قوانین و مقررات ایثارگران

آیین‌نامه اجرایی تبصره ماده (۶۶) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران

آیین‌نامه اجرایی تبصره‌ی ماده‌ی (۶۶) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران (تصویبنامه شماره ۸۲۴۶/ت۵۰۵۵۸ه- مورخ ۲۹/۱/۱۳۹۵ هیأت وزیران)

وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری- وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

بنیاد شهید و امور ایثارگران- سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور

هیئت وزیران در جلسه ۲۵/۱/۱۳۹۵ به پیشنهاد بنیاد شهید و امور ایثارگران با همکاری وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فنآوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و به استناد تبصره ماده (۶۶) قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران -مصوب ۱۳۹۱- آیین‌نامه اجرایی تبصره ماده یاد شده را به شرح زیر تصویب کرد:

آیین‌نامه اجرایی تبصره ماده (۶۶) قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران

ماده ۱- در این آیین‌‌نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می‌روند:

الف- دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی: موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی غیردولتی، پیام نور، شبانه دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی و هر دانشگاه و مؤسسه آموزش عالی شهریه‌بگیر ایرانی مستقر در داخل کشور مورد تأیید وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی.

ب- مشمولین: دانشجویان شاهد و ایثارگر شامل همسر و فرزندان شهدا، جانبازان

بیست و پنج درصد (۲۵%) و بالاتر و همسر و فرزندان آنها، آزادگان و همسر و فرزندان آنان که در یکی از مقاطع تحصیلی در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی مشغول به تحصیل هستند.

پ- بنیاد: بنیاد شهید و امور ایثارگران

ماده ۲- دانشگاه¬ها و موسسات آموزش عالی موظفند با رعایت مفاد این آیین‌نامه در هر نیمسال تحصیلی نسبت به ثبت‌نام و اخذ امتحانات مشمولین بدون دریافت وجه اقدام کنند. بنیاد موظف است نسبت به تأمین و پرداخت (۱۰۰%) هزینه شهریه تحصیلی کلیه مشمولین در وجه دانشگاه‌ها و موسسات مذکور اقدام کند.

تبصره- دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی ملزم به انجام و حل و فصل تعاملات مالی بین خود و بنیاد در حدود خدمات قابل ارایه در این آیین‌نامه هستند. به گونه‌ای که در هیچ یک از مراحل و فرآیند تحصیل شامل ثبت نام، اخذ امتحانات، فارغ‌التحصیلی و دریافت گواهی و مدرک تحصیلی مانعی برای دانشجو ایجاد نشود.

ماده ۳- تعداد نیمسال‌های پرداخت شهریه متناسب با آیین‌نامه‌های آموزشی مربوط در مقاطع تحصیلی به شرح  زیر تعیین می¬شود:

الف- کاردانی و کارشناسی ناپیوسته: چهار نیمسال تحصیلی (دوره‌های پودمانی علمی- کاربردی حداکثر هفت پودمان)

ب- کارشناسی پیوسته: هشت نیمسال تحصیلی و برای رشته¬های فنی و مهندسی و کشاورزی یک نیمسال و برای دانشجویان پیام نور دو نیمسال تحصیلی اضافه می¬شود.

پ- کارشناسی ارشد پیوسته: دوازده نیمسال تحصیلی

ت- دکتری حرفه‌ای پزشکی: چهارده نیمسال تحصیلی

ث- دکترای حرفه‌ای دامپزشکی: دوازده نیمسال تحصیلی

ج – دکتری پیوسته: پانزده نیمسال تحصیلی

چ – کارشناسی ارشد ناپیوسته: چهار نیمسال تحصیلی

ح – دکتری Ph.D : هشت نیمسال تحصیلی

خ – تخصص پزشکی: ده نیمسال تحصیلی

د – فوق تخصص: پنج نیمسال تحصیلی   

تبصره ۱- در موارد خاص، افزایش در سقف سنوات تحصیلی برای پرداخت شهریه به تشخیص کمیسیونی با مسئولیت بنیاد و عضویت نمایندگان وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با معرفی وزرای مربوط، حداکثر تا دو نیمسال امکان‌ذیر می‌باشد.

تبصره ۲- فارغ‌التحصیلان مقاطع تحصیلی در دوره¬های روزانه دانشگاه‌های دولتی مجدداً در همان مقطع یا مقطع پایین‌تر مشمول بهره‌مندی از خدمات این آیین‌نامه نمی‌شوند. 

تبصره ۳- مشمولین این آیین‌نامه در هر مقطع تحصیلی فقط می‌توانند یک بار از این تسهیلات استفاده کنند.

تبصره ۴- واحدهای اخذ شده تابستان در زمره نیمسال‌های تحصیلی محاسبه نمی‌شود و پرداخت شهریه تحصیلی آن مشمول سقف سنوات نمی‌باشد.

ماده ۴- شهریه مشمولینی که براساس ضوابط مندرج در آیین‌نامه آموزشی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش‌عالی در مقاطع تحصیلی مختلف، حد نصاب نمره را کسب نکرده و مشروط شوند، در آن نیمسال تحصیلی مشمول دریافت شهریه از سوی بنیاد نخواهند شد و پرداخت شهریه مربوط بر عهده دانشجو است.

ماده ۵- شهریه تحصیلی مشمولین شاغل به تحصیل در واحدهای پردیس خودگردان و بین‌الملل داخل دانشگاه‌های دولتی یا غیردولتی، حداکثر معادل شهریه همان رشته و مقطع تحصیلی در دانشگاه آزاد اسلامی داخل کشور محاسبه و پرداخت می‌شود و باقیمانده شهریه بر عهده دانشجو است.

ماده۶ – مفاد این آیین‌نامه شامل دانشجویان تبدیل از خارج به داخل در صورت انتقال به دانشگاه دولتی روزانه نمی‌شود.

ماده۷- بنیاد موظف است اعتبارات مورد نیاز اجرای این آیین‌نامه را براساس اطلاعات مربوط به مشمولین (شامل نام و نام خانوادگی، نام دانشگاه محل تحصیل، مقطع تحصیلی، کد ملی و کد ایثارگری) در طول هر نیمسال تحصیلی به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور اعلام و سازمان یادشده موظف است ضمن پیش‌بینی اعتبارات مذکور در لوایح بودجه سالانه نسبت به تأمین و تخصیص اعتبارات مصوب مربوط در ذیل ردیف بودجه بنیاد اقدام کند.

ماده۸ – مسئولیت نظارت بر حسن اجرای این آیین‌نامه بر عهده بنیاد است و وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه¬ها و موسسات آموزش‌عالی موظفند همکاری کامل با بنیاد را انجام دهند.

معاون اول رئیس‎جمهور – اسحاق جهانگیری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام