وزارت آموزش و پرورش

دستورالعمل انتخاب و انتصاب مدیران مدارس

دستورالعمل انتخاب و انتصاب مدیران مدارس (بخشنامه شماره 206652 مورخ 3/11/1396 وزارت آموزش و پرورش)

مدیر کل محترم آموزش و پرورش استان

با سلام و احترام

با عنایت به نقش مهم  و بی‌بدیل مدیران مدارس در هدایت و رهبری فعالیت آموزش و پرورشی و زمینه سازی برای تحقق اهداف تعلیم وتربیت، دقت و توجه در انتخاب و انتصاب مدیران آموزشی از اهمیت زیادی برخوردار است».

توجه ویژه به اصل شایسته سالاری و تجلی این اصل در فرایند شناسایی و انتخاب و انتصاب مدیران مدارس متضمن بهره گیری از روش‌های نوین و کارآمد و استفاده از ابزاری است که قابلیت تطبیق شایستگی داوطلبان مدیریت را داشته باشد.

بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مدرسه جلوه‌ای از تحقق مراتب حیات طیبه، کانون عرضه خدمات و فرصت‌های تعلیم، زمینه ساز درک و اصلاح موقعیت توسط دانش آموزان و تکوین و تعالی پیوسته هویت آنان بر اساس نظام معیار اسلامی است.

تربیت عبارت است از فرآیند تکاملی زمینه ساز تکوین و تعالی پیوسته هویت متربیان به صورتی یکپارچه و مبتنی بر نظام معیار اسلامی به منظور هدایت ایشان در مسیر  آماده شدن جهت تحقق  اگاهانه و اختیاری مراتب حیات طیبه در همه ابعاد و تحقق این مهم مستلزم مدیران شایسته‌ای است که بتوانند این ماموریت خطیر را راهبری کنند. در این راستا توجه ویژه به اصل شایسته سالاری در انتخاب مدیران مدارس و زمینه سازی برای اطلاع‌رسانی دقیق و مناسب برای شناسایی ظرفیت نیروهای اثر بخش با انگیزه، متخصص و موثر در بدنه آموزش و پرورش ضروری است. استقرار نظام شایسته سالاری و تضمین کیفیت در اجرای برنامه‌های آموزشی مدارس از اهداف این طرح است.

مراحل انتخاب و انتصاب مدیران:

۱- تشکیل کمیته انتخاب و انتصاب مدیران: به منظور اجرای دقیق این دستورالعمل، کمیته مربوط باید در بهمن ماه هر سال تشکیل و دستورالعمل را حداکثر تا نیمه دوم بهمن ماه به مدارس ارسال کند.

۲- درج مشخصات و تعداد مدارسی که در سال تحصیلی آتی نیا ز به مدیر دارند. مشخصات مدارس واجد شرایط باید در اسفندماه در سامانه به ثبت برسد.

۳- مشاهده مشخصات و تعداد مدارسی که در سال آتی نیاز به مدیر دارند و اعلام داوطلبی

۴- بررسی و تایید سوابق پرسنلی و عملکرد ی داوطلبین: کمیته انتخاب و انتصاب مدیران امتیازات و شرایط مربوط به اطلاعات پرسنلی و سوابق عملکردی را بررسی می‌کند.

۵- استعلام حراست: مسئول حراست موظف است تا پایان اردیبهشت ماه نظر خود را به کمیته انتخاب اعلام کند.

۶- آزمون: بازه زمانی برگزای آزمون در سطح مناطق از اول تا پایان خردادماه هر سال است و تمامی افراد واجد شرایط با حضور در پایگاه‌های آزمون در زمان تعیین شده وارد سامانه شده و نسبت به پاسخگویی اقدام می کنند. سقف امتیاز آزمون ۲۰۰ است و کسب حداقل چهل درصد از نمره متقاضی مجاز به ورود به مرحله بعد می‌شود.

همچنین سرفصل‌آزمون‌های ورودی عبارت است از  سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، اهداف دوره‌های تحصیلی، برنامه درس ملی، آیین نامه اجرایی مدارس،   آیین نامه هدایت تحصیلی، دانش عمومی مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، آشنایی با کلیات نگه‌داری اموال دولتی و امور مالی و اصول راهنمایی و مشاوره.

۷- مصاحبه: سقف امتیاز مرحله مصاحبه ۴۰۰ امتیاز است.

۸-  معرفی افراد واجد شرایط به شورای معاونین ادارات آموزش و پرروش

۹- صدور ابلاغ و حکم کارگزینی

۱۰-  اقدامات پس از انتصاب

 ملاحظات مهم: مدیران مدارس در این دستور العمل شامل مدیر آموزگار، مدیر دبستان، مدیر دوره‌های اول و دوم متوسطه و مدیر هنرستان است و همچنین انتخاب و انتصاب معاونین مدارس همچون سنوات گذشته با پیشنهاد مدیر مدرسه و صدور ابلاغ توسط اداره آموزش و پرورش صورت می‌گیرد.

 برای انتخاب و انتصاب مدیران مدارس خاص اعم از شاهد و ایثارگران و غیر دولتی، استعدادهای درخشان و استثنایی ضروری است ضمن رعایت تمامی مراحل این دستورالعمل شرایط ویژه انتخاب مدارس فوق مورد توجه قرار گیرد. همچنین در زمان انتصاب فرد به عنوان مدیر لازم است از خدمت سنواتی وی حداقل چهار  سال تا بازنشستگی باقی مانده باشد.

وزیر آموزش و پرورش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام