گزارش کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات به مجلس شورای اسلامی

طرح استفساریه تبصره (1) بند «ذ» ماده (87) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران (اعاده شده از شورای نگهبان) که جهت رسیدگی به این کمیسیون ارجاع گردیده بود در جلسه مورخ 21/2/1399 مورد رسیدگی قرار گرفت و با اصلاحات زیر به تصویب رسید.

اینک گزارش آن در اجرای ماده (199) قانون آیین‌نامه داخلی به مجلس شورای اسلامی تقدیم می‌شود.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات- غلامرضا تاجگردون

طرح استفساریه تبصره (1) بند «ذ» ماده (87) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

موضوع استفساریه و پاسخ آن به شرح زیر اصلاح شد:

موضوع استفساریه:

آیا منظور از تبدیل وضعیت استخدامی از شرکتی، پیمانی، قراردادی به رسمی قطعی مقرر در تبصره (1) بند «ذ» ماده (87) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب 14/12/1395، تبدیل وضعیت استخدامی افراد مذکور در ماده (21) قانون جامع ایثارگران که بدون آزمون و سهمیه جذب دستگاه‌های اجرایی شده‌اند می‌باشد؟

پاسخ:

بلی

خبر مورخ 21 دی 1398

اعلام مغایرت شورای نگهبان

نامه شماره 15138/102/98 مورخ 18/10/1398

رییس محترم مجلس شورای اسلامی

عطف به نامه شماره 79597/664 مورخ 7/10/1398:

طرح استفساریه تبصره (1) بند (ذ) ماده (87) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب جلسه مورخ سوم دی ماه یکهزار و سیصد و نود و هشت مجلس شورای اسلامی در جلسه مورخ 18/10/1398 شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت که به شرح زیر اعلام نظر می‌گردد:

– از آنجا که طرح مذکور تفسیر نیست و قانون‌گذاری جدید محسوب می‌شود، مغایر اصل 73 قانون اساسی و نظر تفسیری شماره 583/21/76 مورخ 10/3/1376 شورای نگهبان از این اصل شناخته شد.

عباسعلی کدخدایی- قائم مقام دبیر شورای نگهبان

خبر مورخ 3 دی 1398

با موافقت نمایندگان؛ قانون تبدیل وضعیت شغلی شامل تمامی مشمولان ماده ۲۱ قانون ایثارگران می‌شود

نمایندگان مجلس پاسخ استفساریه‌ای مبنی بر نحوه تبدیل وضعیت شغلی تمامی مشمولان ماده ۲۱ قانون ایثارگران طبق قانون برنامه ششم، آن را مثبت اعلام کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت،نمایندگان در نشست علنی امروز (سه‌شنبه، 3 دی ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به طرح استفساریه تبصره (1) بند (ذ) ماده (87) قانون برنامه 5 ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران با 152 رأی موافق، 19 رأی مخالف و 11 رأی ممتنع از مجموع 214 نماینده حاضر در جلسه، به آن پاسخ مثبت دادند.

گفتنی است این استفساریه با تقاضای سیدجواد حسینی کیا نماینده سنقر و رأی نمایندگان در دستور کار قرار گرفت.

در موضوع این استفساریه آمده است: آیا منظور از تبدیل وضعیت استخدامی از شرکتی (پیمانکاری) به رسمی و قطعی و قراردادی به رسمی قطعی و قرارداد معین به رسمی قطعی و پیمانی به رسمی قطعی و رسمی به رسمی قطعی مقرر در تبصره (1) بند (ذ) ماده (87) قانون برنامه 5 ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، تبدیل وضعیت استخدامی مشمولان حداکثر پس از 3 ماه توسط دستگاه محل خدمت به رسمی قطعی، دائم، ثابت و سایر عناوین استخدامی و بدون آزمون جذب دستگاه‌های مشمول ماده 2 قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران شده یا می‌شوند، نیز شامل تمامی مشمولان ماده 21 قانون ایثارگران (اعم از خانواده شهدا، همسر و فرزندان شهدا، خواهر و برادر شهید، جانبازان، آزادگان و همسر و فرزند آزادگان یک سال اسارت و بالای یک سال اسارت، همسر و فرزندان جانبازان 25 درصد به بالا و فرزندان جانبازان زیر 25 درصد و رزمندگان با حداقل 6 ماه حضور داوطلبانه و همسر و فرزندان آنان) می‌شود؟

در پاسخ این استفساریه آمده است که بلی. تبدیل وضعیت استخدامی مقرر در در تبصره (1) بند (ذ) ماده (87) قانون برنامه 5 ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران شامل کلیه مشمولان مندرج در ماده (21) قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران می‌شود.

خبر مورخ 4 آذر 1398

اظهارنظر كارشناسي مرکز پژوهش‌های مجلس درباره: «طرح استفساريه تبصره (1) بند «ذ» ماده (87) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامی ايران»

مقدمه

طبق مقدمه توجيهي به عقيده طراحان، تبصره «1» بند «ذ» ماده (87) قانون برنامه پنجساله ششم ابهام دارد.

تفسير آنها از تبصره مذكور تبديل وضعيت نيروهاي ايثارگر مشمول ماده )21« )قانون جامع خدماترساني به ايثارگران« اعم از رسمي، پيماني، قراردادي و شركتي است كه قبل و بعد از تصويب قانون برنامه ششم خارج از سهميه استخدامي و بدون آزمون، جذب دستگاه‌هاي مشمول ماده (2) قانون مذكور شده‌اند. به اعتقاد طراحان به‌دليل ممنوعيتي كه رأي صادره از هيئت عمومي ديوان عدالت اداري ايجاد كرده دستگاه‌هاي اجرايي از اجراي حكم مذكور خودداري مي‌كنند، بدين‌جهت راهكار حل مشكل مذكور را در طرح استفساريه حاضر ديده‌اند.

ارزيابي

– براساس بند «ذ» ماده (87) قانون برنامه ششم توسعه، ماده (21) قانون جامع خدمات‌رساني به ايثارگران (1391) اصلاح شد. براساس ماده (21) اصلاحي كليه دستگاه‌هاي موضوع ماده (2) قانون جامع خدمت‌رساني به ايثارگران مكلف شدند حداقل 25 درصد از نيازهاي استخدامي و تأمين نيروهاي مورد نياز خود (اعم از رسمي، پيماني، قراردادي و شركتي) را كه وفق ضوابط و مجوزهاي مربوط و جايگزيني نيروهاي خروجي خود اخذ مي‌كنند به خانواده‌هاي شاهد، جانبازان و آزادگان، همسر و فرزندان شهدا و جانبازان 25 درصد و بالاتر، فرزندان و همسران آزادگان يک سال و بالای يک سال اسارت، اسرا و خواهر و برادر شاهد اختصاص دهند و 5 درصد سهميه استخدامي را نيز به رزمندگان با سابقه حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه‌ها و همسر و فرزندان آنان و فرزندان جانبازان زير 25 درصد و آزادگان كمتر از يک سال اسارت اختصاص دهند. به موجب تبصره بند «ذ» ماده (87) وضعيت استخدامي مشمولان اين ماده حداكثر پس از سه ماه رسمي قطعي مي‌شود.

بنابراين محتواي احكام مذكور مشتمل بر دو موضوع است:

1 .رعايت آداب و تشريفات ورود به خدمت (استخدام) مشمولان ماده (21) 

2 .تبديل حالت استخدامي مشمولان ماده (21)

اگرچه عنوان اين طرح تفسير تبصره «1» بند «ذ» ماده (87) قانون برنامه ششم توسعه است اما محتواي طرح استفساريه به‌دقت روشن نكرده كه تفسير تبصره مذكور يا تفسير ماده (21) قانون جامع خدمات‌رساني به ايثارگران مدنظر بوده است. به اين جهت كه قسمت انتهايي تفسير پيشنهادي حاوي مطالبي همچون «خارج از سهميه استخدامي» و «بدون آزمون جذب» است كه ارتباطي به تبصره «1» ماده مذكور نداشته و به ماده (21) ارتباط دارد. اما نكته‌اي كه وجود دارد اين است كه تبصره «1» بند «ذ» ماده (87) اجمال يا ابهامي ندارد كه مورد استفسار قرار گيرد. در اين تبصره به‌صراحت عنوان شده «وضعيت استخدامي مشمولان اين ماده حداكثر پس از سه ماه رسمی قطعی میشود». ضمن اينكه طراحان محترم در مقدمه توجيهي و متن استفساريه اشاره صريحي نكرده‌اند كه كدام قسمت از تبصره ابهام دارد.

به‌نظر مي‌رسد آنچه محل ابهام و استفسار طراحان محترم قرار گرفته ماده (21) قانون جامع خدمات‌رساني به ايثارگران است. به‌كار بردن عبارات كلي و مبهمي همچون «وفق ضوابط»، «مجوزهای مربوط» و «جايگزيني نيروهاي خروجی» در ماده (21) سبب بروز ابهام و مسئله شده و زمينه برداشت‌هاي مختلف را فراهم آورده و همين امر سبب شده تا استخدام ايثارگران مشمول قانون دچار مشكل شود. اگرچه چنين عباراتي در برداشت اول لزوم رعايت قوانين و مقررات مربوط به استخدام و تأمين نيروي انساني نظير كسب مجوزهاي استخدامي، وجود پست‌هاي بلاتصدي، شرايط عمومي استخدام و … را يادآور مي‌شود اما اين مفاهيم در ماده (21) صراحت ندارد. مسئله و مشكلي كه طراحان محترم به آن پرداخته‌اند از ابهام در اين عبارات كلي و مبهم نشئت مي‌گيرد. بنابراين طرح استفساريه مي‌بايست با تمركز بر ماده (21) و روشن كردن مفاهيم كلي اشاره شده در ماده مذكور انجام شود.

جمع‌بندي و پيشنهاد

اگرچه عنوان طرح تفسير تبصره «1» بند «ذ» ماده (87) قانون برنامه ششم توسعه است اما محتواي استفساريه به‌دقت روشن نكرده كه ماده (21) قانون جامع خدمات‌رساني به ايثارگران و يا تبصره «1» بند «ذ» فوق مورد استفسار واقع شده است. اما پرواضح است كه متن تبصره «1» ابهام يا اجمالي ندارد كه نيازمند استفسار باشد. آنچه به استفسار نياز دارد ماده (21) قانون جامع خدمات‌رساني به ايثارگران است. به‌كار بردن عبارات كلي و مبهمي همچون «وفق ضوابط»، «مجوزهاي مربوط» و «جايگزيني نيروهاي خروجي» در اين ماده سبب بروز ابهام و مسئله شده و زمينه برداشت‌هاي مختلف را فراهم آورده و همين امر سبب شده تا استخدام ايثارگران با مشكل مواجه شود.

بنابراين پيشنهاد مي‌شود طرح پيشنهادي با هدف رفع ابهام از ماده (21) قانون جامع خدمات‌رساني به ايثارگران مورد اصلاح قرار گيرد.

خبر مورخ 11 شهریور 1398

 دانلود متن در فرمت پی دی اف

ریاست محترم مجلس شورای اسلامی

احتراما طرح زیر به امضای 24 نفر از نمایندگان رسیده جهت طی مراحل قانونی تقدیم می شود.

مقدمه (دلایل توجیهی)

توجه به ایثارگران و خانواده آنها حسب تعلیم دینی و ادوار مجلس شورای اسلامی مدنظر بوده است. خصوصا در بحث جذب و استخدام برای آنها اولویت قائل شده است. اما متأسفانه به دلیل عدم تمکین ادارات و نهاد به بند ذ ماده 87 قانون برنامه ششم توسعه در خصوص تبدیل وضعیت نیروهای ایثارگر است. متأسفانه دیوان عدالت اداری نیز مانع اجرای این مصوبه مجلس شده است. لذا استفساریه فوق برای حل مشکلات بخشی از جامعه ایثارگران تقدیم می گردد. لذا طرح زیر با قید دوفوریت تقدیم مجلس شورای اسلامی می گردد.

طرح استفساریه تبصره 1 بند (ذ) ماده 87 قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه

موضوع استفساریه:

آیا منظور از تبدیل وضعیت استخدامی از شرکتی (پیمانکاری) به رسمی قطعی و قراردادی به رسمی قطعی و قرداد معین به رسمی قطعی و پیمانی به رسمی قطعی و رسمی به رسمی قطعی مقرر در تبصره 1 بند ذ ماده (87) قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، تبدیل وضعیت استخدامی مشمولان حداکثر پس از سه ماه توسط دستگاه محل خدمت به رسمی قطعی، دائم، ثابت و سایر عناوین مشابه می باشد که قبل و بعد از تصویب برنامه ششم خارج از سهمیه استخدامی بدون آزمون جذب دستگاه های مشمول ماده (2) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران شده یا می شوند نیز شامل تمامی مشمولان ماده (2) قانون ایثارگران (اعم از خانواده شهدا، همسر و فرزندان شهدا، خواهر و برادر شهید، جانبازان ، آزادگان و همسر و فرزندان آزادگان یکسال اسارات و بالای یکسال اسارت همسر و فرزندان جانبازان بیست و پنج درصد (25%) به بالا و فرزندان جانبازان زیر بیست و پنج درصد (25%) و رزمندگان با حداقل شش ماه حضور داوطلبانه و همسر و فرزندان آنان) می گردد؟

پاسخ:

بلی.

مطالب مرتبط:

– تبدیل وضعیت استخدامی ایثارگران از قراردادی به رسمی

– تبدیل وضع استخدامی ایثارگران و فرزندان آنها از شرکتی به رسمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام