1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 4.70 امتیاز(37 رای)

ذخیره مرخصی جانبازان موضوع آیین نامه اجرایی مواد (11) و (9) قانون تسهیلات استخدامی جانبازان حداکثر به میزان مقرر در ماده (84) قانون مدیریت خدمات کشوری (15 روز) امکان پذیر است (دادنامه شماره 771-770 مورخ 16/8/1396 هیئت عمومی دیوان عدالت اداری)

شماره دادنامه: 771-770

تاریخ دادنامه: 16/8/1396

کلاسه پرونده: 95/914، 95/576

مرجع رسیدگی: هیأت عمومی دیوان عدالت اداری

شاکی: آقایان احمد ملایی و سید منصور هاشمی نژاد

موضوع شکایت و خواسته: ابطال نظریه شماره 926- 10/1/1394 کمیته فنی حقوقی شورای توسعه مدیریت و سرمایه انسانی مندرج در نامه شماره 491011- 13/2/1395 رییس امور مدیریت مشاغل و دبیرخانه شوراهای سازمان اداری و استخدامی کشور (سازمان مدیریت و برنامه ریزی سابق) و بخشنامه شماره 94/70- 28/11/1394 و نامه های شماره 118388/710- 6/7/1395 و 31805/710- 1/3/1395 اداره کل امور اداری و تشکیلات وزارت آموزش و پرورش

گردش کار:

شاکیان به موجب دادخواستی ابطال نظریه شماره 926- 10/1/1394 کمیته فنی- حقوقی شورای توسعه مدیریت و سرمایه انسانی مندرج در نامه شماره 491011- 13/2/1395 رییس امور مدیریت مشاغل و دبیرخانه شوراهای سازمان اداری و استخدامی کشور (سازمان مدیریت و برنامه ریزی سابق) و بخشنامه شماره 94- 70- 28/11/1394 و نامه های شماره 118388/710- 6/7/1395 و 31805/710- 1/3/1395 اداره کل امور اداری و تشکیلات آموزش و پرورش را خواستار شده و در جهت تبیین خواسته اعلام کره است که:

"با سلام و احترام به استحضار می رساند، دادنامه شماره 21- 28/1/1391 از کلاسه پرونده 118388/710 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری ابلاغیه های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را که کسر ساعت کاری جانبازان را قابل ذخیره سازی ندانسته است به استناد تبصره 2 ماده 9 قانون تسهیلات استخدامی و اجتماعی جانبازان 31/4/1374 مغایر قانون دانسته و ابلاغیه های مذکور را ابطال نموده است. بنابراین، هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در سال 1391 یعنی پس از ابلاغ و اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری ذخیره سازی کسر ساعت کاری جانبازان را حق قانونی آنان دانسته است. اما اداره کل امور اداری وزارت آموزش و پرورش طی بخشنامه شماره 94-70 به ادارات کل آموزش و پرورش استان ها اعلام نموده «ذخیره مرخصی استحقاقی جانبازان که در ازای عدم استفاده از کسر ساعات کار به آنان تعلق می گیرد از هر لحاظ تابع مقررات مربوط به ذخیره مرخصی سایر مستخدمین دستگاه ذیربط می باشد و طبق ماده (84) قانون مدیریت خدمات کشوری، حداکثر نیمی از مرخصی استحقاقی سالانه کارمندان (15) روز قابل ذخیره شدن است...» اینجانب در تقاضای مورخ 19/2/1395 و طی نامه رسمی شماره 24589/840- 20/2/1395 دفتر هماهنگی هیأت های رسیدگی به تخلفات اداری از اداره کل امور اداری و تشکیلات وزارت متبوع خواهان ذخیره مرخصی استفاده نشده جانبازی خود موضوع تبصره 2 ماده 9 قانون تسهیلات استخدامی و اجتماعی جانبازان و آیین نامه اجرایی آن شدم و لازم الاتباع بودن رأی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری طی دادنامه شماره 21- 28/1/1391 را متذکر گردیدم. اداره کل امور اداری و تشکیلات وزارت متبوع طی نامه شماره 14171/710- 4/2/1395 ضمن ارسال تصویر رأی فوق الذکر هیأت عمومی دیوان موضوع را از رییس امور مدیریت مشاغل و دبیرخانه شوراهای سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور استعلام نمود. سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور علیرغم اطلاع از مفاد دادنامه مذکور طی نامه شماره 491011- 13/2/1395 اعلام نمود: «... در خصوص برخورداری از کسر ساعت کار جانبازان موضوع ماده 4 آیین نامه اجرایی مواد (9) و (11) قانون تسهیلات استخدامی و اجتماعی جانبازان انقلاب اسلامی، اعلام می دارد: بر اساس نظریه شماره 926- 10/1/1394 کمیته فنی- حقوقی شورای توسعه مدیریت و سرمایه انسانی، مرخصی استحقاقی که در اجرای بند (ب) ماده (4) آیین نامه اجرایی مواد (9) و (11) قانون تسهیلات استخدامی و اجتماعی جانبازان انقلاب اسلامی، موضوع تصویبنامه شماره 2886/ت17679هـ- 6/5/137 هیأت وزیران، به کارمند جانباز تعلق می گیرد، تابع مقررات عام حام بر نحوه استفاده و ذخیره مرخصی استحقاقی کارمندان با رعایت سقف مقرر در قانون می باشد.» لذا اداره کل امور اداری و تشکیلات وزارت متبوع در پاسخ به تقاضای اینجانب طی نامه شماره 118388/710- 6/7/1395 نظریه فوق الذکر کمیته فنی- حقوقی شورای توسعه مدیریت و سرمایه انسانی را به دفتر هماهنگی هیأت های رسیدگی به تخلفات اداری وزارت متبوع اعلام نمود. با وصف مراتب مذکور و نظر به اینکه اصولاً قانونگذار در وضع قانون تسهیلات استخدامی و اجتماعی جانبازان از جمله موضوع تقلیل ساعت کار کارمندان جانباز قصد حمایت از جانبازان و ایجاد تسهیلات خاص برای آنان داشته تبصره 2 ماده 9 قانون مذکور همانند سایر مواد دیگر این قانون معتبر بوده و دلیلی بر نسخ آن وجود ندارد. به تبع آن ایین نامه اجرایی مواد 9 و 11 قانون مذکور نیز معتبر خواهد بود. بر اساس تبصره 2 آن نیز جانبازانی که به هر دلیل نتوانند از کسر ساعت کار استفاده نمایند، از اضافه کار ساعتی، مرخصی سالانه و کسر سنوات خدمت بازنشستگی بر اساس آیین نامه برخوردار خواهند شد. بر اساس ماده 4 آیین نامه ذکر شده به شماره 28862/ت17679هـ- 6/5/1377 سه حالت فوق نیز برای جبران عدم استفاده از کسر ساعت کار پیش بینی نموده است. چنانچه ملاحظه می شود علاوه بر اینکه قانون به جهت حمایت از جانبازان می باشد، ماهیت این تسهیلات نیز از ابتدا مرخصی استحقاقی نبوده است بلکه چگونگی جبران کسر ساعت می باشد که به حکم قانون ما به ازای این کسر ساعت به مرخصی استحقاقی افزوده می شود و در قانون مدیریت خدمات کشوری نیز حکمی مغایر با کسر ساعت کار وجود ندارد که موجب نسخ قانون تسهیلات استخدامی جانبازان شده باشد و یا آن را داخل در شمول ماده 84 قانون مدیریت خدمات کشوری نموده باشد. لذا کسر ساعت کار جانبازان ارتباطی به ماده 84 قانون مدیریت خدمات کشوری نداشته و قابلیت ذخیره و اضافه شدن به مرخصی استحقاقی سالانه را دارد. از سوی دیگر، نظریه کمیته فنی حقوقی شورای توسعه مدیریت و سرمایه انسانی مندرج در نامه شماره 491011- 13/2/1395 سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور صرفاً به عنوان نظر مشورتی تلقی گردیده و لازم الاجرا نیست. بدیهی است چنانچه شورای توسعه مدیریت و سرمایه انسانی نیز چنین نظری داشته باشد، تصمیم شورا طبق قانون پس از تأیید رییس جمهور برای دستگاه های مشمول قانون لازم الاجرا است. لذا اینجانب به استناد دادنامه شماره 21- 28/1/1391 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری تقاضای ابطال نظریه سازمان اداری و استخدامی کشور (سازمان مدیریت و برنامه ریزی سابق) و تصمیمات اداره کل امور اداری وزارت آموزش و پرورش که در صدر دادخواست ذکر شده را می نمایم."

متن بخشنامه های مورد شکایت به قرار زیر است:

"برادر ارجمند جناب آقای میرزایی

سرپرست محترم امور مدیریت مشاغل و حقوق و مزایا

با سلام و احترام

بازگشت به نامه شماره 149574 - 28/11/1393 راجع به استعلام پیرامون «نحوه استفاده جانبازان معزز از امتیاز مقرر در ماده (11) قانون تسهیلات استخدامی و اجتماعی جانبازان انقلاب اسلامی و آیین نامه اجرایی مربوط»، تصمیم جلسه مورخ 18/12/1393 کمیته حقوقی که در تاریخ 26/12/1393 به تأیید جانشین رئیس سازمان رسیده است، به شرح زیر ابلاغ می گردد: «مرخصی استحقاقی که در اجرای بند (ب) ماده (4) آیین نامه اجرایی مواد (9) و (11) قانون تسهیلات استخدامی و اجتماعی جانبازان انقلاب اسلامی -مصوب 1377- هیأت وزیان به کارمند جانباز تعلق می گیرد، تابع مقررات عام حاکم بر نحوه استفاده و ذخیره مرخصی استحقاقی کارمندان با رعایت سقف مقرر در قانون می باشد.»

برادر ارجمند جناب آقای حسینی

مدیر کل محترم امور اداری و تشکیلات وزارت آموزش و پرورش

با سلام و احترام

بازگشت به نامه شماره 14171/710- 4/2/1395 در خصوص برخورداری از کسر ساعات کار جانبازان موضوع ماده (4) آیین نامه اجرایی مواد (9) و (11) قانون تسهیلات استخدامی و اجتماعی جانبازان انقلاب اسلامی اعلام می دارد:

بر اساس نظریه شماره 926- 10/1/1394 کمیته فنی- حقوقی شورای توسعه مدیریت و سرمایه انسانی، مرخصی استحقاقی که در اجرای بند (ب) ماده (4) آیین نامه اجرایی مواد (9) و (11) قانون تسهیلات استخدامی و اجتماعی جانبازان انقلاب اسلامی، موضوع تصویبنامه شماره 28862/ت17679هـ - 6/5/1377 هیأت وزیران، به کارمند جانباز تعلق می گیرد، تابع مقررات عام حاکم بر نحوه استفاده و ذخیره مرخصی استحقاقی کارمندان با رعایت سقف مقرر در قانون می باشد.

اداره کل آموزش و پرورش استان- اطلاعیه 94- 70 (کارگزینی) تاریخ اطلاعیه: 28/11/1394

نحوه اجرای مواد 2 و 4 آیین نامه اجرایی مواد 9 و 11 قانون تسهیلات استخدامی و اجتماعی جانبازان انقلاب اسلامی...

اطلاعیه شماره 94-70 با سلام و احترام بنا به سؤالات مکرر همکاران اداره کل آموزش و پرورش استانها و پیگیری جانبازان گرامی در خصوص نحوه اجرای مواد 2 و 4 آیین نامه اجرایی مواد 9 و 11 قانون تسهیلات استخدامی و اجتماعی جانبازان انقلاب اسلامی تصویبنامه شماره 28862/ت17679هـ - 6/5/1377 سازمان امور اداری و استخدامی کشور و به منظور ایجاد وحدت رویه به اطلاع می رساند، ذخیره مرخصی استحقاقی جانبازان که در ازای عدم استفاده از کسر ساعت کار به آنان تعلق می گیرد از هر لحاظ، تابع مقررات مربوط به ذخیره مرخصی سایر مستخدمین دستگاه ذیربط می باشد و طبق ماده (84) قانون مدیریت خدمات کشوری، حداکثر نیمی از مرخصی استحقاقی سالانه کارمدان (15 روز) قابل ذخیره شدن است. در ضمن به استناد ماده 8 بخشنامه شماره 11/7232- 20/10/1377 سازمان مذکور در خصوص ضوابط پست سازمانی با نام جانبازان، افراد مشمول این بخشنامه نمی توانند از کسر ساعت موظف موضوع مواد یاد شده استفاده نمایند. اداره کل امور اداری و تشکیلات.

دفتر هماهنگی هیأت های رسیدگی به تخلفات اداری

با سلام و احترام

بازگشت به نامه شماره 24589/840- 20/2/1395 در ارتباط با ذخیره مرخصی جانبازان، تصویر نامه شماره 491011- 13/2/1395 امور مدیریت مشاغل و دبیرخانه شوراهای سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور جهت اطلاع و هر گونه اقدام لازم به پیوست ارسال می گردد.

دفتر حقوقی، املاک و حمایت قضایی کارکنان

با سلام و احترام

بازگشت به نامه شماره 30083/810- 20/2/1395 در خصوص تقلیل ساعت کار جانبازان اعلام می دارد، با عنایت به ماده 4 آیین نامه اجرایی مواد 9 و 11 قانون تسهیلات استخدامی و اجتماعی جانبازان انقلاب اسلامی موضوع تصویبنامه شماره 28862/ت17679هـ- 6/5/1377 جانبازانی که به هر دلیل نتوانند مطابق مواد (2) و (3) این آیین نامه از کسر ساعت کار موظف بهره مند شوند، با موافقت دستگاه ذیربط به میزان کسر ساعت کار موظف استحقاقی به یکی از طرق ذکر شده در ماده 4 با آنها رفتار می گردد و با توجه به ماده 84 قانون مدیریت خدمات کشوری و نامه شماره 491011- 13/2/1395 امور مدیریت مشاغل و دبیرخانه شوراهای سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، حداکثر نیمی از مرخصی کارمندان دستگاه های اجرایی در هر سال قابل ذخیره شدن می باشد و افراد مورد نظر با رعایت سایر قوانین و مقررات مربوط در صورت داشتن شرایط می توانند از مزایای بندهای «الف» و «ج» ماده 4 از مواد (9) و (11) استفاده نمایند."

در پاسخ به شکایت مذکور، معاون نوسازی اداری سازمان اداری و استخدامی کشور به موجب لایحه شماره 893833- 21/9/1395 توضیح داده است که:

"برادر ارجمند جناب آقای ترابی

معاون محترم حقوقی، مجلس و نظارت سازمان

با سلام و احترام

در ارتباط با نامه شماره 885379- 17/9/1395 دفتر امور حقوقی و قوانین منضم به نامه شماره 9509055800000574- 24/8/1395 دفتر هیأت عمومی دیوان عدالت اداری، موضوع شکایت آقای احمد ملایی، پاسخ این معاونت به شکایت مذکور ذیلاً به استحضار می رسد:

1- به طوری که استحضار دارند در مورد مشابه که اخیراً از یکی از نظریه های این سازمان به هیأت عمومی دیوان عدالت اداری شکایت شده بود، هیأت عمومی آن دیوان، طی دادنامه شماره 472- 13/7/1395، نظریه مورد شکایت را متضمن وضع قاعده آمره الزام آور دانسته و آن را از مصادیق نظامات و مقررات قابل طرح در هیأت عمومی تشخیص نداده و در نتیجه شکایت مطروحه را رد نموده است.

2- مفاد رأی شماره 21- 28/1/1391 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری حاکی از آن است که کسر ساعت کاری استفاده نشده جانبازان، قابل ذخیره است. ولی در مورد قواعد حاکم بر ذخیره آن، در دادنامه فوق هیچ مطلبی وجود ندارد. این سازمان نیز به قابل ذخیره بودن کسر ساعت کاری استفاده نشده جانبازان و افزودن به مرخصی استحقاقی سالانه جابازان ذینفع اعتقاد دارد ولی ذخیره آن را تابع احکام قانونی عمومی حاکم بر این موضوع می داند.

3- تصمیمات کمیته فنی حقوقی وقت معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور در واقع نوعی ایجاد رویه واحد و هماهنگی بین دفاتر تخصصی داخلی معاونت برای پاسخگویی به استعلام های دستگاه های اجرایی بوده است و تصمیمات این کمیته معمولاً به واحدهای داخلی معاونت ابلاغ می شده است و لذا همانگونه که در بند (1) این نامه اعلام گردید، این قبیل نظرات اصولاً قابل شکایت در هیأت عمومی دیوان نیست.

4- آنچه که در تبصره (2) ماده (9) قانون تسهیلات استخدامی و اجتماعی جانبازان انقلاب اسلامی مصوب سال 1374 مورد حکم قرار گرفته است، «برخورداری جانبازان مورد نظر از مرخصی سالانه» به نحوی است که در آیین نامه پیش بینی می شود و در این حکم قانونی، در خصوص مستثنی نمودن این مرخصی از احکام قانونی عمومی حاکم بر مرخصی استحقاقی کارمندان دولت، ذکری به میان نیامده است. عنایت دارند در بند (ب) ماده (4) آیین نامه اجرایی مواد (9) و (11) قانون مذکور نیز صرفاً به «افزودن به مرخصی استحقاقی» اشاره شده و لاغیر.

5- به موجب ماده (84) قانون مدیریت خدمات کشوری، از تاریخ لازم الاجرا شدن قانون مذکور، حداکثر نیمی از مرخصی کارمندان در هر سال قابل ذخیره شدن است و کسر ساعت کار استفاده نشده جانبازان نیز که قانونگذار فقط به افزودن آن جزو مرخصی استحقاقی سالانه حکم داده است، نمی تواند از محدودیت مذکور مستثنی باشد.

6- قایل شدن به محدودیت مذکور موجب تضییع حق کارمند نیست، زیرا به تصریح ماده (4) آیین نامه فوق الذکر، جانبازان می توانند با توافق دستگاه ذیربط از یکی دیگر از طرق مذکور در این ماده، به عنوان مثال محاسبه مدت کسر ساعت استفاده نشده به عنوان سنوات خدمت از لحاظ بازنشستگی استفاده نمایند که محدودیتی نیر ندارد.

7- فلسفه وضع حکم مقرر در ماده (9) قانون تسهیلات استخدامی جانبازان، مبنی بر کاهش ساعت کار جانبازان شاغل، حفظ سلامتی آنان با توجه به کاهش توانایی های جسمی و روحی ناشی از درصد جانبازی است و اینکه قانونگذار بلافاصله در تبصره (2) ماده مذکور مقرر نموده جانبازانی که نتوانند به هر دلیل از کسر ساعت کار استفاده نمایند، از مرخصی سالانه یا کسر سنوات خدمات بازنشستگی برخوردار خواهند شد نیز در راستای همین فلسفه است. به عبارت دیگر، اصل بر استفاده جانبازان از کاهش ساعت کار و استفاده از مرخصی استحقاقی جایگزین آن است، نه ذخیره کامل آن. با توجه به مراتب فوق به دلیل غیرقابل طرح بودن موضوع در هیأت عمومی و عدم انطباق خواسته با مبانی قانونی، تقاضای رد شکایت مطروحه را دارد."

هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ 16/8/1396 با حضور رییس و معاونین دیوان عدالت اداری و رؤسا و مستشاران و دادرسان شعب دیوان تشکیل شد و پس از بحث و بررسی با اکثریت آراء به شرح زیر به صدور رأی مبادرت کرده است.

رأی هیأت عمومی

مقنن در تبصره 2 ماده 9 قانون تسهیلات استخدامی و اجتماعی جانبازان مصوب 31/3/1374 مقرر کرده است «جانبازانی که به هر دلیل نتوانند از کسر ساعت کار استفاده نمایند از اضافه کار ساعتی، مرخصی سالانه و کسر سنوات خدمت بازنشستگی به نحوی که در آیین نامه آن پیش بینی می شود برخوردار خواهند شد» و در ماده 4 آیین نامه اجرایی مواد 11 و 9 قانون مذکور مقرر شده است، در صورتی که جانبازی نتواند از کسر ساعت کار استفاده کند با موافقت دستگاه متبوع به میزان کسر کار، اضافه کار ساعتی احتساب خواهد شد یا به مرخصی استحقاقی افزوده می شود و یا مدت کسر ساعت کار به عنوان سنوات مستخدم جانباز ار لحاظ بازنشستگی محاسبه می گردد.

نظر به اینکه حکم مقنن ناظر بر برخورداری از کسر ساعت کار به منظور شرایط خاص جانبازان است و کسر ساعت کار تأثیر مطلوب در نحوه خدمت جانبازان دارد و در صورتی که به هر دلیل نتوانند از کسر ساعت کار استفاده کنند به یکی از 3 طریق ماده 4 آیین نامه با آنان رفتار خواهد شد و افزودن کسر ساعت کار به مرخصی استحقاقی صرفاً مبین افزایش مرخصی استحقاقی آنان می باشد و به منزله افزودن به ذخیره مرخصی نیست و نحوه ذخیره مرخصی تابع عمومات مقررات استخدامی است و در ماده (84) قانون مدیریت خدمات کشوری نحوه ذخیره سازی مرخصی کاری حداکثر به میزان نیمی از مرخصی کارمندان در هر سال تعیین شده است، بنابراین در مورد جانبازان به هر میزان که مرخصی داشته باشند و استفاده نکرده باشند، در نهایت حداکثر نیمی از مرخصی استحقاقی موضوع ماده (84) قانون مدیریت خدمات کشوری قابل ذخیره است و بخشنامه های مورد اعتراض که متضمن این مطلب است با قانون مغایرتی ندارد و قابل ابطال تشخیص نشد.

محمد کاظم بهرامی- رییس هیأت عمومی دیوان عدالت اداری

مرتبط: بخشنامه بنیاد شهید و امور ایثارگران

نظر خود را اضافه نمایید

ارسال نظر به عنوان مهمان

0
شرایط و قوانین.
  • سید

    باسلام یعنی من جانباز 60 درصدکه یا حدود 29 سال سابقه کارتقریبا 600 روز مرخصی ذخیره داشتم از این به بعد نمیتوانم استفاده کنم
    منتظر جوابم .یاعلی

    سه شنبه, Apr 24 2018 7:45:46am
  • مرادی

    با سلام.آیا کسرساعت کاری شامل جانبازان زیر۲۵درصدهم هست.ممنونم

    جمعه, Feb 9 2018 7:21:03am
  • ابوالقاسم شیرزاد

    باسلام ماده 84کارمندان دستگاه اجرائی سال سی روز مرخصی دارندکه نیمی آن راذخیره کند که این ماده را ربط به کسر ساعت جانبازان دادند درصورتی که درماده 42وماده 61درمورد استخدام ایثارگران وماموریت آموزشی ایثارگران تبصره دارد که ایثارگران مشمول مقرارت خاص خود می باشنددرصورتی که این عبارت یا تبصره درماده 84نیامد واین امرباعث این شده که درحق ماجانبازان که می توانستیم کسری ساعت کارخود را به عنوان ذخیره استفاده کنیم درحق ماظلم وستم شده است لذا خواهش می کنیم که دردائمی کردند این قانون این عبارت (ایثارگران مشمول مقرارت خاص خود می باشند)را به عنوان تبصره درماده 84قانون خدمات کشوری گذاشته شود باتشکر

    یکشنبه, Jan 21 2018 6:18:14am