آزمون تعیین صلاحیت
وزارت کشور

لایحه تشکیل سازمان ملی مهاجرت

لایحه تشکیل سازمان ملی مهاجرت

نامه شماره 79100/57208 مورخ 13/7/1399

جناب آقای دکتر قالیباف

رییس محترم مجلس شورای اسلامی

لایحه “تشکیل سازمان مهاجران اتباع خارجی” که به پیشنهاد وزارت کشور در جلسه 16/6/1399 هیئت وزیران به تصویب رسیده است، برای طی تشریفات قانونی به پیوست تقدیم می‌شود.

حسن روحانی- رییس‌جمهور

مقدمه توجیهی:

نظر به ضرورت ایجاد سازمانی با شخصیت حقوقی مستقل به منظور تمرکز سیاست‌گذاری، راهبری، برنامه‌ریزی، نظارت و ساماندهی امور اتباع خارجی مهاجر و آواره و پناهنده و برقراری ارتباط مؤثر با نهادها و سازمان‌های بین‌المللی مرتبط با این امور، لایحه زیر برای طی تشریفات قانونی تقدیم می‌شود.

لایحه تشکیل سازمان مهاجران اتباع خارجی

ماده 1- در این قانون، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می‌روند:

خبر مورخ 16 شهریور 1399

لايحه تشکیل سازمان مهاجران اتباع خارجی در جلسه دولت

هیئت وزیران با توجه به ضرورت ایجاد سازمانی با شخصیت حقوقی مستقل به منظور تمرکز سیاستگذاری، راهبری، برنامه‌ریزی، نظارت و ساماندهی امور اتباع خارجی مهاجر و آواره و پناهنده و برقراری ارتباط مؤثر با نهادها و سازمان های بین المللی که در اجرای فرآیند مقرر در قانون مدیریت خدمات کشوری منجر به صدور مصوبه در شورای عالی اداری شده است، لایحه تشکیل سازمان مهاجران اتباع خارجی را مصوب کرد تا پس از ارسال به مجلس شورای اسلامی، به تصویب نهایی برسد.

وظایف و مأموریت های سازمان و تشکیل و ترکیب اعضای شورای سیاست‏گذاری و راهبری امور مهاجران اتباع خارجی از جمله مواد مندرج در لایحه مذکور است.

همچنین به موجب لایحه یاد شده، کلیه دستگاه ها موظفند در چارچوب قوانین و مقررات با سازمان همکاری کنند و هر گونه اقدام و ارائه خدمات اعم از اشتغال، بهداشت، درمان، امور پزشکی، آموزش و امثال آن به مهاجران و پناهندگان را در حیطه ماموریت خود، پس از هماهنگی با سازمان انجام دهند.

سازمان مهاجران اتباع خارجی نیز موظف است ظرف شش ماه از تصویب این قانون، نسبت‏ به ایجاد پایگاه اطلاعات جمعیتی مهاجران اتباع خارجی در کشور با همکاری دستگاه های ذی‏ربط اقدام نموده و دستگاه ها موظفند برای تبادل اطلاعات با سازمان همکاری کنند.

خبر مورخ 21 تیر 1399

لایحه «تشکیل سازمان ملی مهاجرت» در دستورکار هیئت وزیران قرار گرفت

در جلسه اصلی کمیسیون سیاسی و دفاعی هیئت دولت که به ریاست عبدالرضا رحمانی فضلی روز چهارشنبه ۱۱ تیر برگزار شد مراحل بررسی کمیسیونی لایحه پیشنهادی وزارت کشور با عنوان «تشکیل سازمان ملی مهاجرت» به اتمام رسید و برای تصویب نهایی در دستور کار جلسه اصلی هیئت وزیران قرار گرفت.

به گزارش «پایگاه اطلاع رسانی دفتر هیئت دولت» موضوع ایجاد سازمان ملی مهاجرت به پیشنهاد مشترک وزارت کشور و سازمان اداری و استخدامی کشور و به استناد تبصره ماده (۱۱۵) قانون مدیریت خدمات کشوری، طی مصوبه مورخ ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ شورای‌عالی اداری مورد موافقت قرار گرفت.

مطابق این تصویب‌نامه، سازمان ملی مهاجرت با شخصیت حقوقی مستقل و وابسته به وزارت کشور تشکیل می شود و تمرکز سیاست‌گذاری، راهبری، برنامه‌ریزی، نظارت و ساماندهی امور اتباع و مهاجران خارجی و پناهندگان و برقراری ارتباط مؤثر با نهادها و سازمان های بین المللی را دنبال می کند.

طبق این لایحه پیشنهادی، رئیس این سازمان با حکم وزیر کشور و به عنوان معاون وی منصوب می گردد. هم‌چنین، سازمان مورد اشاره، به عنوان مؤسسه دولتی و طبق اساسنامه و آیین‌نامه های مالی، اداری و استخدامی خاص خود که به پیشنهاد وزارت کشور، تهیه و به تصویب دولت می رسد، اداره می شود.

با طی مراحل بررسی این لایحه در کمیسیون سیاسی و دفاعی هیئت دولت،  روند مطالعه کلیه مواد آن در جلسه روز چهارشنبه ۱۱ تیر کمیسیون به پایان رسید و جهت بررسی و تصمیم گیری نهایی در دستور کار جلسه اصلی هیئت وزیران قرار گرفت.

گفتنی است، جلسه اصلی کمسیون سیاسی-دفاعی به ریاست عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور و با حضور سید محمود علوی، وزیر اطلاعات، حسینعلی امیری، معاون امور مجلس رئیس جمهور و دیگر نمایندگان وزارت خانه های تعاون، کار و رفاه اجتماعی، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، امور خارجه،‌ وزارت کشور، نیروی انتظامی و حسن عدل تهرانی، دبیر کمیسیون روز چهارشنبه ۱۱ تیر ماه ۱۳۹۹ به میزبانی دفتر هیئت دولت نهاد ریاست جمهوری تشکیل شد.

خبر مورخ 4 آذر 1398

ارسال لایحه تشکیل سازمان ملی مهاجرت به دولت

لایحه «تشکیل سازمان ملی مهاجرت» به منظور تمرکز سیاست‌گذاری، راهبری، برنامه‌ریزی، نظارت و ساماندهی امور اتباع و مهاجران خارجی و پناهندگان و برقراری ارتباط مؤثر با نهادها و سازمان های بین المللی از سوی وزارت کشور، تهیه و در دستور کار کمیسیون سیاسی-دفاعی هیئت دولت قرار گرفته است.

به گزارش «پایگاه اطلاع رسانی دفتر هیئت دولت» موضوع ایجاد سازمان ملی مهاجرت به پیشنهاد مشترک وزارت کشور و سازمان اداری و استخدامی کشور و به استناد تبصره ماده (۱۱۵) قانون مدیریت خدمات کشوری، طی مصوبه مورخ ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ شورای‌عالی اداری مورد موافقت قرار گرفت.

مطابق این تصویب‌نامه، سازمان ملی مهاجرت با شخصیت حقوقی مستقل و وابسته به وزارت کشور تشکیل می شود و تمرکز سیاست‌گذاری، راهبری، برنامه‌ریزی، نظارت و ساماندهی امور اتباع و مهاجران خارجی و پناهندگان و برقراری ارتباط مؤثر با نهادها و سازمان های بین المللی را دنبال می کند.

در حال حاضر و در اجرای حکم بند (۲) مصوبه مذکور، وزارت کشور لایحه پیشنهادی «تشکیل سازمان ملی مهاجرت» را با همکاری و تأیید سازمان اداری و استخدامی و سایر دستگاه های ذی‌ربط، تهیه و جهت سیر مراحل تصویب به دولت ارائه کرده است.

مطابق این لایحه پیشنهادی، رئیس این سازمان با حکم وزیر کشور و به عنوان معاون وی منصوب می گردد. هم‌چنین، سازمان مورد اشاره، به عنوان مؤسسه دولتی و طبق اساسنامه و آیین‌نامه های مالی، اداری و استخدامی خاص خود که به پیشنهاد وزارت کشور، تهیه و به تصویب دولت می رسد، اداره می شود.

جلوگیری از ورود و حضور غیرقانونی اتباع خارجی به کشور، اجرای قوانین، برنامه ها و مصوبات مربوط به اتباع خارجی، احداث و نگهداری اردوگاه های مراقبتی، ایستگاه های خروج مرزی و مراکز ارائه خدمات و مهانشهرهای مربوط به این اتباع، سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی درخصوص سیاست های فرهنگی، آموزشی و تحصیل دانش آموزان، دانشجویان و طلاب خارجی، برنامه های بهداشتی، درمانی، بیمه ای و حمایتی، انجام اقدامات ضروری در جهت تعیین تکلیف اتباع خارجی در کوتاه مدت و بلند مدت، شیوه استملاک آنها و امور مربوط به تحصیل تابعیت، نظارت بر بازار اشتغال این اتباع و برنامه‌ریزی به نحوی که با صیانت از اشتغال و حقوق اتباع ایرانی، از حذف فرصت های شغلی ایرانیان و وابستگی مشاغل به نیروی کار خارجی جلوگیری شود، انعقاد تفاهم نامه ها و قراردادها با سازمان ها و نهادهای بین‌المللی و سازمان های مردم‌نهاد خارجی فعال در حوزه این اتباع و … از مهمترین اهداف و مأموریت های این سازمان به شمار می رود.

مطالب مرتبط:

– موافقت با تشکیل سازمان ملی مهاجرت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام