قوانین و مقررات ایثارگران

لایحه معافیت مالیاتی درآمد ایثارگران در مشاغل آزاد و بازار کسب و کار

لایحه اصلاح ماده (56) قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران موضوع معافیت مالیاتی درآمد ایثارگران در مشاغل آزاد و بازار کسب و کار (در حال بررسی در هیئت وزیران)

بنیاد شهید و امور ایثارگران پیشنهاد اصلاح ماده (۵۶) قانون جامع خدمت رسانی به ایثارگران را به هیئت وزیران ارائه کرده است.

به موجب ماده (۵۶) قانون جامع خدمت رسانی به ایثارگران، ۱۰۰ درصد حقوق و فوق العاده شغل و سایر فوق العاده ها اعم از مستمر و غیرمستمر شاهد، جانبازان و آزادگان از پرداخت مالیات معاف می‌باشند.

معافیت موضوع این ماده تنها ناظر بر حقوق و مزایای ناشی از رابطه استخدامی ایثارگران مشمول است، درحالی که بخش عمده ای از ایثارگران منجمله مشمولین فصل پنجم قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران، با استفاده و بعضا بدون استفاده از تسهیلات و خدمات مقرر در قوانین و مقررات موضوعه مرتبط با ایثارگران، در مشاغل آزاد و بازار کسب و کار مشغول به فعالیت هستند که عدم استفاده از امتیاز معافیت از پرداخت مالیات، موجب درخواست و اعتراض  شده است.

بنیاد شهید و امور ایثارگران با توجه به نامگذاری سال ۱۳۹۸ از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال “رونق تولید” و به جهت ترغیب ایثارگران به اشتغال مولد و حمایت از طرح های اشتغال زایی  و همچنین محدودیت های استخدامی در دستگاه‌ها، پیشنهاد افزودن یک تبصره به ماده (۵۶) این قانون را به دولت ارائه کرده است.

براساس این پیشنهاد “والدین، همسران و فرزان شهدا، جانبازان، آزادگان، همسران جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر، همسران آزادگان یکسال اسارت و بالاتر، فرزندان جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر، فرزندان آزادگان یکسال اسارت و بالاتر به ماخذ ۷ برابر درآمد حداقل حقوق سالیانه کارگران مشمول قانون کار از پرداخت مالیات معاف می شوند”.

این پیشنهاد هم اکنون در حال رسیدگی در کمیسیون اقتصاد هیئت دولت است.

3 دیدگاه

  1. عرض سلام ودعای خیر
    بنده بمدت دوسال از 20اردیبهشت 63لغایت 20اردیبهشت 65در جبهه های عملیاتی جنوب در لشکر 92زرهی اهواز خدمت نموده ام وکالت ایثار رو دارم ومدت 5سال قبل جهت برخورداری از ماده 87تشکیل پرونده داده‌ام ولی تا این تاریخ نتیجه‌ای نگرفته‌ام میخواستم خدمت شما عرض کنم دولت تمامی ایثارگران شاغل دستگاههای دولتی را معاف از مالیات نموده چرا امثال بنده که خیلی هم زیاد هستیم ودر مشاغل آزاد وصنوف مشغول هستیم و از این حمایت های دولت بی نصیب هستیم چه اختلافی میان دورزمنده در یک زمان واحد می‌باشد لطفا در این خصوص مساعت فرمایید. ارادتمند شما رزمنده دیروز ومدافع امروز

  2. من که در این ۴ دهه نفهمیدم چطورمیشود شخص،همسریا فرزندان جانباز ۲۵ درصد مستحق دریافت تسهیلات،شغل،معافیت مالیاتی و… میباشند ولی شخص همسروفرزندان جانباز ۲۴ درصدی هیچ حقی از این حقوق را ندارد.
    جالب اینکه معنایی این روش هم عدالت اجتماعی نام دارد.
    جالبتراینکه بعضآمشکلات جسمی آن برادر۲۴ درصدی بیشتراز آن عزیز ۲۵ درصدی میباشد!!!!!!!

  3. با سلام موضوع معافیت ازمالیات برای کلیه ایثارگران اعم ازرزمندگان وجانبازان وخانواده آنهامورد توجه قرارگیرد،پیشنهادمی کنم یک کمپینی ازکلیه مشولین ایجادشودونمایندگان این قشرازطریق بنیادونمایندگان مجلس موضوع راپیگیری کنندواعضاءهم بعنوان پشتیبان حمایت کنند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام