کارشناسان رسمی دادگستری

دستورالعمل رفتار حرفه‌ای کارشناسان رسمی دادگستری در جلوگیری از اطاله دادرسی

دستورالعمل رفتار حرفه‌ای کارشناسان رسمی دادگستری برای حذف عامل کارشناسی در اطاله دادرسی (بخشنامه شماره 4046/ش مورخ 13/11/1398 شورای عالی کارشناسان رسمی دادگستری)

به موجب ماده 7 و ماده 19 قانون کانون کارشناسان رسمی دادگستری و به استناد بند 5 مصوبه مورخ 31/9/1398 شورای عالی «دستورالعمل رفتار حرفه‌ای کارشناسان رسمی برای کاستن از اطاله دادرسی و حذف عامل کارشناسی از اطاله دادرسی» را به شرح زیر ابلاغ می‌نماید. این دستورالعمل از روز 1/12/1398 برای کلیه کارشناسان در سراسر کشور لازم‌الاجراست.

1- ابلاغیه‌های مراجع قضایی در سامانه ثنا، هر روز توسط کارشناسان بازدید شود.

2- کارشناسان در اولین فرصت ممکن، و حتماً پیش از سررسید زمان مندرج در ابلاغیه، به دادگاه یا مرجع قضایی ابلاغ‌کننده کارشناسی، مراجعه کنند.

3- قرار کارشناسی به طور کامل و دقیق توسط کارشناس مطالعه شود.

4- کارشناسان نسبت به ارزیابی صلاحیت‌های خود با مفاد قرار کارشناسی بررسی نمایند و:

الف- در صورت داشتن صلاحیت لازم، برای اجرای قرار کارشناسی، قبول کارشناسی نمایند.

ب- در صورت عدم برخورداری از صلاحیت لازم برای قرار کارشناسی، به فوریت به دادگاه اطلاع دهند.

5- کارشناسان نسبت به ارزیابی “جهات رد” طبق قانون اقدام و در صورت وجود جهات ردّ، بی‌درنگ به مقام قضایی اطلاع دهند و دلیل یا دلایل جهات رد را اعلام کنند.

6- کارشناسان، در همان شروع کار، اقدامات لازم برای استخراج اطلاعات اولیه پرونده شامل موارد زیر را انجام دهند:

1-6 مطالعه کامل پرونده و اسناد موجود در دادگاه؛

2-6 اخذ اطلاعات مربوط به اصحاب دعوی و وکلای آنان، برای برقراری تماس با ایشان؛

3-6 اخذ اطلاعات کامل مشخصات دارایی‌های موضوع کارشناسی؛ و

4-6 اخذ اطلاعات مربوط به اعضای هیئت کارشناسی در صورتی که ارجاع به هیئت کارشناسی است. شروع بررسی کارشناسی منوط به جمع‌اوری و به دست آوردن اطلاعات این بند است. مدارک موجود در پرونده باید حاوی اطلاعات این بند باشد. چنانچه اطلاعات مندرج در این بند در پرونده وجود نداشته باشدف مراتب نقض مدار به صورت مکتوب به دادگاه اطلاع داده شود و از قاضی تقاضای دستور قاضی برای تکمیل مدارک بنمایند.

7- کارشناسان نسبت به ارزیابی زمان مورد نیاز برای اجرای قرار کارشناسی و مقایسه با زمان مقرر در قرار کارشناسی اقدام نمایند. در صورتی که زمان مورد نیاز بیش از زمان مصوب باشد، کارشناس یا هیئت کارشناسی، مراتب را، پیش از سر آمدن زمان، به طور مستدل و رسمی، کتباً به دادگاه اعلام و از دادگاه تمدید زمان یا استمهال بخواهند.

8- کارشناس موظف خواهد بود بر اساس اسناد و مدارک موجود در پرونده شامل دادخواست، لایحه دفاعیه، اسناد و مدارک ارائه شده در پرونده و عندالاقتضاء اظهارات طرفین در جلسه رسیدگی و، در صورت لزوم، برگزاری جلسه حضوری و استماع نظر طرفین، ارزیابی و نظریه خود را تنظیم و ارائه نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام