فرهنگ سازمانی

جایزه ملی فرهنگ سازمانی

دانشگاه علامه طباطبایی متولی اجرای برگزاری جایزه ملی فرهنگ سازمانی شد.

چهارمين جلسه ستاد مركزي راهبري و ارتقاي فرهنگ سازماني با حضور رئيس سازمان اداري و استخدامي كشور برگزار شد.

به گزارش روابط عمومي سازمان اداري و استخدامي كشور مهندس جمشيد انصاري در اين جلسه با اشاره به اهميت ترويج فرهنگ سازماني گفت: نظام اداري هرچند ۱۵ درصد نيروي كار كشور را شكل مي دهد اما تاثير بسيار عميقي بر روي نيروي كار كل كشور گذاشته و از رفتارها و مقرراتش الگوگيري مي شود.

معاون رئيس جمهور افزود: هر تصميمي كه در دولت اتفاق بيفتد به شدت در بخش غيردولتي تاثيرگذار است. مثلا اگر ادارات دولتي را پنج شنبه ها تعطيل كنيم كل كشور تحت تاثير قرار خواهد گرفت و يا نمي توانيم براي كاركنان زن دستگاه هاي دولتي ۹ ماه مرخصي زايمان در نظر بگيريم و اين تصميم را به بخش خصوصي تسري ندهيم.

مهندس انصاري با اشاره به دعوت كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي از برخي دستگاه هاي موثر در حوزه فرهنگ عمومي گفت: در آن جلسه گزارش نظام‌نامه مديريت توسعه فرهنگ سازماني در دستگاه‌هاي اجرايي كشور ارائه شد. رئيس كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي اعلام كرد اگر بتوان در فرهنگ سازماني دستگاه ها و متناسب با اين نظام نامه تحولي ايجاد كرد گام بلندي در تحول فرهنگ جامعه صورت گرفته است.

رئيس سازمان اداري و استخدامي كشور در ادامه با اشاره به اهميت جايزه ملي فرهنگ سازماني گفت: انجام هر كار مهمي مي تواند همراه با نقد و اشكال باشد اما بايد دل را به دريا بزنيم و كار را انجام بدهيم. با اين حرف كه مي خواهيم بهترين كار را ارائه كنيم نبايد توقف داشته باشيم. فرض بايد اين باشد كه كار را انجام مي دهيم و در گذر زمان در طول اجرا آن را تصحيح مي كنيم.

معاون رئيس جمهور با اشاره به نقش سازنده دانشگاه ها و مراكز علمي در همكاري با دستگاه هاي اجرايي گفت: به دو دليل بايد سراغ مراكز دانشگاهي رفت. اول اينكه براي يك مدير دانشگاهي اعتبار علمي از مناسبات اداري اهميت بيشتري دارد. دليل دوم اين است كه در دستگاه هاي اجرايي تغييراتي در دوره هاي مختلف اتفاق مي افتد و اين تغييرات كل جهت گيري هاي آن دستگاه را متاثر مي كند ولي محيط هاي دانشگاهي خيلي متاثر از تغييرات سياسي نيستند و يا در سطحي كه تاثير مي پذيرند، در برنامه هاي علمي آنها اثر چنداني ندارد.

مهندس انصاري با تبريك به دانشگاه علامه طباطبايي به دليل برگزيده شدن طرح پيشنهادي اين دانشگاه براي اجراي جايزه ملي فرهنگ سازماني گفت: تا پايان امسال تفاهم نامه اي در جزئيات بين سازمان اداري و استخدامي كشور و دانشگاه علامه طباطبايي منعقد خواهد شد تا در اين تفاهم نامه پروپوزال كار نهايي شده و در بهار و تابستان سال آينده ارزيابي از دستگاه ها را انجام دهيم.

معاون رئيس جمهور در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به اين موضوع كه يكي از مشكلات كشور اعطاي جوايز متعدد با عناوين و در حوزه هاي مختلف است گفت: در نظام اداري حضور دستگاه هاي اجرايي در اينگونه جوايز ممنوع اعلام شده است و دستگاه هاي اجرايي صرفا در جوايزي مي توانند حضور داشته باشند كه اعتبارسنجي آنها توسط سازمان اداري و استخدامي كشور و در برخي حوزه ها سازمان ملي بهره وري انجام و اعتبارشان اعلام شده باشد.

رئيس سازمان اداري و استخدامي كشور جايزه ملي فرهنگ سازماني را يكي از مهمترين جوايز نظام اداري كشور برشمرد و گفت: جشنواره شهيد رجايي  و جايزه ملي فرهنگ سازماني تنها جوايزي هستند كه مصوبه مرجع قانوني دارند. در نتيجه بايد به سمتي حركت كنيم كه اين جايزه در توسعه فرهنگ سازماني به معتبرترين جايزه كشور تبديل شود.

مهندس انصاري با تاكيد بر حضور اين جايزه در بخش عمومي گفت: اين جايزه فقط بايد در بخش عمومي باشد و نبايد به بخش تعاوني و خصوصي تسري داده شود. چرا كه آن بخش ها با مدل هايي اداره مي شوند كه اختيارات و امكانات خاص خود را دارند اما در نظام اداري اينگونه نيست. اين سازمان متولي بخش عمومي است و اگر قرار باشد حوزه هاي تخصصي هم در اين جايزه ديده شوند بايد در داخل همين بخش عمومي به آنها پرداخت.

معاون رئيس جمهور با اشاره به اهميت تقويت نظام مشاوره مديريت در كشور گفت: يكي از گرفتاري ها در كشور اين است وقتي يك دستگاه مي خواهد يك مساله ساده نظام اداري مثل طراحي تشكيلات انجام بدهد گروه مشاوره قوي بيرون از نظام اداري وجود ندارد كه بتواند به آن دستگاه كمك كند. حوزه توسعه فرهنگ سازماني كار جديدي است ويكي از اهداف آن بايد تربيت مشاورين مديريت در اين حوزه باشد.

وي افزود: پيشنهادات بهبود بايد يكي از خروجي هاي اين جايزه باشد و بايد مشاورين توسعه فرهنگ سازماني متناسب با كاركرد دستگاه با جايزه، پيشنهادات بهبود را ارائه دهند.

مهندس انصاري در خاتمه با اشاره به رويكرد خودگردان شدن جايزه ملي فرهنگ سازماني و برگزاري داوطلبانه آن در سال هاي ابتدايي گفت: اين جايزه بايد تا يك دوره زماني هم به صورت داوطلبانه براي دستگاه هاي اجرايي و هم با حمايت دولت برگزار شود. وقتي انگيزه هاي لازم ايجاد شد هم مساله خودگرداني را مي توان پيگيري كرد و هم حضور همه دستگاه هاي اجرايي را حداقل در حوزه عمومي الزامي دانست.

مطلب مرتبط: نظام‌نامه مدیریت توسعه فرهنگ سازمانی در دستگاه‌های اجرایی

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام