آزمون تعیین صلاحیت
بخشنامه‌ها و مصوبات دولت الکترونیکی

برون­‌سپاری برخی خدمات دستگاه‌های اجرایی به دفاتر پیشخوان دولت

تکلیف دستگاه‌های اجرایی نسبت به برون­‌سپاری برخی از خدمات دستگاه‌های اجرایی به دفاتر پیشخوان دولت (تصویب‌نامه شماره ۶۶۱۱/ت۵۵۲۲۹هـ مورخ ۲۸/۱/۱۳۹۷ هیئت وزیران)

وزارت ارتباطات و فنآوری اطلاعات- سازمان اداری و استخدامی کشور

سازمان برنامه و بودجه کشور

هیئت وزیران در جلسه ۲۲/۱/۱۳۹۷ به پیشنهاد مشترک سازمان‌های اداری و استخدامی کشور و برنامه و بودجه کشور و وزارت ارتباطات و فنآوری اطلاعات و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد:

۱- سازمان اداری و استخدامی کشور موظف است با توجه به قوانین و مقررات مربوط در دوره‌های زمانی شش‌ماهه، فهرست، شرایط و برنامه زمان‌بندی خدمات قابل برون‌سپاری به دفاتر پیشخوان دولت و بخش عمومی غیردولتی را با همکاری دستگاه‌های اجرایی خدمات‌دهنده، احصا و به دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ابلاغ نماید. این برون‌سپاری نباید مانع ارایه خدمت دستگاه‌ها از طریق سایر کانال‌های دسترسی الکترونیکی گردد.

۲- به منظور کاهش تصدی‌های دولت، سهولت دسترسی و ارتقای سطح کیفیت خدمات به شهروندان و کاهش مراجعات مردم به دستگاه‌های اجرایی از طریق تجمیع خدمات قابل واگذاری در دفاتر پیشخوان دولت و بخش عمومی غیردولتی با هدف کاهش هزینه تمام‌شده خدمات و جلوگیری از ترددهای غیرضرور در سطح شهرها و روستاها، کلیه دستگاه‌های اجرایی خدمات‌دهنده باید ظرف (۲) سال از تاریخ ابلاغ این تصویب‌نامه تمامی خدمات قابل واگذاری تعیین شده از سوی سازمان اداری و استخدامی کشور را از طریق دفاتر پیشخوان دولت و بخش عمومی غیردولتی ارایه نمایند.

۳- سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی موظف است نسبت به صدور مجوز راه‌اندازی، تأسیس، نظارت بر دفاتر پیشخوان دولت و بخش عمومی غیردولتی و برون‌سپاری خدمات ابلاغی از سازمان اداری و استخدامی کشور با رعایت قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی -مصوب ۱۳۸۷- اقدام نماید.

تبصره ۱- دریافت، بررسی و تأیید تقاضا در استان‌ها در کارگروهی متشکل از نمایندگان سازمان اداری و استخدامی کشور، وزارت ارتباطات و فنآوری اطلاعات و استانداری و صدور مجوز نهایی با سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی است.

تبصره ۲- کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی موظف است مطابق بند (پ) ماده (۶۷) قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، نسبت به تصویب تعرفه ارایه خدمات دولت الکترونیک به دفاتر پیشخوان دولت و بخش عمومی غیردولتی اقدام نماید.

۴- سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی موظف است ظرف (۵) ماه از تاریخ ابلاغ این تصویب‌نامه نسبت به تکمیل و فراگیر نمودن سامانه مدیریت درخواست، تمدید و لغو پروانه، ثبت و به‌روزرسانی اطلاعات دارندگان پروانه و دفاتر پیشخوان دولت و بخش عمومی غیردولتی، مدیریت تعرفه ارایه خدمات، مدیریت و نظارت بر عملکرد دفاتر، مدیریت واگذاری خدمات به دفاتر و همچنین رسیدگی به شکایات و انتقادات و پیشنهادات، اقدام نماید.

تبصره- سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی موظف است امکان دسترسی به گزارش‌ها و اطلاعات مورد نیاز سازمان اداری و استخدامی کشور و دستگاه‌های خدمات‌دهنده را در سامانه مذکور فراهم کند.

۵- دستگاه‌های اجرایی خدمات‌دهنده موظفند امکانات ضروری برای دسترسی دفاتر پیشخوان دولت و بخش عمومی غیردولتی به اطلاعات مشتریان را در مواردی که عرضه خدمات توسط دفاتر مذکور مستلزم داشتن اطلاعات یاد شده است، در اختیار آنها قرار دهند. چگونگی دسترسی و سطح آن بر اساس دستورالعمل‌هایی است که دستگاه‌های اجرایی خدمات‌دهنده تهیه و به منظور اجرا به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ابلاغ می‌کنند.

تبصره- در صورت آمادگی مرکز ملی تبادل اطلاعات، امکانات ضروری برای دسترسی دفاتر پیشخوان دولت و بخش عمومی غیردولتی به اطلاعات مشتریان، صرفاً از طریق این مرکز صورت می‌پذیرد.

۶- دستگاه‌های اجرایی خدمات‌دهنده موظفند فرآیند دریافت وجوه خود را به گونه‌ای اصلاح کنند که کاملاً الکترونیکی و از طریق درگاه‌های پرداخت نصب‌شده در دفاتر مذکور انجام شود.

۷- در اجرای تبصره (۲) ماده (۲۶) قانون اساسنامه شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران -مصوب ۱۳۹۵-، آیین‌نامه ایجاد و بهره‌برداری از دفاتر پیشخوان خدمات دولت و بخش عمومی غیردولتی موضوع تصمیم‌نامه شماره ۶۱۱۱۶/۴۲۴۰۱ مورخ ۱۸/۳/۱۳۸۹ لغو می‌شود.

اسحاق جهانگیری- معاون اول رییس‌جمهور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام