Site icon شناسنامه قانون

ضوابط تشکیلاتی واحدهای فناوری اطلاعات و ارتباطات دستگاه‌های اجرایی

بخشنامه لزوم رعایت سطوح سازمانی در مکاتبات اداری با سازمان اداری و استخدامی کشور عدم ابطال بخشنامه شرح وظایف پست سامانه یکپارچه نظام پرداخت پیشنهادات حقوق و دستمزد ضوابط تشکیلاتی واحدهای فناوری اطلاعا تنظیم ساعات کاری در شش روز هفته اصلاح نحوه اجرای مجازات تشکیل شوراهای توسعه مدیریت تفحص از سازمان اداری و استخدامی ضوابط نحوه ارتقای کارمندان تنقیح قوانین و مقررات اداری معرفی مقصران پرداخت حقوق اسفند فرهنگیان همترازی پست سازمانی رییس دفتر دستورالعمل میز خدمت موارد استثنای طرح دعوای تجديدنظر دعوای تجدیدنظر در دیوان عدالت اداری افزایش طبقه ورودی مشاغل اولویت جذب داوطلبان بومی استخدام دارندگان مدارک تحصیلی معادل دستورالعمل ارزشیابی عملکرد مدیران و کارمندان استناد به استعلام‌های موردی آزمون استخدامی بر اساس نیاز بخشنامه مجتمع های اداری مهدی یزدان پناه معاون حقوقی بخشنامه انتصاب جانشین مشاور مجری اصل ۱۲۶ قانون اساسی و متولی اداره و استخدام کل کشوریم ستاد شهید باکری نظام عادلانه حقوق مهدی یزدان پناه نشست معاونان شرایط احراز اصلاح دستورالعمل اعتبارسنجی و تعیین صلاحیت شرح وظایف واحدهای استانی

ضوابط تشکیلاتی واحدهای فناوری اطلاعات و ارتباطات دستگاه‌های اجرایی (مصوب ۱۳۸۹,۱۰,۱۲)

در اجرای بند ۴ تصمیم نمایندگان ویژه رییس جمهور در کارگروه مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات و امنیت ان (فاوا) موضوع مصوبه شماره ۴۵۹۱۸/۴۴۴۰۶ مورخ ۱/۳/۱۳۸۹ در خصوص ایجاد واحد فناوری اطلاعات و ارتباطاعات در کلیه دستگاه‌های اجرایی به پیوست وظایف و ضوابط سازماندهی واحدهای مذکور ارسال می گردد.

خواهشمند است دستور فرمایید تشکیلات تفضیلی پیشنهادی واحد مذکور در سقف پست‌های سازمانی موجود و با توجه به ضوابط این بخشنامه حداکثر ظرف مدت یکماه جهت بررسی و تایید به این معاونت ارسال گردد.

لطف ا… فروزنده دهکردی- معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس‌جمهور

ضوابط تشکیلاتی واحدهای فناوری اطلاعات و ارتباطات دستگاه‌های اجرایی

۱- وظایف و ضوابط سازماندهی واحد‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات

۱-۱- پشتیبانی و توسعه فاوا:

– توسعه فراگیر و همه جانبه سیستم‌های کاربردی مورد نیاز دستگاه و بررسی نیازها و تقاضاهای دریافتی از سایر واحدها و ارایه خدمات لازم در این زمینه

– برنامه ریزی به منظور تجهیز، پشتیبانی، نگهداری و استفاده بهینه از سخت افزار و نرم افزار مورد نیاز

– پیش بینی و برنامه ریزی آموزش‌های لازم در خصوص فناوری اطلاعات و امنیت و افزایش مهارت‌های تخصصی کارکنان

– سازمان دهی، پشتیبانی و به روزرسانی سیستم‌های اتوماسیون اداری و سایر سیستم‌های عمومی و اختصاص و یکپارچه سازی آنها

– تدوین و ابلاغ ضوابط و دستورالعمل‌های بهره برداری از تجهیزات انفورماتیکی

– طراحی، ایجاد و نگهداری جایگاه اینترنتی و اینترنتی دستگاه

– مدیریت رفع نواقص و کاستی‌های سیستم‌های موجود

– اجرای طرح‌های تبدیل و ارتقاء سیستم‌های رایانه‌ای و نرم افزار

۲-۱- سازمان الکترونیک

– اجرای سیاست‌های کلان کشور در حوزه دولت الکترونیک با توجه به استناد بالادستی، آیین نامه‌ها و مصوبات ابلاغی از سوی مراجع ذی صلاح

– تعیین خط مشی و چشم انداز لازم به منظور حصول سازمان الکترونیک

– عرضه خدمات الکترونیکی بین دستگاهی

– توسعه خدمات الکترونیکی به منظور حصول سازمان الکترونیک

– عرصه خدمات الکترونیکی بین دستگاهی

– توسعه خدمات الکترونیکی به منظور ارایه آن به مردم بدون مراجعه حضوری و در کوتاهترین زمان ممکن

– استقرار نظام‌های نوین مدیریت و فرهنگ سازی برای تحول اداری در دستگاه اجرایی

– ایجاد داشبرد مدیریتی برای مدیران ارشد دستگاه به منظور دسترسی به آخرین وضعیت فعالیت‌های اصلی دستگاه در هر لحظه

– ایجاد و توسعه سیستم مدیریت دانش به منظور امکان تبادل تجارت و اطلاعات کارشناسان دستگاه

– برنامه ریزی، مطالعه و اقدامات لازم در جهت استقرار سیستم‌های بدون کاغذ در دستگاه

۳-۱- امنیت اطلاعات:

– ارایه طرح جامع امنیت شبکه و اطلاعات با توجه به مصوبات، آیین نامه‌ها و قوانین و مقررات ابلاغی از مراجع ذی صلاح

– تجزیه و تحلیل شبکه و تعیین مخاطرات امنیتی و ارایه راه حل

– ارایه راه حل‌ها برای کاهش آسیب پذیری، تهدیدات و ریسک‌ها

– طراحی ساختار مطمئن برای شبکه

– تعیین تجهیزات و فناوری‌های امنیتی مورد نیاز

– تعیین تجهیزات برق اضطراری مورد نیاز

– آگاهی و هشیاری کارکنان دستگاه در امنیت مسائل مرتبط با حوزه کاری

– تدوین و نظارت بر اجرای طرح مزایده تجهیزات شبکه

– تدوین و ابلاغ ضوابط امنیتی مربوط به اتصال رایانه‌ها و شبکه دستگاه اجرایی به شبکه‌های خارج از دستگاه و نظارت بر حسن اجرای آن

– ثبت کاربران، مدیریت دسترسی و بازنگری در حقوق دسترسی کاربران

– حفاظت از دسترسی غیر مجاز به سرویس‌های شبکه

– تعیین صلاحیت مشاوران، پیمانکاران و …. جهت انجام خدمات در حوزه فناوری اطلاعات و مشاغل حساس

– ایجاد و پیاده سازی خط مشی برای کار از راه دور

– حفاظت از داده‌ها و حریم خصوصی شهروندان

– آگاهی رسانی به کاربران شبکه در خصوص روش‌های جدید نفوذ به سیستم‌ها و روش‌های مقابله با آن

– اعمال تغییرات لازم در سیستم امنیتی شبکه به منظور مقابله با تهدید‌های جدید

– مرور روزانه log فایروال‌ها، مسیریاب‌ها، تجهیزات گذرگاه‌های ارتباط با سایر شبکه‌ها و سرویس دهنده‌های شبکه داخلی و اینترنت دستگاه، به منظور تشخیص اقدامات خرابکارانه و تهاجم

– بررسی و در صورت نیاز، انتخاب، خرید و تست نرم افزار ضد ویروس مناسب و کاراتر برای ایستگاه‌های کاری و سرویس دهنده‌های شبکه دستگاه به صورت دوره‌ای

– مانیتورینگ ترافیک شبکه (در حیطه مانیتورینگ مجاز)

– نظارت بر خرید سخت افزار و نرم افزارهای دستگاه اجرایی به منظور انطباق با سیاست‌های امنیتی حفاظتی

– رفع اشکالات تشخیص داده شده در عملکرد سیستم امنیتی

– ثبت، رهگیری و مقابله با تلاش‌های موفق و نا موفق ورود به سیستم‌های موجود و بررسی علل آنها

۴-۱- معماری و نوسازی سازمانی:

۱-۴-۱- معماری سیستم‌های اطلاعاتی

– تعیین اهداف کمی و کیفی مرکز در راستای تحقق دولت الکترونیک

– برنامه ریزی عملیاتی جهت پاسخگویی به نیازها بر اساس اولویت‌های دستگاه در قالب برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت

– ارتقاء سطح دانش فنی اطلاعات مدیران و کارکنان جهت بهره برداری مطلوب از فناوری اطلاعات و ارتباطات

– کنترل و نظارت بر حسن اجرای فرآیندها و روشهای ابلاغی و بررسی میزان اثر بخشی آنها

۲-۴-۱- منطقی نمودن اندازه دستگاه

– مهندسی مجدد مأموریتها و وظایف دستگاه اجرایی به منظور منطقی نمودن اندازه آن برای تحقق اهداف مربوطه

– بررسی اندازه مطلوب و منطقی دستگاه

– یافتن راه کارهای مناسب برای انجام وظایف، خدمات و مأموریت‌های دستگاه از طریق بخش غیر دولتی با توجه به روشهای مذکور در ماده ۱۳ قانون مدیریت خدمات کشوری

– همکاری در اجرای مفاد ماده ۲۴ قانون مدیریت خدمات کشوری بر اساس روشهای تعیین شده برای واگذاری تصدی‌های اجتماعی، فرهنگی، خدماتی و رفاهی دستگاه اجرایی به بخش غیر دولتی

– تدوین برنامه نیروی انسانی دستگاه در چارچوب برنامه جامع نیروی انسانی در بخش دولتی و پیشنهاد به رییس دستگاه
– پیگیری اهداف و برنامه‌های ابلاغی مرتبط با اندازه دولت در زمینه نیروی انسانی در برنامه‌های توسعه

– انجام بررسی‌های لازم به منظور بهینه سازی ساختار، ترکیب و توزیع نیروی انسانی و ارایه پیشنهاد‌های لازم به رییس دستگاه

– انجام بررسی‌های لازم به منظور کارسنجی و برآورد نیروی انسانی مورد نیاز با همکاری واحد ذیربط

۳-۴-۱- اصلاح تشکیلاتی

– تعیین و انجام مطالعات لازم به منظور اصلاح ساختار سازمانی دستگاه و سازمان‌های وابسته در تطبیق با برنامه‌های کلان و ملی، سیاست‌ها، ضوابط ابلاغی

– ارایه پیشنهاد در خصوص ادغام و انحلال واحد‌های تابعه و وابسته غیر ضرور و واحدهای استانی و شهرستانی به رییس دستگاه

– مطالعه و بررسی مستمر وظایف دستگاه به منظور تفکیک و تقسیم صحیح وظایف میان واحدها و جلوگیری از تکرار و تداخل وظایف و تعیین عناوین پست‌های سازمانی مورد نیاز و حذف موانع و نارسایی‌های تشکیلاتی

– بررسی و تهیه و تنظیم نمودار سازمانی، اهداف، شرح وظایف و تشکیلات تفضیلی با رعایت ضوابط ساختار سازمانی ابلاغی از سوی معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور و ارایه پیشنهادهای لازم و مراقبت در حسن اجرای تشکیلات مصوب

– بررسی پیشنهادات واصله از واحدهای مختلف دستگاه در خصوص ایجاد و حذف سطوح و پست‌های سازمانی و تأمین پست‌های سازمانی مورد نیاز و ارایه تغییرات تشکیلاتی پیشنهادی به رییس دستگاه و معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور

– انجام اصلاح ساختاری در راستای تمرکز زدایی از اداره امور

– بررسی و اعلام نظر در خصوص نحوه اجرای قوانین، آیین نامه‌ها، تصویب نامه‌ها و اساسنامه‌ها از بعد تشکیلاتی

– زمینه سازی برای اجرای ماده ۲۲ قانون مدیریت خدمات کشوری

۴-۴-۱- اصلاح فرآیندها و روش‌های انجام کار

– بررسی و انجام مطالعات مستمر در خصوص نارسایی‌ها و مشکلات مربوط به سیستم‌ها، فرایندها و روش‌های اختصاصی مشترک و عموومی موجود دستگاه و ارایه راهنمایی و مشاوره و برنامه ریزی برای اصلاح و بهسازی آنها با همکاری واحدهای ذیربط

– مطالعه، تهیه و تدوین فرم‌ها و کنترل فرم‌های اداری-مالی، پشتیبانی و اختصاصی، کد گذاری، اصلاح م بهنگام سازی آنها

– مطالعه و بررسی به منظور اصلاح روش‌های مشترک و اختصاص دستگاه و ارسال برای شورای تحول اداری دستگاه

– تعیین و پیشنهاد اولویت‌های اصلاح روش‌ها، رویه‌ها و فرآیندهای انجام کار دستگاه به شورای تحول اداری در جهت ارتقاء بهروری، کارآیی و رضایت ارباب رجوع و کاهش هزینه‌ها

– مهندسی مجدد فرآیندها، تجزیه و تحلیل و طراحی سیستم‌ها و روش‌های انجام کار

۵-۴-۱- راهبری تحول سازمانی

– برنامه ریزی جامع به منظور ایجاد عزم و باور برای تحول و دگرگونی در ابعاد مدیریتی و سازمانی دستگاه

– بسترسازی، توانمندسازی و ایجاد فضای ترغیبی و تبلیغی مناسب در سطح کشور برای تحقق عملی امر تحول مرتبط با وظایف دستگاه

– انجام مطالعه و برنامه ریزی جامع به منظور ایجاد عزم ملی، مدیریت تشکل‌های راهبردی کننده امر تحول سازمانی و توسعه و بهره گیری از فناوری اطلاعات و اداری دستگاه به مراجع ذیربط

– نظارت و پیگیری اجرای مصوبات و بخشنامه‌هایی که در راستای ایجاد تحول سازمانی به تصویب مراجع ذیربط رسیده و ابلاغ گردیده است.

۵-۱ کنترل پروژه

– برنامه ریزی لازم به منظور مدیریت و کنترل پروژه‌ها و توزیع و هزینه اعتبارات کنترل پروژه

– نظارت، کنترل و ارزیابی مستمر فعالیت‌های اصلی فاوا و انطباق فعالیت‌ها با سیاست‌های کلی و ارایه بازخوردهای لازم جهت رفع نواقص احتمالی به صورت نظام مند

– جمع آوری اطلاعات و سوابق مربوط در زمینه طرح‌ها و برنامه‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات در دست اقدام به منظور نظارت و ارزیابی از اجرای برنامه‌های مصوب

۲- ضوابط تشکیلاتی

سطح این واحد سازمانی فوا (فناوری اطلاعات، ارتباطات و امنیت) متناسب با حجم وظایف و اهمیت آن در دستگاه‌های اجرایی به شرح زیر تعیین می گردد:

۱-۲- در وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مستقل و معاونت‌های رییس جمهور در سقف حداکثر ۲۵ واحد سازمانی (تکلیف تصریح در ماده ۲۹ قانون مدیریت خدمات کشوری) واحد مذکور تحت نظر وزیر و یا ربیس سازمان و با استفاده از ظرفیت تشکیلاتی مرکز نوسازی و تحول اداری دستگاه تشکیل خواهد شد و عنوان مرکز مذکور به “مرکز فناوری اطلاعات، ارتباطات و تحول اداری” تبدیل خواهد شد.

با ایجاد مرکز فوق تمام واحدهای که در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات فعالیت می نمایند از جمله سیستم‌ها و روش‌ها، ارتباطات، امنیت و … به همراه امکانات، فعالیت‌ها،وظایف، تشکیلات و کارکنان مربوط به این مرکز منتقل شده و واحد‌های سازمانی قبلی حذف خواهد گردید.

۲-۲-مرکز فناوری اطلاعات، ارتباطات و تحول اداری با حداکثر ۴ معاون سازماندهی خواهد شد و در رأس آن رییس مرکز قرار می گیرد. زیر نظر معاونان مرکز با استفاده از واحد سازمانی گروه، وظایف مربوطه تقسیم بندی و سازماندهی می شوند.

۳-۲- در مؤسسات دولتی وابسته به وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مستقل در سقف حداکثر ۱۵ واحد سازمانی، واحد مذکور باعنوان “دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات” تحت نظر رییس مؤسسه اداره خواهد شد. با ایجاد دفتر فوق تمام وظایف امکانات، کارکنان و واحدهایی که در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات فعالیت می نمایند. به دفتر مربوطه منتقل و واحدهای سازمانی قبلی از نمودار مؤسسه دولتی حذف خواهند شد. دفتر فاوا حداکثر ۳ معاون خواهد داشت و در رأس آن مدیر کل قرار می گیرد.

۴-۲- در استانداری‌ها واحد فاوا تحت عنوان “دفتر فناوری اطلاعات، ارتباطات و امنیت” با شرح وظایف مندرج در بند‌ها ۱-۱، ۲-۱،۳-۱،۴-۱،۴-۴-۱،و ۵-۱ زیر نظر معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار تشکیل می گردد و وظایف مشابه در دفتر منابع انسانی و تحول اداری به همراه پست‌ها و نیروی انسانی مربوط به این دفتر منتقل می شود.

۵-۲- در شرکت‌های دولتی گروه (۲) و (۳) موضوع قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی واحد متولی امور فناوری اطلاعات در سطح “دفتر” و زیر نظر مدیر عامل سازماندهی خواهد شد.

۶-۲- وظایف مربوط به کنترل پروژه در واحدهای فاوا حداکثر در سطح گروه زیر نظر مستقیم رییس مرکز یا مدیر کل دفتر فاوا سازماندهی می گردد.

۷-۲- در تنظیم پست‌های سازمانی واحد‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات ضروری است صرفاً از محل جابجایی و یا تغییرات عنوان پست‌های سازمانی موجود دستگاه (اعم از بلاتصدی و یا دارای متصدی) استفاده گردد و پیشنهاد لازم برای تأیید به معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور توسط بالاترین مقام دستگاه ارایه گردد.

۸-۲- فعالیت‌های مربوط به بهگزینی، آموزش و ارزشیابی از مراکز نوسازی و تحول اداری به واحدهای امور اداری دستگاه‌ها منتقل شده و عناوین آنها به واحد “توسعه منابع انسانی” تبدیل گردد.

۹-۲- با توجه به پیچیدگی و اهمیت وظایف محوله به واحدهای فاوا در دستگاه‌های اجرایی ضروری است در انتخاب رییس، مدیران و کارشناسان موارد زیر مورد توجه قرار گیرد:

۱- دارا بودن مدرک تحصیلی کارشناسی و بالاتر در رشته‌های مرتبط فناوری اطلاعات، مدیریت یا مهندسی صنایع و سیستم‌ها، ریاضی کاربردی

۲- دارابودن تجربه مفید، خلاقیت و نوآوری و توانایی تحلیل فرصت‌ها، درک محدودیت‌ها و ارایه راه کارها اجرایی با توجه به شرایط محیطی متغییر و فناوری‌های نوین

Exit mobile version