آزمون تعیین صلاحیت
ساختارها و تشکیلات دستگاه‌های اجرایی

طرح تعیین وظایف و اختیارات فرمانداری‌های ویژه

طرح تعیین وظایف و اختیارات فرمانداری‌های ویژه

در جلسه صحن علنی روز ۳۰ شهریورماه ۱۳۹۹، طرح تعیین وظایف و اختیارات فرمانداری های ویژه به صورت عادی اعلام وصول شد.

مقدمه (دلایل توجیهی):

یکی از مبانی توسعه در هر جامعه‌ای نظام اداری و مدیریت آن است. بدیهی است که نظام اداری مطلوب و کارآمد می‌تواند تسهیل‌کننده و زمینه‌ساز تحقق هدف‌های برنامه توسعه باشد. نظام اداری برای جامعه مانند چرخ برای وسیله نقلیه و دست و پا برای انسان است و جامعه بدون نظام اداری کارآمد و سریع نخواهد توانست به تأمین نیازها و دستیابی به توسعه فراگیر و پایدار گام بردارد.

در عصر حاضر ضرورت داشتن سرعت در تصمیم گیری و ابلاغ سریع تصمیمات بر کسی پوشیده نیست ولی با افزایش حجم و اندازه دولت و بروکراسی عملاً این سرعت امکان ندار و بروکراسی به عنوان یکی از علت‌های ناکارآمدی و کاهش بهره‌وری در سازمان‌ها، به عامل ایجاد کندی در اداره عمومی شهر بدل شده است.

در راستای مطالب فوق و در راستای سیاست‌های کلی نظام در جهت پاسخگویی به مطالبات محلی و اجماعی مردم در شهرستان‌هایی که عموماً به دلیل سوابق تاریخی و داشتن پتانسیل‌های ارزشمند فرهنگی، اقتصادی خواستار ارتقای تقسیماتی و یا تفویض اختیار استانی به مدیران شهرستان‌ها، همواره مد نظر بوده است.

هیئت وزیران در جلسه ۳/۵/۱۳۸۴ دایر نمودن فرمانداری های ویژه شهرستان‌هایی که دارای شاخص‌های ذکر شده هستند مورد تصویب قرار داد.

مرتبط: مصوبه دایر نمودن فرمانداری ویژه در شهرستان‌ها

در ادامه علیرغم اقداماتی که صورت گرفت نظیر صدور حکم معاون استاندار برای فرمانداران ویژه و نیز حکم معاون مدیر کل برای برخی رؤسای ادارات این شهرستان ها ولی عملا تعریف مشخصی و کاربردی در حوزه امورات اداری و اجرایی در این شهرستان‌ها وجود ندارد و تغییر خاصی صورت نگرفته است.

از طرفی برنامه ششم توسعه و بخصوص “بند ۴ قسمت الف ماده ۲۶” دولت موظف شده است که در سال اول اجرای قانون برنامه، کلیه اختیارات و وظایف قابل واگذاری دستگاه‌های اجرایی به واحدهای مربوطه خود در استان‌ها و شهرستان‌ها واگذار نماید. با توجه به مطالب ذکر شده در بالا طرح تعیین “وظایف و اختیارات فرمانداری‌های ویژه” در ۴ حوزه: وظایف، ارتقاء، ساختار اداری اختیارات و استقلال بودجه به شرح ذیل پیشنهاد می‌گردد:

طرح تعیین وظایف و اختیارات فرمانداری‌های ویژه

ماده ۱: وظایف و اختیارات

در راستای حذف بروکراسی و تسریع در امور اداری کارگروه‌ها، کمیته‌ها، کمیسیون‌ها و شوراهای زیر در فرمانداری‌های ویژه تشکیل و به صورت مستقل از استان تصمیم‌گیری نماید وظایف و اختیارات آنها همانند رده‌های متناظر در استان بوده و قابل اجرا می‌باشد.

۱- شورای توسعه و برنامه‌ریزی

۲- شورای فنی

۳- شورای واگذاری معادن

۴- کمیسیون ماده ۵

۵- کمیسیون ماده ۱ تبصره ۱

۶- کمیسیون تبصره ۲ ذیل بند ۳ ماده ۹۰ قانون شهرداری‌ها

۷- کمیسیون ماده ۲ و ۲۱

۸- کمیته تخصیص اعتبارات

۹- کمیته فنی محیط زیست

۱۰- کمیته فنی بنیاد مسکن

۱۱- کمیسیون تبصره ۴ ماده ۱ قانون حفظ اراضی زراعی

۱۲- کارگروه توسعه صادرات

۱۳- شورای حل اختلاف تجدیدنظر

۱۴- کارگروه امور زیربنایی

۱۵- صدور احکام کارگزینی تحت امر

۱۶- درج آگهی مناقصه در معاملات عالی در روزنامه‌های سراسری

ماده ۲: ارتقاء جایگاه فرمانداری‌های ویژه

۱- به منظور بهره‌مندی فرماندار شهرستان‌های ویژه از گسترش بیشتری از تفویض اختیارات قانونی از سوی استانداران، فرماندار شهرستان‌های ویژه از معاون استاندار به “قائم مقام استاندار” در حوزه استحفاظی شهرستان ارتقاء یابد.

۲- عضویت فرماندار شهرستان‌های ویژه در شورای برنامه‌ریزی استان و داشتن حق رأی در این شورا

ماده ۳: ارتقاء چارت و ساختار اداری فرمانداری ویژه

متناسب با وظایف و اختیارات چارت فرمانداری‌های ویژه توسط سازمان امور اداری و استخدامی کشور بازنگری و ظرف ۳ ماه از تاریخ تصویب این قانون ابلاغ گردد.

ماده ۴: استقلال بودجه فرمانداری‌های ویژه

با توجه به سوابق موجود در قانون بودجه سال ۹۱ در خصوص تعیین اهم اعتبارات تملک دارایی فرمانداری‌های ویژه لازم است دولت در بودجه سنواتی خود سهم اعتبارات جاری و تملک دارایی سرمایه‌ای فرمانداری‌های ویژه را مستقلاً در ذیل اعتبارات استان مربوطه تعیین نماید.

ماده ۵- فرمانداران شهرستان‌های ویژه در قلمرو مأموریت خویش به عنوان نماینده عالی دولت مسئولیت اجرایی سیاست‌های عمومی کشور در ارتباط با وزارتخانه‌ها و مؤسسات و شرکت‌های دولتی و سایر نهادهایی که به نحوی از بودجه عمومی دولت استفاه می‌نماید، نهادهای انقلاب اسلامی، نیروهای انتظامی، شورای اسلامی شهر و شهرداری‌ها و مؤسسات عمومی غیردولتی را عهده‌دار خواهد بود.

تبصره ۱: نیروهای انتظامی در چارچوب وظایفی که در ارتباط با امنیت مناطق دارند،‌ تحت نظارت فرمانداران عمل خواهند کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام