آزمون تعیین صلاحیت
وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی

طرح حمایت غذایی از گروه‌های کم‌درآمد جامعه

طرح حمایت غذایی از گروه‌های کم‌درآمد جامعه (تصویب‌نامه شماره 102568/ت55855هـ مورخ 5/8/1397 هیئت وزیران)

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی- وزارت امور اقتصادی و دارایی

وزارت نفت- وزارت صنعت، معدن و تجارت- وزارت جهاد کشاورزی

سازمان برنامه و بودجه کشور- بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

هیئت وزیران در جلسه 2/8/1397 به پیشنهاد مشترک وزارت‌خانه‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان برنامه و بودجه کشور و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایرن طرح حمایت غذایی از گروه‌های کم‌درآمد جامعه را به شرح زیر تصویب کرد:

طرح حمایت غذایی از گروه‌های کم‌درآمد جامعه

ماده 1- سازمان برنامه و بودجه کشور مجاز است به نظور حمایت از گروه‌های کم‌درآمد جامعه و تأمین بسته‌های حمایتی برای گروه‌های زیر در قالب واریز به حساب سرپرست خانوار از طریق حساب‌های بانکی متصل به یارانه‌های نقدی اقدام کند:

الف- خانوارهای تحت پوشش و پشت‌نوبتی کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور.

ب- خانوارهای تحت پوشش بنیاد شهید و امور ایثارگران

پ- خانوارهای با درآمد ماهانه کمتر از سی میلیون ریال در گروه‌های کارگران ساختمانی، قالی‌بافان و شاغلان صنایع دستی، مشاغل آزاد و خویش‌فرمایی، رانندگان بین‌شهری و درون شهری، زنبورداران، کارگران باربر، شاغلین کسب و کارهای خانگی، کارگران کارگاه‌های متفرقه، عشایر و روستاییان، بازنشستگان، دریافت‌کنندگان بیمه بیکاری و سایر گروه‌های مشمول که توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی شناسایی می‌شوند.

ت- سایر خانوارهای کم‌درآمد با درآمد ماهانه کمتر از سی میلیون ریال که درخواست آن‌ها پس از بررسی توسط کمیته امام خمینی (ره) و سامزان بهزیستی کشور پذیرفته می‌شود.

تبصره- وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف است با استفاده از اطلاعات در اختیار از طریق کمیته امداد خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور به درخواست کتبی اشخاص موضوع بند (ت) ماده (1) این تصویب‌نامه پس از اجازه آنها به دسترسی وزارتخانه مذکور به حساب‌های بانکی مربوط رسیدگی کند.

ماده 2- دستگاه‌های اجرایی از جمله دستگاه‌های موضوع آیین‌نامه اجرایی تبصره‌ (14) ماده واحده قانون بودجه سال 1397 کل کشور موظف به ارائه اطلاعات مورد نیاز وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌باشند.

ماده 3- وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نهادهای حمایتی موظفند اعتبار تخصیصی را بر اساس بّعد خانوار تنظیم و پرداخت نمایند.

ماده 4- منابع مالی مورد نیاز این تصویب‌نامه از محل مابه‌التفاوت تسعیر قیمت خوراک کارخانه‌های پتروشیمی و پالایشگاه‌ها نسبت به متوسط نرخ سامانه نیما و تغییر قیمت گاز مصرفی کارخانه‌های فولاد تأمین می‌گردد. وزارت نفت موظف است با تحویل خوراک کارخانه‌های پتروشیمی و سوخت کارخانه‌های فولاد، مابه‌التفاوت قیمت را دریافت و به حساب ویژه‌ای نزد خزانه‌داری کل کشور که به نام سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها افتتاح می‌شود، واریز کند. سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها موظف است متناسب با اعلام سازمان برنامه و بودجه کشور، اعتبار مربوط به اجرای این تصویب‌نامه را برای تأمین بسته‌های حمایتی به حساب ذی‌نفعان واریز کند.

ماده 5- سازمان برنامه و بودجه کشور موظف است تا سقف مبلغ نود هزار میلیارد (9.000.000.000.000) ریال از منابع موضوع بند (4) را صرف اجرای این تصویب‌نامه نماید و مازاد بر سقف یادشده را صرف حمایت از تولید، اشتغال و قراردادهای پیمانکاران کند.

ماده 6- اعتبار واریزی موضوع این تصویب‌نامه برای همه اشخاص و خانوارها صرفاً برای خرید کالاهای سبد حمایتی مصوب کارگروه متشکل از وزارتخانه‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی، صنعت، معدن و تجارت و جهادکشاورزی قابل استفاده است.

ماده 7- دستورالعمل اجرایی این تصویبنامه در کارگروهی با مسئولیت سازمان برنامه و بودجه کشور و با همکاری وزارتخانه‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی، جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت، نفت، امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تهیه و ابلاغ می‌شود.

ماده 8- مسئولیت حسن اجرای این تصویب‌نامه بر عهده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است.

اسحاق جهانگیری- معاون اول رییس‌جمهور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام