آزمون تعیین صلاحیت
وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی

دستورالعمل طرح خرید اعتباری اضطراری ناشی از شیوع بیماری کرونا

دستورالعمل طرح خرید اعتباری اضطراری ناشی از شیوع بیماری کرونا (تصویبنامه شماره 509/ت57531هـ مورخ 5/1/1399 هیئت وزیران)

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی- وزارت امور اقتصادی و دارایی

سازمان برنامه و بودجه کشور- بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

هیئت وزیران در جلسه 28/12/1398 به پیشنهاد شماره 343083 مورخ 19/12/1398 وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و در اجرای مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا، دستورالعمل طرح خرید اعتباری اضطراری ناشی از شیوع بیماری کرونا را تصویب کرد:

دستورالعمل طرح خرید اعتباری اضطراری ناشی از شیوع بیماری کرونا

ماده 1- اقشار آسیب پذیر فاقد درآمد ثابت از قبیل رانندگان تاکسی، اتوبوس، مینی بوس و کرایه‌های بین شهری،‌دستفروشان و کارگران فصلی روزمزد تا سقف چهار میلیون خانوار به تشخیص وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ممشول برخورداری از مزایای طرح خرید اعتباری اضطراری می‌باشند و شاغلین دارای درآمد ثابت از قبیل کارکنان دولت، مستمری‌بگیران صندوق‌های بازنشستگی و همچنین مستمری‌بگیران تحت پوشش نهادهای حمایتی مشمول این طرح نیستند.

ماده 2- وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف است اقشار مشمول این تصویبنامه را از طریق ثبت نام یا پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان شناسایی و جهت واریز مبلغ خرید اعتباری به بانک‌های عامل معرفی نماید.

تبصره- کلیه بانک‌هایی که یارانه نقدی و کمک معیشتی را ماهانه به حساب سرپرست خانوار واریز می‌نمایند به عنوان بانک‌های عامل این طرح می‌باشند.

ماده 3- بانک‌های عامل موظفند ظرف (48) ساعت پس از اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای خانواره‌های یک نفره ده میلیون (10.000.000) ریال و برای سایر خانوارها مبلغ بیست میلیون (20.000.000) ریال اعتبار خرید را بر اساس دستورالعملی که توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ابلاغ خواهد شد، منظور نمایند.

تبصره- بازپرداخت اقساط طی (27) ماه (سه ماه دوره تنفس و (24) قسط متوالی ماهانه) با نرخ سود داوزده درصد (12%) خواهد بود. گیرندگان اعتبار چهار درصد از این نرخ را پرداخت خواهند کرد و هشت درصد مابقی به بانک‌های عامل پس از دوره تنفس توسط سازمان برنامه و بودجه کشور پرداخت می‌شود.

ماده 4- با توجه به محدودیت زمانی و شرایط محیطی جامعه به واسطه شیوع بیماری کرونا (عدم امکان مراجع متقاضیان به شعب بانک‌ها) واریز وجه اعتبار خرید اضطراری از محل سرفصل حساب بدهکاران هر بانک انجام می‌پذیرد.

ماده 5- این اعتبار به صورت نقد یا برای خرید کالاها از جمله کالاهای اساسی در مراکز خدماتی و فروشگاه‌های سراسر کشور معتبر است.

ماده 6- بانک عامل می‌تواند با اخذ تعهد الکترونیکی از متقاضی، اقساط را از محل حساب یارانه نقدی و کمک حمایت معیشتی کسر نماید.

تبصره- مشمولین این طرح معاف از محدودیت‌های عدم وجود چک برگشتی و بدهی معوق نزد شبکه بانکی می‌باشند.

ماده 7- سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها مکلف است به نحوی عمل نماید که در دوره بازپرداخت اقساط، خانوارهای دریافت‌کننده این تسهیلات مجاز به تغییر بانک عامل خودشان نباشند.

ماده 8- در صورت هر گونه قطعی یارانه خانوار، مانده اصل و سود مقرر در تبصره ماده (3) در تعهد دولت بوده و سازمان برنامه و بودجه کشور مکلف است آن را در لوایح بودجه سنواتی پیش‌بینی نماید.

ماده 9- در اجرای این تصویبنامه استانها و شهرهایی که بیشتر در معرض شیوع بیماری کرونا بوده‌اند در اولویت قرار دارند.

ماده 10 -بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است جهت اجرای این تصویبنامه نسبت به ایجاد هماهنگی بانک‌های عامل و تسهیل امور آنها اقدام و بر حسن اجرای آن نظارت نماید.

ماده 11- بانک ملی ایران به عنوان مسئولیت اجتماعی، موظف به ایجاد، راه‌اندازی و راهبری سامانه اعتباری رفاه ایرانیان بر اساس چهارچوب معماری و نیازمندی های ابلاغی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌باشد. کلیه بانک ها و دستگاه های اجرایی مکلف به اجرای این تصویبنامه می‌باشند.

ماده 12- بانک‌های عامل مکلفند منابع مورد نیاز جهت اجرای این تصویبنامه را تأمین کنند و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نیز هماهنگی الزم برای تأمین منابع را خواهد کرد.

اسحاق جهانگیری- معاون اول رییس‌جمهور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام