آرای وحدت رویهاستخدام و تبدیل وضعیت

ابطال اطلاعیه برگزاری آزمون استخدامی به دلیل قرار دادن حداقل سن خاص برای کارکنان پیمانی

ابطال اطلاعیه برگزاری آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش سال 1394 به دلیل قرار دادن حداقل سن خاص برای کارکنان پیمانی (دادنامه شماره 9710997090600055 مورخ 1/4/1397 هیئت تخصصی اداری و استخدامی دیوان عدالت اداری)

کلاسه پرونده: هـ ع/ 96/ 791

موضوع: ابطال اطلاعیه برگزاری آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش موضوع مجوز شماره 13532 مورخ 7/2/94

تاریخ تنظیم گزارش: 01 خرداد 1397

هیات تخصصی اداری و استخدامی

* شماره پـرونده : هـ ع/ 96/ 791

دادنامه: 9710997090600055

تاریخ : 31/2/97

* شاکی : خانم معصومه حقدوست کمائی

*طرف شکایت : وزارت آموزش و پرورش- سازمان سنجش و آموزش کشور- سازمان مدیریت و برنامه ریزی

*موضوع شکایت و خواسته : ابطال اطلاعیه برگزاری آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش موضوع مجوز شماره 13532 مورخ 7/2/94

* متن مقرره مورد شکایت :

اطلاعیه سازمان مدیریت و برنامه ریزی ریاست جمهوری در خصوص استخدام پیمانی در مشاغل آموزشی وزارت آموزش و پرورش در سال 1394

وزارت آموزش و پرورش به منظور تأمین نیروی انسانی متعهد و کارآمد مورد نیاز ، بر اساس مجوز شماره 13532-7/2/94 معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور و در چارچوب قانون مدیریت خدمات کشوری حدود 3700 نفر از افراد واجد شرایط را از طریق برگزاری آزمون توانمندهای عمومی و تخصصی در تاریخ 27/6/94 طبق شرایط ذیل به صورت پیمانی در مشاغل آموزشی استخدام می نماید.

شرایط عمومی استخدام :

– داشتن تابعیت جمهوری اسلامی ایران

– اعتقاد به دین مبین اسلام یا یکی از ادیان رسمی کشور مصرح در قانون اساسی

– التزام به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران

– دارا بودن کارت پایان خدمت وظیفه عمومی با معافیت دائم از خدمت (ویژه آقایان)

– عدم اعتیاد به دخانیات و مواد مخدر

– نداشتن سابقه محکومیت جزائی موثر

– حداکثر سن داوطلبان دارای مدرک تحصیلی فوق دیپلم 25 ، لیسانس 30 ، فوق لیسانس و بالاتر 35 سال.

– داشتن سلامت جسمانی و روانی و توانائی برای انجام کاری که استخدام می شوند. برابر ضوابط آموزش و پرورش که در مرحله مصاحبه مورد سنجش قرار می گیرد.

– داوطلبان استخدام نباید از مستخدمین رسمی ، ثابت و پیمانی دستگاههای اجرایی و یا بازخرید خدمت آنها باشند.

– نداشتن ممنوعیت از خدمات دولتی به موجب آراء مراجع قضائی و یا ذیصلاح.

تذکر : ملاک عمل برای محاسبه تاریخ گواهی فراغت از تحصیل ، معافیت دائم و پایان خدمت نظام وظیفه عمومی و محاسبه سن داوطلبان ، آخرین روز مهلت ثبت نام می باشد.

موارد ذیل به شرط ارائه تاییدیه معتبر به حداکثر سن مقرر اضافه خواهد شد :

الف) جانبازان ، آزادگان ، فرزندان و همسر شهدا ، فرزندان و همسر جانبازان 25 درصد و بالاتر ، فرزندان و همسر آزادگان که حداقل یکسال سابقه اسارت دارند و رزمندگان با سابقه حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه ، از شرط حداکثر سن معاف می باشند.

ب) افراد خانواده معظم شهدا ( شامل : پدر ، مادر ، خواهر و برادر) تا میزان 5 سال.

ج) رزمندگان کمتر از شش ماه سابقه حضور داوطلبانه در جبهه ، به میزان مدت حضور در جبهه.

د) داوطلبانی که به صورت غیر رسمی و تمام وقت در دستگاههای اجرایی از تاریخ 22/11/1357 به خدمت اشتغال و حقوق از اعتبارات دولتی دریافت داشته اند ، به میزان مدت خدمت غیر رسمی آنها.

هـ) سوابق خدمت مربیان پیش دبستانی و نیروهای خرید خدمات آموزشی که به صورت تمام وقت اشتغال داشته اند. لازم به ذکر است محاسبه سنوات خدمت در صورت پذیرفته شدن در آزمون ، تابع قوانین و مقررات مربوط خواهد بود.

شرایط اختصاصی:

– دارا بودن مدرک و رشته تحصیلی مربوط بر اساس جدول فهرست مشاغل.

– برخورداری و حسن شهرت و عامل بودن به اخلاق و شئونات معلمی بر اساس طرح طبقه بندی معلمان.

– الزام به رعایت کلیه شرایط اختصاصی جداول رشته های تحصیلی مجاز.

*دلایل شاکی برای ابطال مقرره مورد شکایت :

به لحاظ مغایرت با بند « الف » ماده 42 قانون مدیریت خدمات کشوری و تبصره 2 ماده 57 قانون برنامه پنجم توسعه در موضوع تعیین حداکثر سن برای دواطلبان با در نظر گرفتن نوع استخدام که پیمانی می باشد.

*خلاصه مدافعات طرف شکایت :

دادخواست فقط به یکی از سه طرف پرونده ابلاغ شده است ( عدم ابلاغ به دو طرف دیگر ظاهراً نقص در اقدام دفتر می باشد. لیکن باعنایت به مضی زمان برگزاری امتحان به نظر می رسد دفتر عملاً درست اقدام نموده است. )

بازگشت به ابلاغیه شماره 9409980900001030 مورخ 24/8/1396 ؛

در خصوص شکایت خانم معصومه حق دوست کمائی ، مبنی بر تقاضای ابطال اطلاعیه سازمان مدیریت و برنامه ریزی در رابطه با آزمون استخدام پیمانی سال 1394 ، به لحاظ ارتباط موضوع با امور ذیربط این سازمان ( امور آمار ، برنامه ریزی و تامین نیروی انسانی) مکاتبه به عمل آمد. به پیوست جوابیه امور مزبور به شماره 1561407 مورخ 19/9/1396 جهت استحـضار ایفاد می گردد. با توجه به مفاد نامه مزبور و ضمن عطف توجه به آن هیأت به مفاد دادنامه شماره 98 مورخ 1391 ، تقاضای رد شکایت شاکی را دارد. خواهشمند است ترتیبی اتخاذ فرمایند تا امکان حضور نمایندگان این سازمان در جلسات رسیدگی به موضوع مربوطه نیز ، فراهم گردد. لازم به ذکر است بر خلاف ادعای طرف شکایت در متن لایحه دایر بر منضم بودن جوابیه شماره 1561407 – 19/9/96 اداره امور آمار ، برنامه ریزی و تأمین نیروی انسانی ، برگه ای ضم نامه در پرونده ملاحظه نشد.

رای هیأت تخصصی اداری و استخدامی

با عنایت به اینکه در بند (الف) ماده 42 قانون مدیریت خدمات کشوری ، داشتن حداقل سن 20 سال و حداکثر 40 سال از جمله شرایط عمومی استخدام رسمی ذکر گردیده است و در خصوص حداقل سن داوطلبان استخدام پیمانی حکمی بیان نگردیده و در تبصره 3 ماده 45 قانون مذکور صرفاً در خصوص حداکثر سن کارمند پیمانی بیان حکم شده است و عدم ذکر حداقل سن در این خصوص مبین فقد محدودیت برای استخدام پیمانی تا قبل از سنین مذکور در قانون بوده و از این امر عدم اختیار و جواز دستگاه های اجرایی در تعیین حداکثر و حداقل سن با رعایت شرط مذکور مستفاد نمی گردد تا بتوان گفت سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و وزارت آموزش و پرورش در تعیین شرط حداکثر و حداقل سن مذکور در بند 1 از شرایط اختصاصی استخدام پیمانی بر خلاف قانون عمل نموده است ؛ بدین جهت اقدام مورد شکایت مغایر قانون تشخیص داده نشده و غیر قابل ابطال می باشد. با عنایت به دادنامه شماره 198 – 12/4/91 هیات عمومی و به استناد بند (ب) ماده 84 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری رای به رد شکایت صادر می گردد. رأی صادره ظرف مهلت بیست روز از تاریخ صدور قابل اعتراض از سوی رئیس دیوان و یا ده نفر از قضات دیوان مي باشد.

سید کاظم موسوی- رئیس هیأت تخصصی اداری واستخدامی دیوان عدالت اداری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام