قوانین و مقررات محاسباتی

‌آیین‌نامه اجرایی ماده (۸۱) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت

آیین‌نامه اجرایی ماده (۸۱) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت موضوع: وجوه لازم برای خرید وسایل، لوازم، مصالح ساختمانی، قطعات یدکی و ماشین‌آلات کارگاهی‌ (تصویبنامه ‌شماره ۴۱۴۷/ت۲۶۳۰۹‌ه‍ مورخ ۱۳۸۱/۰۲/۰۴ هیئت وزیران)

‌سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور- وزارت امور اقتصادی و دارایی

‌هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۸۱.۲.۱ بنا به پیشنهاد شماره ۱۰۵.۳۶۸۷ مورخ ۱۳۸۱.۱.۲۰ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و به استناد ماده (۸۱) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت -‌مصوب ۱۳۸۰-، آیین‌نامه اجرایی ماده مزبور را به شرح زیر تصویب نمود:

‌آیین‌نامه اجرایی ماده (۸۱) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت

ماده ۱- وجوه لازم برای خرید وسایل، لوازم، مصالح ساختمانی، قطعات یدکی و ماشین‌آلات کارگاهی‌مورد نیاز طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای، موضوع ماده  (۸۱) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی‌دولت بنا به دستور وزیر یا بالاترین مقام دستگاه اجرایی یا نمایندگان مجاز از طرف آن‌ها با توجه به امکانات‌خزانه و در قالب اعتبارات تخصیص یافته حداکثر تا میزان ده درصد اعتبار مصوب سال جاری هر یک از ‌طرح‌های تملک دارایی های سرمایه ای مصوب ملی و پانزده درصد اعتبار مصوب سال جاری هر یک از‌طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه ای مصوب استانی در مقابل درخواست وجه در اختیار دستگاه اجرایی‌مربوط قرار می‌گیرد تا به شرح سایر مواد این آیین‌نامه هزینه گردد.

‌ماده ۲- وجوه موضوع این آیین‌نامه به حساب جداگانه ای که توسط خزانه برای دستگاه اجرایی در‌شعبه حساب‌های دولتی بانک طرف حساب دستگاه اجرایی افتتاح می‌شود، واریز خواهد شد.

‌ماده ۳- ‌وجوه موضوع این آیین‌نامه حتی‌الامکان برای سفارش لوازم، ماشین آلات، مصالح و تجهیزاتی‌به کار می‌رود که برای ساخت یا تحویل آن‌ها از طرف سازنده یا فروشنده مدت زمانی تعیین می‌شود و دستگاه‌اجرایی باید بر اساس برنامه زمان‌بندی اجرای کار، قبلاً به سفارش آن‌ها اقدام کند.

‌ماده ۴- ‌دستگاه‌های اجرایی بر اساس برنامه زمان بندی اجرای کار، نسبت به سفارش مصالح یا تهیه‌پیش فاکتور و یا انعقاد موافقتنامه از طریق منابع مورد تأیید خود اقدام می‌نمایند. وجوه لازم برای انجام سفارش‌ها با دستور پرداخت دستگاه اجرایی به حساب فروشنده واریز می‌شود.

‌تبصره- در مواردی که بر حسب لزوم و بنا به توصیه دستگاه اجرایی، پیمانکار به طور مستقیم به منابع‌تأمین اقلام موضوع این آیین‌نامه که مورد تأیید دستگاه اجرایی باشد، مراجعه و نسبت به تهیه پیش فاکتور یا انعقاد‌موافقتنامه به نام خود اقدام و پیش فاکتور یا موافقتنامه مربوط را به دستگاه اجرایی تسلیم می‌نماید، وجوه لازم برای سفارش آن‌ها طبق دستور پرداخت دستگاه اجرایی به حساب فروشنده واریز و به شرح ماده (۶) این آیین‌نامه به‌حساب منظور می‌شود.

‌ماده ۵- ‌دستگاه‌های اجرایی بر اساس برنامه زمان بندی اجرای کار و پیشرفت عملیات آن، حواله‌تحویل اقلام مورد نیاز را از محل اقلام سفارش شده در اختیار پیمانکاران قرار داده و هزینه آن را حسب مورد‌به شرح ماده (۶) این آیین‌نامه به حساب منظور می‌نمایند.

‌ماده ۶- ‌هزینه‌های تهیه اقلام مورد نیاز این آیین‌نامه در قراردادهای پیمانکاری به شرح زیر به حساب‌منظور می‌شود:

‌الف- هزینه‌های ابزار اجرای کار، از قبیل وسایل و لوازم و ماشین آلات کارگاهی و قطعات یدکی به میزان‌هزینه شده به حساب بدهی پیمانکار منظور می‌شود.

ب- هزینه تهیه مصالح (به استثنای سیمان و آهن آلات) بر مبنای هزینه تمام شده به حساب بدهی پیمانکار منظور می‌شود.

‌بهای سیمان و آهن‌آلات بر طبق دستورالعمل‌های سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور (مربوط به روش‌محاسبه مابه‌التفاوت نرخ آهن‌آلات و سیمان) به حساب بدهی پیمانکار منظور می‌شود.

‌در مواردی که هزینه تمام شده تهیه آهن‌آلات و سیمان بیش از میزانی باشد که طبق دستورالعمل‌های یاد‌شده به حساب بدهی پیمانکار گذاشته شود، مابه‌التفاوت به هزینه قطعی طرح مربوط منظور می‌شود.

‌ماده ۷- اقلام موضوع این آیین‌نامه باید پس از تحویل فروشنده به کارگاه حمل شود.

‌مصالح و لوازم مصرفی و قطعات یدکی در کار به مصرف خواهد رسید و ماشین آلاتی که حواله آن به نام‌پیمانکار صادر می‌گردد تا تأدیه بدهی او به کارفرما در رهن کارفرما بوده و سند آن به منظور جلوگیری از هر‌نوع انتقال مالکیت تا پایان کار و تسویه بدهی، نزد کارفرما نگهداری خواهد شد.

‌ماده ۸- در قراردادهای پیمانکاری پس از تحویل مصالح به کارگاه‌ها، ورود آن‌ها با حضور دستگاه‌ نظارت، صورتمجلس شده و بهای آن بر اساس نرخ‌های مندرج در قرارداد آن‌ها در اولین صورت وضعیتی که‌پس از ورود به کارگاه تنظیم می‌شود، منظور می‌گردد.

‌ماده ۹- مبالغ بدهی پیمانکاران بابت خرید ماشین‌آلات و قطعات یدکی به میزانی که توسط دستگاه‌اجرایی تعیین می‌شود، از صورت وضعیت پیمانکار کسر می‌شود. بدهی یاد شده باید تا پایان سال مالی واریز شود.

‌ماده ۱۰- مبالغ بدهی پیمانکاران بابت مصالح دریافتی به تناسب مقادیری از مصالح که در صورت‌وضعیت منظور می‌شود، باید از صورت وضعیت و تعدیل پیمانکاران کسر شود.

‌ماده ۱۱- چنانچه مصالح، لوازم، قطعات یدکی و ماشین آلات ساختمانی که پیمانکار بابت آن‌ها بدهکار‌است، به عللی تا پایان سال تحویل پیمانکار نشود، بدهی پیمانکار با سرفصل پیش پرداخت خرید اقلام یاد‌شده، به سال بعد منتقل می‌شود.

‌ماده ۱۲- در مورد خریدهایی که اقلام مربوط به آن‌ها تا پایان سال مالی تحویل نگردد وحواله آن‌ها نیز‌در اختیار پیمانکار قرار داده نشده باشد، بدهی واحدهای تولیدی یا منابع تأمین‌کننده این نوع اقلام، تحت‌عنوان پیش پرداخت طرح مربوط، به سال بعد منتقل و برابر مقررات واریز می‌گردد.

‌محمدرضا عارف- معاون اول رییس‌جمهور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام