برگزاری آزمون وکالت ۹۹ مرکز وکلای قوه قضاییه

اطلاعيه مركز وكلا، كارشناسان رسمي و مشاوران خانواده قوه قضائيه درباره اصلاح اطلاعیه راهنمای ثبت نام و تمدید مهلت ثبت نام آزمون وکالت قوه قضائیه سال ۱۳۹۹

۱۳۹۹/۰۵/۱۳

به اطلاع داوطلبان آزمون وکالت قوه قضائیه سال ۱۳۹۹ مي‌رساند پيرو انتشار اطلاعیه راهنمای ثبت نام مورخ ۹۹/۰۵/۰۵، به منظور مساعدت و فراهم نمودن تسهيلات بيشتر براي آن دسته از داوطلباني كه در بازه زماني (۹۹/۰۵/۰۵ لغايت ۹۹/۰۵/۱۲) براي ثبت نام اقدام ننموده اند، ترتيبي اتخاذ گرديده است كه متقاضيان ثبت نام بتوانند تا روز یکشنبه مورخ ۹۹/۰۵/۱۹ نسبت به ثبت‌نام خود اقدام نمايند. بنابراين ضرورت دارد متقاضيان، در مهلت در نظر گرفته شده، پس از مطالعه شرايط و ضوابط آزمون و فراهم نمودن مدارك و اطلاعات مورد نياز، به درگاه اینترنتی سازمان سنجش آموزش كشور به نشاني www.sanjesh.org مراجعه و نسبت به ثبت‌نام در آزمون مذكور اقدام نمايند.

ضمناً آن دسته از داوطلباني كه قبلاً نسبت به ثبت نام اقدام نموده اند، مي توانند در صورت تمايل تا تاريخ فوق، نسبت به مشاهده و يا ويرايش اطلاعات ثبت نامي خود اقدام نمايند.

همچنین متقاضیان لازم است به موارد ذیل توجه داشته باشند:

۱- متقاضیانی که فاقد کارت پایان خدمت هستند می بایستی در زمان تکمیل بند مربوطه در قسمت سریال کارت پایان خدمت شماره ۰۲۱۲۳۰۵۵۰۰۰ و در قسمت تاریخ پایان خدمت تاریخ ۲۹ شهریور ۱۴۰۰ را درج نمایند.

۲- آن دسته از متقاضیانی که موفق به اخذ گواهی اشتغال به تحصیل یا فارغ التحصیلی از دانشگاه محل تحصیل خود نشده اند می توانند در قسمت ارسال مدارک، کارنامه یا برنامه تحصیلی ترم آخر خود را بارگذاری نمایند.

۳- متقاضیان پذیرفته شده آزمون وکالت سال ۱۳۹۸ که به دلیل تغییر حوزه قضایی خود در آزمون وکالت سال ۱۳۹۹ ثبت نام می کنند، در قسمت ارسال مدارک، کارنامه قبولی سال ۱۳۹۸ را بارگذاری نمایند.

مركز وكلا، كارشناسان رسمي و مشاوران خانواده قوه قضائيه

آگهی آزمون وکالت دادگستری

مرکز وکلا، كارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائيه، در اجرای بند «ب» ماده ۴ آئين نامه اجرایی ماده ۱۸۷ قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی مصوب ۲۷/۱۱/۹۷ از متقاضيان اخذ پروانه وكالت دادگستری جهت شركت در آزمون ثبت نام به عمل می آورد.


راهنمای ثبت‌نام آزمون وکالت دادگستری سال 99 مرکز وکلای دادگستری

الف) شرایط و مدارک لازم جهت ثبت نام در آزمون وكالت

شرایط لازم:

۱) تابعیت جمهوری اسلامی ایران

۲) داشتن حداقل ۲۴ سال تمام شمسی و حداکثر ۶۵ سال تمام شمسی در زمان صدور پروانه

تبصره: شرکت در آزمون برای افرادی که در زمان آزمون شرط سنی را ندارند اما در زمان صدور پروانه (در صورت قبولی در فرایند های آزمون و احراز صلاحیت) شرط سنی را داشته باشند، بلامانع است.

۳) دارا بودن دانشنامه لیسانس یا بالاتر در رشته حقوق (از دانشكدههای حقوق داخل یا خارج کشور که مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری باشد) یا دانشنامه لیسانس در رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی یا معادل آن از دروس حوزوی و دانشگاهی با تایید مرجع صالح.

تبصره ۱: کسانی که فاقد مدرك کارشناسی حقوق، فقه و مبانی حقوق اسلامی یا معادل آن از دروس حوزوی و دانشگاهی با تایید مرجع صالح بوده و فقط دارای مدارك باالتر آن هستند حق شرکت در آزمون را ندارند؛ بنابراین از ارائه مدارك باالتر به جز مدارك کارشناسی عنوان شده خودداری نمایند.

تبصره ۲: مدرك معادل حوزوی مدرکی است که مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری باشد.

تبصره ۳: دارندگان مدارك کارشناسی ناپیوسته حقوق با مدرك کاردانی مرتبط به شرط آن که واحدهای دروس دوره کارشناسی حقوق را گذرانده باشند مجاز به شرکت در آزمون هستند.

مدارك مورد نياز جهت ثبت نام:

داوطلبان محترم لازم است تصویر اسكن شده مدارك زیر را در هنگام ثبت نام در سامانه بارگذاری نمایند:

۱) یک قطعه عكس ۴×۳ با زمینه روشن و رعایت شئونات اسلامی با بدون حاشیه‌های زاید و به شكل jpg و با اندازه حدود ۵۹۵ در ۸۴۲ pixels و با وضوح تصویری dpi ۷۲.

۲) تمام صفحات شناسنامه

۳) کارت ملّی

۴) گواهی فراغت از تحصیل یا گواهی اشتغال به تحصیل در مقطع کارشناسی رشته حقوق (گرایش‌های مختلف حقوق و فقه و مبانی حقوق اسلامی) از دانشكدههای معتبر داخلی یا خارجی) در حالت اخیر، به شرط ارزیابی رسمی)

۵) مدرك نشان دهنده وضعیت نظام وظیفه برای آقایان (کارت پایان خدمت،گواهی معافیت دائم یا موقت) و در خصوص افرادی که در حال سپری کردن خدمت وظیفه عمومی هستند یا در مهلت قانونی اعزام به خدمت پس از اتمام معافیت تحصیلی هستند، مدارك مثبت این وضعیت باید ارسال شود. بدون حاشیه‌های زاید به شكل jpg و با اندازه حدود ۲۱۳ در ۳۱۲ pixels و با وضوح تصویری ۷۲ dpi.

۶) پروانه وکالت ویژه دارندگان پروانه وکالت که برای تغییر حوزه قضایی خدمت در آزمون شرکت می‌کنند.

یادآوری مهم: با توجه به مشکلات بوجود آمده در آزمونهای قبلی، درخصوص اشتباه در ارسال عكس داوطلبان، که این موضوع اکثراً برای داوطلبانی که ثبت‌نام آنها توسط دیگران انجام می‌شود رخ داده است، تاکید میگردد علاوه بر کنترل اطالعات ثبت‌نامی، حتماً نسبت به کنترل عكس ارسالی دقت نمایید تا اشتباهاً عكس داوطلب دیگری به جای عكس شما ارسال نگردد. بدیهی است که در صورت ارسال عكس اشتباهی از طرف متقاضی، فرد به عنوان متخلف تلقی و مطابق مقررات با وی رفتار خواهد شد. تبصره ۱ :داوطلبانی که موفق به کسب حد نصاب نمره و رتبه در هر دو مرحله آزمون کتبی و شفاهی میشوند برای اخذ ۱ پروانه وکالت باید شرایط مقرر در ماده ۵ آئين نامه اجرایی مركز و سایر قوانین و مقررات حاکم بر اخذ پروانه وکالت و مفاد آنها را دارا باشند. آگاهی از این شرایط و مقررات هنگام ثبت نام در آزمون بر عهده داوطلبان است و مسئولیت عدم احراز شرایط در قوانین مذکور متوجه ایشان خواهد بود. قبولی در هر یک از مراحل آزمون یا مصاحبه علمی و شخصیتی برای شرکت کنندگانی که شرایط ذکر شده در قوانین و آیین نامه‌های مربوطه را نداشته باشند هیچگونه حقی ایجاد نمیکند.

تبصره ۲: داوطلبان هنگام ثبت‌نام نباید مشمول شرایط غیبت از خدمت وظیفه عمومی باشند.

تبصره ۳: مطابق مصوبه هيئت محترم نظارت بر وکلا، كارشناسان رسمی و مشاوران خانواده، در خصوص پذیرفته شدگان آزمون وكالت سال ۱۳۹۹ سرباز كارآموز پذیرفته نمی‌شود. بنابراین داوطلبينی كه به هر نحوی مشمول خدمت سربازی می باشند یا پس از فراغت از تحصيل مشمول خواهند شد، باید حداكثر تا تاریخ ۲۹/۶/۱۴۰۰كارت پایان خدمت یا معافيت از خدمت خود را ارائه نمایند. در صورت عدم ارائه مدرک مربوطه، پذیرفته شدن داوطلب در آزمون و مصاحبه هيچگونه حقی ایجاد نمی كند.

تبصره ۴: داوطلبینی که در مقطع کارشناسی تحصیل می کنند، باید حداکثر تا تاریخ ۲۹/۶/۱۴۰۰ گواهی فراغت از تحصیل خود را ارائه نمایند؛ در صورت عدم ارائه مدرك مربوطه، پذیرفته شدن داوطلب در آزمون و مصاحبه هیچگونه حقی ایجاد نمیکند.

ب) نحوه ثبت نام:

۱)کلیه متقاضیان ثبت نام در آزمون وکالت در صورت داشتن شرایط مندرج در اطلاعیه داوطلبان باید از روز یکشنبه مورخ ۵/۵/۱۳۹۹ لغایت روز یکشنبه مورخ ۱۲/۵/۱۳۹۹ با مراجعه به درگاه اینترنتی سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی org.sanjesh.www ضمن مطالعه دقیق آگهی آزمون نسبت به ثبت نام اقدام نمایند. در پایان ثبت‌نام به هر یک از داوطلبان کد رهگیری ارائه خواهد شد که داوطلبان الزم است تا پایان کلیه مراحل آزمون این کد را نزد خود نگهداری نمایند.

ضمناً یادآور می‌شود ثبت‌نام منحصراً به صورت الكترونیكی میباشد و داوطلبان الزم است از طریق درگاه اینترنتی مذکور نسبت به ثبت نام در آزمون اقدام نمایند و ثبت نام به غیر از روش فوق غیر قابل قبول می‌باشد و این دسته از داوطلبان مجاز به شرکت در آزمون نمیباشند.

۲) متقاضیان در هنگام ثبت نام الزم است با استفاده از کارتهای بانكی عضو شتاب نسبت به پرداخت هزینه ثبت‌نام اقدام نمایند.

۳) متقاضیان در هنگام ثبت نام، حق انتخاب صرفاً سه استان (به ترتیب اولویت) جهت محل خدمت را دارا می باشند.

ج) پرداخت هزینه ثبت نام به صورت اینترنتی:

متقاضیان واجد شرایط میبایست نسبت به پرداخت وجه ثبت‌نام به مبلغ ۰۰۰.۵۰۰،۱ (یک میلیون و پانصد هزار) ریال به صورت الكترونیكی و یا از طریق کارتهای بانكی متصل به شبكه شتاب اقدام نمایند. الزم به توضیح است هزینه ثبت نام به حساب مشخص شده در مرکز وکال، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه واریز خواهد شد. متقاضیان باید در مهلت تعیین شده نسبت به ثبت‌نام اقدام نموده و از موکول نمودن آن به روزهای پایانی خودداری نمایند.به ثبت نام های ناقص ترتیب اثر داده نخواهد شد و وجوه پرداختی به هیچ وجه مسترد نمی‌گردد.

چ) زمان برگزاری آزمون و نحوه دریافت كارت شركت در آزمون:

کارت شرکت در آزمون از روز سه شنبه مورخ ۰۱/۰۷/۹۹ برای مشاهده و پرینت بر روی درگاه اینترنتی سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی org.sanjesh.www قرار خواهد گرفت.

آزمون در روز جمعه ۰۴/۰۷/۱۳۹۹ با توجه به آمار شرکت کنندگان، حسب مورد در مراکز استان ها برگزار خواهد شد. ساعت شروع و محل برگزاری آزمون بر روی کارت شرکت در آزمون درج و به هنگام پرینت کارت به آگاهی داوطلبان خواهد رسید.

د) مواد و منابع امتحانی:

ردیفنام دروسضریب
1حقوق مدنی2
2آیین‌دادرسی مدنی2
3حقوق تجارت2
4حقوق جزایت عمومی و اختصاصی2
5آیین‌دادرسی کیفری2
6فقه2
7حقوق ثبت1


آزمون از قوانین و مقررات زیر با آخرین اصلاحات و همچنین آراء وحدت رویه مرتبط با آنها خواهد بود.

حقوق مدنی

۱) قانون مدنی مصوب سال ۱۳۰۷

۲) قانون امور حسبی مصوب سال ۱۳۱۹ با اصلاحات بعدی

۳) قانون مسئوليت مدنی مصوب سال ۱۳۳۹

۴) قانون روابط موجر و مستاجر مصوب سال ۱۳۵۶

۵) قانون روابط موجر و مستاجر مصوب سال ۱۳۷۶

۶) قانون تملک آپارتمان ها مصوب سال ۱۳۴۳ با اصلاحات بعدی

۷) قانون پيش فروش ساختمان مصوب سال ۱۳۸۹

۸) قانون بيمه اجباری خسارات وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقليه مصوب سال ۱۳۹۵

آیین دادرسی مدنی

۱) قانون آیين دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور مدنی مصوب سال ۱۳۷۹ با اصلاحات بعدی

۲) قانون اجرای احکام مدنی مصوب سال ۱۳۵۶ با اصلاحات بعدی

۳) قانون نحوه اجرای محکوميت های مالی مصوب سال ۱۳۹۴

۴) قانون تشکيالت و آیين دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲

۵) قانون حمایت خانواده مصوب سال ۱۳۹۱

۶) قانون شوراهای حل اختلاف مصوب سال ۱۳۹۴

۷) آیين نامه اجرایی ماده ۱۸۷ قانون برنامه سوم توسعه مصوب سال ۱۳۹۷.

حقوق تجارت

۱) قانون تجارت مصوب سال ۱۳۱۱

۲) الیحه قانونی اصالح موادی از قانون تجارت مصوب سال ۱۳۴۷ 

۳) قانون بخش تعاون اقتصاد جمهوری اسلامی ایران مصوب سال ۱۳۷۰ با اصالحات بعدی 

۴) قانون اجرای سياست های كلی اصل ۴۴ مصوب سال ۱۳۸۷ با اصالحات بعدی

۵) قانون صدور چک مصوب سال ۱۳۹۷

۶) قانون اداره تصفيه ورشکستگی مصوب سال ۱۳۱۸.

حقوق جزای عمومی و اختصاصی 

۱) قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۹۲ (مطابق با اصلاحات اخير) به همراه بخش تعزیرات از قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۷۵ 

۲) قانون تشدید مجازات مرتکبين ارتشا اختالس و كالهبرداری مصوب سال ۱۳۶۷

۳) قانون جرایم رایانه ای مصوب سال ۱۳۸۸ ۴) قانون مبارزه با پولشویی مصوب سال ۱۳۸۶ با اصالحات بعدی

۵) قانون مجازات اخلال‌گران در نظام اقتصادی مصوب سال ۱۳۶۹ با اصلاحات بعدی

۶) قانون تشدید مجازات اسيدپاشی و حمایت از بزه دیدگان ناشی از آن مصوب ۱۳۹۸

آیین دادرسی کیفری

۱) قانون آیين دادرسی كيفری مصوب سال ۱۳۹۲

۲) آیين نامه اجرای احکام مصوب ریيس قوه قضائيه سال ۱۳۹۸

فقه

سؤالات فقهی این بخش از كتاب تحریرالوسيله خواهد بود:

۱) كتاب الوكاله

۲) كتاب القضاء

۳) كتاب الشهادات

۴) كتاب الاقرار

۵) كتاب االیمان

حقوق ثبت

۱) قانون ثبت اسناد و املاک مصوب سال ۱۳۱۰ با اصلاحات بعدی

۲) قانون افراز و فروش امالک مشاع مصوب سال ۱۳۵۷

۳) قانون تعيين تکليف وضعيت ثبتی اراضی و ساختمان‌های فاقد سند رسمی مصوب ۱۳۹۰

۴) قانون اصلاح بعضی از مواد قانون ثبت و قانون دفاتر اسناد رسمی مصوب ۱۳۲۲

۵) قانون دفاتر اسناد رسمی مصوب ۱۳۱۷

۶) آیين نامه اجرای مفاد اسناد رسمی لازم‌الاجرا و طرز رسیدگی به شکایت از عمليات اجرایی سازمان ثبت اسناد و امالک كشور مصوب ریيس قوه قضائيه مصوب سال ۱۳۸۷.

۸) قانون بيمه اجباری خسارات وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشیاز وسایل نقليه مصوب سال ۱۳۹۵

هـ) یادآوری مهم:

۱) وجه پرداختی صرفاً برای شرکت در آزمون کتبی دریافت می‌شود و به هیچ وجه مسترد نخواهد شد؛ پرداخت هزینه شرکت در سایر مراحل ارزیابی نیز بر عهده داوطلبان است.

۲) ۳۰ درصد از ظرفیت پذیرش هر حوزه قضائی به ایثارگران مذکور در ماده ۵۹ مكرر قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران، که حداقل۷۰ درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده را کسب نمودهاند اختصاص می‌یابد. استفاده از این سهمیه مانع از پذیرش ایثارگرانی که نمره قبولی سهمیه آزاد را کسب نموده‌اند نمی‌باشد.

تعریف ایثارگر بر مبنای قانون مذکور:

۱- فرزندان و همسران شهدا،

۲- جانبازان با حداقل ده درصد (۱۰%)

۳- آزادگان با داشتن حداقل سه‌ماه سابقه اسارت

۴- رزمندگان با داشتن حداقل ششماه حضور در جبهه،

۵- همسر و فرزندان جانبازان بیست و پنج درصد (۲۵%) و بالاتر

۶- فرزندان و همسران آزادگان و فرزندان رزمندگان دارای حداقل دوازده ماه سابقه حضور داوطلبانه در جبهه.

این سهمیه فقط برای آن دسته ایثارگرانی قابل اعمال است که در تاریخ ثبت نام کد ایثارگری مورد تایید مراجع قانونی را دارا باشند و پس از آن امكان هیچ گونه اعمال سهمیه وجود ندارد. همچنین هیچ‌گونه اعتراض مرتبط با موضوع ایثارگری پس از ثبت نام داوطلب در آزمون، پذیرفته نخواهد شد.

۳) همه قوانین و مقررات داخلی مرکز برای تمام داوطلبین و پذیرفته شدگان الزم االتباع است و تغییرات آتی در قوانین و مقررات به منزله سلب حق مكتسبه نبوده و رعایت آنها نیز الزامی خواهد بود. همه داوطلبین نیز موظف هستند دستور العمل ها و آیین نامه های مرتبط با مرکز و به صورت خاص آیین نامه اجرایی مرکز مصوب ۲۷/۱۱/۱۳۹۷ و دستورالعمل کارآموزی وکالت مرکز وکال، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه مصوب ۰۲/۰۲/۱۳۹۹ را مطالعه نمایند. قبولی داوطلب در آزمون یا مصاحبه در صورت عدم احراز یا رعایت شرایط مندرج در قوانین، مقررات، دستورالعمل ها و آیین نامه های مرتبط با مرکز، هیچگونه حقی مبنی بر پذیرش وی ایجاد نمی کند.

۴) پذیرش نهایی منوط به اخذ حد نصاب نمره علمی در آزمون کتبی و پذیرش در آزمون شفاهی (مصاحبه علمی- شخصیتی) و وجود ظرفیت در حوزه قضایی مورد تقاضا و تایید نهایی هیئت تعیین صالحیت میباشد.

۵) چنانچه در هر مرحله از آزمون تا صدور پروانه و بعد از آن خالف اظهارات و مدارك ارسالی از سوی داوطلبان ثابت گردد از فهرست داوطلبان یا پذیرفته شدگان حذف و در صورت صدور پروانه نیز، پروانه آنان باطل خواهد شد.

۶) ازپذیرفته شدگان مرحله اول درآزمون كتبی، درمرحله دوم آزمون مصاحبه »علمی-شخصيتی» به عمل خواهد آمد و صرفاً پس از بررسی صحت مدارك، دارا بودن شرایط قانونی و علمی از مراحل فوق و پس از گزینش و احراز صلاحیت به مرحله کارآموزی راه خواهند یافت. داوطلبان دقت نماید با توجه به استانداردهای علمی حاکم بر آزمون و تلفیقی بودن نمره نهایی از دو مرحله آزمون، تنها قبولی نهایی مالك خواهد بود و قبولی در هیچ کدام از مراحل حقی برای شرکت کنندگان ایجاد نخواهد نمود. ۷) به متقاضیان اخذ پروانه وکالت پس از پذیرش در آزمون، مصاحبه علمی-شخصیتی و احراز صالحیت، پروانه کارآموزی اعطاء میگردد و این دسته راه یافتگان نهایی موظفند به مدت ۱۸ ماه عالوه بر انجام تكالیف آموزشی، تحت نظر وکیل سرپرست مطابق با قوانین و مقررات حاکم به کارآموزی و وکالت در برخی دعاوی بپردازند. کارآموزان پس از صفحه ۷ طی موفقیتآمیز دوره کارآموزی و قبولی در ارزیابیهایی حین و پایان این دوره موفق به کسب پروانه وکالت پایه یک می‌شوند.

۸) عدم توجه به اطلاعیه‌های مرکز در فرآیند جذب و عدم مراجعه جهت طی کردن هر یک از اطالعیه ها به منزله انصراف بوده و هیچگونه عذری در این خصوص پذیرفته نخواهد بود.

۹) داوطلبانی که دارای معلولیت (کم بینایی یا نابینایی) و ناتوانی جسمی-حرکتی از ناحیه دست می‌باشند (صرفا جهت استفاده از منشی در آزمون) گواهی معلولیت و استفاده از منشی صادره از سازمان بهزیستی کشور را از قسمت مربوطه سیستم ثبت نام ارسال نمایند. لازم به ذکر است طبق قانون اخذ پروانه وکالت مصوب سال ۱۳۷۶ هیچ گونه سهمیه فوق‌العاده‌ای برای پذیرش این داوطلبان در آزمون وکالت در نظر گرفته نشده است و با ارائه این گواهی از نظر پذیرش در آزمون اولویتی برای فرد ارائه‌کننده ایجاد نخواهد شد.

مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائيه

مطالب مرتبط:

- قوانین و مقررات منبع آزمون وکالت 99 مرکز وکلای قوه قضائیه