حق بیمه و بازنشستگی

لایحه نحوه تجمیع و نقل و انتقال سوابق بیمه ای در صندوق های بازنشستگی

لایحه نحوه تجمیع و نقل و انتقال سوابق بیمه ای در صندوق های بازنشستگی

به دلیل تغییر در شرایط اجتماعی و اقتصادی کشور و جا به جایی نیروی کار بین دستگاه های اجرایی دولتی یا خصوصی و ضرورت سهولت تغییر وضعیت شاغلان به اقتضای شرایط محیط کار و همچنین با توجه به اینکه سوابق بیمه ای بیمه شدگان در احراز شرایط برقراری تعهدات صندوق ها و در نتیجه وضع معیشتی خود و خانواده ایشان اهمیت دارد، لازم است قوانین و مقررات به نحوی برقرار شوند که از تضییع حقوق آنها به هنگام جا به جایی، جلوگیری و در عین حال ضوابط بیمه ای صندوق ها رعایت شود.

لایحه نحوه تجمیع و نقل و انتقال سوابق بیمه ای در صندوق های بازنشستگی به دلیل تغییر در شرایط اجتماعی و اقتصادی کشور و جا به جایی نیروی کار در حوزه های گوناگون، انتقال سوابق بیمه ای بین صندوق های بازنشستگی، مورد انتظار اغلب بیمه شدگان است. ولی این انتقال از صندوقی به صندوق دیگر با مشکلات عدیده ای مواجه است از جمله:

– تعدد قوانین مربوط به نقل و انتقال سوابق بیمه ای

– تحمیل هزینه بسیار بالا و سنگین مبلغ ما به التفاوت به بیمه شدگان

– عدم امکان انتقال سوابق توسط بازماندگان بیمه شدگان

– توجه صرف قوانین موجود به نفع اقتصادی صندوق ها

– عدم امکان انتقال سوابق خدمت غیررسمی کارکنان

– عدم تأثیر سوابق منتقله در احراز شرایط بازنشستگی

– سرگردانی، بلاتکلیفی، ایجاد دغدغه، آشفتگی فکری و نارضایتی نیروهای فعال جامعه

از آنجایی که تسهیل در جا به جایی بیمه شدگان بین دستگاه های اجرایی مختلف دولتی یا خصوصی و همچنین سهولت تغییر وضعیت شاغلان به اقتضای شرایط محیط کار در وضعیت کنونی، یک ضرورت است و همچنین با توجه به اینکه سوابق بیمه ای بیمه شدگان در احراز شرایط برقراری تعهدات صندوق ها و در نتیجه وضع معیشتی خود و خانواده ایشان اهمیت دارد، لازم است قوانین و مقررات به نحوی برقرار شوند که از تضییع حقوق آنها به هنگام جا به جایی، جلوگیری و در عین حال ضوابط بیمه ای صندوق ها رعایت شود.

از طرفی طبق بند (ط) ماده (۹) قانون ساختار نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی، ارایه تعهدات بیمه ای صندوق ها در قبال افراد عضو و زیرپوشش بایستی بر اساس قاعده عدالت و به تناسب میزان مشارکت (سنوات و میزان پرداخت حق بیمه) انجام پذیرد.

لذا با عنایت به موارد فوق، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از ابتدای سال ۱۳۹۳ با تشکیل کارگروهی متشکل از نمایندگان و متخصصان دستگاه ها و صندوق های بیمه ای با واکاوی قوانین و مقررات مربوط، مشکلات، موانع و محدودیت های موجود را از دیدگاه بیمه شدگان و دستگاه های اجرایی احصاء و با مطالعه و استفاده از تجربیات جهانی و اعلام سازمان بین المللی کار (ILO) مبنی بر الزام کشورها در به کارگیری شیوه های استخدام امن و اجرای اقدامات مورد نیاز برای حمایت از حقوق کارگران و شاغلان در اجرای کنوانسیون های سازمان مذکور، پیش نویس لایحه ای را بر اساس “مستمری جمع” تهیه نموده است.

از مزایای مهم لایحه پیشنهادی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

– عدم نیاز به انتقال کسور و طی تشریفات طولانی اداری مرتبط با آن

– معاف بودن افراد از پرداخت ما به التفاوت نقل و انتقال سوابق بیمه ای

– مشارکت صندوق ها در پرداخت مستمری به نسبت سنوات پرداخت حق بیمه توسط بیمه شدگان و عدم تحمیل بار مالی اضافی به صندوق ها بابت تعهدات ایجاد شده ناشی از نقل و انتقال سوابق بیمه ای

– توجه به موضوع اشتغال به عنوان موضوع ملی و حفظ آرامش بیمه شدگان در زمان اشتغال

– حذف مقررات پیچیده مربوط به نقل و انتقال سوابق

– بهره مندی افرادی که با میل و اراده شخصی، صندوق بیمه ای خود را تغییر می دهند از مزایای لایحه

– رفع مشکلات ناشی از قانون تأثیر سوابق صندوق های بیمه بازنشستگی و قوانین پس از آن

بنابراین با توجه به موارد نامبرده، وزارت مورد اشاره، پیش نویس “لایحه نحوه تجمیع و نقل و انتقال سوابق بیمه ای در صندوق‌های بازنشستگی” را جهت بررسی و تصویب در هیئت دولت ارایه نموده است که هم اکنون در کمیسیون امور اجتماعی و دولت الکترونیک هیات دولت در حال بررسی است.

خاطر نشان می سازد در صورت تصویب نهایی لایحه در هیات دولت و مجلس شورای اسلامی، موضوع فوق قابلیت اجرایی پیدا خواهد نمود.

1 دیدگاه

  1. باسلام اگر تصویب بشه که انشاالله هم میشه مشکل بازنسشتگی عده خیلی زیادی حل میشه من خودم الان دفتر یار اسناد رسمی هستم با 12سال سابقه بیمه از صندوق کانون سردفتران ودفتریاران زیر نظر قوه قضائیه وحدودا 14سال هم بیمه تامین اجتماعی دارم اگر تجمیع بشه بعد 4سال بازنشسه میشم ومیدونم بسیاری از همکاران بنده نیز همین مشکل رادارند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام