آزمون تعیین صلاحیت
قوانین و مقررات ایثارگران

آیین‌نامه تشویق و حمایت از نخبگان و سرآمدان شاهد و ایثارگر

آیین نامه تشویق و حمایت از نخبگان و سرآمدان شاهد و ایثارگر موضوع ماده (69) قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران (تصویبنامه شماره 129719/ت53308هـ مورخ 9/10/1398 هیئت وزیران)

وزارت ورزش و جوانان- وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی- بنیاد شهید و امور ایثارگران

سازمان برنامه و بودجه کشور- سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران

هیئت وزیران در جلسه 4/10/1398 به پیشنهاد بنیاد شهید و امور ایثارگران (با همکاری سازمان برنامه و بودجه کشور) و به استناد ماده (69) قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران -مصوب 1386- آیین‌نامه تشویق و حمایت از نخبگان و سرآمدان شاهد و ایثارگر را به شرح زیر تصویب کرد:

آیین‌نامه تشویق و حمایت از نخبگان و سرآمدان شاهد و ایثارگر

ماده 1- در این آیین‌نامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می‌‌روند:

1- نخبگان و سرآمدان شاهد و ایثارگر: خانواده شاهد و ایثارگران که بر اساس ضوابط و شاخص‌های مورد نظر بنیاد ملی نخبگان در حوزه‌های علمی، فرهنگی، ورزشی (با هماهنگی وزارت ورزش و جوانان) و هنری (با هماهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)‌ به عنوان استعداد برتر، شناسایی و معرفی می‌شوند.

2- بنیاد: بنیاد شهید و امور ایثارگران

3- عرصه‌های ملی: همایش، هم‌اندیشی(سمینار)، مسابقات و جشنواره‌های معتبر داخلی که حسب مورد با تأیید یک یا چند دستگاه اجرایی یا مرجع قانونی مربوط در سطح ملی انجام می‌شود.

4- عرصه‌های بین‌المللی: المپیاد، نمایشگاه، مسابقات و فرصت‌های مطالعاتی خارج از کشور که حسب مورد با مسئولیت یا تأیید مراجع ذی‌صلاح داخلی در سطح بین‌المللی انجام می‌شود.

ماده 2- دستگاه‌های اجرایی مکلفند نخبگان و سرآمدان شاهد و ایثارگر را در استفاده از امکانات و تسهیلات مربوط به ایثارگران در اولویت قرار دهند.

ماده 3- سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران مکلف است با رعایت قوانین و مقررات مربوط و با هماهنگی بنیاد نسبت به معرفی مشمولین در عرصه‌های تولید، اشتغال و کارآفرینی، علمی و پژوهشی، ورزشی (با هماهنگی وزارت ورزش و جوانان) و هنری (با هماهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) به عنوان الگوهای ایثارگر اقدام نماید.

ماده 4- بنیاد مکلف است علاوه بر حمایت‌های قانونی دستگاه‌های اجرایی، اقدامات زیر را به عمل آورد:

1- برگزاری جشنواره‌های نخبگان و سرآمدان شاهد و ایثارگر و اعطای جوایز به واجدین شرایط. دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط، حسب وظایف قانونی مکلفند در اجرای این ماده همکاری لازم را با بنیاد به عمل آورند.

2 تشکیل بانک اطلاعات نخبگان و سرآمدان شاهد و ایثارگر.

3- انجام حمایت‌های لازم در خصوص تسهیل فرایندهای مربوط به تجاری‌سازی اندیشه(ایده‌)های نخبگان و سرآمدان شاهد و ایثارگر.

4- حمایت از مخترعین و صاحبان اندیشه(ایده‌)های برتر نحبگان و سرآمدان شاهد و ایثارگر در جهت رشد و شکوفایی و حضور مؤثر آنان در عرصه‌های ملی و بین‌المللی در چهارچوب قوانین و مقررات مربوط از محل منابع داخلی.

اسحاق جهانگیری- معاون اول رییس‌جمهور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام