آزمون تعیین صلاحیت
وزارت نفت و نیرو

اساسنامه سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا)

قانون اساسنامه سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا) (مصوب 24/9/1395 مجلس شورای اسلامی)

وزارت نیرو

در اجرای اصل یکصد و بیست و سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به پیوست «قانون اساسنامه سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا)» که در جلسه علنی روز چهارشنبه مورخ بیست و چهارم آذرماه یکهزار و سیصد و نود و پنج مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 15/10/1395 به تأیید شورای نگهبان رسیده و طی نامه شماره 84880/76 مورخ 27/10/1395 مجلس شورای اسلامی واصل گردیده، جهت اجرا ابلاغ می‌گردد.

حسن روحانی- رییس‌جمهور

قانون اساسنامه سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا)

کلیات

ماده 1- به منظور ارتقای بهره‌وری انرژی و استفاده هرچه بیشتر از منابع تجدیدپذیر و پاک از طریق فراهم نمودن زیرساخت‌های لازم در کشور و افزایش بهره ‌وری ارزش انرژی و کاهش تلفات انتقال، توزیع و مصرف انرژی در کشور و استفاده از روش‌های تولید برق تجدیدپذیر و پاک «سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی» که در این اساسنامه به اختصار «سازمان» نامیده می‌شود، به صورت موسسه دولتی وابسته به وزارت نیرو تشکیل می‌شود.

تبصره 1- منابع تجدیدپذیر انرژی شامل انرژی بادی، خورشیدی، زمین‌گرمایی، آبی کوچک (تا 10 مگاوات)، دریایی و زیست‌توده (بیومس)، (اجزای قابل تجزیه زیستی از محصولات، پسماندها و زائدات کشاورزی، جنگل‌ها و صنایع وابسته و همچنین زائدات صنعتی و شهری قابل تجزیه که قابلیت تولید برق، حرارت، سوخت‌های مایع،‌ سوخت‌های گازی و انواع کاربردهای مفید شیمیایی را دارا می‌باشد)، هیدروژنی،‌ پیل سوختی و سایر منابع حاصل از انرژی‌های تجدیدشونده و پاک می‌باشد.

تبصره 2- منظور از ارتقای بهره‌وری انرژی استفاده بهینه و منطقی از انرژی است به گونه‌ای که بدون کاهش رفاه اجتماعی و سطح تولید ملی بتوان از اتلاف آن از نقطه تولید تا پایان مصرف جلوگیری نمود و موجب افزایش کارآیی و اثربخشی در مصرف انرژی، استفاده اقتصادی از آن، بهره‌برداری بهتر، کمک به توسعه پایدار و حفظ بیشتر منابع فسیلی و محیط زیست شود.

ماده 2- موضوع فعالیت سازمان، بکارگیری بخش خصوصی و حمایت از مشارکت آن، تدوین سیاست‌های تشویقی در جهت حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، عملی کردن استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر در سطح صنعتی و انجام وظایف دولت برای تحقق اهداف سازمان است.

تبصره- هرگونه اصلاح اساسنامه باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد.

ماده 3- سازمان دارای شخصیت حقوقی مستقل و مرکز اصلی آن در تهران و حوزه فعالیت آن سراسر کشور می‌باشد.

تبصره- سازمان می‌تواند برای انجام وظایف قانونی خود و وصول به اهداف با تأیید وزارت نیرو و تصویب سازمان امور اداری و استخدامی کشور نسبت به ایجاد واحدهای تشکیلاتی مورد نیاز اقدام کند.

ماده 4- از تاریخ تصویب این قانونٰ وظایف و مسوولیت‌های حاکمیتی ‘سازمان انرژی‌های نو ایران (سانا) ‘ و ‘سازمان بهره وری انرژی ایران (سابا)’ به همراه بودجه، اعتبارات، اموال، دارایی‌ها، بدهیها، تعهدات و امکانات و نیروی انسانی به سازمان ساتبا انتقال می یابد.

تبصره- سازمان موظف است تعهدات ناشی از تصدی‌های سازمان‌های یاد شده را در چارچوب سیاست‌های قانون اجرای سیاست های کلی اصل اصل 44 قانون اساسی با استفاده از ساز و کارهای قانونی ظرف مدت یک سال تکمیل یا واگذار و یا تعیین تکلیف کند.

ماده 5- فعالیت‌های مشابه با وظایف سازمان که در وزارت نیرو یا سایر سازمان‌های زیرمجموعه وزارت نیرو انجام می‌شود به همراه اعتبارات مربوط، در چهارچوب مصوبات قانونی به سازمان منتقل می‌شود.

وظایف و اختیارات

ماده 6- وظایف و اختیارات سازمان به شرح زیر تعیین می‌شود:

1- تدوین برنامه‌های کلان، میان‌مدت و کوتاه مدت،‌ مقررات و دستورالعملهای لازم مرتبط با اهداف و موضوع فعالیت و وظایف سازمان با تایید وزارت نیرو و نظارت بر حسن اجرای آنها

2- ارتقاء و توسعه کاربرد انرژیهای تجدیدپذیر، مدیریت تقاضای انرژیهای الکتریکی و دیگر صور انرژی به منظور استفاده کارآمد و بهینه از منابع انرژی

3- برنامه ریزی و نظارت بر پیاده‌سازی سامانه شبکه هوشمند برق در چارچوب قوانین و مقررات مربوط

4- بکارگیری بخش غیردولتی و حمایت از آن و استفاده از ظرفیت خارجی از طریق انجام مطالعه، تحقیق، توسعه و آموزش،‌ طراحی و مشاوره و تبادل اطلاعات با بخش مذکور با تایید وزارت نیرو

5- تدوین استانداردها و معیارها، جداول تعرفه‌، قیمتهای خرید تضمینی در حوزه وظایف سازمان و ارائه آن به مراجع ذیصلاح جهت تصویب و نیز تعیین صلاحیت و صدور پروانه فعالیت و بهره‌برداری برای فعالیت بخش غیردولتی در حوزه‌های مربوط و تعیین شرایط و ضوابط آن

6- تنظیم مقررات مربوط به انعقاد قراردادهای خرید از بخش غیردولتی و نظارت بر موضوع خرید انرژی برق حاصل از انرژیهای تجدیدپذیر به شکل تضمینی و به صورت بلندمدت با تایید وزارت نیرو

7- حمایت از طراحی، ساخت و آزمایش طرحهای آزمایشی به منظور کسب دانش و تجربیات نوین در حوزه اهداف سازمان

8- حمایت فنی و اقتصادی و هدایت مطالعات و پژوهشهای مراکز علمی، تحقیقاتی، مشاوره‌ای در راستای بهبود اهداف سازمان

9- حمایت از اجرای پروژه‌های ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی در چارچوب سیاستهای کلی نظام و سایر قوانین و مقررات مربوط درحوزه اهداف سازمان

10- نمایندگی، عضویت، همکاری و حضور در مجامع، سازمانها و اتحادیه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی مربوط به منظور حفظ منافع ملی در چارچوب سیاستهای کلی نظام و سایر قوانین و مقررات مربوط در حوزه اهداف سازمان

11- ظرفیت‌سازی، آموزش، ترویج و توسعه فناوری در حوزه وظایف و اهداف سازمان

12- مطالعه ظرفیتهای منابع انرژیهای تجدیدپذیر و پاک در کشور و تهیه اطلسهای ملی

13- انجام سایر فعالیتهای مرتبط با اهداف و وظایف سازمان که به سازمان محول می‌شود.

ماده 7- رئیس سازمان از بین اشخاص امین و مورد وثوق دارای تحصیلات دانشگاهی و سابقه و تجربه کافی در رشته های شغلی مرتبط با حوزه انرژی، توسط وزیر نیرو انتخاب شده و معاون وزیر نیرو است.

در حال تکمیل…

 

1 دیدگاه

  1. سلام من ۲تا نیروگاه کوچک خورشیدی دارم یک ۱۰ کیلوواتی در پشت بام خانه ویک ۴۰کیلو واتی در مزرعه کشاورزی. با توجه که در آبان ماه ۱۴۰۱ بابت افزایش قیمت اعلام شد که زیر ۲۰ کیلووات خرید ۱۷۵۰ تومان وزیر ۲۰۰ کیلووات تا ۲۰ قیمت خرید ۱۶۵۰ تومان باوجودی که قیمت هیچ تغیری نکرده وقطعا مرقون بصرفه نیست وبا این هزینه ها نصبت به بانک هم ضرر میدهد. امیدوارم پیگیری شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام