آزمون تعیین صلاحیت
مقررات شهرداری‌ها و دهیاری‌ها

لایحه تأسیس دهیاری‌های خودكفا در روستاهای کشور

تصویب لایحه تأسیس دهیاری های خود كفا در روستاهای کشور

شناسنامه قانون | 3

هیئت وزیران با توجه به نوپا بودن نهاد دهیاری و اهمیت پشتوانه های قانونی برای ایفای نقش مؤثر این نهاد در عرصه توسعه روستایی و نیز تعارضات و خلاء‌های قانونی موجود و نیز ضرورت یكپارچه سازی و انسجام بخشی قوانین، با پیشنهاد وزارت کشور درخصوص لایحه تأسیس دهیاری‌های خود كفا در روستاهای كشور موافقت کرد.

لایحه تأسیس دهیاری‌های خودکفا در روستاهای کشور

به گزارش شناسنامه قانون، در جلسه صبح امروز هیئت دولت که به ریاست حجت الاسلام والمسلمین دکتر روحانی رئیس جمهوری و با رعایت پروتکل های بهداشتی به دو صورت حضوری و مجازی برگزار شد، اعضای دولت با توجه به ضرورت تحقق اصل عدم تمركز و واگذاری اختیارات به نهاد‌های محلی، تعدد نهادهای وظیفه مند در عرصه توسعه روستایی، وظایف متعدد دهیاری و عدم وجود نهادهای اجرایی در روستا، «لایحه تأسیس دهیاری های خودکفا در روستاهای کشور» را به تصویب رساندند.

به موجب این لایحه، هرگاه دهیاری برای اجرای برنامه های خدمات عمومی و عمرانی در چارچوب طرح هادی روستایی،  نیاز به تملك اراضی در محدوده روستا داشته باشد، امور مربوط را به موجب ضوابط مقرر در لایحه قانونی نحوه‌ خرید و تملك اراضی و املاك برای اجرای برنامه های عمومی، عمرانی و نظامی دولت و ماده واحده قانون تعیین وضعیت املاك واقع در طرح های دولتی و شهرداری ها انجام خواهد داد.

همچنین صدور پروانه، گواهی عدم خلاف و پایان‌كار ساختمان برای احداث بنا، كنترل و نظارت برحسن اجرای صحیح طرح هادی واقع در محدوده روستا و گزارش تخلفات به مراجع ذی‌ربط بر عهده دهیاری و با نظارت بخشداری می‌باشد.

بنابراین، كلیه اشخاص حقیقی و حقوقی مكلفند قبل از احداث هرگونه بنا در محدوده روستا از دهیاری پروانه ساخت اخذ نمایند. هرگونه ساخت و ساز در محدوده روستا بدون پروانه ساخت، ممنوع بوده و منجر به قلع بنا خواهد شد. بر این اساس، دهیاری‌ مكلف است بلافاصله احداث هرگونه بنا و ساختمان بدون پروانه را متوقف نموده تا طی مراحل قلع بنا ظرف یك هفته با حضور دادستان یا نماینده وی اجرا شود.

ضمن اینکه، چنانچه دهیار یا دهیاری، پروانه ساختمان، گواهی عدم خلاف یا پایان‌كار را مغایر با ضوابط مندرج در این قانون و خارج از حدود وظایف و اختیارات دهیاری صادر نماید، ضمن ابطال مجوز صادره حسب حکم صادره، توسط محاکم قضایی به پرداخت جزای نقدی معادل از یك تا سه برابر ارزش روز زمین یا اعیانی محكوم خواهد شد. در صورت تكرار، علاوه بر پرداخت جزای نقدی معادل سه تا پنج برابر ارزش روز زمین یا اعیانی، به انفصال دایم از تصدی مشاغل دولتی، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها محكوم خواهد شد.

افزون بر این، چنانچه دهیار یا هر مرجع دیگری مجوز تفكیك اراضی را مغایر با ضوابط مندرج در این قانون و یا خارج از حدود وظایف و اختیارات دهیاری صادر نمایند، ضمن ابطال مجوز صادره توسط محاکم قضایی، مرتكب به انفصال از تصدی مشاغل دولتی، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و ‌پرداخت جزای نقدی معادل سه تا پنج برابر قیمت روز اراضی محكوم خواهد شد.

همچنین کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی موظفند ضمن اخذ موافقت کتبی دهیاری در مورد انجام اقدامات عمرانی و خدماتی، هرگونه خرابی و زیان در اثر اقدامات مذکور به آسفالت، سنگ‌فرش، معابر و ابنیه عمومی در محدوده روستا را در مدتی که توسط دهیاری تعیین می‌شود، ترمیم یا هزینه آن را پرداخت نمایند.

همین طور دهیاری موظف است متناسب با فعالیت‌ها و شرایط اقتصادی و اجتماعی شهروندان، پیشنهاد وضع عوارض محلی و بهای خدماتی را كه به‌وسیله دهیاری قابل وصول می‌باشد، پس از تأیید شورای اسلامی روستا برای تصویب به شورای اسلامی بخش، ارسال و نسبت به وصول عوارض و بهای خدمات اقدام نماید.

مطابق این لایحه، سازمان شهرداری ها و دهیاری های كشور مكلف است سالانه یك تا دو درصد از سهم دهیاری ها از وجوه متمركز موضوع قانون مالیات بر ارزش افزوده مندرج در بودجه سنواتی را با همکاری شورای عالی استان ها در امور آموزش و پژوهش دهیاری ها هزینه نماید.

مقررات مرتبط:

قانون تأسیس دهیاری‌های خودکفا در روستاهای کشور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام