قوانین و مقررات ایثارگران

آیین نامه اجرایی ماده (۴۱) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران

آیین نامه اجرایی ماده (۴۱) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران موضوع: تخفیف ۵۰ درصدی بلیط سفر برای جانبازان، آزادگان و خانواده‌های شاهد (پیش نویس- در حال بررسی در هیات وزیران)

ماده ۱- مشمولان این آیین نامه شامل جانبازان بیست و پنج درصد و بالاتر، آزادگان و خانواده های شاهد (شامل همسر، فرزندان و والدین) و خانواده جانبازان هفتاد درصد (شامل: همسر، فرزند و والدین) می باشند.

ماده ۲- وزات راه و شهرسازی مکلف است شرایط و زمینه لازم را برای برخورداری مشمولان ماده ۱ در صورت مسافرت داخلی از طریق هر یک از شرکت های دولتی یا خصوصی هواپیمایی، راه آهن و کشتی رانی با ارایه کارت ایثارگری یا معرفی نامه بنیاد یا تاییدیه اینترنتی از طریق وب سرویس بنیاد، برای معافیت از ۵۰٪ هزینه بلیت مسافرت ایثارگران مشمول ماده فوق الذکر فراهم نماید.

ماده ۳- تخفیف موضوع این آیین نامه صرفاْ در مسافرت های خارجی با توجه به بهای روز فروش و فقط برای یک بار در هر سال امکان پذیر است.

تبصره ۱- هزینه تخفیف موضوع این ماده (پروازهای خارجی) در شرکت های دولتی و خصوصی توسط بنیاد تامین و پرداخت می شود.

تبصره ۲- این معافیت شامل پروازهای چارتری نمی باشد.

ماده ۴- وزارت راه و شهرسازی موظف است پس از تصویب این آیین نامه با هماهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران و همکاری کلیه شرکت های هواپیمایی، راه آّهن و کشتیرانی فعال در کشور، سامانه فروش بلیت های مسافرت داخلی و خارجی را به نحوی اصلاح کند تا ایثارگران مشمول بتوانند از طریق فضای مجازی (اینترنت) نسبت به تهیه بلیت های مورد نیاز خود یا پنجاه درصد (۵۰٪) معافیت قیمت فروش روز اقدام کنند.

ماده ۵- وزارت راه و شهرسازی موظف است ترتیبی اتخاذ کند تا شرکت ها و موسسات موضوع ماده ۲ حداقل ۱۰٪ ظرفیت خود را در یک از پروازها، راه آهن و کشتی ها را برای استفاده مشمولین این آیین نامه منظور و ذخیره نمایند.

تبصره ۱- تکمیل ظرفیت فوق، مانع استفاده از بلیط نیم بهاء مازاد بر آن نمی باشد.

تبصره ۲- رعایت مقررات بین المللی در اراپه خدمات و اختصاص ظرفیت معلولین عادی، مانع استفاده جانبازان که دارای معلولیت جسمی و حرکتی نیستند از تسهیلات این آیین نامه نمی شود و ظرفیت فوق صرفاْ ویژه مشمولین این آیین نامه خواهد بود.

ماده ۶- حسب تبصره ۱ این ماده، مشمولین این آیین نامه موضوع این آیین نامه از پرداخت ۱۰۰٪ هزینه اتوبوس و قطارهای شهری (مترو) معاف می باشند.

تبصره- وزارت کشور مکلف است ضمن هماهنگی با بنیاد شهید و امور ایثارگران ساز و کارهای لازم در سراسر کشور برای اجرایی شدن این ماده را به واحدهای ذیربط ابلاغ نمایند.

ماده ۷- دولت موظف است اعتبار مربوط به ۵۰٪ تخفیف پروازهای داخلی و ۵۰٪ تخفیف پروازهای خارجی به ترتیب در بودجه سالیانه وزارت راه و شهرسازی و بنیاد شهید و امور ایثارگران پیش بینی، تامین و پرداخت نماید.

توضیحات تکمیلی:

بنیاد شهید و امور ایثارگران پیشنهاد تخفیف ۵۰ درصدی بلیط وسایل حمل و نقل عمومی را برای جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر، آزادگان، خانواده شهدا و خانواده جانبازان ۷۰ درصد به دولت ارائه کرده است.

براساس پیش نویس آیین نامه اجرایی ماده ۴۱ قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران، وزارت راه و شهرسازی مکلف است شرایط و زمینه لازم را برای برخورداری جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر، آزادگان، خانواده شهدا و خانواده جانبازان هفتاد درصد از طریق هر یک از شرکت‌های دولتی یا خصوصی هواپیمایی، راه آهن و کشتیرانی با ارائه کارت ایثارگری یا معرفی نامه بنیاد یا تاییدیه اینترنتی از طریق وب سرویس بنیاد، برای معافیت از ۵۰ درصد هزینه بلیط مسافرت ایثارگران فراهم نماید.

بر طبق این پیشنهاد، این تخفیف با توجه به بهای روز فروش بلیط و فقط یک بار در سال امکان پذیر است و شامل پروازهای چارتری نمی‌شود.

گفتنی است، این پیشنهاد در کمیسیون اقتصاد هیئت دولت در حال بررسی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام