تعطیلات و مرخصی

ابطال مصوبه تعطیلی روزهای پنج شنبه دستگاه‌های اجرایی استان البرز

ابطال مصوبه تعطیلی روزهای پنج شنبه دستگاه‌های اجرایی استان البرز (دادنامه شماره ۱۲۱۷ مورخ ۱۴/۷/۱۳۹۳ هیئت عمومی دیوان عدالت اداری)

تاریخ: ۱۴ مهر ۱۳۹۳

کلاسه پرونده: ۹۳/۱۲۲

شماره دادنامه: ۱۲۱۷

موضوع رأی: ابطال بند ۱ مصوبه شماره ۴۵۵۰۲/۵/۲۱- ۲۷/۸/۱۳۹۲ شورای برنامه ریزی و توسعه استان البرز در سال ۱۳۹۲، مبنی بر استمرار تعطیلی روزهای ۵ شنبه دستگاههای اجرایی در استان البرز تا پایان سال ۱۳۹۳

شاکی: آقای عزت الله توپا ابراهیمی

بسم الله الرحمن الرحیم

مرجع رسیدگی: هیأت عمومی دیوان عدالت اداری

گردش کار: شاکی به موجب درخواستی که به شماره ۲۰۰/۵۰۸۴/۲۱۱/۱۰۰۰- ۲۷/۱/۱۳۹۳ ثبت دبیرخانه حوزه ریاست دیوان عدالت اداری شده اعلام کرده است که:

” سلام علیکم:

احتراماً این جانب عزت اله توپا ابراهیمی برادر شهید حجت الله توپا ابراهیمی به استحضار می رساند، به موجب ماده ۸۷ تبصره ۳ قانون مدیریت خدمات کشور که کلیه دستگاههای اجرایی استانی موظفند ساعات کار خود را در شش روز هفته تنظیم نمایند به استثناء ستاد مرکز ( تهران) و با توجه به اصل هفدهم قانون اساسی که تعطیلی رسمی هفتگی روز جمعه می باشد، در حال حاضر ادارات استان البرز پنج روز در هفته خدمت رسانی می کنند و دو روز در هفته تعطیل می باشند که این موضوع با ماده مزبور و اصل استمرار سازمانهای اداری مغایرت دارد، لذا از آن ریاست تقاضای بررسی اگر چنانچه بخشنامه ای صادر شده است تقاضای ابطال و نقض مغایرت مورد استدعاست. “

متن صورتجلسه در قسمت مورد اعتراض به قرار زیر است:

صورتجلسه چهارمین شورای برنامه ریزی و توسعه استان البرز در سال ۱۳۹۲

تاریخ ۱۹/۸/۹۲روز یکشنبهساعت ۱۰مکان جلسه سالن شهدای دولت استانداری البرزریاست جلسه جناب آقای مهندس طاهری

شماره دعوتنامه۴۳۴۳۰/۵/۲۱ تاریخ دعوتنامه۱۵/۸/۹۲

دستور کار:

۱- بر اساس تصویب نامه هیأت وزیران در خصوص ساعات آغاز به کار ادارات و رعایت ۴۴ ساعت کار هفتگی دستگاههای اجرایی استان.

۲- بررسی پیشنهادات کارگروههای تخصصی.

مصوبه ۱:

اعضای شورای برنامه ریزی وتوسعه استان با اعلام رأی کتبی و به اتفاق آراء با پیشنهاد استمرار تعطیلی روزهای پنج شنبه در استان البرز تا پایان سال ۱۳۹۳ طبق روال شش ماهه نخست سال ۱۳۹۲ به شرح ذیل موافقت نمودند:

۱- ساعات کاری دستگاههای مشمول روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۷:۱۰ الی ۱۶ تعیین گردید و دستگاههای اجرایی موظف به رعایت سقف ۴۴ ساعت کاری در پنج روز هفته برابر موازین قانونی دستورالعمل مربوطه می باشند.

۲- ساعات کاری مراکز بهداشتی- درمانی، بیمارستانها، فوریتهای پزشکی و امدادی، آتش نشانی، مراکز نظامی و انتظامی، واحدهای عملیاتی دستگاههای خدمات رسان طبق روال گذشته خواهد بود.

۳- بانکها ضمن هماهنگی با ستاد مرکزی بر اساس تصمیمات آتی شورای بانکهای استان و با رعایت فعال بودن حداقل ۵۰% از شعب در روزهای پنج شنبه مشمول این دستورالعمل خواهند بود.

۴- شهرداری کرج و سایر شهرداریهای استان با توجه به شرح وظایف خاص و رعایت الزامات مربوطه با تصویب شورای اسلامی شهر و موافقت رئیس شورای برنامه ریزی و توسعه استان می توانند مشمول اجرای این طرح قرار گیرند.”

در پاسخ به شکایت مذکور، دفتر بازرسی، مدیریت عملکرد و امور حقوقی استانداری البرز به موجب لایحه شماره ۱۵۷۷/۴/۱۲/۲۱- ۲۵/۵/۱۳۹۱ توضیح داده است که:

” با عنایت به وصول برخی گزارشات واصله به دبیرخانه کارگروه کاهش آلودگی هوا از سوی اداره کل محیط زیست، حمل و نقل و پایانه های استان در زمینه نتیجه بررسی علل تشدید آلودگی هوای استان، بویژه در روزهای پایانی هفته و افزایش چشمگیر آلاینده ها و ذرات خطرناک معلق در هوا و تاثیرات بسیار مخرب آن بر روی شهروندان و محیط زیست، که جملگی تهدیدی برای سلامت و امنیت استان به شمار می آید و نیز کثرت تردد خودروها در محورهای مواصلاتی استان و ایجاد مشکلات ترافیکی نیز مزید بر علت شده و نهایتاً موضوع تعطیلی روزهای پنج شنبه دستگاههای اجرایی در استان البرز با ساعات کار ۴۴ ساعت در هفته ( از ۱۰/۷ الی ۱۶) با حضور استاندار به منظور مدیریت بحران موجود در مقاطع مختلف زمانی مورد تصویب شورای برنامه ریزی استان رسید که تصویر آخرین مصوبه شورا به پیوست ایفاد می شود.

شایان ذکر است استان البرز دارای کلیه شرایط و محدودیتهای خاص استان تهران از جمله همجواری با شهر تهران است. لذا تعطیلی روزهای پنج شنبه تاثیر بسزایی در رفع معضلات محیطی و ترافیکی و غیره دارد و بی شک توجه به این مهم موجبات رضایتمندی شهروندان و مسافرین را فراهم خواهد آورد. مراتب جهت هرگونه بهره برداری ایفادمی شود. “

هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ یاد شده با حضور رؤسا، مستشاران و دادرسان شعب دیوان تشکیل شد. پس از بحث و بررسی، با اکثریت آراء به شرح آينده به صدور رأی مبادرت می کند.

رأی هيأت عمومي

به موجب اصل هفدهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، تعطیل رسمی هفتگی روز جمعه است و بر مبنای ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب سال ۱۳۸۶، ساعات کار کارمندان دولت چهل و چهار ساعت در هفته تعیین شده است و به موجب تبصره ۳ ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری، کلیه دستگاه‌های اجرایی استان موظفند ساعات کار خود را در شش روز هفته تنظیم کنند ( ستاد مرکزی دستگاههای اجرایی مشمول این حکم نیست).

نظر به این که بند ۱ مصوبه شماره ۴۵۵۰۲/۵/۲۱- ۲۷/۸/۱۳۹۲ شورای برنامه ریزی و توسعه استان البرز در سال ۱۳۹۲، مبنی بر استمرار تعطیلی روزهای پنج شنبه در استان البرز تا پایان سال ۱۳۹۳ با قوانین فوق الذکر مغایر است، مستنداً به بند ۱ ماده ۱۲ و ماده ۸۸ قانون تشکیلات و آییندادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲، ابطال می شود.

رئیس هیأت عمومی دیوان عدالت اداری- محمدجعفر منتظری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام