وزارت امور اقتصادی و دارایی

تصویب نامه درخصوص تشکیل کارگروهی با مسؤولیت وزیر امور اقتصادی و دارایی و با عضویت وزیران بازرگانی به منظور حمایت از صادرکنندگان و رفع مشکلات آنان (تصویبنامه شماره 129398/ت38194هـ ‎‎مورخ 13/8/1386 هیأت وزیران)

تصویب نامه درخصوص تشکیل کارگروهی با مسؤولیت وزیر امور اقتصادی و دارایی و با عضویت وزیران بازرگانی به منظور حمایت از صادرکنندگان و رفع مشکلات آنان (تصویبنامه شماره 129398/ت38194هـ ‎‎مورخ 13/8/1386 هیأت وزیران)

وزارت بازرگانی- وزارت صنایع و معادن- وزارت اموراقتصادی و دارایی

وزارت جهادکشاورزی- وزارت امور خارجه- بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور

هیئت وزیران در جلسه مورخ 25/7/1386 بنا به پیشنهاد شماره 15476/1 مورخ 11/6/1386 وزارت بازرگانی و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب نمود:

1- به منظور حمایت از صادرکنندگان و رفع مشکلات آنان کارگروهی با مسؤولیت وزیر امور اقتصادی و دارایی و با عضویت وزیران بازرگانی، صنایع و معادن، جهاد کشاورزی، تعاون، رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور تشکیل می‌شود.

2- وظایف و اختیارات کارگروه یادشده به شرح زیر است:

الف- بررسی راهکارهای کاهش فرایند ترخیص کالاهای وارداتی و صادراتی در گمرکات کشور.

ب- بررسی طرح خرید برخی از محصولات کشاورزی با نرخ توافقی توسط صادرکنندگان به منظور صادرات با تأکید بر ارایه کلیه تسهیلات سالهای قبل به تشکلهای صادراتی و یا صادرکنندگان.

پ- بررسی طرح جامع تسهیل و توسعه صادرات غیرنفتی و ارایه آن به مراجع ذی‌ربط (هیئت وزیران ـ مجلس شورای اسلامی) از طریق بازنگری در قوانین و مقررات مربوط به صادرات غیرنفتی.

ت- بررسی طرح جامع تسهیل تأمین منابع ریالی و ارزی تولید صادراتی و توسعه صادرات غیرنفتی کشور.

ث- بررسی طرح خروج شمول صادرات خدمات فنی و مهندسی از محدودیتهای احتمالی صدور مصالح و کالاهای موردنیاز اجرای پروژه‌های برون‌مرزی از جمله قیر، سیمان، آهن‌آلات و غیره با شرط برآورد نمودن کلیه نیازهای داخلی از طریق تولید داخل یا واردات.

ج- بررسی طرح ایجاد بانک طلا برای تأمین نیاز واحدهای تولیدی و صادراتی صنعت فلزات قیمتی و سنگهای گرانبها و نیمه گرانبها و صنایع جانبی.

چ- بررسی اصلاح زیرساختهای تولیدی در بخش فلزات قیمتی و سنگهای گرانبها و نیمه گرانبها و صنایع جانبی و ایجاد شهرک صنعتی تولیدی صادراتی فلزات قیمتی و سنگهای گرانبها و نیمه گرانبها و صنایع جانبی و اعطای مجوز فعالیت برای واحدهای تولیدی در شعاع یکصد و بیست کیلومتری تهران.

ح- بررسی راهکارهای مناسب جهت اعطای وام از محل منابع ذخیره طلای کشور به تولیدکنندگان این رشته.

3- وزارت بازرگانی به عنوان مسؤول ارایه پیشنهاد در بندهای « الف»، «ب»، «پ»، «ث»، بانک توسعه صادرات ایران در بند « ت»، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در بندهای « ج»، و « ح» و وزارت صنایع و معادن در بند « چ» با همکاری سایر دستگاههای مربوط تعیین می‌شوند.

4- وزارت امور اقتصادی و دارایی طرح تغییر مبنای محاسبه و دریافت اقساط تسهیلات پرداختی از محل حساب ذخیره ارزی را ظرف یک ماه تهیه و به شورای عالی مدیریت و برنامه‌ریزی اقتصادی ارایه می‌نماید.

5- وزارت بازرگانی به عنوان مسؤول توسعه صادرات غیرنفتی کشور موظف است نسبت به هماهنگی، نظارت و پاسخگویی بر توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی اقدام و دستگاه های اجرایی نیز مکلفند وزارت بازرگانی را از برنامه‌های توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی و آمارهای عملکرد خود مطلع نمایند.

6- دستگاههای اجرایی موظفند به هنگام ملاقات مقامات ارشد کشورمان با مقامات سایر کشورها، برگزاری کمیسیونهای مشترک و یا اعزام هیئتها، ضمن همراهی نمایندگان تشکلهای صادراتی، برنامه‌ریزی لازم را برای استفاده بهینه ملاقاتها و بازدیدهای مورد لزوم با همکاری تشکلهای مزبور به عمل آورند. سازمان توسعه تجارت ایران نیز موظف است در این راستا کمکها و اطلاعات لازم را ارائه نماید.

7- وزارت بازرگانی مکلف است نسبت به ایجاد و راه‌اندازی بانک اطلاعاتی صادرات کشور به تفکیک کالاهای صادراتی و میزان صادرات اقدام نماید.

8- وزارت امور خارجه مکلف است با توجه به توانمندیهای مطلوب بخش گردشگری ایران و زمینه‌های مناسب جذب جهانگردان خارجی (درمانی ـ مذهبی ـ تفریحی)، رویه‌های اداری در جهت صدور ویزای جهانگردان خارجی را در قالب قوانین و مقررات جاری به نحوی بازنگری نماید تا ظرف یک هفته روادید صادر گردد.

9- وزارت بازرگانی مکلف است با هماهنگی دستگاههای تخصصی ذی‌ربط و وزارت امورخارجه نسبت به تعیین و دسته‌بندی بازارهای هدف اقدام نموده و پیشنهادات منعکس‌شده از سوی وزارت امور خارجه در مورد درخواست کشورها برای صادرات جمهوری اسلامی ایران را با اولویت پیگیری نماید.

معاون اول رئیس‎جمهور- پرویز داودی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام