سلامت و تخلفات اداری

معرفی امور بازرسی، رسیدگی به شکایات و صیانت از حقوق مردم

معرفی امور بازرسی، رسیدگی به شکایات و صیانت از حقوق مردم (بخشنامه شماره 519110 مورخ 14/9/1398 سازمان اداری و استخدامی کشور)

تمامی دستگاه های اجرایی مشمول ماده(5) قانون مدیریت خدمات کشوری

در اجرای بندهای (18)، (19)، (20)، (22)، (23) و (25) سیاست های کلی نظام اداری ابلاغی مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) و با عنایت به تصویب نامه شماره 329‏/70 مورخ 26‏/2‏/1378 شورای عالی اداری، تصویب نامه شماره 44642‏/ت 27701 هـ مورخ 28‏/10‏/1381 هیأت محترم وزیران، بند(2) ماده (18) تصویب نامه شماره 1127128 مورخ 28‏/12‏/1395 شورای عالی اداری، برنامه هفتم از دومین برنامه جامع اصلاح نظام اداری موضوع تصویب نامه شماره 302596 مورخ 14‏/6‏/1397 شورای عالی اداری و با رویکرد راهبری و تقویت فرآیند نظارت در نظام اداری، ارتقاء سطح پاسخگویی دستگاه‌های اجرایی به ارباب رجوع و شهروندان، ساماندهی و ایجاد هماهنگی در امر نظارت، بازرسی، رسیدگی به شکایات، رعایت حقوق شهروندی و صیانت از حقوق مردم، “امور بازرسی، رسیدگی به شکایات و صیانت از حقوق مردم” در معاونت حقوقی، مجلس و نظارت این سازمان تشکیل شده است که اهم وظایف و مأموریت های آن عبارتند از:

1‏- انجام مطالعات و بررسي‌هاي نظري و تطبیقی و رصد تجارب مراجع و نهادهاي تخصصي داخلي و بين‌المللي و ترسیم چشم انداز، مأموریت ها و راهبردهای فرآیند بازرسی، رسیدگی به شکایات و رعایت حقوق شهروندی و صیانت از حقوق مردم در نظام اداری مبتنی بر سیاست های کلی نظام اداری و اسناد فرادستی.

2‏- برنامه ریزی، راهبری و نظارت بر حسن اجرای قوانین و مقررات اداری و استخدامی در دستگاه‌های اجرایی.

3- ساماندهی و هماهنگی دفاتر بازرسی و پاسخگویی به شکایات و عناوین مشابه در دستگاه‌های اجرایی.

4- تهیه و تنظیم سیاست‌ها، بخشنامه‌ها، آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها به منظور اجرای اثربخش وظایف و مأموریت‌های محوله.

5- نیازسنجی و تدوین برنامه های آموزش و توانمندسازی مدیران و کارشناسان دفاتر بازرسی و پاسخگویی به شکایات و عناوین مشابه در دستگاه‌های اجرایی با هماهنگی واحدهای مربوطه در سازمان اداری و استخدامی کشور.

6- تهیه و تدوین شاخص های عملکردی و بررسی و ارزیابی عملکرد دفاتر بازرسی و پاسخگویی به شکایات و عناوین مشابه در دستگاه‌های اجرایی و ارائه گزارش به مراجع ذی‌صلاح بصورت مستمر و دوره‌ای.

7- برقراری ارتباط و تعامل مؤثر با سازمان بازرسی کل کشور، دفتر بازرسی ریاست جمهوری، هیأت های رسیدگی به تخلفات اداری و سایر دستگاه های نظارتی .

8- دریافت گزارش عملکرد دفاتر بازرسی و پاسخگویی به شکایات و گزارش اجرای مصوبه حقوق شهروندی در نظام اداری در دستگاه های اجرایی بصورت دوره ای و  تهیه و تنظیم گزارش های تحلیلی.

9- برنامه ریزی و انجام بازرسی های دوره ای و موردی حسب ضرورت با استفاده از توان کارشناسی واحدهای تخصصی سازمان و نظام اداری و ارائه گزارش آن به مقامات ذیربط.

10- راهبری و نظارت بر استقرار نظام جبران خسارات وارده به مردم در اثر قصور یا تقصیر دستگاه های اجرایی در تصمیمات و اقدامات خلاف قوانین و مقررات در نظام اداری.

11- راهبری و نظارت بر اجرای طرح سنجش دوره¬اي ميزان رضايتمندي مردم از عملكرد دستگاه هاي اجرايي، رتبه بندی آنان و انتشار نتایج مرتبط.

12- بسترسازي به منظور توسعه استفاده از ظرفيت عموم مردم و تشكل¬هاي مردم نهاد در زمينه نظارت بر اجرای اثربخش و رعایت حقوق شهروندی و صیانت از حقوق مردم در نظام اداری با همکاری وزارت کشور و استانداری‌ها.

در همین راستا شایسته است دفاتر بازرسی و پاسخگویی به شکایات و عناوین مشابه در دستگاه‌های اجرایی در سطوح ملی، دستگاهی و استانی ضمن انجام وظایف و مأموریت های قانونی محوله، نسبت به تعامل مستمر و همکاری مؤثر با ” امور بازرسی، رسیدگی به شکایات و صیانت از حقوق مردم” این سازمان در زمینه های ذیل اقدام نمایند:

• اجرای دقیق و به موقع بخشنامه ها و دستورالعمل های ابلاغی.

• اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی در دستگاه اجرایی.

• پیگیری مستمر اجرای تصویب نامه حقوق شهروندی در نظام اداری در دستگاه اجرایی .

• تشکیل منظم کمیته سلامت اداری و صیانت از حقوق مردم دستگاه اجرایی و پیگیری مصوبات آن تا حصول نتیجه.

• بررسی و پیگیری موضوعات ارجاعی از سازمان اداری و استخدامی کشور با انجام بازرسی های موردی و ارائه بازخورد. 

• ارائه مستمر و منظم گزارش عملکرد در مقاطع زمانی تعیین شده.

جمشید انصاری- معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان اداری و استخدامی کشور

مطالب مرتبط:

– انتصاب مسعود سلیانی به عنوان رییس امور بازرسی، رسیدگی به شکایات و صیانت از حقوق مردم سازمان اداری و استخدامی کشور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام